printlogo


کد خبر: 43363تاریخ: 1389/3/10 00:00
چهار‌گوشه

چک:

با پیروزی سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی جمهوری چک با اختلاف ناچیز از دیگر احزاب این کشور هنوز مشخص نیست کدام حزب دولت آتی این کشور را تشکیل می‌دهد. سوسیال دموکرات‌های چک به تنهایی قادر نیستند دولت تشکیل دهند و احتمالا ائتلاف تنها راه تشکیل دولت در این کشور خواهد بود. حزب سوسیالیست از 200 کرسی پارلمان 56 کرسی را به دست آورده که رقیب اصلی یعنی حزب دموکرات مدنی 53 کرسی را کسب کرده است.

 

فرانسه:

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در حالی میزبان سران آفریقا بود که به گفته بسیاری از تحلیلگران فضای حاکم بر این جلسه سرشار از بی‌اعتمادی بود. بحران در مناسبات میان پاریس و کشورهای آفریقا و عملی نشدن وعده‌های دولت فرانسه از عوامل بی‌اعتمادی در فضای اجلاس فرانسه سران آفریقا بود.

 

روسیه:

ارتش هند قرار است تحت کنترل صنایع روسیه، جنگنده سوخوی 30 را تولید کند. این جنگنده به‌عنوان یکی از هواپیماهای اصلی ارتش هندوستان محسوب می‌شود. مناسبات نظامی هند و روسیه قبل و بعد از فروپاشی شوروی بسیار نزدیک بوده و هند از اصلی‌ترین خریداران فناوری‌های روسیه است.

 

نپال:

نخست‌وزیر نپال که اعلام کرده بود از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد، اظهارداشت: از نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند اما زمانی برای این اقدام اعلام نکرد. ماهوداوکومار به خبرنگاران گفت: اين اقدام را در راستای توافقنامه‌ای که با مائوئیست‌ها امضا کرده، انجام خواهد داد. پارلمان نپال در اختيار کمونیست‌های مائوئیست است که از سال 2008
در قدرت حضور دارند و از نخست‌وزیر خواسته بودند از مقام خود کناره‌گیری کند.

 

یونان:

جورج پاپاندرئو نخست‌وزیر یونان با قطعی خط تلفن همراهش برای 2 روز درگیر بود تا بالاخره متوجه شد اداره مخابرات یونان تلفن همراه او را به دلیل بدهی قطع کرده است. شماره پاپاندرئو مشابه شماره تلفن یک مشترک بدهکار بود که به اشتباه توسط اداره مخابرات یونان تلفن نخست‌وزیر قطع شد.

 

تایلند:

آبهیسیت وجاجیوا نخست‌وزیر تایلند در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران در بانکوک اعلام کرد: کشور برای انتخابات زودهنگام آماده نیست و برگزاری این انتخابات بسیار سخت خواهد بود. به گفته نخست‌وزیر تایلند، انتخابات در این کشور تا پایان سال 2010 امکان‌پذیر نبوده و تاریخ تعیین شده توسط مخالفان قابل پذیرش نیست.

 

بلژیک:

آندرس راسموسن، دبیرکل ناتو نسبت به کاهش بودجه نظامی اعضای ناتو اعتراض کرد. این مقام ناتو اظهارداشت: بحران در حوزه ناتو می‌تواند با پیامدهای کاهش بودجه روبه‌رو باشد که منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

 


Page Generated in 0/0060 sec