printlogo


کد خبر: 47455تاریخ: 1389/4/2 00:00
درآمدی بر انسان‌شناسی هنر و ادبیات

 

مولف این کتاب محمدرضا پورجعفری است. او در این کتاب، جامعه‌شناسی هنر و ادبیات را شاخه‌ای از علم جامعه‌شناسی عنوان کرده است و ساخت و کارکرد اجتماعی هنر و ادبیات و رابطه میان جامعه و هنر و قوانین حاکم بر آنها را بررسی می‌کند. در مقاله حاضر تلاش نویسنده آن است تا به نحو مجمل و مختصر موضوع، هدف، تاریخچه، نظریه‌ها، رهیافت‌های جامعه‌شناختی و انواع بررسی‌های آن را توضیح دهد و کتاب‌های جامعه‌شناسی هنر و ادبیات را که به زبان فارسی منتشر شده‌اند معرفی کند. این کتاب اخیرا از سوی نشر ثالث با قیمت 5 هزار تومان وارد پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است.

 

خاطرات ماشاءالله کازرونی

خاطرات ماشاءالله کازرونی عنوان کتابی است که با مصاحبه و تدوین سید قاسم یا حسینی، روایتی شفاهی از 70 سال مبارزه ضداستعماری و استبدادی دشتستان را ارائه می‌کند. این کتاب بیش از 40 ساعت مصاحبه یاحسینی با کازرونی به صورت پرسش و پاسخ است که در 5 بخش تدوین شده است. دشتستان از اشغال متفقین تا جبهه ملی دوم، نهضت امام خمینی(ره) و مبارزه با استبداد در برازجان و دشتستان، از پیروزی تا انقلاب، ماشاءالله کازرونی به روایت اسناد ساواک و... برخی فصل‌های این کتاب را تشکیل داده‌اند. این کتاب اخیرا از سوی نشر سوره مهر عرضه شده است.

 

هستی و زمان

مارتین هایدگر در ایران فیلسوفی نام‌آشناست. برخی بر این باورند که اثر«هستی و زمان» ‌او مهم‌ترین شاهکار فلسفی قرن بیستم است و آن را به بمبی در عالم فلسفه مانند کرده‌اند. این کتاب استوارترین ستون‌های سنت متافیزیک غرب را به لرزه درمی‌آورد. اگزیستانسیالیسم، ساخت‌شکنی، هرمنوتیک و الهیات مدرن، فصولی از نظریه و نقد ادبی و هنری، روانکاوی و بسیاری از جنبش‌های علوم انسانی معاصر را وامدار این کتاب خوانده‌اند. این کتاب را سیاوش جمادی به فارسی برگردانده و نشر ققنوس آن را چاپ کرده است. از این مترجم در بیست و دومین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز تقدیر به عمل آمد. قیمت این کتاب 19هزار تومان است.

 

کوری

ژوزه ساراماگو، نویسنده تازه در گذشته پرتغالی این کتاب در سال 1998 در 98 سالگی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شد.«کوری» یک رمان خاص است، یک اثر تمثیلی، بیرون از حصار زمان و مکان و یک رمان معترضانه اجتماعی، سیاسی که آشفتگی و اجتماع و انسان‌های سر در گم را در دایره افکار خویش و مناسبات اجتماعی تصویر می‌کند. در این رمان، شخصیت‌های داستان نام ندارد و عنوان‌های آنها رمزگونه است و به نقش اجتماعی هر یک اکتفا می‌شود. خلاصه رمان کوری چنین است:‌ در پشت چراغ قرمز، راننده اتومبیلی ناگهان کور می‌شود. این مرد به کوری عجیبی دچار شده، ‌یعنی همه‌چیز را سفید می‌بیند و گویی در دریای شیر فرو رفته است. مرد دیگری او را به خانه‌اش می‌رساند، اما اتومبیل این کور را می‌دزدد و...کوری بارها از سوی مترجمانی چون مصطفی اسلامیه، مهدی غبرایی، اسدالله امرایی، مینو مشیری و... به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

 

متشکرم از ته دل

این کتاب نوشته جین بیوکنن است و پروین علی‌پور آن را به فارسی ترجمه کرده است.«متشکرم از ته دل» برنده جایزه کتاب کودک جورجیا و نامزد جایزه مارک تواین نیز شده است. این اثر برای طیف کودک و نوجوان نوشته شده است.
« متشکرم از ته دل» در 168 صفحه و با قیمت 2800 تومان از سوی نشر افق منتشر شده است.

 

روی پله‌های کنسرواتوار

داستان‌های«روی پله‌های کنسرواتوار» نوشته دونالد بارتلمی است. این کتاب با ساختاری جاه‌طلبانه و غیرمداوم آینه‌ شرایط امروز است. در چنین زمانه‌ای، نبود رضایتمندی به فروپاشی می‌انجامد. بعضی از منتقدان او را به خاطر طنز گزنده‌اش، ساموئل بکت آمریکا لقب داده‌اند. دونالد بارتلمی شاید به همان اندازه که همینگوی و اوهارا بر داستان کوتاه زمان خود تاثیر گذاشتند، بر داستان‌نویسی عصر خویش تاثیر گذاشته باشد.«روی پله‌های کنسرواتوار» را شیوا مقانلو به فارسی برگردانده است. این کتاب 136 صفحه دارد و نشر افق آن را به قیمت 3 هزار تومان منتشر کرده است.

 

مردگان باغ سبز

کتاب مردگان باغ سبز را محمدرضا بایرامی به نگارش درآورده است. قالب این کتاب رمان است با مضمونی اجتماعی- سیاسی. این رمان داستان خبرنگاری به نام «بالاش» را تعریف می‌کند که ابتدا در بازار تبریز دوره‌گرد بوده و در عین حال شعر هم می‌سروده است که با شاعر مشهوری آشنا می‌شود و به رادیو راه پیدا می‌کند و در روزنامه هم به کار خبرنگاری مشغول می‌شود. رمان دائما بین این دو دوره روایت می‌شود. این کتاب در شمارگان 2500 نسخه از سوی نشر سوره مهر منتشر شده است.


Page Generated in 0/0131 sec