لزوم نمایش چهره معصومین در هاله نور
محمدحسین رجبیدوانی، پژوهشگر و مورخ تاریخ اسلام در واکنش به نمایش چهرههای امامزادگان در فیلم «رستاخیز» ضمن تاکید بر اینکه این چهرهها باید در هالهای از نور قرار میگرفتند، گفت: من هنوز این فیلم را ندیدهام و منتظر فرصتی هستم تا بتوانم آن را ببینم و قطعا بهطور جزئی نمیتوانم درباره انتقاداتی که به این فیلم وارد است، صحبت کنم. وی درباره نمایش چهره امامزادگان و بویژه حضرت اباالفضل العباس(ع) به مهر گفت: من به پیروی از مراجع عظام تقلید که نظر نهایی را میدهند معتقدم این کار نباید صورت میگرفت و چهره مقدس این افراد همچون امامرضا(ع) در «ولایت عشق» باید در هالهای از نور قرار میگرفت یا از تکنیکهای دیگر سینمایی استفاده میشد که چهره این افراد نشان داده نشود. این پژوهشگر ادامه داد: گاهی بازیگران سینما به کار خود تنها از منظر یک حرفه نگاه میکنند و شاید شخصیتهایی که بازی میکنند کمتر برای آنها اهمیت داشته باشد اما وقتی بازیگری بعد از یک نقش مثبت و در مقام یک چهره مقدس بازی میکند و بعد از آن نقش منفی بهعهده میگیرد، جمعزدن بین این دو برای مخاطب سخت میشود و چون این مساله در سینمای ما رعایت نمیشود بزرگان ما حکم به تحریم نمایش چهرههای مقدس دادهاند. استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به نمایش بعضی چهرههای مقدس در فیلم و سریالهای مذهبی عنوان کرد: در بسیاری موارد دیده شده که این چهرهها بعدا در نقشهای منفی بازی میکنند و این باعث میشود نظر اولیه نسبت به آنها تغییر کند. حتی خود من بشدت بعد از دیدن عکس یکی از بازیگران سریال «مختارنامه» که نقشش را به خوبی ایفا کرده بود، روی یکی از مجلات زرد که تصویر ناهنجاری داشت احساساتم جریحهدار شد. وی در ادامه درباره دیگر انتقاداتی که به نگاه تاریخی فیلم «رستاخیز» وارد شده است، اظهار کرد: شخصیت امامحسین(ع) ابعاد و ویژگیهای متفاوتی دارد و فقط به کربلا منحصر نمیشود و قطعا در یک فیلم نمیتوان به تمام زوایای شخصیت ایشان پرداخت و از این حیث باید دید نگاه فیلمساز چه بوده است و چه مسائلی را برجسته کرده است.
اکران نسخه جشنوارهای فیلم «سایه روشن»
تهیهکننده «سایه روشن» تاکید کرد: همان نسخهای که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، برای اکران عمومی در نظر گرفته شده است. سید جمال ساداتیان در گفتوگو با مهر درباره وضعیت اکران «سایه روشن» ساخته فرزاد موتمن گفت: با توجه به واکنشهایی که نسبت به این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر داشتیم تصمیم گرفتیم فیلم را بدون هیچ تغییری نسبت به نسخه جشنوارهای برای اکران عمومی آماده کنیم. فکر میکنم اوایل تابستان یا پاییز زمان خوبی برای اکران عمومی این فیلم باشد. محمدرضا فروتن و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند. پیمان شادمانفر نیز کار مدیریت فیلمبرداری را برعهده دارد. این اولین همکاری فرزاد موتمن با سیدجمال ساداتیان به عنوان تهیهکننده است. «سایه روشن» داستان مرد میانسالی به نام رامین است که دچار فراموشی شده و خانمی به او کمک میکند که حافظهاش را به دست آورد. این فیلم در بخش «نوعی تجربه» سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
اکران «دو ساعت بعد، مهرآباد» در گروه آفریقا
تهیهکننده فیلم سینمایی «دو ساعت بعد، مهرآباد» از طراحی اقلام مختلف تبلیغاتی برای این فیلم سینمایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد فروش گیشهای خوبی نصیب فیلم شود. محمد احمدی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با مهر با بیان این مطلب که فیلم سینمایی «دو ساعت بعد، مهرآباد» به کارگردانی علیرضا فرید از اول اسفند ماه با سرگروهی سینما آفریقا اکران شده است، گفت: در حال حاضر تعداد سالنهایی که قرار است این فیلم در آن اکران شود، 8 سینمای آفریقا، آزادی، ملت، اریکه ایرانیان، زندگی، بهمن و راگا است که بزودی تعداد این سالنها افزایش پیدا میکند. وی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی را برای جذب مخاطب برای این فیلم سینمایی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: برای انجام تبلیغات شهری در حال رایزنی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران هستیم تا با توجه به اینکه این فیلم سینمایی یک اثر فرهنگی و از سینمای مستقل است، بتواند تبلیغات محدودی را در سطح شهر داشته باشد. البته تیزر تلویزیونی این فیلم سینمایی در تلویزیون پخش خواهد شد. این تهیهکننده سینما ادامه داد: خوشبختانه تیزر و پوستر جذابی برای «دو ساعت بعد، مهرآباد» طراحی و ساخته شده است که میتواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد.