printlogo


کد خبر: 6754تاریخ: 1393/4/2 00:00
حوزه

ممانعت از قرائت‌های انحرافی درباره مردم‌سالاری دینی
آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره شریعت اسلامی گفت: ما با دو برداشت انحرافی از شریعت اسلامی مواجه هستیم. وی برداشت تکفیرگرایان و برداشت‌های التقاطی از سوی سکولارها را 2 جریان انحرافی در زمینه تبیین شریعت اسلامی برشمرد و بیان کرد: لزوم بیان حقیقت جایگاه مردم در مجموعه اندیشه اسلامی و ممانعت از ترویج برداشت‌های انحرافی از خط امام، رهبر معظم انقلاب را بر آن داشت تا برای تبیین مفهوم مردم‌سالاری دینی از عبارت شریعت اسلامی استفاده کنند. به گزارش فارس، آیت‌الله کعبی به‌کارگیری این عبارت را نشان‌دهنده جایگاه مردم در نظام اسلامی و اتکای حکومت به طور توأمان به رأی مردم و قوانین اسلامی عنوان کرد و گفت: هر دوی اینها نشان می‌دهد اجرای قوانین اسلامی و رأی مردم در نظام اسلامی از متن شریعت اسلامی برخاسته است. وی با اشاره به اینکه بعضی تحت عنوان دفاع از شریعت اسلامی نقشی برای مردم قائل نیستند، اظهار کرد: این عده نظام سیاسی اسلام را تک‌ساحتی می‌دانند و گروه دیگری نیز در مقابل، می‌خواهند حاکمیت اسلامی را مطابق با ایده ژان‌ژاک‌روسو تبیین کنند و قائل به تمدن اسلامی نیستند. عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه امام راحل با کسی تعارف نداشتند، گفت: اگر انتخابات از منظومه شریعت اسلامی برگرفته نمی‌شد، امام آن را برنمی‌تابیدند. وی با تأکید مجدد بر اینکه نقش مردم در جمهوری اسلامی از متن فقه برخاسته است، اضافه کرد: فصل حقوقی مستقلی به نام امت در کنار امامت مطرح است.

نقل خاطرات متناقض با سخنان منتشره حضرت امام فاقد اعتبار است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به برخی نقل قول‌ها از سوی برخی افراد از امام(ره) اظهار داشت: همانگونه که حضرت امام در وصیتنامه خود نوشته‌اند، آن چیزی از امام حجت است که در صدا و سیما، صوت و تصویر و مکتوبات آن موجود است و این موارد درباره امام اصل است. وی ادامه داد: البته خاطرات زیادی از حضرت امام وجود دارد و صدها نفر در زمان حیات امام با ایشان مرتبط بوده و شاهد مسائلی نیز بوده‌اند و خاطراتی از امام به این عنوان نیز نقل می‌کنند؛ اما آن چیزی که دلیل بر درستی یا نادرستی این خاطرات است همین آثار باقیمانده در رسانه‌ها از امام است. به گزارش نسیم، تولیت مسجد مقدس جمکران، با بیان اینکه این خاطرات را باید با آثار علنی ایشان تطبیق داد و هرکدام از آنها که منطبق شود، می‌تواند قابل قبول باشد، گفت: تاکید می‌کنم می‌تواند قابل قبول باشد نه اینکه مقبول است، اما آنهایی که متناقض با سخنان منتشر شده ایشان باشد نیز از درجه اعتبار ساقط است. وی همچنین درباره نظر امام خمینی درباره آمریکا و برخی ادعاها مبنی بر اینکه ایشان به دنبال رابطه با آمریکا بودند، تصریح کرد: این سخنان در تعارض کامل با نظرات امام‌خمینی است و حرف دروغی است، این افراد به جای آنکه خود را با حضرت امام تطبیق دهند می‌خواهند امام را با خود مطابق کنند. رحیمیان تاکید کرد: این افراد به دنبال این هستند که مردم با دلایل موهن و موهوم آنها حرف امام را کنار بگذارند و حرف این افراد را قبول کنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاقا حضرت امام در پایان وصیتنامه خود جواب این عده را داده‌اند و صراحتا پیش‌بینی کرده بودند که در صورتی که بعد از این افرادی موضوعاتی را به ایشان منتسب کردند، با صحبت‌های علنی ایشان انطباق داده شود.
 


Page Generated in 0/0053 sec