printlogo


کد خبر: 47387تاریخ: 1389/4/2 00:00
واکنش چهره‌های سیاسی به تجمع دانشجویان

 

پس از تصویب طرح جنجالی و تعجب‌برانگیز وقف دانشگاه آزاد در مجلس هشتم، درحالی که تجمع اعتراضی به این مصوبه در مقابل مجلس در میدان بهارستان برگزار شد، برخی شخصیت‌های سیاسی،‌ نمایندگان و گروه‌های دانشجویی نیز این اقدام مجلس را به چالش کشیدند.

تردید مردم نسبت به مجلس

مرتضی آقاتهرانی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامي مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا درباره طرح وقف دانشگاه آزاد و عدم رعایت تاکیدات مقام معظم رهبری از سوی مجلس و لاریجانی اظهار داشت: تاکنون سابقه نداشت که یکدفعه طرحی دوفوریتی به این سرعت مطرح و همانجا رأی داده شود و مورد قبول هم قرار گیرد. وی با بیان اینکه لاریجانی عنوان کرده است تصویب این طرح موجب قوت مجلس است اما به نظر من قوت دانشگاه آزاد است، افزود: اثرش در جامعه نشان می‌دهد که قوت کیست. آقاتهرانی تصریح کرد: جامعه الان نسبت به مجلس ملتهب شده و با این کارها در افکار عمومی نسبت به مجلس تردید ایجاد می‌کنید زیرا مردم همه چیز را می‌بینند و نظر مقام معظم رهبری هم وضوح و معلوم است. وی با بیان اینکه من سؤالم از لاریجانی این است که آیا اقداماتی که انجام داد، قوت مجلس به حساب می‌آید؟ خاطرنشان کرد: کافی است یک ماه دیگر صبر کنیم تا ببینیم این قوت از سوی چه نهادی بوده است. به گفته این نماینده تهران فراکسیون انقلاب اسلامی به طور قطع در این زمینه اظهار نظر خواهد كرد.

مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی را
معتبر می‌دانیم

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره وقف دانشگاه آزاد اعلام کرد که دولت همچنان مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره اساسنامه و اعضای هیات امنای جدید دانشگاه آزاد اسلامی را معتبر و قانونی می‌داند و مبنای کار دولت هم همین مصوبه است. وی تاکید کرد: روند 30 سال گذشته در مجلس شورای اسلامی این بوده که نمایندگان در مواردی که شورایعالی انقلاب فرهنگی به آن ورود کرده بود؛ وارد نمی‌شدند. معاون پارلمانی رئیس جمهوری تاکید کرد که اساسنامه جدید و مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی از نظر دولت قانونی و لازم الاجراست و هیات امنای جدید این دانشگاه نیز باید طبق مصوبه این شورا فعالیت خود را آغاز کنند. میرتاج الدینی افزود: اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار است در نشستی که بزودی برگزار می‌شود؛ مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی و حکم صادره از سوی یکی از دادگاه‌ها برای اجرا نشدن مصوبه این شورا درباره دانشگاه آزاد را بررسی و درباره آن اعلام نظر کنند. معاون پارلمانی رئیس جمهور اقدام مجلس در تصویب طرحی در مغایرت با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و اقدام یکی از دادگاه‌ها در صدور حکمی برای اجرا نشدن مصوبه این شورا را «بی سابقه» توصیف کرد و گفت: در گذشته سابقه نداشته است که چیزی قانون شود و با حکم یک قاضی بتوان قانون را لغو کرد. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، آنچه در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود در محدوده فعالیت‌های دانشگاهی و فرهنگی است و بنا به فرموده حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی لازم‌الاجرا و مرجع قانونی محسوب می‌شود و لذا نمی‌توان آن را لغو کرد. میرتاج الدینی خاطرنشان کرد که از ابتدای تشکیل شورایعالی انقلاب فرهنگی نوعی تقسیم کار بین این شورا و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود و مجلس در مسائل فرهنگی و آموزشی و حیطه کار شورایعالی انقلاب فرهنگی ورود نمی‌کرد. معاون رئیس جمهوری گفت: ملزم کردن دانشگاه آزاد در یک قانون کلی برای حفظ اساسنامه قبلی و قانونگذاری برای وقف اموال آن برخلاف رویه 30 سال قانونگذاری است.

تکذیب خبر سایت دانشگاه آزاد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که مجلس هم نمی‌تواند مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را نقض کند، خبر سایت دانشگاه آزاد را مبنی بر انتقاد خود از منتقدان دانشگاه آزاد بشدت تکذیب کرد. علاءالدین بروجردی تأکید کرد: بنده هیچ مصاحبه‌ای با سایت آنا(متعلق به دانشگاه آزاد) نداشته‌ام. مساله دانشگاه آزاد به‌عنوان یک ظرفیت در داخل کشور برای جلوگیری از مهاجرت جوانان این مرز و بوم به دانشگاه‌های خارج از کشور ظرفیت مثبتی است؛ اما این موضوع با قضایای اخیر راجع به این دانشگاه کاملاً متفاوت است. وی اظهار کرد: قضایای اخیر مربوط به نقض مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است که در این باره باید بگویم مصوبات این شورا حکم قانون را داشته و لازم‌الاجراست و حتی مصوبات مجلس نیز نمی‌تواند مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را نقض کند.

لاریجانی از مقصران اصلی عملکرد مجلس

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در تجمع مقابل مجلس، علی لاریجانی را از مقصران بزرگ خبط بزرگ مجلس در روز یکشنبه دانست. علیرضا آرانی‌نژاد در جمع دانشجویان معترض به مصوبه اخیر مجلس در مقابل مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با تصویب این طرح، شبهه نفوذ لابی‌های دانشگاه آزاد در کرسی‌های مجلس تقویت شد. وی این اقدام مجلس را ثبت خیانتی بزرگ در تاریخ دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از این رسوایی تاریخی پیش از اینکه برای همیشه دیر شود، اقدامی کنید. آرانی‌نژاد اضافه کرد: متاسفانه علی لاریجانی در این عرصه، تقابل با نهاد تحت نظر رهبر انقلاب را به تقابل با هاشمی‌رفسنجانی و جاسبی ترجیح داد.


Page Generated in 0/0062 sec