راه مواصلاتی تهران به ترکیه و اروپا که اصلیترین راه ترانزیتی کشور محسوب میشود تبریز را تبدیل به بزرگراهی برای ترانزیت کالا کرده ولی ادامه این مسیر از تبریز به مرز بازرگان با مشکلات بسیاری روبهرو است و آمار کشتهشدگان بر اثر تصادف در این محور تکاندهنده است. به گزارش مهر، محور تبریز- بازرگان یکی از مسیرهای مهم مواصلاتی و ترانزیتی کشور و یکی از شاهراههای ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی محسوب میشود که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجاری نهتنها استان آذربایجانشرقی بلکه کل کشور ایفا میکند. قرار بود این جاده به طول 180 کیلومتر در مدت 3 سال و با 4 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار احداث شود ولی هنوز هم اتمام و تکمیل این بزرگراه مهم با وجود اینکه 51 درصد ترانزیت زمینی کشور از طریق آن انجام میشود با برخی موانع مواجه شده است. واقعیت این است که جاده 260 کیلومتری تبریز- بازرگان حدود 100 سال پیش احداث شده و تغییرات عمده عمرانی نیز در این مسیر دیده نمیشود ولی مناسبات اقتصادی و تجاری ایران، ترکیه و اتحادیه اروپا توسعه قابل توجهی پیدا کرده و مسؤولان باید جوابگوی این بیتوجهی باشند. با وجود تردد روزانه بیش از 15 هزار خودرو در این محور مواصلاتی، متاسفانه شاهد افزایش تصادفات رانندگی منجر به فوت در این محورهستیم. افزایش روزافزون تصادفات در این محور ترانزیتی و بینالمللی، لزوم توجه جدی مسؤولان را میطلبد که هرچه سریعتر بسترهای لازم در جهت کاهش تصادفات و افزایش استانداردهای جادهای در این محور مواصلاتی ایجاد شود. احداث بزرگراه مرند– بازرگان میتواند تا حد زیادی باعث کاهش تصادفات رانندگی و همچنین کاهش ترافیک در این محور شود که متاسفانه با گذشت بیش از 10 سال از آغاز مرحله اجرایی آن در محدوده بزرگراه تهران- زنجان- تبریز هنوز هم شاهد وعدههای گاه و بیگاه مسؤولان مربوطه مبنی بر تکمیل این بزرگراه هستیم ولی به قول مردم بومی این منطقه، گوشمان به شنیدن وعدههای مسؤولان عادت کرده است و امیدی به تکمیل این بزرگراه نداریم. ناگفته نماند که تعلل در تکمیل ساخت این بزرگراه، تاکنون صدها خانواده را داغدار کرده که مشخص نیست آمار تصادفات رانندگی در این محور مواصلاتی تا چه اندازهای باید افزایش یابد تا مسؤولان به تکمیل این مهم هم توجه ویژهای داشته باشند. نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: با احداث آزادراه تبریز-بازرگان به طول 260 کیلومتر در واقع کریدور آزادراههای ایران به ترکیه و اروپا متصل شده و تهران از طریق این طرح به آنکارا، استانبول و آتن وصل شده و شاهد بهبود وضعیت جاده اصلی مواصلاتی آسیا- اروپا از نظر کاهش تصادفات و ترافیک موجود خواهیم بود. محمد حسننژاد با بیان اینکه لازمه توسعه فعالیتهای ترانزیتی و امنیت تردد خودروها، توجه به توسعه راهها است، افزود: این طرح باعث رشد صادرات و ترانزیت کالا شده و بهطور کلی میتواند منطقه را دگرگون کند و مسؤولان امر باید در اجرای این طرح که سالیان متمادی خاک خورده است کمر همت ببندند. وی افزود: شهرستان مرند به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ترانزیت اروپا و آسیا شاهرگ اقتصادی و تجاری مهمی برای کشور محسوب میشود. وی با انتقاد از وضعیت نامناسب جاده مرند گفت: روزانه بیش از 15 هزار خودروی سواری و کامیون از جاده مرند عبور میکنند که متاسفانه به دلیل تکبانده بودن این جاده و کمعرض بودن آن، مشکلاتی را برای گردشگران داخلی و خارجی به وجود آورده که امیدواریم با بهرهبرداری از این محور در سریعترین زمان ممکن شاهد کاهش تصادفات در این منطقه باشیم. همچنین استاندار آذربایجانشرقی گفت: آزادراه تبریز- بازرگان یکی از مهمترین طرحهای مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران است که میتواند نقش مهمی در افزایش ارتباط و تعامل با کشورهای اروپایی ایفا کند و حل مشکلات حمل و نقل استان و استفاده کامل از ظرفیتهای آزادراه تبریز- تهران در گرو اجرای ادامه این آزادراه تا بازرگان است. اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه احداث آزادراه تبریز- مرند– بازرگان نقش مهمی در احیای جاده ابریشم ایفا میکند، میگوید: تمام توان خود را برای بهرهبرداری از این محور مواصلاتی به کار خواهیم گرفت و امیدواریم با همکاری استان آذربایجانغربی و تأمین منابع مالی طرح توسط شرکت سیتیک بتوانیم با کمک پیمانکاران داخلی این پروژه مهم را هر چه زودتر به بهرهبرداری برسانیم. وی افزود: مقدمات این کار فراهم شده و از وزیر راه و شهرسازی میخواهیم که با اختیارات خاص خود این موضوع را به طور جدی پیگیری کند. وی همچنین مساعدت وزارت راه و شهرسازی برای اتمام پروژههای نیمهتمام استان از جمله بزرگراه تبریز- بازرگان را خواستار شد و گفت: خوشبختانه در قانون بودجه سال 93 ظرفیتهای بسیار خوبی برای تامین اعتبار این پروژهها تعریف شده و تمام دستگاههای استان برای استفاده از این ظرفیتها بسیج شدهاند. استاندار آذربایجانغربی نیز در یکی از مصاحبههای اخیر خود درباره بزرگراه تبریز– مرند– بازرگان گفت: احداث سریع این بزرگراه تاثیرات مثبت زیادی در توسعه حمل و نقل ایفا خواهد کرد و به عنوان یکی از مهمترین و حساسترین جادههای ترانزیتی میتواند توسعه اقتصادی و تجاری کشور را در پی داشته باشد.