روزنامه آمریکایی هافینگتون پست در مطلبی انتقادی به کمرنگ بودن نقش والدین در انیمیشنهای هالیوودی اشاره کرد و نوشت: پدر یا مادر و گاهی هر دو آنها حضور ندارند و فضایی یأسآور که بر خانوادههای آمریکایی حکمفرماست در این مجموعه انیمیشنها دیده میشود. به گزارش فارس، هافینگتونپست ضمن انتقاد از این نگرش جاری در انیمیشنهای هالیوودی به تحلیل این مساله در بسیاری از آثار شاخص نمایش داده شده پرداخت. نویسنده در ابتدای این گزارش به این مطلب میپردازد که چرا شخصیت پدر اندی در انیمیشن «داستان اسباببازی» به یکباره در قسمتهای بعدی حذف میشود و بر این نکته تاکید میکند که حذف شخصیت پدر بنا به دلایل موجود در این انیمیشن، به دلیل طلاق پدر و مادر از یکدیگر بوده؛ اولا به این خاطر که در برخی از صحنههای فیلم که عکسهای یادگاری اندی و دیگر اعضای خانوادهاش روی دیوار نشان داده میشود، اثری از عکس پدر نیست و ثانیا در چند صحنه که دست مادر اندی نشان داده میشود، اثری از حلقه ازدواج در دستان او نیست که این خود نشانه یک جدایی است نه مرگ یا مسافرت طولانی که اگر اینگونه بود مادر به یاد پدر حلقه در دست داشت، در هیچ کجای فیلم نیز هیچ نامی از پدر برده نمیشود.
داستان اسباببازی
موضوع جالب توجه آنکه این مورد برای بسیاری از مخاطبان نهتنها مخاطبان آمریکایی که مخاطبانی از دیگر کشورهای جهان نیز بشدت جای سؤال و ابهام داشته است. هافینگتونپست در ادامه این گزارش بر این نکته تأکید میکند که انیمیشن «داستان اسباببازی»، تنها موردی نیست که شخصیت پدر یا مادر یا هردوی آنها به بهانههای مختلف از داستان حذف شده بلکه در این میان میتوان به انیمیشن «آپ» اشاره کرد که پدر راسل او را ترک کرده است. همچنین در «گیسو کمند»، «راپونزل» توسط یک نامادری شیطانصفت بزرگ شده و «فلین» یتیم است، در «یخ زده»، پدر و مادر هر دو مردهاند، در «زندگی ساس»، «دوت» و «آتا» تنها با مادرشان زندگی میکنند، در «شاهزاده و قورباغه»، پدر شاهزاده مرده، در انیمیشن «علاءالدین»، هیچگاه نامی از مادر شاهزاده یاسمین برده نمیشود و تا قسمت سوم انیمیشن هیچ اثری از پدر علاءالدین نیست. مصادیقی از این دست بسیار زیاد است که در حوصله این گزارش نمیگنجد. نویسنده گزارش بر این عقیده است که توضیح سادهای برای این موضوع وجود دارد؛ افراد بسیار زیادی در (آمریکا) وجود دارند که در طور سالهای حیاتی زندگیشان (که شخصیتشان شکل میگیرد) یک خانواده از هم پاشیده را تجربه میکنند که این موارد هم در ادبیات و هم در روند ساخت فیلم همواره نمود داشته است که انیمیشنهایی چون «داستان اسباببازی» نیز تحت تاثیر همین فضاست و البته این بر عهده سینما و تلویزیون است که از به تصویر کشیدن پدر و مادر در کنار یکدیگر خودداری کند تا به نوعی پدیده خانوادههای تک والدینی برای کودکان نامأنوس نشود و قلبشان از واقعیت تلخ زندگیشان به درد نیاید. روزنامه هافینگتونپست در ادامه این گزارش با کارگردان انیمیشن «داستان اسباب بازی» وارد صحبت شده و علت حذف پدر اندی از قسمتهای بعدی انیمیشن را جویا میشود ولی در کمال تعجب او دلیل چنین موضوعی را نه بحث طلاق، مرگ یا هر چیز دیگر که ضرورت نداشتن حضور شخصیت پدر در ادامه انیمیشن عنوان کرده و متذکر میشود پرداختن به یک شخصیت اضافه در یک انیمیشن پیچیدگیها و سختیهای خود را داشته و هزینههای بسیاری را به دنبال دارد که آنها (سازندگان انیمیشن) از آن پرهیز کردهاند. البته نویسنده گزارش به هیچ عنوان پاسخ کارگردان انیمیشن را منطقی ندانسته و به این نکته اشاره میکند که «لی آنکریچ» کسی است که در سن 10 سالگی قربانی طلاق شده و برای مدتی طولانی تنها با مادرش زندگی میکرده است.