printlogo


کد خبر: 6598تاریخ: 1393/3/31 00:00
تفاهمات روی کاغذ مانده اصناف و دولت
کنترل بازار در دست کیست؟

گروه اقتصادی: چه رسم باطلی شده که دولت و بازار در این روزها به یاد قیمت و کالا می‌افتند و تلاش می‌کنند تا بگویند که همه چیز خوب است و قیمت‌ها بالا نمی‌رود اما از آن سو مدیران اتحادیه‌ها و اصناف هر روز هشدار می‌دهند که جلوی دلالان و واسطه‌ها را بگیرید. به‌راستی این دلالان چه کسانی‌هستند که سال‌های سال است که دست از سر این بازار و مردم برنمی‌دارند و به هر راه و روشی جیب مردم را خالی می‌کنند. آیا همین اتحادیه‌ها و صنوفی که از این وضع بازار و دلالان انتقاد می‌کنند، تاکنون نتوانسته‌اند پیشنهاد مناسبی برای عرضه مستقیم کالا حداقل در این‌روزها ارائه و اجرایی کنند؟ جالب است که به‌تازگی علی‌اصغر موسوی، دبیر انجمن خرما از افزایش 2 تا 3 برابری قیمت خرما در بازار عمده‌‌فروشی خبر داده است. یعنی اینکه بنکداران مواد غذایی از این فرصت به‌دست‌آمده به بدترین شکل ممکن استفاده می‌کنند. اما از آن سو طی اظهاراتی که قاسمعلی حسنی، عضو هیات‌رئیسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی در روزهای اخیر مبنی بر ثبات قیمت‌ها داشته، باید این ثبات در عمل نیز دیده شود. ولی در عمل اینگونه نیست. بهتر است این عضو اتحادیه قبل از هرگونه اظهارنظری، به ساماندهی اعضای خویش بپردازد. به‌گفته حسنی، باتوجه به رکود بازار و فراوانی مواد غذایی در انبارها، هرگونه افزایش قیمت موادغذایی داخلی یا خارجی توجیه اقتصادی ندارد و منتظر اعلام سازمان حمایت در این زمینه هستیم. براساس پیشنهاد اتحادیه بنکداران، افزایش‌ قیمت‌ها احتمالا از نیمه دوم امسال و از 30 شهریورماه به بعد انجام می‌شود. در این میان علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: اصناف در ماه مبارک رمضان در تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم ورود جدی خواهند داشت و هیچگونه افزایش قیمتی درباره کالاهای اساسی صورت نخواهد گرفت. فاضلی درباره برنامه اصناف کشور برای تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم گفت: در حال حاضر ثبات قیمتی درباره کالاهای اساسی و دیگر مایحتاج ضروری مردم مشاهده می‌شود و در ماه مبارک رمضان نیز افزایش قیمتی صورت نخواهد گرفت. فاضلی افزود: امسال نیز مطابق سال‌های گذشته جامعه صنفی کشور در کنار دولت اقدام به عرضه کالاها در نمایشگاه‌های طرح ضیافت خواهد کرد اما اعتقاد ما بر این است که باید نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در مکان‌های مناسب غیر از موقعیت‌های فعلی برپا شوند. وی تصریح کرد: ذخایر کالایی و موجودی انبارها هم‌اکنون مناسب است و هیچگونه کمبودی در کالاها احساس نمی‌شود. به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، نظارت کافی نیز بر بازار صورت خواهد گرفت تا متخلفان قدرت مانور در بازار با افزایش تقاضای مردم در ماه مبارک رمضان نداشته باشند.
جلوی سودجویان را بگیرید
اما دبیرکل انجمن خرما از افزایش 2 تا 3 برابری قیمت خرما در بازار عمده‌فروشی در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داده و گفته است که انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی با توجه به در اختیار گرفتن وظایف بازرگانی بخش کشاورزی جلوی سودجویان بازار خرما را بگیرد. علی‌اصغر موسوی به ایسنا گفت: قیمت خرما در حال حاضر حدود 3برابر قیمتی است که این محصول در ابتدای فصل برداشت از باغداران خریداری شده است به‌گونه‌ای که نخلدار خرمای خود را در ابتدای فصل برداشت سال گذشته کیلویی 2500 تا 3500 تومان فروخته است در حالی که این محصول کیلویی 10 هزار تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با ابلاغ و اجرای قانون انتزاع از ابتدای امسال وظایف بازرگانی بخش کشاورزی را نیز در اختیار گرفته است، گفت:‌ انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های تنظیم بازاری را که برای محصولات اساسی مانند مرغ، گوشت و غیره در نظر گرفته است برای بازار خرما نیز در نظر بگیرد تا در ماه رمضان شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت این محصول نباشیم. دبیرکل انجمن خرما ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید تا چندین سال آینده که مشکل تفاوت فصل برداشت خرما با ماه رمضان وجود دارد به بازار خرما ورود پیدا کرده و با خرید و ذخیره‌سازی این محصول پیش از فرارسیدن ماه رمضان جلوی سودجویان را بگیرد چرا که ناعادلانه است که حدود 30 نفر از فروش خرما سود ببرند و مابقی جمعیت 75 میلیون نفری کشور از این وضعیت متضرر شوند. موسوی تاکید کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی هم‌اکنون که در آستانه ماه رمضان قرار داریم باید برای کنترل بازار خرما به سردخانه‌ها و بازار عمده‌فروشی خیابان خیام مراجعه کند و اجازه افزایش سه برابری قیمت خرما را در این بازار ندهد چرا که عمده‌فروشان و انبارداران حق دارند براساس قانون درصد مشخصی از نگهداری و فروش محصولشان سود ببرند و وزارت کشاورزی با ورود و اعمال حاکمیت بر بازار عمده‌فروشی می‌تواند قیمت این محصول را در ماه رمضان کنترل کند. وی پیشنهاد کرد: اگر وزارت کشاورزی بخواهد در سال‌های آینده از وقوع چنین مسائل و مشکلاتی در بازار خرما جلوگیری کند انجمن خرما آمادگی هرگونه همکاری و کمک به وزارت جهاد کشاورزی را دارد تا درانجام وظیفه تنظیم بازاری خود موفق شود.


Page Generated in 0/0063 sec