printlogo


کد خبر: 47503تاریخ: 1389/4/2 00:00
پارلمان فنلاند نخست‌وزیر جدید را برگزید

 

 

پارلمان فنلاند روز گذشته در جلسه‌ای ویژه با موضوع تعیین نخست‌وزیر جدید، خانم ماری کیوینیمی را برگزید. کیوینیمی 41ساله دومین نخست‌وزیر زن در این کشور «نوردیک» به حساب می‌آید که با مشکلاتی مانند بیکاری و کاهش میزان جمعیت روبه‌روست. 115 تن از نمایندگان پارلمان 200 نفری فنلاند به وی رای مثبت و 56 نماینده نیز به کیوینیمی رای منفی داده‌اند. کیوینیمی در حالی جایگزین ماتی ونهانن 54ساله شد که او روز جمعه گذشته از مقام خود استعفا کرده بود. کیوینیمی از سال 1995 عضو پارلمان فنلاند بوده و از سیاست‌های تاریا هالونن حمایت می‌کند.

 

هشدار اتحادیه اروپا به سریلانکا

اتحادیه اروپا روز گذشته سریلانکا را تهدید کرد، در صورتی که به اوضاع انسانی و حقوق‌بشر در این کشور رسیدگی نشود، این اتحادیه نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد. این اتحادیه همچنین تاکید کرد، تمام روابط و معاملات تجاری خود را تا هنگامی که این کشور تعهد کتبی برای بهبود وضع حقوق‌بشر ندهد، به حالت تعلیق درخواهد آورد. در صورتی که سریلانکا تا اول جولای این تعهدنامه را امضا نکند، اتحادیه اروپا در 15 آگوست نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

 

كشته‌شدن 3عراقی

در بمبگذاري استان الدوره

مقامات عراقی روز گذشته اعلام کردند یک بمب کنار جاده‌ای که یک مقام ارشد وزارت حمل و نقل را مورد هدف قرار داده بود، موجب کشته شدن 3غیرنظامی که در آن مکان ایستاده بودند، شد. بنا به گفته مقامات، این بمب در منطقه سنی‌نشین الدوره در جنوب بغداد و در ساعت 8 صبح به وقت محلی، هنگامی که کاروان حامل این مقام در حال گذر از آن منطقه بود، منفجر شد. مقامات استان الدوره که پیش‌تر از مخفیگاه‌های شورشیان بود، میزان تلفات را تایید کرده و اعلام کردند، 8 نفر نیز زخمی شده‌اند. در این‌باره جزئیات بیشتری منتشر
نشده است.

 

آغاز اجلاس نفت در لندن

بریتانیا میزبان کنفرانس نفت است. این همایش در حالی برگزار می‌شود که دومینوی افزایش قیمت نفت با سرعت به سوی بالا در حال حرکت است و تحولات خلیج مکزیک نیز بر سرعت آن افزوده است. مدیرعامل شرکت BP به‌عنوان یکی از بحران‌زده‌ترین شرکت‌های نفتی جهان نیز در لندن و در این کنفرانس شرکت می‌کند. تونی‌ هیوارد مدیرعامل BP به رئیس‌جمهور آمریکا اطمینان داده است تا بحران نفتی خلیج مکزیک را که جان 11 تن را گرفته و از 20 آوریل آغاز شده، کنترل کند.

 

بمبگذار میدان تایمز مقابل دادگاه

فیصل شهزاد تروریست و بمبگذار میدان تایمز در دادگاه حاضر شد و به قصدش برای کشتار مردم آمریکا اعتراف کرد. شهزاد از اینکه بگوید هدفش کشتار شهروندان در میدان تایمز بوده است وحشت نکرد و صریحا به هدف اعتراف کرد. میریام کداربایوم دادستان این پرونده روز دوشنبه به سخنان فیصل شهزاد گوش داد. شهزاد در این جلسه تنها توضیح داد چه اتفاقی رخ داده است.

 

ترس باراک از تنش در بيت‌المقدس

ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای دیدار با باراک اوباما به واشنگتن سفر کرده است، روز گذشته طی اظهارنظری در واکنش به ساختن مجتمعی تفریحی و قدیمی برای توریست‌ها و یهودیان اعلام کرد: این طرح موجب افزایش تنش در شهر بيت‌المقدس و همچنین درگیری شدید با آمریکا خواهد شد. با اجرای این طرح شهرداری بيت المقدس 22 خانه فلسطینی را تخریب خواهد کرد.

 

نگرانی چین

از مانور مشترک آمریکا و سئول

چین روز گذشته اعلام کرد درباره گزارش‌هایی در رابطه با ملحق شدن هواپیماهای آمریکایی به کره‌جنوبی برای برگزاری مانوری مشترک نظامی نگران است. برخی از گزارش‌ها از پنتاگون حاکی است که آمریکا درصدد است یکسری ناو هواپیمابر را به این مانور بفرستد. این مانور دریایی قرار است عملیاتی علیه زیردریایی‌ها را به اجرا بگذارد.

 

آلمان زیردریایی‌هایش را می‌فروشد

وزارت دفاع آلمان اعلام کرد این کشور به خاطر بحران اقتصادی
6 زیردریایی خود در آب‌های آزاد را به خانه فراخواهد خواند. این اقدام آلمانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که این کشور چهارمین صادرکننده سلاح در جهان است. به گفته وزارت دفاع آلمان این زیردریایی‌ها باید فروخته یا اوراق شوند. آلمان 10 زیردریایی در حال فعالیت دارد که با این تفاسیر تنها 4 عدد از آنها باقی خواهند ماند. این 6 زیردریایی از کلاس A206 هستند که قرار بود سال 2015 از رده خارج شوند. زیردریایی‌های مورد استفاده ارتش آلمان اکنون 212عدد هستند که بتازگی عرضه شده‌اند.


Page Generated in 0/0065 sec