printlogo


کد خبر: 47392تاریخ: 1389/4/2 00:00
تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان در میدان بهارستان

ثمانه اکوان:

برخی نمایندگان مجلس با لابی‌های خاص، ‌تلاش وسیعی برای ارائه طرح‌های گوناگون جهت حمایت از ریاست دانشگاه آزاد انجام داده و در برخی موارد حتی با جعل نام همکارانشان، طرح قانونی جلوه دادن وقف دانشگاه آزاد و بی‌اثر کردن مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی را از تصویب مجلس گذراندند اما موج سنگین اعتراضات مردمی و دانشجویی به این اقدام به فاصله 2 روز از تصویب این قانون به مقابل مجلس رسید و دانشجویان و معترضان به این اقدام غیرقانونی مجلس روز گذشته با حضور در مقابل مجلس پیام اعتراض خود را به نمایندگان رساندند. دانشجویان و کارشناسان حقوقی و سیاسی که از همان ابتدای مطرح شدن بحث اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد و بررسی یک فوریت طرح وقف این دانشگاه در مجلس با انتشار بیانیه‌هايي به بیان نظراتشان در این باره و دفاع از اقدام شورایعالی انقلاب فرهنگی پرداخته بودند، روز گذشته با حضور مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار استعفای نمایندگان حامی جاسبی در مجلس شدند. البته دانشجویان در این تجمع تنها نبودند و 100 طلبه حوزه علمیه قم نیز به جمع آنها پیوسته و خواستار لغو این مصوبه مجلس شدند. همچنین در تجمع روز گذشته تشکل‌های دانشجویی مقابل مجلس، 1000 سی‌دی‌ مفاسد مدیریت دانشگاه آزاد بین نمایندگان مجلس توزیع شد و دانشجویان اعلام کردند: تعداد این سی‌دی‌ها آنقدر فراوان است که بتوانیم برای خانواده‌های نمایندگان مجلس که بورسيه دانشگاه آزاد در خارج از کشور هستند، با پست رایگان ارسال کنیم! با توجه به سخنان نمایندگان درباره پشت‌پرده مصوبه بحث‌برانگیز روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، دانشجویان در انتظار اقدام عملی نمایندگان در این باره بوده و با وجود اینکه نمایندگان اعلام کردند با ارائه طرحی دو فوریتی مصوبه قبلی مجلس را ملغی خواهند کرد اما دانشجویان تاکید کردند تا تصویب دو فوریت متوقف شدن طرح وقف اموال دانشگاه آزاد در مقابل مجلس تجمع خود را ادامه خواهند داد.

 

20 نماینده در جمع دانشجویان معترض

پس از تجمع دانشجویان معترض به مصوبه اخیر مجلس درباره دانشگاه آزاد در مقابل ساختمان خانه ملت، بیش از 20 نفر از نمایندگان مجلس نیز با ترک جلسه‌ علنی به جمع این دانشجویان پیوستند. نمایندگان حاضر در جمع دانشجویان هر کدام از شرایط و فضایی گفتند که باعث شد برخی نمایندگان حامی جاسبی در مجلس در اقدامی خلاف قانون اساسی به مصوبه روز یکشنبه مجلس رای دهند.حمید رسایی با اشاره به مفاسد مالی و مدیریتی‌اي که در دانشگاه آزاد وجود دارد، ‌گفت که احتمال دارد امروز صبح (چهارشنبه) بخشی از اسناد سری و طبقه‌بندی شده که از هیات امنای دانشگاه آزاد کشف شده است را برای نمایندگان و ملت باز کنیم. وی سپس از دستگاه اطلاعاتی کشور خواست تا نمایشگاهی برپا کرده و اسناد سری که از هیات امنای دانشگاه آزاد کشف شده است را به نمایش بگذارند تا شاید برخی خواص که در بصیرت آنها اشکال به وجود آمده است، متنبه شوند. مهدی کوچک‌زاده، دیگر نماینده تهران نیز در جمع دانشجویان گفت: از هیات رئیسه می‌خواهم عقبه نمایندگانی که در دانشگاه آزاد درس خوانده یا مدرک گرفته‌اند یا در بخش‌های مختلف آن شاغل هستند و به پست و مقام رسیده‌اند را خیلی محترمانه در رسانه‌ها به مردم اعلام کنند تا مردم خود تصمیم بگیرند. علیرضا زاکانی که از نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد بوده است نیز با حضور در جمع خبرنگاران از لابی‌هایی گفت که منجر به ریاست دوباره عباسپور (برادرزن جاسبی) بر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شد. زاکانی خاطرنشان کرد: توجه به اصل این مفسده در دانشگاه آزاد در دستور کار مدیریت مفسده‌انگیز آن است و با مدرک دادن به برخی افراد، دادن کمک‌های مالی و ایجاد ستادهای انتخاباتی در حقیقت اموال دانشگاه آزاد به صورت نامطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید ریشه‌کن شود.

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا روند آیین‌نامه‌ای مربوط به طرح وقف اموال دانشگاه آزاد طی شده بود یا مجلس از قانون آیین‌نامه تخلف کرده است؟ گفت: به نظر من رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات از آیین‌نامه تخلف کرد و بخش عمده این تخلف معطوف به این است که کمیسیون آموزش و تحقیقات و ظرفیت آن را در اختیار دانشگاه آزاد قرار داد و بدون رای‌گیری از سایر اعضای کمیسیون طرحی را که یک سال و نیم پیش مطرح شده بود به مجلس فرستاد.

علی اصغر زارعی از دیگر نمایندگان تهران نیز از دلایل حضور نداشتن نمایندگان مخالف این طرح در مجلس، در روز رای‌گیری برای این مصوبه گفت و افزود: در روزی که این مصوبه از سوی مجلس تصویب شد تعدادی از نمایندگان در ماموریتی در عتبات عالیات بودند و ما که در شهر مقدس سامرا حضور داشتیم از این مصوبه مجلس تعجب کردیم.

گفتنی‌ است، نمایندگانی چون کوچک‌زاده، ‌رسایی، ‌زارعی و حسینیان و حداد عادل در جلسه روز یکشنبه مجلس حضور نداشتند و امکان مخالفت واقعی با این طرح از سوی منتقدان به مدیریت فعلی دانشگاه آزاد وجود نداشت.

جبران مافات با طرح 2 فوریتی

نمایندگان که طی 2 روز گذشته شاهد اعتراضات مردمی و تشکل‌های دانشجویی به عملکرد مجلس در رای به مصوبه دانشگاه آزاد بودند، با طراحی طرحی 2 فوریتی به دنبال لغو مصوبه قبلی مجلس هستند. گرچه این طرح هنوز به هیات رئیسه مجلس تقدیم نشده است اما نمایندگان حاضر در تجمع بزرگ دانشجویی مقابل مجلس عنوان کردند که حدود 150 نماینده مجلس این طرح را امضا کرده‌اند و در جلسه امروز (چهارشنبه) مجلس به هیات رئیسه تقدیم می‌شود.

...و اما عباسپور

با برگزاری تجمع دانشجویان و گزارشی که هیات رئیسه مجلس درباره چگونگی بررسی طرح یک فوریتی نمایندگان برای حمایت از ریاست فعلی دانشگاه آزاد و بی‌اثر کردن مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه داد، نقش علی عباسپور تهرانی، ‌نماینده نزدیک به ریاست دانشگاه آزاد در بررسی غیرقانونی این طرح در مجلس مشخص شد. نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که به پیشنهاد عباسپور برای وقف دانشگاه آزاد و بی‌اثر کردن مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، رای نداده بودند، ‌به یکباره برابر طرحی قرار گرفتند که عقیده دارند ‌از پیشنهادات آن خبر نداشته و آن را در کمیسیون آموزش مصوب نکرده بودند. البته پیش از این نیز نقش عباسپور در ارائه طرح‌هایی اینچنین برای حمایت از ریاست جاسبی بر دانشگاه آزاد مشخص شده بود و به همین دلیل در سال سوم فعالیت مجلس انتقاداتی به ریاست دوباره او بر کمیسیون آموزش وجود داشت. اما این بار تنها لابی‌گری برای ثبات مدیریت دانشگاه آزاد وجود نداشت و نمایندگان عنوان کردند رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نام آنان را بدون اجازه این نمایندگان در پای طرح اضافه کرده است. چند تن از این افراد که در گفت‌وگوهای خود پرده از این اقدام برداشتند عبارتند از: فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت و حسین فدایی، نماینده تهران. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معتقد است برخی لابی‌های دانشگاه آزاد نمایندگان را برای رای به این طرح فریب دادند. ‌وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مصوبه غیرقانونی مجلس شورای اسلامی مبنی بر وقف اموال دانشگاه آزاد، اظهار داشت: متاسفانه در حالی این طرح در مجلس مطرح شد که یک سال و نیم پیش چنین طرحی مورد بررسی قرار گرفته بود و با شیطنت برخی اعضای کمیسیون آموزش دوباره در مجلس به حالت دیگری مطرح شد و بر همین اساس باید گفت که این مصوبه قانونی نیست. وی با بیان اینکه عدم مطرح شدن محتوای وقف اموال دانشگاه آزاد با ماده 33 و 34 و 145 آیین‌نامه مغایرت دارد، ‌تاکید کرد: برخی نمایندگان چون آقای عباسپور با فرافکنی اقدام به فریب دادن نمایندگان کردند و رای آنها را گرفتند که نمایندگان باید از حق خود دفاع کنند و از نمایندگان فریب‌دهنده شکایت رسمی به عمل آورند. حسین فدایی، نماینده شاخص اصولگرای مجلس نیز درباره نقش رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تصویب این طرح غیرقانونی به برنا گفت: متاسفانه کمیسیون مربوط که کمیسیون آموزش است بویژه رئیس کمیسیون مانع تصویب این گزارش شد و از همان جا معلوم شد که برای پیشگیری از اعمال اصلاحات لازم در تقابل با برخي نمايندگان مجلس افتادند و این نکته به این معنا‌ست که خودشان در این فساد و تخلفات اداری دخیلند.

استيضاح هيأت رئيسه

با اين حال اين مسأله ظاهراً نتوانسته است نمايندگان را اقناع كند و الياس نادران نيز در جمع دانشجويان خبر از پيگيري طرح استيضاح هيأت رئيسه مجلس داد.

بیرون از صحن علنی مجلس اعتراض دانشجویان موجب تهیه طرحی 2 فوریتی برای لغو مصوبه عجیب نمایندگان در حمایت از ریاست دانشگاه آزاد شد اما در داخل مجلس نیز نمایندگان نسبت به این مساله بی‌تفاوت نبودند و احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نخستین شخصی بود که در صحن علنی مجلس به عملکرد هیات‌رئیسه درباره در دستور کار قرار دادن طرح مربوط به وقف دانشگاه آزاد و عدم توجه به اخطار قانون اساسی در این باره به هیات‌رئیسه مجلس تذکر داد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که مصوبه روز یکشنبه مجلس را باعث لطمه به آبروی مجلس عنوان می‌کرد،‌ از هیات‌رئیسه خواست گزارشی درباره این اقدام نمایندگان ارائه کند و خطاب به اعضای هیات‌رئیسه مجلس گفت: اگر به این مساله رسیدگی نشود براساس ماده (25) درخواست استیضاح هیات‌رئیسه را مطرح می‌کنم. وی به چگونگی در اولویت قرار گرفتن طرح یک فوریتی حمایت از تاسیس و تقویت مراکز آموزش عالی اشاره کرد و با بیان اینکه اگر نماینده‌ای خواستار اولویت بخشی به طرح یا لایحه‌ای باشد می‌تواند درخواست خود را با هیات‌رئیسه مطرح کند و این درخواست در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد تا برای آن رای‌گیری انجام شود،‌گفت : با این حال یکباره به جای اینکه این درخواست در دستور کار قرار گیرد،‌خود طرح یک فوریتی قرار گرفت و این مساله جای سوال دارد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس متذکر شد: یک روز قبل از جلسه علنی روز یکشنبه 3 پیشنهاد چاپ و منتشر شد و به نظر می‌رسد توافقی بین کمیسیون، طراحان طرح و احتمالا هیات‌رئیسه مجلس صورت گرفته است تا نمایندگان را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند.

توکلی تصریح کرد: هیات‌رئیسه‌ای که قسم خورده است به آیین‌نامه عمل کند باید موضوع را پیگیری کند که چرا این اتفاقات عجیب و غریب افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اما در پاسخ به توکلی، اقدام هیات‌رئیسه در اولویت دادن به طرح مد‌نظر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و نمایندگان حامی ریاست فعلی دانشگاه آزاد را قانونی عنوان کرد و در ادامه از جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه خواست برای رفع سو‌ءتفاهمات توضیحاتی در این زمینه به مجلس ارائه کند.

واکنش رئیس مجلس به اعترضات

واکنش رئیس مجلس به اعتراضاتی که طی 2 روز گذشته به مصوبه خلاف قانون اساسی مجلس صورت گرفته بود اما در نوع خود جالب بود. علی لاریجانی که روز دوشنبه مخالفان طرح مجلس را عده‌ای بی‌منطق، دریده‌گو و غوغاسالار عنوان کرده بود،‌ بیان انتقادات به این اقدام مجلس را توهین به ملت دانست و گفت : شاید هم گاهی برخی افراد آنقدر غرق در یک قوه‌اند که چشم دیدن قوه دیگر را ندارند. لاریجانی با این حال در جلسه روز گذشته مجلس نیز در نطق پیش از دستور خود صراحتا تاکید کرد که تحرکات تأثیری بر اراده مجلس در این طرح نخواهد داشت و در عین حال خاطرنشان کرد: البته قبل از شروع جلسه بر حسب نظاره فضای مجادلات کشور به دوستان طراح عرض کردم که صلاح کار را در ورود مجلس به چنین عرصه‌ای نمی‌بینم اما همکاران طراح آن را بخشی از حقوق وکالت خویش می‌دانستند.

استعفای 11 عضو کمیسیون آموزش

حضور نمایندگان در بین دانشجویان و قول مساعد این افراد به معترضان در تجدید نظر در تصمیم مجلس و ملغی اثر کردن مصوبه قبلی،‌تنها اقدام نمایندگان برای جبران مصوبه روز یکشنبه مجلس نبود و 11 تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در اعتراض به عملکرد عباسپور و تلاش‌های مجدانه او برای قانونی جلوه‌دادن بحث وقف دانشگاه آزاد از عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس استعفا كردند.

نورالله حیدری‌دستایی، مهدی کریمی‌فیروزجایی، فرهاد نیری، طیبه صفایی، لاله افتخاری، آجرلو، اسدالله عباسی، سیدقدرت‌الله حسینی، علیرضا سلیمی، مرتضی آقا‌تهرانی و اعزازی 11 نماینده‌ای بودند که از کمیسیون مربوط‌شان استعفا دادند، و ضمن حضور در بین دانشجویان تجمع کننده در مقابل مجلس طی نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس قوه قانونگذاری تأکید کردند تا زمانی که برخورد لازم با عباسپور صورت نگیرد، در کمیسیون حاضر نخواهند شد. این نمایندگان خطاب به علی لاریجانی گفتند: جناب آقای لاریجانی با احترام و عنایت به مسائل اخیر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رفتارهای غیرقانونی و نقض ماده‌های 33، 34 و 147 آیین نامه داخلی توسط عباسپور و سوء‌استفاده از جایگاه ریاست کمیسیون در حمایت غیرمتعارف از دانشگاه آزاد اسلامی، اینجانبان، اعضای کمیسیون آموزش، تا تعیین‌تکلیف موضوعات پیش آمده در ساعات جلسه کمیسیون در هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی حضور خواهیم داشت.


 

دادستان كل كشور رأي دادگاه به سود جاسبي را برگرداند

 

 

 

همزمان با تجمع مردمی در مقابل مجلس شورای اسلامی و درخواست گروه‌های مختلف دانشجویی از نمایندگان مجلس برای تجدید نظر در مصوبه قبلی خود درباره دانشگاه آزاد، حجت‌الاسلام محسنی‌‌اژه‌ای، دادستان کل کشور نیز رأی دادگاه درباره دانشگاه آزاد را خلاف موازین شرعی تشخیص داد و رئیس قوه‌قضائیه با درخواست دادستان کل کشور مبنی بر اعمال ماده (18) اصلاحی تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب درباره دستور موقت شعبه 29 دادگاه عمومی (حقوقی) درباره پرونده دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کرد.

متن کامل نامه دادستان کل کشور به رئیس قوه‌قضائیه به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی

ریاست معظم قوه‌قضائیه

سلام علیکم

با احترام، بدینوسیله به استحضار می‌رساند دادنامه شماره 8909970228900182 مورخ 17/3/89 صادره از شعبه 29 دادگاه عمومی(حقوقی) تهران مبنی بر صدور دستور موقت دایر بر توقف اجرای همه مواد مندرج در اساسنامه مصوب جلسات 597، 651، 654، 656 و 660 شورایعالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ 29/3/89 مورد تایید رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران قرار گرفته ملاحظه شد. نظر به اینکه مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در دایره وظایف و اختیارات آن شورا از بدو تاسیس در زمان امام راحل(رضوان‌الله تعالی علیه) و در ادامه آن در دوران زعامت مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی) به استناد امر ولی فقیه در حکم قانون بوده و آثار قانونی بر آن مترتب می‌باشد. علیهذا دستور موقت صادره به‌گونه‌ای که شامل تمام مواد اساسنامه باشد خلاف موازین شرعی بوده و پیشنهاد اعمال مقررات ماده (18) اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب نسبت به رای مذکور می‌شود. بدیهی است براساس اصول 156 و 159 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این امر نافی تظلم خواهی افراد حقیقی و حقوقی از محاکم دادگستری در موارد ادعای خروج از دایره وظایف و اختیارات، نمی‌باشد.

شایان ذکر است رئیس قوه‌قضائیه نیز با این درخواست دادستان کل کشور موافقت کرده و این رای دادگاه را خلاف موازین شرعی اعلام کرد.


Page Generated in 0/0146 sec