printlogo


کد خبر: 80169تاریخ: 1393/6/19 00:00
10 کشته و بیش از 50 مجروح در حمله نیروهای امنیتی و تکفیری به انقلابیون در صنعا
قیام یمن رنگ خون گرفت
سیدعبدالملک الحوثی خطاب به دولت: ای فاسدان! به آمریکا دل نبندید

گروه بین‌الملل: همانطور که رهبر انصار‌الله وعده داده بود، انقلاب یمن پس از 3 روز خونبار مرحله سوم را پشت سر گذاشت. تظاهراتی مسالمت‌آمیز که از میدان «تغییر» صنعا آغاز شده بود در نهایت با حملات همدستانه نیروهای دولتی و تکفیری‌های مزدور، سه‌شنبه خونین صنعا را رقم زد و خاطرات حوادث 3 سال پیش میدان تحریر قاهره زنده شد.
در حمله نیروهای امنیتی دولت یمن با همدستی تکفیری‌ها، دست‌کم 10 نفر کشته و بیش از 50نفر مجروح شدند. مردم معترض یمن به درخواست سید‌عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله، روز گذشته تظاهراتی در مقابل مقر نخست‌وزیری برگزار کردند اما نیروی گارد نخست‌وزیری با آنان با گلوله‌های جنگی مقابله کرد.  کشتار مردم توسط نیروهای گارد و ارتش یمن در حالی صورت گرفت که یک روز جلوتر انقلابیون با بازوبندها و سربندهای زردرنگ به دولت عبد ربه منصور هادی اخطار داده بودند در صورت ادامه تعدی به تظاهرات مسالمت‌آمیز، کارت قرمز را به نشانه سقوط حکومت بیرون خواهند آورد.
به گفته شاهدان عینی، کشتار معترضان زمانی آغاز شد که مردم به شکل مسالمت‌آمیز در حال حرکت از میدان التغییر به سمت مقر نخست‌وزیری بودند. معترضان یمنی در تلاش برای برپا کردن چادر جلوی مقر نخست‌وزیری بودند که محافظان مقر با آنها به درگیری لفظی پرداخته و سپس تیراندازی کردند. همچنین ‫برخی نیروها نیز با لباس شخصی بر فراز ساختمان‌های اطراف اقدام به تیراندازی به سمت معترضان می‌کردند که حوثی‌ها با رصد کردن آنها، از همدستی تکفیری‌ها با گارد ویژه نخست‌وزیری پرده برداشتند.
شبکه تلویزیونی المیسره که به جنبش انصارالله تعلق دارد و تنها شبکه تلویزیونی است که رخدادهای انقلاب را به‌طور مستقیم پوشش می‌دهد، با پخش تصاویر مستقیم از زخمی شدن شمار زیادی از مردم ‫جنایات رژیم عبدربه منصور هادی را ثبت کرد. به گزارش تسنیم، در این تصاویر مردم در مقابل نیروهای امنیتی شعار می‌دهند و زخمی‌ها را منتقل می‌کنند. تا چند ساعت پس از حملات اولیه تعدادی از زخمی‌ها هنوز روی زمین بودند و در مقابل نیروهای امنیتی نیز به سمت معترضان حمله می‌کردند. شبکه المیادین گزارش داد نیروهای امنیتی تعدادی از معترضان را بازداشت کرده‌اند. شبکه‌های تلویزیونی العالم و المنار نیز بعد از ظهر دیروز با پخش تصاویری از درگیری‌ها در صنعا اعلام کردند ‫معترضان در حال تخلیه زخمی‌ها هستند و نیروهای امنیتی به سمت آنها تیراندازی می‌کنند.
در همین حال رئیس دفتر سیاسی انصارالله اعلام کرد حکومت یمن در سرکوب تظاهرات 3 روز گذشته از نیروهای القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تکفیری استفاده کرده است.  طبق گفته ضیف‌الله الشامی دیروز در حالی که تظاهرکنندگان بدون هیچ حرکت خشونتباری به مقر نخست‌وزیری در صنعا نزدیک می‌شدند ناگهان مورد هجوم و تیراندازی عناصری از داخل ساختمان نخست‌وزیری قرار گرفتند که بعدا معلوم شد بخشی از آنها از نیروهای شناخته شده منتسب به القاعده و داعش در یمن هستند. این نیروها در روزهای اخیر علاوه بر پایتخت، در استان شمالی الجوف هم در کنار ارتش یمن با حوثی‌ها و سایر شیعیان جنگیده بودند.
گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده مدت‌هاست توسط عربستان سعودی برای سرکوب اکثریت شیعه و زیدی یمن حمایت می‌شوند و اخیرا داعش نیز با چراغ سبز ریاض در این کشور فعال شده است. همچنین رهبران سلفی تندرو پس از آغاز انقلاب دوم یمن در صنعا به سفارت‌های آمریکا و عربستان پناه برده بودند که با تعطیلی این سفارت‌ها احساس خطر کرده و تروریست‌های حامی خود را به حمله به تظاهرکنندگان واداشته‌اند. الشامی با اشاره به اینکه دولت یمن به وعده‌هایش برای شنیدن حرف معترضان درباره شرایط امنیتی و اقتصادی عمل نکرده است، از رئیس‌جمهور خواست درباره آتش گشودن نیروهای گارد ویژه به روی مردم و همچنین همکاری آنها با تکفیری‌ها توضیح دهد. او گفت: «وزارت کشور یمن باندهای مسلح وابسته به القاعده و داعش را برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به مقر نخست‌وزیری آورده است. گویا دولت یمن تصمیم‌گیرنده نیست و همچنان به مخالفت با مطالبات مردم ادامه می‌دهد». در همین رابطه سرتیپ عبدالحکیم القهوه، سرپرست وزارت کشور یمن دیروز با افشای اینکه مزدوران آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس عامل کشتار و تیراندازی به انقلابیون بوده‌اند بر ادعای انصارالله مهر تایید زد.
  لزوم پاسخگویی فوری به مطالبات مردم
از سوی دیگر در واکنش به اقدام نیروهای امنیتی در تیراندازی به سمت معترضان در صنعا، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: «آنچه در صنعا رخ داد یک عمل جنایتکارانه از سوی دولت است و با این کار پایان حیات خود را رقم می‌زند. تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز رفتار می‌کردند و برای حمله به مقر نخست‌وزیری هیچ اقدامی نکردند».
چهره رسانه‌ای حوثی‌ها تاکید کرد: «همچنان در تماس با سازمان‌های مرتبط با این قضیه هستیم تا موضع‌گیری آنها نسبت به حوادث جاری را جویا شویم. هدف قرار دادن تظاهرکنندگان را نمی‌پذیریم و در حال بررسی گزینه‌های خود برای محافظت از آنها هستیم».
او همچنین از دولت خواست پیش از آنکه بسیار دیر شود، فورا به مطالبات مردمی پاسخ دهد.
علاوه بر این عبدالسلام در مصاحبه با خبرنگار تسنیم درباره  گزینه‌های لازم برای حفاظت از جان معترضان گفت:«گزینه‌‌های جایگزین ما زیاد است و ما درک می‌کنیم مردمی که به خیابان‌ها آمده‌اند خواستار حقوق مشروع خود هستند، آنان می‌توانستند با سلاح از خود دفاع کرده و در نتیجه هدف حمله قرار نگیرند. ما هم اکنون در تماس با طرف‌های درگیر درباره این موضوع بوده و سعی داریم واقعیت‌های موجود را به آنان منتقل کنیم، آنان یا به خواسته‌های ملت پاسخ می‌دهند یا باید مسؤولیت تاریخی خود را به دوش بکشند».
سخنگوی جنبش الحوثی درباره پافشاری دولت صنعا در مقابل خواست مسالمت‌آمیز مردم گفت: «دولت هم‌اکنون از هم‌گسیخته است و می‌خواهد مستبد باقی‌ بماند، دولت می‌خواهد عمل به گزینه‌های سرکوبگرانه خود را ادامه دهد، زیرا شیوه این دولت اینگونه است».
او همچنین به دست نشانده بودن دولت عبد ربه منصورهادی اشاره کرد: «این دولت در حال اجرای برنامه‌های از بیرون تحمیل شده است نه خواسته‌های مردم زیرا عمل کردن به خواسته‌های مردم، دولت کنونی را در برابر گزینه‌های سختی قرار می‌دهد. خارجی‌ها نمی‌خواهند این دولت پایان یابد زیرا در موارد بسیار زیادی از بقای آن بهره‌برداری می‌کنند».
  صنعا در محاصره انقلابیون
همچنین یک منبع امنیتی یمنی اعلام کرد حوثی‌ها ایست بازرسی جدیدی را در اطراف صنعا ایجاد کرده‌اند. به گزارش این منبع، حوثی‌ها مراکز ایست‌ بازرسی را در منطقه همدان در غرب صنعا و منطقه بنی‌‌مطر ایجاد کردند. افراد گروه حوثی ورودی صنعا را به روی خودروهای با آرم دولتی و ارتش بستند. شبکه المیسره وابسته به حوثی‌ها اعلام کرد این اقدام در راستای پاسخ شدید به دولت و نیز برهم زدن تحصن حوثی‌ها در خیابان فرودگاه صنعا بوده است. حوثی‌ها چادرهای خود را در خیابان‌های اطراف وزارت کشور گسترانده و راه‌های منتهی به فرودگاه بین‌المللی صنعا را بستند. این در حالی است که یگان‌های ارتش و نیروهای امنیتی در خیابان‌های صنعا بویژه در مناطق حصبه، جراف، خیابان ستین، قیاده و فرودگاه صنعا؛ ورودی‌های اصلی که صنعا را به استان‌های دیگر مرتبط می‌سازد، مستقر شده‌اند. همچنین کمیته‌های امنیتی وابسته به دولت مدعی شدند، حوثی‌ها مسیر وزارت برق و مخابرات و فناوری را بسته و کارمندان این وزارتخانه‌ها را از آنجا بیرون کرده‌اند.
  الحوثی: فاسدان! دل به آمریکا نبندید
 سید‌عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله دوشنبه شب در سخنانی خواستار تداوم جنبش انقلابی مردم تا رسیدن به خواسته‌های مشروع این انقلاب شده و از مردم خواسته بود روز سه‌شنبه به طور گسترده در میدان التغییر شهر صنعا پایتخت این کشور گردهم آیند.
الحوثی تهدید کرد اگر سران حاکم به عنادورزی و لجاجت خود در برابر تحقق خواسته‌های مردم ادامه دهند، به گزینه‌های راهبردی بزرگ‌تر متوسل خواهد شد. او گفت: «ملت یمن با آگاهی به حرکت درآمده است و به عقب باز نمی‌گردد و می‌داند که خواسته‌هایش مشروع است و هرچه تلاش کنند این خواسته‌ها را از بین ببرند، به خواست خداوند نخواهند توانست. همه تلاش‌های فاسدان که برای مقابله با مردم و جنبش مردم و خواسته‌های آنها می‌جنگند، شکست خورده است. سیاست فریبکارانه و گمراه‌کننده رسانه‌ای آنها شکست خورده است».
رهبر جنبش انصار‌الله در این سخنرانی همچنین با اشاره به حمله روز یکشنبه نیروهای ضد شورش به تحصن‌کنندگان در خیابان فرودگاه صنعا که به کشته شدن 2معترض و زخمی شدن 40 نفر دیگر منجر شد، گفت: «سیاست ارعاب هرگز نمی‌تواند ملت را از ادامه طلب خواسته‌های خود باز دارد. کسی که فکر می‌کند این سیاست ارعاب یا گلوله‌های گاز اشک‌آور آمریکایی می‌تواند جلوی ملت را بگیرد یا آنها را بترساند، در توهم به سرمی‌برد. عجیب نیست که آمریکا در کنار فاسدان در یمن بایستد. آمریکا با سیاست‌های اشتباه و تجاوزگرانه و جنایتکارانه خود فساد و استبداد در یمن را حمایت می‌کند. به فاسدان می‌گویم اگر دل به آمریکا بسته‌اید،  اشتباه می‌کنید».
در ادامه سیدعبدالملک الحوثی  از حزب اصلاح یمن خواست در محاسبات خود بازنگری کرده و در کنار صفوف ملت بایستد. وی درعین حال تاکید کرد لجاجت و عنادورزی حزب اصلاح نتایج فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت. او به مسؤولان حکومتی توصیه کرد: «آنها باید به 3 خواسته مردم یعنی سرنگونی دولت فاسد و لغو دستور آزادسازی قیمت‌های سوخت و اجرای نتایج کنفرانس گفت وگوی ملی صادقانه پاسخ مثبت دهند اما اگر لجاجت ادامه یابد، ما به گزینه‌های راهبردی و بزرگی متوسل خواهیم شد و امیدواریم نیاز به این مرحله نباشد». رهبر جنبش انصارالله همچنین درباره نفوذ کسانی که تفکر گروه تروریستی داعش را دارند، در ارکان حکومتی یمن هشدار داد.
  سعود الفیصل انقلابیون را متجاوز خواند
از طرف دیگر می‌توان نقش مزدوران سعودی در حوادث خونبار دیروز را از تماس فوری  سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان  درساعات پایانی دوشنبه شب با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن درک کرد.
سعود الفیصل در این تماس تلفنی نگرانی عربستان را از آنچه تنش‌آفرینی خطرناک شبه‌نظامیان الحوثی در شهر صنعا و اطراف آن و همچنین استان‌های جوف و مارب خواند، ابراز کرده بود.
او علاوه بر این  بر نارضایتی عربستان و شورای همکاری خلیج فارس از آنچه در صنعا می‌گذرد تاکید کرده و تلویحا انقلابیون را متجاوز خوانده بود.
  نشست اضطراری کمیته عالی امنیتی یمن
اما دوشنبه شب همزمان با سخنرانی عبدالملک الحوثی، رئیس‌جمهور این کشور نشستی اضطراری را با کمیته عالی امنیتی یمن برگزار کرده بود. به گزارش خبرگزاری دولتی یمن، عبدربه منصور هادی و مقامات امنیتی در این نشست به بررسی آخرین تحولات عرصه داخلی و ماهیت اقدامات و تماس‌های انجام شده در سطح داخلی و منطقه‌ای به منظور مقابله با چالش‌ها و دور نگه داشتن یمن از مشکلات، پرداختند. او بر اهمیت و ضرورت آمادگی کامل و هوشیاری و مدنظر گرفتن جوانب احتیاط برای مقابله با همه احتمالات تاکید کرد. در این نشست وضعیت از جنبه ملی، سیاسی و امنیتی بررسی شد و عبدربه منصور از روحیه عالی(!) و آمادگی میدانی نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان ستایش کرد و امنیت شهر صنعا را امنیت همه یمن برشمرد و گفت در این شهر حدود 3 میلیون نفر از اهالی همه استان‌های یمن سکونت دارند. منابع آگاه گفته‌اند می‌توان ارتباطی میان مفاد مطرح شده در این نشست با خشونت‌های روز سه‌شنبه نیروهای دولتی و ارتش در مواجهه با تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان پیدا کرد.


Page Generated in 0/0054 sec