گروه اقتصادی: سرانجام بعد ازجلسات بسیار، شورای رقابت نرخ جدید خودروها را اعلام کرد تا قیمت پایه خودرو افزایش پیدا کند. این در حالی بود که نوبخت، سخنگوی دولت همواره از عدم افزایش قیمت خودرو سخن میگفت. نتیجه وعده گران نشدن از یکطرف و اصرار بر گرانی از سوی دیگر، گرانتر شدن خودرو بود. این در حالی است که خودروسازان اعتقاد دارند بهعلت عدمحمایت دولت از تولیدکنندگان، خودرو باید از قیمتهای جدید هم گرانتر بشود! دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه خودروسازان قیمتهای اعلامی جدید شورای رقابت برای خودرو را اعمال نخواهند کرد، اعلام کرد: اجرای فرمول جدید قیمتگذاری خودرو که شورای رقابت تصویب کرده است، بر زیانهای خودروسازان خواهد افزود. احمد نعمتبخش در گفتوگو با مهر درباره فرمول جدید قیمتگذاری خودرو که مورد تصویب اعضای شورای رقابت قرار گرفت، گفت: خودروسازان این دستورالعمل را اجرا نخواهند کرد، چرا که در صورت اجرا، بر زیان آنان افزوده خواهد شد. وی گفت: در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که روز پنجشنبه هفته جاری برگزار شد، اعتراض و گلایههای خود را درباره دستورالعمل جدید قیمتگذاری خودرو به اطلاع وزیر و معاونانش رساندیم و مقرر شد آنان این موضوع را پیگیری و تعیین تکلیف کنند. دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه الان 15 ماه است که تورم بخشی در قیمت نهایی خودرو اعمال نمیشود، اظهار داشت: فرمول قبلی شورای رقابت هم 2 هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد کرد، ضمن اینکه تصمیمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در سال 91 نیز 4 هزار میلیارد تومان به این صنعت زیان وارد کرده بود. نعمتبخش ادامه داد: براساس قوانین موجود کشور، در سالهای اخیر دولت باید به خودروسازان به دلیل اینکه قیمت محصولاتشان را کمتر از قیمت واقعی عرضه کردند، زیان میداد که متاسفانه تاکنون آن را پرداخت نکرده است. وی در عین حال یادآور شد: مسؤولان شورای رقابت در جلساتی که با مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان پیش از نهایی شدن فرمول جدید قیمتگذاری خودرو داشتند، وعده دادند 10 تا 12 درصد قیمتها افزایش یابد اما براساس فرمول جدید، نهتنها قیمت خودرو افزایش نمییابد بلکه قیمتهای فعلی آنها از قیمتهای جدید بیشتر بوده و بعضا اختلاف چند میلیونی دارد. دبیر انجمن خودروسازان، ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو را «اشتباه» خواند و گفت: این شورا فقط باید دستورالعمل بدهد، نه اینکه در کنار تعیین فرمول، قیمت خودرو را هم تعیین کند. به گفته نعمتبخش، مگر میشود استانداردهای اجباری که دولت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست برای خودروسازان گذاشته است را برای مصرفکنندگان، آپشن اختیاری درنظر گرفت و به مشتریان، مثلا خودرو یورو 2 به جای یورو 4 تحویل داد!
خودرو چقدر گران میشود؟
رئیس شورای رقابت روز چهارشنبه از نهایی شدن فرمول جدید قیمتگذاری خودرو خبر داد و گفت: در این دستورالعمل با تحقق ۵ شرط قیمت خودرو از 7/3 درصد تا 6/9 درصد افزایش یافته است. رضا شیوا در گفتوگو با تسنیم، درباره جلسه شورای رقابت که قرار بود در آن دستورالعمل قیمتگذاری خودرو نهایی و اعلام شود، اظهار داشت: در این جلسه دستورالعمل قیمت خودرو با تصویب اعضا نهایی شد. وی با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو با لحاظ تورمبخشی خودرو و براساس ارز مبادلهای تعیین شده است، افزود: این تصمیم با این ملاحظه گرفته شد که با مصوبه دولت قرار است در روزهای آینده ارز مبادلهای به خودروسازان ارائه شود. رئیس شورای رقابت ضمن اشاره به اینکه در فرمول جدید کیفیت تولید خودرو از سوی خودروسازان اهمیت ویژهای دارد، گفت: در فرمول جدید 5/2 امتیاز مثبت به خودروسازانی که تولید خودروی مناسب دارند ارائه و 5/2 امتیاز منفی برای خودروسازان متخلف در تولید خودروهای بیکیفیت لحاظ شده است. بهگفته شیوا، در فرمول جدید بهرهوری شرکتهای خودروسازی نیز مورد توجه ویژهای قرار گرفته و در مجموع با ارائه اعداد و ارقام توسط مرکز ملی رقابت، در دستورالعمل جدید افزایش 7/3 درصدی تا 9/6 درصدی قیمت خودرو مورد تصویب قرار گرفته است. وی با بیان اینکه البته شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو 5 شرط اساسی را برای خودروسازان در نظر گرفته است، اظهار داشت: خودروسازان نخست باید میزان تولید خود را بهصورت ماهانه اعلام کنند تا در راستای آن ضمن همفکری با شورای رقابت میزان عرضه خودرو در بازار مدیریت شود. وی اضافه کرد: بهجز الزامات قانونی در نصب آپشنها هیچ الزام دیگری نباید از سوی خودروسازان به مشتریان در نصب آپشنها تحمیل شود. شیوا با اشاره به اینکه در طرح فروش، خودروسازان باید بهگونهای عمل کنند که رضایتمصرفکننده بهصورت واقعی تأمین شود، گفت: در بازار خودرو باید حتیالامکان حضور واسطهگران کاهش پیدا کند. البته باید این نکته را عنوان کنم که هنوز با اعمال افزایش قیمت در برخی خودروها اختلاف قیمت 10 تا 15 درصدی کارخانه و بازار آزاد دیده میشود بهنحوی که در بازار آزاد قیمت تعدادی از خودروها پایینتر از کارخانه به مشتریان ارائه میشود اما اکثر خودروها در بازار آزاد بسیار گرانتر از نرخ کارخانه فروخته میشود در نتیجه بازار واسطهگری در حوزه خودرو افزایش پیدا کرده است. رئیس شورای رقابت تصریح کرد: باید بازار خودرو بهنحو مناسبی مدیریت شود تا رضایت مصرفکننده و تولیدکننده در آن به وجود آید. وی تصریح کرد: فرمول جدید دستورالعمل قیمتگذاری خودرو در اولین روز کاری اعلام میشود اما خودروسازان نخست باید تعهدات خود را در اجرای 5 شرط شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو اعلام کنند، در غیر این صورت افزایش قیمت خودرو کانلمیکن شده و خودروسازان باید محصولات خود را مطابق دستورالعمل قیمت در خرداد 91 به فروش برسانند. رئیس شورای رقابت جزئیات 5 شرطی را که خودروسازان برافی افزایش قیمت باید اعمال کنند بهشرح زیر اعلام کرد:
1- میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول (مورد تایید شورای رقابت) قرار گیرد.
2- آپشنهای نصبشده روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد.
3- طرحهای فروش بهنحوی که دریافتکننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا شود.
4- بازار حاشیه از میان برداشته شود.
5- فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت (بهنحوی منصفانه) اصلاح شود.