printlogo


کد خبر: 47473تاریخ: 1389/4/2 00:00
سینما لطمه می‌بیند، نمی‌بیند

رضا خسروی:

عرضه آثار سینمایی در سوپرمارکت‌ها که ابتدا با مخالفت شدید موسسات ویدئو رسانه روبه‌رو بود، نشان داد که این تمهید درست و کاملا به نفع سینماست. ارائه فیلم‌های سینمایی با قیمت مناسب در مکان‌های نامحدود و گسترش شبکه نمایش خانگی، علاوه بر جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها، به اقتصاد بیمار سینمای ایران کمک زیادی می‌کند. بر این اساس این اتفاق تا زمانی خوب است که شبکه نمایش خانگی تنها محل عرضه محصولات سالانه سینما باشد نه موسسات دیگر. با این حال مدتی است فیلم‌های شبکه نمایش خانگی توسط موسسات تولید فیلم‌های ویدئویی و نیز موسسات ویدئورسانه تولید و عرضه می‌شوند. اگر عدول از هدف اولیه (کمک به اقتصاد سینما) را نادیده بگیریم، از کیفیت فیلم‌ها نمی‌توان به سادگی گذشت. آن چیزی که در سینما به عنوان «سخیف» داد همه را درآورده در غالب فیلم‌های این موسسات وجه مشترک است. ساختار و محتوای فیلم‌ها به گونه‌ای است که خیلی‌ها آن را «تهدید»‌ جدید سینما عنوان کرده‌اند.در تازه‌ترین واکنش، حبیب‌الله کاسه‌ساز با ابراز نگرانی از گسترش چنین آثاری گفته است: تولید فیلم‌های طنز سخیف در شبکه نمایش خانگی و پخش گسترده این فیلم ها، ذائقه مخاطبان را به محصولات نازل عادت می‌دهد و به سینما ضربه می‌زند. تهیه‌کننده«اخراجی‌ها»‌ ادامه داد: نیاز امروز جامعه ما ساخت و توزیع فیلم‌هایی است که بتوانند ذائقه مخاطب را ارتقا دهند. وی افزود: متاسفانه تولید و پخش فیلم‌های طنز سطحی در شبکه نمایش خانگی سبب می‌شود تا سطح توقعات مردم در همین سطح باقی بماند و ذائقه مخاطبان ما پایین آید. کارگردان«کارناوال مرگ» خاطر نشان کرد: پرکردن اوقات فراغت مردم با تولید و پخش فیلم در شبکه خانگی بسیار مفید است اما باید توجه داشت این پرکردن اوقات فراغت به هر قیمتی نباشد. کاسه‌ساز یادآور شد: امروز بیش از گذشته باید روی کیفیت آثار سینمایی و فیلم‌هایی که در شبکه خانگی تولید و ساخته می‌شود کار کنیم و پخش فیلم‌های طنز سخیف در شبکه خانگی نمایش هیچ کمکی به مخاطبان ما نمی‌کند. وی با بیان اینکه تولید فیلم در شبکه خانگی بهتر از نبود فیلم برای استفاده مردم است، گفت: با تولید فیلم در شبکه خانگی نمایش مخالف نیستم اما پایین بودن سطح کارها و حرکت فیلم‌های تولیدی در موسسات ویدئو رسانه به سمت ساخت فیلم‌های طنز سخیف، خطرات بسیاری را در پی دارد.

 

کاسه‌ساز تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت دقیقی روی فیلم‌های تولیدی موسسات ویدئو رسانه داشته باشند و محتوای این آثار به دقت رصد شود. در کنار همه انتقادات اما مدیر اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی درباره ساخت آثار ویدئویی و توزیع در شبکه نمایش خانگی، عنوان کرد: این آثار خطری برای سینمای ایران نیست. سعید رجبی فروتن به مهر گفت: برخی از این آثار توسط موسسات تولید فیلم‌های ویدئویی و تعدادی دیگر توسط موسسات ویدئو رسانه تولید می‌شوند. اما پروانه ساخت آنها توسط اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد صادر می‌شود.

وی افزود: در سبد محصولات شبکه نمایش خانگی باید شاهد تنوع و گوناگونی باشم. به‌طوری که آثار در گونه‌های مختلف جدی و تامل برانگیز، کمدی و سرگرمی در میان این تولیدات دیده شود.فروتن درباره نگرانی‌ای که تولید آثار ویدئویی برای سینماگران ایجاد کرده است می‌گوید:«وقتی جا برای آثار سینمایی تنگ شود، تولیدات سالانه سینمای ایران روی زمین بماند یا موسسات ویدئو رسانه از خرید رایت آثار سینمایی امتناع بکنند، باید زنگ خطر را به صدا درآورد. اگر همین سوپرمارکت‌ها را برای عرضه از دست بدهیم، دیگر موسسه‌ها ویدئو رسانه قادر به خرید نخواهند بود. ادامه این روند باعث می‌شود، بهای خرید رایت آثار تنزل پیدا کند».


Page Generated in 0/0065 sec