printlogo


کد خبر: 43362تاریخ: 1389/3/10 00:00
تنها 20‌روز پس از تشکیل‌کابینه جدید بریتانیا رخ داد
استعفای وزیر همجنس‌باز در پي رسوایی اقتصادی

گروه بين‌الملل:

وزیر خزانه‌داری انگلستان که از اعضای حزب لیبرال- دموکرات به رهبری نیک کلگ است، روز گذشته از مقام خود کناره‌گیری کرد. بعد از 2 هفته از آغاز به کار دولت جدید بریتانیا استعفای وزیر خزانه‌داری موفقیت دولت راست میانه دیوید کامرون را با چالش رو به رو کرده است. دیوید لاوس 44 ساله که تا چندی پیش فقط در میان دوستانش به عنوان یک «مجرد مشکوک» شناخته می‌شد، اکنون در پی پرونده فساد مالی مجبور شد تا پرده از روابط جنسی‌اش بردارد. لاوس یک همجنس‌گراست که برای جيمز لوندی 28 ساله خانه‌ای از پول مالیات‌های عمومی اجاره کرده است. براساس قوانین بریتانیا، اعضای کابینه، نمایندگان پارلمان و افراد رده‌بالای دولتی نمی‌توانند برای فرد دیگری خانه اجاره کنند. در قانون اجاره برای شریک جنسی پیش‌بینی نشده است اما براساس برآورد روزنامه دیلی‌تلگراف، جيمز لوندی و وزیر خزانه‌داری با یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند و روابط احساسی بین آنها وجود داشته است. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در جمع خبرنگاران حاضر شد و در حالی که قصد داشت دنی آلکساندر یکی از اعضای حزب لیبرال-دموکرات را به عنوان جانشین لاوس معرفی کند، اظهار داشت: «لاوس مرد بزرگی بود که اقدامات بسیاری در مدت 20 روز حضورش به عنوان وزیر خزانه‌داری انجام داد». مساله فساد مالی میان اعضای دولت در بریتانیا تا به آنجا پیش رفته بود که اعضای پارلمان و دولت از پول مالیات‌های مردم خانه‌های لوکس و خودروهای جاگوار خود را به سرعت تغییر می‌دادند. وزیر خزانه‌داری انگلستان که قرار بود در شغل جدیدش طرح کاهش کسری بودجه را بررسی کند از مردم عذرخواهی کرد و اظهار داشت، این پول را پس می‌دهد. روزنامه دیلی تلگراف در این رابطه نوشت: لاوس 40 هزار پوند از اموال دولتی را خرج کارهای شخصی‌اش کرده است. وزیر خزانه‌داری سابق بریتانیا در سال‌های 2004 تا 2007 ماهانه حدود 950‌پوند از پول مالیات‌دهندگان را برای پرداخت اجاره اتاق برای شريك جنسي خود پرداخت کرده است که به نوشته بیزینس ویک، «جرم قابل تاملی است». لاوس آنطور که رسانه‌های بریتانیا منتشر کرده‌اند قصد نداشته از این پول سودی به دست آورد و تنها قصدش حفظ حریم خصوصی‌اش بوده است.

 

لاوس که مامور کاهش کسری بودجه بود به رسانه‌ها گفت، تاثیرات عمومی و خصوصی افشای این موضوع به او اجازه نمی‌دهد که متمرکز باشد و به همین جهت از مقامش استعفا می‌کند. بحران در کابینه دیوید کامرون به سرعت آغاز شده است. این درحالی است که امیدها به این ترکیب ناهمگون هر روز کمتر می‌شود. اعضای حزب کارگر در پارلمان بریتانیا از این فرصت استفاده کرده و حملات خود را به دولت ائتلافی کامرون – کلگ گسترش داده‌اند. لاوس فعالیت‌های سیاسی‌اش را در سال‌های 1997 تا 99 آغاز کرد. این سیاستمدار 46 ساله بریتانیایی در انتخابات پارلمانی 2001 توانست وارد مجلس شود و روابطش با شریک جنسی‌اش از همین سال آغاز شد. بعد از گذشت 9 سال او اکنون فرد معروفی است که به عنوان یکی از ارکان‌ اصلی دولت کامرون شناخته می‌شد.

بریتانیای کامرون با مشکل کسری بودجه و فساد مالی روبه‌رو است و دولت او در نخستین گام برای حل این مشکل‌ به بن‌بست برخورد کرد.


Page Generated in 0/0059 sec