printlogo


کد خبر: 80172تاریخ: 1393/6/19 00:00
وزرای کابینه العبادی از پارلمان رأی اعتماد گرفتند
تولد دولت جدید عراق

گروه بین‌الملل: نخستین جلسه کابینه عراق، دیروز به ریاست «حیدر العبادی» و معاونان رئیس پارلمان و وزاریی که صلاحیت آنها در پارلمان تایید شده است، برگزار شد. این جلسه با حضور صالح المطلک، بهاء الاعرجی و هوشیار زیباری، معاونان نخست‌وزیر و نیز وزرای جدیدی که رای اعتماد از پارلمان گرفته‌اند، برگزار شد. براساس این گزارش، کابینه جدید عراق، دوشنبه شب پس از به تأخیر افتادن‌های متعدد با شرکت 289 نماینده پارلمان، رأی اعتماد گرفت و به جز 2 وزارتخانه کشور و دفاع تکلیف باقی وزرا مشخص شد. حیدر العبادی متعهد شده است گزینه‌های خود را برای این وزارتخانه‌ها ظرف یک هفته آینده معرفی کند.
رای آوردن وزرای کابینه العبادی
کابینه جدید عراق دوشنبه‌شب پس از به تأخیر افتادن‌های متعدد و رایزنی‌های گسترده با شرکت 289 نماینده پارلمان، رأی اعتماد گرفت و جز 4 وزیر، تکلیف باقی وزرا مشخص شد. تعیین تکلیف 4 وزارت دفاع، کشور، آب و زنان به روزهای آینده موکول شد. در همه روزهایی که گروه‌های سیاسی برای نهایی شدن لیست کابینه در حال رایزنی بودند، نقش و دخالت آمریکا و انگلیس کاملا مشهود بود. واشنگتن کیفیت چیدمان کابینه را برای خود بسیار مهم می‌دانست و در این میان همه سعی خود را برای در اختیار گرفتن چند وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های امنیتی به کار گرفت. منابع نزدیک به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به روزنامه الاخبار لبنان گفته‌اند، آمریکا و نمایندگانی از سازمان ملل در همه جلسات رایزنی احزاب سیاسی با یکدیگر حضور داشتند. میزان دخالت‌های آمریکا در روند تشکیل کابینه به حدی رسید که سفارت آمریکا در بغداد تیمی به ریاست استفان بیکرافت، سفیر آمریکا در عراق، تشکیل داد تا به بررسی چیدمان کابینه بپردازد.  تلاش آمریکا برای 2 وزارتخانه کشور و دفاع از سوی برخی نمایندگان پارلمان نیز تایید شده بود. بنا به نظر مقامات سیاسی عراق، اصرار مقامات واشنگتن بر ساختار دفاعی عراق که در این دو وزارتخانه عینیت می‌یابد، در جهت اطمینان‌بخشی به بخشی از نیروهای اهل سنت و کرد و همچنین کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان است. از سوی دیگر، برخی گروه‌های سیاسی داخلی عراق نیز خود اشتیاق فراوانی برای دخالت آمریکا داشتند، به‌گونه‌ای که بنا به گفته ازهر الخفاجی از نمایندگان پارلمان عراق، شماری از اعضای ائتلاف نیروهای ملی به سفیر آمریکا و انگلیس اجازه دادند در جریان همه رایزنی‌های سیاسی قرار گیرند. همچنین «ائتلاف کردستانی» نیز در پی دخالت آمریکا در روند انتخاب کابینه بود. به طوری که بنا به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، نیروهای سیاسی کرد پس از اطمینان از ضمانت آمریکا و سازمان ملل  و پس از جلسه‌ای که در منزل نوشیروان مصطفی در سلیمانه با حضور نمایندگانی از آمریکا برگزار شد، حاضر به شرکت در چیدمان کابینه عراق شدند.
فهرست کامل کابینه جدید عراق
لیست نهایی کابینه جدید دولت عراق که از فیلتر نمایندگان پارلمان عراق عبور کردند، به شرح زیر است:
معاونان رئیس‌جمهور عراق:
- نوری مالکی نخست‌وزیر سابق (شیعه)
- اسامه النجیفی رئیس پارلمان سابق (سنی)
- ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق (شیعه)
معاونان نخست‌وزیر:
- بها الاعرجی از ائتلاف همپیمانی وابسته به جریان صدر (شیعه)
- صالح المطلک از اتحاد نیروهای ملی (سنی)
- هوشیار زیباری از ائتلاف کردستان عراق
معاون اول رئیس پارلمان:
- همام باقر حمودی از ائئلاف المواطن به رهبری عمار حکیم معاون اول رئیس پارلمان عراق (شیعه)
پست‌های کلیدی:
- وزیر خارجه: ابراهیم الجعفری رئیس ائتلاف همپیمانی (شیعه)
- وزیر نفت: عادل عبدالمهدی از ائتلاف همپیمانی (شیعه)
- وزیر دارایی: روژ نوری شاویس از ائتلاف کردستان عراق از حزب دموکرات
پست‌های خدماتی:
- وزیر آموزش و پرورش: محمد اقبال از اتحاد نیروهای ملی (سنی)
- وزیر آموزش عالی: حسین شهرستانی از ائتلاف همپیمانی ملی (شیعه)
- وزیر بهداشت: عدلیه حمود (تنها وزیر زن از حزب الدعوه وابسته به ائتلاف شیعیان)
- وزیر حمل ونقل: باقر جبر زبیدی از ائتلاف همپیمانی (شیعه)
- وزیر کار: محمد شیاع  السودانی از ائتلاف همپیمانی (شیعه
- وزیر برق: قاسم الفهداوی (ائتلاف نیروهای ملی سنی)
- وزیر ورزش و جوانان: عبدالحسین عبطان از ائتلاف همپیمانی (شیعه)
-وزیر صنایع: نصیر العیساوی
-وزیر بازرگانی: ملاس الحسینی
- وزیر امور شهرداری‌ها: عبدالکریم یونس
- وزیر مشاور در امور استان‌ها و مجلس نمایندگان: احمد الجبوری از ائتلاف نیروهای ملی (سنی)
- وزیر علوم و فناوری: فارس ججو (اقلیت آشوری- کلدانی)
-وزیر حقوق بشر: محمد البیاتی
- وزیر برنامه‌ریزی سلمان الجمیلی
- وزیر فرهنگ: فریاد راوندزی (ائتلاف کردستان، اتحادیه میهنی)
- وزیر دادگستری: حیدرالزاملی (حزب فضیلت ائتلاف شیعه)
- وزیر محیط زیست: قتیبه الجبوری از ائتلاف نیروهای ملی (سنی)
- وزیر بازسازی و اسکان: طارق الخیکانی
- وزیر کشاورزی: فلاح زیدان
- وزیر ارتباطات: حسن راشید
براساس این گزارش، اعلام تکلیف 2 وزارتخانه کلیدی کشور و دفاع به دلیل فشار برخی جریان‌های سیاسی برای تحمیل برخی گزینه‌ها، به تعویق افتاده است و حیدر العبادی متعهد شده است در مدت یک‌هفته این وزرا را معرفی کند. براساس گفته سیاسیون عراقی، آمریکا سعی دارد وزارتخانه‌های کشور و دفاع به افراد وابسته خود تعلق گیرد. بنا به گزارشات مختلف، آمریکا و همپیمانان داخلی و منطقه‌ای آن، سعی داشتند فردی به نام قاسم داوود را برای منصب وزارت دفاع بگمارند. وی رابطه بسیار عمیقی با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها دارد. حیدر العبادی پیش از رای اعتماد پارلمان به کابینه جدید این کشور گفت: عراق مرحله تاریخی و حساسی را سپری می‌کند. العبادی در پارلمان تاکید کرد: دولت جدید برای توسعه ملی با هدف خدمت به مردم عراق تلاش خواهد کرد و در این چارچوب، با پارلمان برای محقق شدن منافع مردم همکاری خوبی خواهد داشت. بدون شک، نشست دوشنبه‌شب پارلمان در تاریخ عراق جدید و در حال‌گذار به دموکراسی، جاودانه ثبت خواهد شد؛ شبی که همه عراقی‌ها در سایه وحدت عراقی، چشم‌انداز مرحله آینده عراق را امیدوارانه نشان دادند. با اعتماد پارلمان به دولت جدید عراق، مرحله دوم و حساس مقابله با فتنه تروریست‌های داعشی در این کشور کلید خواهد خورد. مرجعیت دینی عراق ژوئن گذشته با آگاهی از فتنه داعش، با توصیه‌ای دلسوزانه، عراقی‌ها را در مسیر وحدت و حمایت از عملیات ارتش در مبارزه با تروریسم قرار داد. مسیر مبارزه با تروریسم، با تشکیل دولت جدید عراق هموارتر خواهد شد و الزامات رویارویی با گروه تروریستی داعش هم عینیت بیشتری می‌یابد. استقلال، حاکمیت، وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق با تشکیل دولت جدید این کشور، مصداق عینی‌تری پیدا می‌کند و رویکرد واحدی در مقابله با چالش‌های پیش‌روی عراق از جمله چالش تروریسم شکل خواهد گرفت.


Page Generated in 0/0065 sec