فارس:
بررسی قیمت انواع میوههای تابستانه شامل گیلاس، آلبالو، هنداونه، خربزه، گوجه سبز، زردآلو، شلیل و شبرنگ، طالبی و انگور در میادین میوه و ترهبار و خردهفروشیها حاکی از اختلاف شدید قیمتها در این مراکز و در مناطق مختلف شهر تهران است. بنا به این گزارش با بررسیای که در هفته منتهی به 28 خرداد انجام شده است، زردآلو در میادین شهرداری تهران به قیمت هر کیلوگرم 1250 تا 1450 تومان عرضه شد، در حالی که متوسط قیمت زردآلو در سطح شهر تهران 2770 تومان به فروش رسید که نسبت به هفته قبل از آن 5/17 درصد و هفته مشابه سال قبل با 7/8 درصد کاهش همراه بود. گوجه سبز در میادین شهرداری تهران به قیمت کیلویی یکهزار تومان عرضه میشد ولی متوسط قیمت آن در شهر 2216 تومان بود که این رقم در مقایسه با هفته قبل 3/4 درصد افزایش و نسبت به هفته مشابه سال قبل 1/5 درصد کاهش داشت. محصول شلیل و شبرنگ در بازارهای سطح شهر تهران به قیمت 53890 ریال عرضه میشد که نسبت به هفته مشابه سال قبل 37 درصد رشد قیمت داشته است. بر اساس این گزارش، محصول گیلاس در میادین شهر تهران به قیمت 24 هزار ریال بود که در میوهفروشیها متوسط 39390 ریال عرضه میشد که این رقم در مقایسه با هفته قبل 7/3 درصد و هفته مشابه سال قبل 21 درصد کاهش را نشان میدهد. این گزارش قیمت هلو را در میادین شهرداری تهران 8500 ریال و در میوه فروشیهای سطح تهران 25430 ریال نشان میدهد که نسبت به هفته قبل 6/1درصد کاهش و نسبت به هفته مشابه سال قبل 21 درصد افزایش دارد. همچنین انگور در میادین شهر تهران 13هزار تا 37هزار ریال بوده که در میوه فروشیها با متوسط قیمت 31810 ریال عرضه شده که این رقم در مقایسه با هفته قبل 3/2 درصد کاهش و نسبت به هفته مشابه سال قبل 8/3 درصد افزایش را نشان میدهد. بر اساس این گزارش هندوانه در هفته گذشته در میادین شهرداری تهران به قیمت 2900 تا 3200 ریال عرضه شد که در میوه فروشیهای سطح شهر به قیمت 4570 ریال به فروش رسید این رقم نسبت به هفته قبل 9 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 27 درصد کاهش نشان میدهد. تفاوت قیمتها در قسمتهای مختلف شهر خیلی بارز است به عنوان مثال زردآلو از 15هزار ریال در منطقه 18 تهران تا 30 هزار ریال در قسمت شمالی شهر در نوسان است. آلبالو از 20 هزار ریال تا 35 هزار ریال به فروش میرسد که تفاوت 15 هزار ریالی از جنوب تا شمال دارد. توزیع میوهها در میادین شهرداری که مرکز خرید فروشندگان میوه است قیمت ثابتی دارد اما به چه دلیلی این محصولات زمانی که به دست مصرفکننده میرسد قیمت متفاوتی پیدا میکند را باید مسؤولان پاسخگو باشند.