printlogo


کد خبر: 47410تاریخ: 1389/4/2 00:00
کاهش 39 درصدی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های شهرداری تهران در مناطق، 20درصد از زمان‌بندی عقب‌تر است. رسول خادم در دویست و نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی درباره نظارت بر عملکرد پروژه‌های عمرانی سال 1388 شهرداری تهران پرداخت. وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه 86 شورای شهر تهران، کمیسیون برنامه و بودجه مکلف شد در اجرای بودجه سالانه شهرداری، گزارش‌های نظارتی را هر 3 ماه یکبار به صورت رسمی به شورا ارائه کند. وی خاطرنشان کرد: کل پروژه‌های عمرانی مستمر و غیرمستمر شهرداری هزار و 668 پروژه بود که از 75 پروژه طی 2 ماه گذشته بازدید به عمل آمد و وضع حقوقی، اداری و مالی آنها مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش فارس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکهزار و 364 پروژه مربوط به مناطق و 304 پروژه مربوط به معاونت‌های شهرداری است که تعداد پروژه‌های عمرانی مستمر 908 و تعداد پروژه‌های غیرمستمر جدید، قدیم و نیمه تمام 551 است. وی تصریح کرد: از پروژه غیرمستمر شهرداری، 705 پروژه بازدید شد که میانگین درصد پیشرفت فیزیکی آنها 80 درصد نسبت به بودجه مصوبشان بوده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در معاونت‌ها 2/54 درصد بوده است و به‌طور کلی 3/61 درصد وضع پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی غیرمستمر در سال 88 بوده است. وی با بیان اینکه محاسبات وزنی است و براساس تعداد نیست، گفت: در کل معدل شهرداری متوسط است و میانگین پیشرفت فیزیکی مورد انتظار در مناطق شهرداری 20 درصد از زمان‌بندی عقب بوده است. خادم خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی در سال 88،
7/38 درصد کاهش داشته است. وی گفت: 13 پروژه از 559 پروژه جلوتر از زمان‌بندی است و 171 پروژه عقب‌تر از زمان انتظار بوده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار داشت: به طور کلی 6/42 درصد پروژه‌ها عقب‌تر از زمان‌بندی تعیین شده و 3/2 درصد پروژه‌ها جلوتر از زمان بندی تهیه شده است. وی گفت: پروژه‌هايي که اعتبار آنها غیرنقدی بوده نسبت به پروژه‌هایی که اعتبار آنها نقدی بوده است پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته است. خادم ادامه داد: این موضوع به نوعی تهدید و فرصت به شمار می‌آید اما انجام معاملات از طریق فروش تراکم به نوعی تهدید محسوب می‌شود.وی افزود: امکانات مالی که در اختیار واحدهای اجرایی شهرداری وجود دارد در مناطق و معاونت‌ها یکسان نیست و مناطق با قدرت مانور مالی که تهاتر و تراکم است به سرعت برنامه‌ریزی می‌کنند. خادم گفت: از 705 پروژه بازدید شده،
279 پروژه مناطق در شرایط بهره‌برداری قرار دارد و 30 پروژه به دلیل نواقص امکان بهره‌برداری ندارند. وی با بیان اینکه 122 پروژه مطابق زمان‌بندی بودجه عمل نکرده‌اند، گفت: از 186 پروژه در معاونت‌ها، 37 پروژه آماده بهره‌برداری و 3 پروژه دارای نقص است. وی اظهار داشت: حدود یک‌سوم پروژه‌هایی که شهرداری تهران کار می‌کند، تغییر برآورد دارد که اگر این میزان بودجه قابل تغییر باشد اعتبار و سندیت بودجه را دچار مشکل می‌کند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: 4/76 درصد درآمد نقدی و
107 درصد درآمد غیرنقدی شهرداری محقق شده و به طور کلی می‌توان گفت 8/89 درصد کل درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری در سال 88 محقق شده است.

طرح‌‌های شهرداری عقب‌تر از طرح‌های دولتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت:‌ با توجه به اینکه شهرداری تهران از نظر مالی و ابزارهای اجرایی از دولت غنی‌تر است، طرح‌های شهری باید سریع‌تر از طرح‌های دولتی اجرا شود. محمدعلی نجفی در این جلسه با اشاره به پیشرفت‌ 61 درصد طرح‌های شهری در سال گذشته، گفت: پیشرفت فیزیکی طرح‌های دولتی در سال گذشته بالای 70 درصد بوده و شهرداری تهران باید این مساله را بررسی کند. وی ادامه داد:‌ عملکرد مناطق شهرداری تهران نیز در پیشرفت فیزیکی طرح‌ها از عملکرد معاونت‌ها بهتر بوده و شهرداری تهران باید در این مساله نیز نظارت داشته باشد.

تفاوت در نتایج سنجش پروژه‌های شهرداری برای مدیریت شهری مناسب نیست

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: تفاوت در نتایج سنجش‌ پروژه‌های شهرداری تهران برای مجموعه مدیریت شهری مناسب نیست و شورا و شهرداری باید آیتم‌های سنجش را با یکدیگر هماهنگ کنند. خسرو دانشجو در جریان ارائه گزارش رسول خادم درباره نظارت بر عملکرد پروژه‌های عمرانی سال 88 شهرداری تهران، گفت: حوزه معاونت عمران شهرداری تهران برخلاف بودجه مصوبه شورای شهر در سال گذشته نتوانست طرح‌های تأکیدی را هم انجام دهد. وی افزود: برآورد غیرمنطقی هزینه طرح‌های بزرگی مانند تونل توحید و اختلاف فاحش برآورد اولیه با هزینه تمام شده باعث شد که بودجه این طرح‌ها از محل بودجه طرح‌های دیگر تامین شود و طرح‌های کوچک‌تر متوقف بماند. دانشجو با بیان اینکه تفاوت در نتایج سنجش طرح‌ها و پروژه‌های شهری برای مجموعه مدیریت شهری مناسب نیست، گفت: شورای شهر و شهرسازی باید آیتم‌های سنجش‌ پروژه‌های شهری را با یکدیگر هماهنگ کنند تا آمار متفاوتی ارائه نشود. معصومه آباد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بعد از اظهارات دانشجو تصریح کرد: آمار ارائه شده از عملکرد شهرداری تهران نسبت به سال گذشته وضع بهتری دارد و امسال عملکرد شهرداری با شفافیت‌ و رویکرد بهتری ارائه شد. وی افزود: حتی شاخص‌های جزئی نیز در عملکرد شهرداری لحاظ شده است. آباد اظهار داشت: در ارائه آمار عملکرد شهرداری تهران باید شاخص‌های مورد نظر براساس اهمیت رتبه‌بندی شود تا گزارش بهتری از ارائه آمار داشته باشیم. وی افزود: اجرای مصوبات شورای شهر از سوی شهرداران مناطق نیز باید یکی از آیتم‌هایی باشد که در گزارش نظارتی شورای شهر در نظر گرفته می‌شود.

اعتراض به ادامه ساخت وسازهای غیرمجاز

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در ادامه جلسه در اعتراض به ادامه ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه یک و 2 با اطلاع شهرداری منطقه، گفت: چند ماه از اعتراض و تذکر اولیه گذشته، اما پروژه‌ای که قرار بود متوقف شود، شبانه‌روز و چند شیفته در حال اجراست و انگار نه انگار که شورای شهر تهران اعتراض کرده است.

حمزه شکیب در تذکری، گفت: چند ماه از اعتراض شورا گذشته، اما نه تنها پاسخی ارائه نشده، بلکه پروژه مورد اعتراض در منطقه یک به صورت چندشیفته در حال اجراست. وی خطاب به معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران که در جلسه حضور داشت، یادآور شد: چرا وقتی خود شما نامه می‌نویسید تا اقدامی انجام نشود، بی‌توجهی می‌شود و ساختمانی که 7 طبقه پروانه ساختمانی داشته برای 14 طبقه در حال ساخت است. شکیب ادامه داد: چقدر احترام بگذاریم و نگوییم، این حق مردم است که در حال تضییع است. وی خطاب به معاون شهرسازی شهردار که برای طرح تفصیلی شهر تهران در جلسه حضور داشت، خاطرنشان کرد: این همه روی طرح تفصیلی و جامع کار کردیم، آن وقت در کنار گوش ما و جلوی چشممان 7 طبقه را 14 طبقه می‌سازند و کاری نمی‌شود! شما مسؤول هستید، چرا کاری نمی‌شود!؟ وی در ادامه، عنوان کرد: حداقل به شورای شهر تهران و حرف اعضا احترام بگذارید و اقدامی انجام دهید! حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران که امروز در غیاب مهدی چمران ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشت، در ادامه اظهارات شکیب، گفت: ساخت و سازها کماکان ادامه دارد و ما هنوز هیچ پاسخی درباره تذکرهای قبلی دریافت نکرده‌ایم و علاوه بر موارد قبلی چندین گزارش تخلف دیگر شناسایی شده است. براساس این گزارش در جلسه روز گذشته یک فوریت طرح اصلاحیه مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و شورای شهر 4 ماده دیگر از طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران را بررسی و تصویب کرد.


Page Generated in 0/0154 sec