printlogo


کد خبر: 47463تاریخ: 1389/4/2 00:00
مسير مشخص

 

 

نظر صریح رهبر انقلاب (مدظله): «با متخلفان از مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی باید برخورد شود». مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی با عنوان پرطمطراق «حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی» از جمله مصوباتی بود که با خیزش جنبش دانشجویی و بسیاری از کارشناسان و ارباب جراید علیه این مصوبه روبه‌رو شد که از جمله دلایل اصلی این انتقادات نیز مغایر بودن این مصوبه با مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین مرجع قانونگذاری در حوزه آموزش عالی کشور است. هرچند بر منتقدان و دانشجویان پوشیده نیست که پشت پرده این مصوبه همانا تلاش عوامل جاسبی در مجلس مانند آقایان عباس‌پور (برادر همسر جاسبی رئیس دانشگاه آزاد)، عباسعلی نورا (رئیس منطقه 7 دانشگاه آزاد) و برخی آقایان دیگر برای حفظ وضعیت کنونی دانشگاه آزاد و عدم تغییر در ریاست آن است اما با این وجود تصویب مصوبه‌ای که به صراحت مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد حاکمیتی را نقض می‌کند از جمله بدعت‌هایی بود که با واکنش گسترده افکار عمومی روبه‌رو شد. از این رو لازم است به طور مختصر مروری بر نظرات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله) راجع به این نهاد عالی به عمل آید. ستاد انقلاب فرهنگی از جمله نهادهایی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که به فرمان مستقیم حضرت امام خمینی(ره) در مورخ 23 خرداد 1359 تشکیل شد. اما پس از گذشت چندین سال از فعالیت این ستاد و از آنجا که وظایف و همچنین جایگاه حقوقی مصوبات آن در بعضی موارد مورد اختلاف نظر واقع می‌شد، پس از تشکیل شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال 1363، حضرت آیت‌الله خامنه‌ا‌ی (رئیس‌جمهور وقت) در بهمن‌ماه سال 63 طی استفساری(نامه شماره 9718/1 مورخ 29/11/1363) از حضرت امام(ره) این چنین مرقوم کردند: « محضر مبارک رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی(مد‌ظله‌العالی)، شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تأمین اهداف و دستوراتی که در حکم حضرتعالی بدان تصریح شده، ناچار است ضوابط و قواعدی وضع کند. همکاری و دخالت قوه قضائیه در موارد لزوم، منوط به آن است که مصوبات این شورا دارای اعتباری در حد قانون باشد. مستدعی است‌ نظر شریف در این‌باره را ابلاغ فرمایید.

سیدعلی خامنه‌ای، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران»

حضرت امام خميني (ره) در پاسخ به نامه مزبور چنين فرمودند: « بسمه تعالي، ضوابط و قواعدي را كه شورايعالي انقلاب فرهنگي وضع مي‌نمايند بايد ترتيب اثر داده شود.

روح الله الموسوي الخميني ،16 اسفند 1363»

همچنین رهبر معظم انقلاب در گفتار دیگری با تاکید بر قانونی بودن مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و لزوم عمل به مصوبات این شورا از سوی همه دستگاه‌های ذی‌ربط، در دیدار اعضاى شورایعالى انقلاب فرهنگى در تاریخ 4/11/76 می‌فرمایند: «به بنده گزارش دادند که بعضی از دستگاه‏ها مصوبه اینجا را خیلی تحویل نمی‌گیرند! معلوم است که تخلف می‌کنند. باید با تخلف برخورد بشود، باید دنباله‌گیری بشود، به آنها اخطار بشود و موظف بشوند که به آنچه از اینجا ابلاغ می‌شود، ترتیب اثر بدهند و مثل یک امر واجب‌الاطاعه، اطاعت بکند». ایشان همچنین شورایعالی انقلاب فرهنگی را در مواردی بالاتر از مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی می‌کنند چنانکه در دیدار اعضاى شورایعالى انقلاب فرهنگى در تاریخ 23/9/78 می‌فرمایند: «‌به نظر من اینجا هیچ شبهه‌ قانونی ندارد؛ من دارم قاطع می‌گویم. بنده، بی‌اطلاع از قانون اساسی نیستم، اینجا برابر قانون است‌ چون امام این را تاکید و تصویب کرده و آنچه را که امام و رهبری تصویب بکند و قرار بدهد، طبق قانون اساسی، مُرّ قانون است و هیچ مشکلی ندارد. اگر در قانون اساسی و در مفهوم این معانی هم شبهه‌ای هست، از شورای نگهبان سوال بکنید؛ قطعا همین را پاسخ خواهند داد.» آنچه در بالا آمد تنها بخشی از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) درباره شورایعالی انقلاب فرهنگی است. با این وجود یکی از شبهه‌هایی که به موجب مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و همچنین بیانات اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد درباره اساسنامه جدید این دانشگاه مطرح می‌شود، اختیار شورایعالی انقلاب فرهنگی در اصلاح اساسنامه این دانشگاه است که می‌توان گفت همه مسائل اخیر ذیل اصلاح اساسنامه این دانشگاه اتفاق می‌افتد، چه آنکه مطابق اساسنامه اصلاح شده، مسائل مربوط به دانشگاه آزاد قانونمند شده و انتخاب رئیس و روسای مراکز بزرگ این دانشگاه پس از گذراندن یک روال قانونی صورت می‌گیرد که این امر به مذاق هیات موسس دانشگاه آزاد که ریاست آن را اکبر هاشمی‌رفسنجانی برعهده دارد، خوش نیامده است. در این‌باره نیز باید یادآوری شود که اولا حتی طبق اساسنامه قبلی دانشگاه آزاد که اعضای هیات موسس و مسؤولان عالی این دانشگاه مصر هستند که تنها به این اساسنامه پایبندند و اساسنامه جدید را غیرقانونی می‌دانند، این مرکز آموزش عالی باید پیرو و تابع مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی باشد چه آنکه ماده 6 از اساسنامه مذکور صریحا تاکید می‌کند که «دانشگاه‌ تابع‌ کلیه‌ مقررات‌ و آیین‌نامه‌های‌ مربوط‌ به‌ موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی‌ غیرانتفاعی‌ مصوب‌ شورایعالی انقلاب‌ فرهنگی‌ و بر حسب‌ مورد وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ یا وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ خواهد بود». لذا حتی طبق اساسنامه پیشین نیز این دانشگاه باید تابع مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و به تبع آن اساسنامه جدیدی که این شورا به تصویب رسانده است، باشد. از سوی دیگر تلاش نمایندگان حامی جاسبی در مجلس شورای اسلامی برای نقض اساسنامه‌های پیشین و جدید و همچنین نقض رويه قانوني موجود که به صراحت ورود مجلس به مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را منع می‌کند درخور توجه است و جای بسی شگفتی است که گویا اين چنين اقداماتي تنها از پس این مرکز آموزش عالی که بحث‌های فراوانی راجع به عملکرد آن برای کمک به فتنه‌گران مطرح است، برمی‌آید.


Page Generated in 0/0354 sec