عاملی که بیش از هر چیز بهSuper Eagles در طول این سالها ضربه زده، عدم اتحاد و همبستگی بوده که نه از خود فوتبال که از جامعه نیجریه نشأت گرفته. در نیجریه 170 میلیونی بیش از 250 قوم و نژاد زندگی و به بیش از 500 زبان و گویش مختلف صحبت میکنند؛ متوسط هر 330 هزار نفر برای یک زبان. مقایسه نیجریه با هند که بهعنوان پرتعدادترین زبان و گویش در جهان 1600 زبان در جمعیت یک میلیارد و 200 میلیونی دارد، میانگین هر 750 هزار نفر برای یک زبان را نشان میدهد، یعنی دوبرابر متوسط نیجریه. مهمترین اقوام هوساها، یوروباها و ایبوها هستند که بیش از 70 درصد جمعیت را شکل میدهند؛ هوساها و فولانیها 30 درصد، یوروباها کمی بیش از 20 درصد و ایبوها کمتر از 20 درصد. بیشتر امکانات در جنوب و در اختیار ایبوها و در درجه بعد یوروباهاست. هوساها در شمال از سطح امکاناتی بسیار پایینی برخوردارند و آموزش و بهداشت در آن مناطق نزدیک به صفر است. بوکو حرام از دل هوساها و همین نابرابریها برخاسته. دو روز قبل به دلیل احتمال حملات تروریستی دولت نمایش فوتبال در مکانهای عمومی را ممنوع اعلام کرد. منهای بازیکنانی چون احمد موسی و رامون عزیز اکثر بازیکنان نیجریه را ایبوها تشکیل میدهند. مربی تیم استفان کشی هم یک ایبو است.
استفان کشی؛ دشمن ستارهها
استفان کشی بیش از هر چیز سعی در ایجاد اتحاد بین اعضای تیم داشته. چند روز پیش بعد از مشاجره لفظی بین جان اوبی میکل و آمینیکه، کشی در نقشی پدرانه هر دوی آنها را فراخوانده و آشتی داد. کشی شخصیتی خونسرد، آرام و به دور از جنجال دارد. طرفدار سرسخت رئال مادرید و در فلسفه فوتبالی به گوآردیولا نزدیک است و سعی دارد با مالکیت بر توپ بازی را در کنترل خود داشته باشد. کشی هرگز در رده باشگاهی مربیگری نکرده و تنها مربی سه تیم توگو، مالی و نیجریه بوده است. او منتقدانی هم دارد. انتقادات از او بر چند محور تقسیم میشود؛ اینکه ذهنیت برنده را درمسابقه ندارد. کشی را متهم میکنند که با ستارهها مشکل دارد. او اوچه، بازیکن ویارئال و امبا و نوسا ایگیبور ستارههای تیم را در لیست ۲۳نفره قرار نداد. زمانی هم که مربی توگو بود با آدبایور به مشکل خورد. میگویند کشی تاکتیسین نیست و زمانی که در جریان بازی نیاز به تغییر تاکتیک و نتیجه داشته باشد ذهنش قفل میکند و تصمیمات درستی نمیگیرد.
ناکام در آخرین بازیهای تدارکاتی
کشی (بیست و هشتمین مربی جام از نظر مبلغ قرارداد) نتوانسته در 3 بازی آخر تدارکاتی پیروز از زمین خارج شود. برخی هم از خطزدن همه بازیکنان داخلی که سال گذشته قهرمان آفریقا شده بودند انتقاد میکنند در حالی که کشی برای شرکت در موندیال به لژیونرها اعتقاد خاصی داشت اما تعدادی از همین لژیونرها درتیم خود ثابت بازی نمیکنند یا به تیم دیگر قرض داده شدهاند و در فرم مناسبی نیستند. نمونه اینها پیتر اودموینگی یا به قول نیجریهایها سازه است که در چند روز گذشته مورد حمله رسانههای نیجریه قرار گرفته. سازه مهاجم استوک سیتی از معدود دورگههای تیم همه عمرش را در خارج نیجریه سپری کرده. از پدر نیجریهای و مادری روس - ازبک در تاشکند متولد شده با پوستی روشنتر از بقیه پشت مهاجم یا وینگر بازی میکند در حالی که به عقیده بسیاری خصوصیات پلی میکر را ندارد. یکی از رسانههای نیجریه سازه را اینگونه توصیف میکند: نیجریه یک خواننده اپرا در ترکیبش قرار داده اما مشکل این است که این خواننده صدایش را از دست داده. اگر کشی نتواند نتایج راضیکنندهای در برزیل کسب کند کار سختی در بازگشت به نیجریه خواهد داشت.
ویکتور موسس؛ او قلب تپنده عقابهاست
اگر بگوییم 60 درصد قدرت نیجریه به ویکتور موسس خلاصه میشود دروغ نگفتهایم. اولویت اول کیروش باید مهار موسس باشد. حتی اگر بیکزاده به شرایط بازی برسد، پولادی اگر آمادگی بالایی داشته باشد گزینه مناسبتری است. اینکه قدرت نیجریه در بالهایشان خلاصه میشود کیروش را به تصمیمی رسانده که ضمن استفاده از 2 مدافع صرف کناری جلوی آنها هم از دو هافبک مدافع استفاده کند تا کنارههای زمین را ببندد (کاپلو هم در این جام از یوری ژیرکف مدافع چپ سابق چلسی در بال چپ استفاده میکند. علت اصلی این تصمیم کاپلو سانترهای فوقالعاده این بازیکن است. یک سانتر دقیق و فنی حتی در رده اول فوتبال جهان هم گوهری کیمیا است). موسس در بازی از چپ به راست تغییر مکان میدهد و با رفتن به میانه زمین و کشاندن مدافع کناری با خودش سعی در ایجاد فضای خالی در دفاع حریف میکند. موسس در زمان استارت مرتب پا عوض میکند و مدافع مقابلش باید از چرخشهای سریع و آمادگی بدنی کافی بهرهمند باشد. ضمن اینکه موسس و دیگر عناصر تهاجمی نیجریه در باکس پنالتی استادانه خودشان را زمین میزنند. 3 پنالتی دوره انتخابی و پنالتی بازی با آمریکا از همین راه بهدست آمده. پنالتیها را هم خود موسس با خونسردی و نگاه به چشمان و حرکت دروازهبان در زاویه پایین راست یا چپ متمایل به وسط دروازه میزند.