گروه اقتصادی: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما پس از کش و قوسهای فراوان بالاخره شکل عملی به خود گرفت تا با متنوعسازی قیمتها رسما تغییر و تحول خاصی در صنعت هوانوردی بهوجود آید. اگرچه قرار است با آزادسازی نرخها، قیمت اغلب بلیتها گران شود و فقط برخی پروازهایی که استقبال از آنها کمتر است ارزان شود اما گویا خیلی از ایرلاینها هنوز نرمافزارهای لازم برای متنوعسازی نرخ بلیت را در اختیار ندارند. البته نرخهای جدید از هفته جاری اعمال خواهد شد و شاید بسیاری از مسافران از دیدن نرخهای جدید متعجب شوند چرا که متنوع سازی نرخ بلیت اغلب قیمتها را افزایش خواهد داد. قائممقام وزیر راه و شهرسازی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با بیان اینکه متنوعسازی از ۲۸ اردیبهشت آغاز شده است، گفت: بر اساس قانون، آزادسازی قیمت بلیت آغاز شده که البته فقط 3 ایرلاین داخلی نرمافزارهای مربوط به این کار را در اختیار دارند. علیمحمد نوریان در گفتوگو با تسنیم با بیان اینکه جلسات زیادی در رابطه با متنوعسازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با ایرلاینها برگزار شده، اظهار کرد: در متنوعسازی، شرکتهای هواپیمایی باید نسبت به ارائه چند نوع قیمت اقدام کنند و مردم نیز باید از این قیمتها مطلع شوند. بهعنوان مثال باید مشخص شود که بلیت یک مسیر هوایی اول صبح، بعدازظهر، شب، وسط هفته، روزهای تعطیل و... چه قیمتی دارد. وی با تاکید براینکه شرکتهای هواپیمایی در راستای متنوعسازی قیمتها باید نرخها و کلاسهای مختلفی را اعلام کنند، تصریح کرد: بهطور قطع قیمت بلیتی که 4 ماه پیش خریداری شده با قیمت بلیتی که امروز خریداری شده، متفاوت است. نوریان با یادآوری اینکه در گام نخست هر کدام از شرکتهای هواپیمایی بر اساس سیاستهای کاری خودشان نرخهای مربوط به تنوعسازی را اعلام کردند، گفت: این نرخها به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد و پس از آن بر اساس آییننامه مربوط به ایرلاینها اختیار داده شد متنوعسازی را اجرا کنند. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت امسال آغاز شده است، یکی از اهداف اجرای تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه را افزایش سطح خدماترسانی به مردم اعلام کرد و گفت: باید اطلاعرسانی را در این زمینه انجام دهیم تا مردم از حق انتخاب برخوردار شوند، بهخصوص برای مسیرهای پر تردد (روزانه 25 تا 30 پرواز) که پرواز با هواپیماهای مختلفی (نوع قدیمی یا بهروزتر) انجام میشود و نوع خدماترسانی در آنها نیز متفاوت خواهد بود. نوریان با بیان اینکه قیمت بلیت این پروازها متفاوت است، ابراز امیدواری کرد با اطلاعرسانی دولت، مردم حق و حقوق خود را بشناسند و بتوانند آنچه را که به آن علاقهمند هستند مطالبه کنند. وی خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان جزئی از دستگاه حاکمیت بر این روند نظارت میکند تا حق و حقوق مردم رعایت شود. وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی روزهای بدی را به لحاظ اقتصادی پشت سر میگذارد، اظهار کرد: پاشنه آشیل این صنعت مسائل اقتصادی و مالی است به دلیل اینکه مسائل بیرونی مانند سوخت، ارز، پروازهای خارجی و التهابات مالی بینالمللی سریع بر آن اثر میگذارد. قائممقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حمایت از صنعت حملونقل هوایی، گفت: متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت امسال آغاز شده ضمن آنکه آزادسازی قیمتها نیز آغاز شده است. نوریان با بیان اینکه در آزادسازی قیمتها، آزادسازی نرخ و مسیر مطرح است، تصریح کرد: اگر ایرلاینها نرخ را بیحساب و کتاب اعلام کنند مردم دیگر تمایلی به استفاده از سفرهای هوایی ندارند و شرکت هوایی شکست میخورد. بهگفته وی، با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در نقاط محروم و شهرهای کوچک نه پروازها قطع میشود و نه اینکه نرخهای آن بالا و پایین میشود تا شرایط نامناسبی برای مردم بهوجود نیاید. قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 3 ایرلاین ایرانایر، ماهان و آسمان نرمافزار متنوعسازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را در اختیار دارند. بقیه شرکتها این نرمافزارها را در اختیار ندارند که یا باید آن را خریداری کنند یا آنکه با این 3 شرکت برای استفاده از نرمافزار قرارداد ببندند.
نرخهای متنوع حملونقل هوایی از هفته جاری اجرایی میشود
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نرخهای متنوع حمل و نقل هوایی از هفته جاری به اجرا گذاشته میشود. به گزارش تسنیم به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نرخهای متنوع حمل و نقل هوایی از هفته جاری به اجرا گذاشته میشود. وی افزود: متنوعسازی نرخ بلیت هواپیما براساس بند «ب» ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و با تایید اجرایی شدن آن توسط شورایعالی هواپیمایی کشوری صورت گرفته است. وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در راستای نظارت بر حسن اجرای طرح دستورالعملی را تهیه و جهت اجرا به شرکت هواپیمایی ابلاغ کرده، تصریح کرد: در همین راستا شرکتهای هواپیمایی، ضمن اعلام نرخهای متنوع به سازمان هواپیمایی کشوری که در برخی مسیرها پایینتر از نرخهای فعلی و تا درصدی بالاتر از آن تعیین شده به فروش بلیت ادامه میدهند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: براساس این دستورالعمل شرکتهای هواپیمایی موظفند آمار پروازهای انجام شده خود را بهطور فصلی با لحاظ کردن ضریب اشغال صندلی، میزان تأخیرات یا لغو پروازها به دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند. جهانگیریان ادامه داد: همچنین شرکتهای هواپیمایی باید فهرست نرخهای پروازی خود در مسیرهای مختلف را بهصورت بههنگام در دسترس عموم قرار داده و آمار عملکرد مالی و عملیاتی شرکت را به سازمان ارسال کنند. وی با بیان اینکه اجرای طرح شامل بلیتهایی که قبل از ابلاغ آن فروخته شدهاند نمیشود، گفت: طی اجرای طرح جلسات دورهای برحسب نیاز با حضور نمایندگان همه شرکتهای هواپیمایی در محل سازمان جهت بررسی مشکلات احتمالی تشکیل خواهد شد.