printlogo


کد خبر: 47504تاریخ: 1389/4/2 00:00
افزایش بحران گازی روسیه و بلاروس

 

گروه بین‌الملل:

آلکسی میلر رئیس شرکت گازپروم روسیه در سخنانی اظهار داشت: حجم گاز صادراتی این شرکت به بلاروس از روز یکشنبه به مقدار 30 درصد کاهش یافته است و اگر کشور بلاروس نتواند بدهی‌های خود را با روسیه تسویه کند این کشور مجبور خواهد شد تا 85 درصد از صادرات گاز خود به بلاروس را کم کند. بحران گازی میان روسیه و بلاروس در حالی وارد بحران شده است که مینسک حاضر به پرداخت بدهی‌های خود نیست. این تحولات موجب شده است سرگئی لاوروف برای دیدار از بلاروس سفری را به این کشور ترتیب دهد.

 

برخی بر این باورند که لاوروف قبل از سفر به بلاروس نتایج سفرش را به دست آورده زیرا بلاروس به‌رغم آنکه گفته است از توانایی کافی برای پرداخت بدهی‌هایش برخوردار نیست اما قول داده است تا پایان ماه آینده میلادی حساب خود با گازپروم را تسویه کند. روسیه بار دیگر از انرژی به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده و اکنون از بلاروس می‌خواهد به اتحادیه گمرکی با این کشور و قزاقستان وارد شود. این اقدام مسکو می‌تواند جایگاه روسیه را در مذاکرات برای پیوستن به WTO ارتقا دهد. بلاروس در نهایت چاره‌ای ندارد زیرا این کشور به صورت سنتی به روسیه وابسته است.

 

وزیر برق عراق استعفا کرد

 

 

 

گروه بین‌الملل:

درپی بحران قطع برق در عراق و تظاهرات گسترده در اعتراض به این مساله، وزیر برق عراق استعفا کرد. کریم وحید، وزیر برق عراق، روز دوشنبه از پست خود استعفا کرد. وی به دنبال بحران قطع برق در اکثر شهرهای عراق بویژه جنوب این کشور که باعث به وجود آمدن اتهامات زیادی علیه وی شد، چنین اقدامی را انجام داد. وی در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی عراق، اظهار داشت: من به دنبال سوء‌استفاده برخی گروه‌ها از مساله قطع برق برای اهداف سیاسی، استعفای خود را ارائه دادم. وحید همچنین افزود:‌ در شرایطی که در عراق گروه‌های سیاسی از چنین مسائلی سوء‌استفاده می‌کنند، من خود را فردی مستقل می‌بینم که در بخش برق به صورت مثبت ایفای نقش می‌کنم. فعالیت من در این بخش نتایج خود را طی دوره آینده نشان خواهد داد. وزیر برق عراق در ادامه اظهار داشت:‌ مستقل بودن من و اینکه عضو هیچ گروه سیاسی و جریان سیاسی نیستم، باعث شد که از بخش برق عراق استعفا کنم تا این بخش تبدیل به محلی برای درگیری‌های سیاسی نشود.

 

قرقیزستان در انتظار همه‌پرسی قانون اساسی

 

 

گروه بین‌الملل:

بیشکک پایتخت قرقیزستان تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد و نیروهای امنیتی در بخش‌های مختلف این کشور کوچک آسیای مرکزی تلاش می‌کنند که ناآرامی‌های ناشی از درگیری‌های مناطق جنوبی این کشور را خنثی کنند. در درگیری‌های شب گذشته یک مامور پلیس قرقیز، 2 ازبک را با شلیک مستقیم به قتل رساند که به‌رغم آرامش نسبی مناطق جنوبی بویژه شهرهای جلال‌آباد و اوش بار دیگر اقلیت‌های قومی با یکدیگر درگیر شدند. بحران امنیتی در قرقیزستان بیش از 2 هزار کشته بر جای گذاشته و صدها تن را روانه بیمارستان کرده است. نقش قربان‌بیک باقی‌اف رئیس‌جمهور سابق این کشور در این ناآرامی‌ها‌ افشا شده و دولت موقت اکنون سرگرم آماده کردن فضای کشور برای همه‌پرسی قانون اساسی جدید است. این همه‌پرسی 27 ژوئن برگزار می‌شود و در صورت تصویب، قرقیزستان به یک کشور پارلمانی مبدل خواهد شد. 

 

حمايت دولت ژاپن از قرداد امنيتي با آمريكا

 

 

گروه بین‌‌الملل:

نخست‌وزیر جدید ژاپن روز گذشته در پنجاهمین سالگرد امضای توافقنامه امنیتی میان آمریکا و ژاپن اعلام کرد، همچنان پشت این توافقنامه ایستاده و از آن حمایت خواهد کرد. مطمئن نبودن درباره سرنوشت پایگاه دریایی و شکست طرح‌هایی برای انتقال هزاران نیروی نظامی آمریکایی به گوام موجب شده خشم مردم ژاپن از اتحاد امنیتی کشورشان با آمریکا همچنان ادامه داشته باشد. نائوتو کان که پس از یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر جدید ژاپن شد در این‌باره گفته است، به این توافقنامه امنیتی به چشم وسیله‌ای برای برقراری توازن قدرت در آسیا نگاه می‌کند. وی در تحلیل گفته خود قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی چین را به‌عنوان مثال آورده و اظهار داشته به‌رغم تنش‌ها و چالش‌هایی که در روابط میان واشنگتن و توکیو به‌وجود آمده، کشورش همچنان به‌عنوان متحد امنیتی آمریکا در آسیا باقی خواهد ماند. کان افزود: ثبات در روابط میان آمریکا و ژاپن موجب ایجاد ثبات میان روابط ژاپن و چین شد و در نهایت زمینه را برای ثبات رابطه میان چین و آمریکا فراهم آورد. وجود پايگاه نظامي آمريكا در جزيره اوكيناواي ژاپن خشم و ناراحتي مردم اين جزيره را در پي داشت تا جايي كه اعتراضات آنها موجب استعفاي نخست وزير پيشين شد.

 


Page Generated in 0/0124 sec