printlogo


کد خبر: 80175تاریخ: 1393/6/19 00:00
گزارشی ازتابستان داغ در فوتبال اروپا
چالش کیف پول
گروه ورزشی: فصل تابستان روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کند و فوتبال اروپا در تعطیلی چند هفته‌ای لیگ‌هایش مشغول رقابت‌های مقدمای جام ملت‌هاست اما نکته حائز اهمیت که در این مدت بر فوتبال قاره سبز گذشت این بود که در فصل نقل و انتقالات باز هم قانون «فیرپلی مالی» یا همان روح جوانمردی در اقتصاد فوتبال اروپا رعایت نشد. باشگاه‌های ثروتمند به غارت بازیکنان و ستاره‌های ریز و درشت پرداختند و باز هم یک بار دیگر کوچک‌تر‌ها تنها نظاره‌گر این بازار مکاره بودند. جام‌جهانی فرصتی بود که صیادان شاه‌ماهی‌های بزرگ به دنبال شکار خود از دل این آکواریوم زیبا بگردند و این اتفاق نیز با رفت و آمدهای فراوان رخ داد. رئال مادرید،‌بارسا،‌ چلسی و من یونایتد و چند باشگاه متمول دیگر چنان ریخت‌وپاش‌هایی کردند که دیگر جایی برای جارو کردن نمانده بود. ستاره‌های مختلفی که شاید به هیچ عنوان به سبک‌ها و تاکتیک‌های تیم مورد نظر همخوانی نداشتند با رقم‌های کلان راهی باشگاه‌های بزرگ شدند. به طور مثال خرید خامس رودریگس ‌ برای رئال‌مادرید و فروش دی‌ماریا و ژابی آلونسو چه سودی برای کهکشانی‌ها داشت؟ آیا خریدهای لوئیس فان‌خال برای من‌یو به اندازه کافی کارآمد خواهند بود؟ آیا بارسا با خریدن مدافع مسن و کندی به نام متئو می‌تواند جای خالی پویول را پر کند؟ تمام اینها سؤال‌هایی است که هرگز نمی‌توان برایش جواب قابل قبولی دست و پا کرد چون تنها هدف مدیران باشگاه‌های غول‌پیکر اروپایی اهداف تبلیغاتی و به سود رسیدن مالی است. هدف اصلی و همسو بودن با تاکتیک تیم کم‌کم در فوتبال اروپا رو به فراموشی رفته و همه چیز رنگ پول به خود گرفته است. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم مدیران باشگاه‌ها در جریان ایجاد موج سطل آب یخ یکدیگر را به چالش کیف پر از پول فرامی‌خوانند! آن هم با به خدمت گرفتن بازیکنان گرانقیمت که به‌خدمت گرفتن‌شان بیشتر جنبه‌های پروپاگاندا دارد تا فنی. در این اینجا می‌خواهیم نگاهی اجمالی به رفت و آمد‌های فوتبال اروپا داشته باشیم و با اینکه زمان بسته شدن پنجره نقل و انتقالات یک هفته‌ای است تمام شده ولی پرداختن به این اوضاع و احوال اقتصادی فوتبال اروپا دور از منطق نیست.

روبرت لواندوفسکی (از دورتموند به بایرن)
لواندوفسکی بارها شایستگی‌های خود را به عنوان یکی از بهترین مهاجمان نوک دنیا در بوندس‌لیگا و لیگ قهرمانان اروپا نشان داده است. خرید وی توسط بایرن‌مونیخ آن هم در انتقالی آزاد بدون شک می‌تواند مهم‌ترین اتفاق فصل
نقل و انتقالات باشد. لواندوفسکی جانشین ماریو مانژوکیچ در نوک خط حمله بایرن‌مونیخ شده و امیدوار است خونی تازه در تیم پپ گوآردیولا تزریق کند.
سسک فابرگاس (از بارسلونا به چلسی)
هافبک 27 ساله اسپانیایی در بارسلونا آن‌طور که انتظار داشت در پست مورد علاقه‌اش به میدان نمی‌رفت. جدا از این مساله وی انتخاب اول بارسلونا نیز نبود و به همین علت تصمیم به خروج از نوکمپ گرفت. فابرگاس در انتقالی 36 میلیون یورویی راهی استمفوردبریج شد تا زیر نظر ژوزه مورینیو به ادامه فعالیت فوتبالی‌اش بپردازد. فابرگاس در دیدارهای نخست چلسی عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده تا ثابت کند هنوز می‌تواند در دنیای فوتبال حرف‌های مهمی برای گفتن داشته باشد.
تونی کروس (از بایرن به رئال‌مادرید)
یکی از بهترین بازیکنان جام‌جهانی با انتقالی 25 میلیون یورویی از بایرن راهی برنابئو شد. کروس امیدوار است زیر نظر کارلو آنچلوتی تبدیل به مرد اول رئال در میانه میدان شود. در نبود ژابی آلونسو وظیفه کروس بسیار مهم‌تر شده و چشم‌های زیادی در فصل نخست حضور او در برنابئو وی را دنبال خواهد کرد. بازیکن آلمانی 24 ساله رئال بدون‌شک یکی از بهترین خریدهای تابستان جاری بوده است.
 آلکسیس سانچس (از بارسلونا به آرسنال)
آرسن ونگر این تابستان نیز دست به جیب شد تا بلکه بتواند تیمش را برای قهرمانی در لیگ برتر راهی رقابت‌ها کند. آلکسیس سانچس با 40 میلیون یورو از بارسا به آرسنال پیوست تا به مرد اول ونگر در فاز تهاجمی تبدیل شود. باشگاه‌های زیادی در اروپا خواهان وی بودند و به آرسنال قطعا برای چنین خریدی باید تبریک گفت.
 دیگو کاستا (از اتلتیکومادرید به چلسی)
دیگو کاستا یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیمئونه در رقم زدن فصلی پرافتخار برای اتلتیکو مادرید بوده است. حضور او در نوک خط حمله چلسی می‌تواند یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های فصل نقل و انتقالات باشد. کاستا خیلی زود خودش را در تیم مورینیو پیدا کرده و از هم‌اکنون مدعی جدی کسب عنوان آقای گلی در جزیره محسوب می‌شود.
مهدی بن عطیه (از رم به بایرن‌مونیخ)
بهترین مدافع سری A در فصل گذشته در طول فصل نقل و انتقالات به باشگاه‌های زیادی از جمله من‌سیتی و بارسلونا نزدیک شده بود اما سرانجام در هفته پایانی نقل و‌انتقالات راهی بایرن‌مونیخ شد. مصدومیت خاوی مارتینز خبر بسیار بدی برای هواداران بایرن بود اما پیوستن بن‌عطیه تا حد زیادی نگرانی آنها را برطرف کرد.
 متیو والبوئنا (از مارسی به دینامو مسکو)
برای دینامو مسکو خرید بازیساز سرعتی مارسی بدون شک بسیار مهم قلمداد می‌شود. گرچه پیش‌بینی می‌شد والبوئنا راهی تیم بزرگ‌تر و لیگ مهم‌تری شود اما دینامو مسکو پیشدستی کرد تا این بازیکن خوش‌نقش فرانسوی را به خدمت بگیرد. انتقال او 5/7 میلیون یورو برای باشگاه روسی هزینه در پی داشته است.
دیگو لوپز (از رئال‌مادرید به میلان)
انتقال آزاد لوپز، دروازه‌بان اول رئال‌مادرید به سن سیرو بدون شک مهم‌ترین صید گالیانی برای هواداران میلان محسوب می‌شود. به این ترتیب میلانی‌ها در فصل پیش‌رو هیچ نگرانی بابت دروازه نخواهند داشت و امیدوار هستند بتوانند در رقابت برای فتح سری A حضور داشته باشند.
 لوئیس سوارس (از لیورپول به بارسلونا)
انتقال 88 میلیون یورویی پسر بد جام‌جهانی فوتبال نشان داد که بارسلونا اهداف مهمی را در فصل جاری در نظر دارد. دنی آلوس پس از نهایی شدن این انتقال تاکید کرد باشگاه به این «پسر بد» نیاز داشته است. سوارس کیفیت غیرقابل انکاری دارد و قطعا می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین خطوط حمله دنیا را در کنار مسی و نیمار تشکیل دهد.
آنخل دی ماریا (از رئال‌مادرید به منچستر)
دی‌ماریا نقش پررنگی در قهرمانی رئال ایفا کرد اما به علت خرید خامس رودریگس ترجیح داد برنابئو را ترک کند. یونایتد و لوئیس فان‌خال برای پیشبرد پروژه خود دست روی این مهره ناب آرژانتینی گذاشتند و توانستند وی را راهی اولدترافورد کنند. هیچ فردی نمی‌تواند اهمیت این انتقال را انکار کند. دی‌ماریا قطعا خونی تازه در فاز تهاجمی یونایتد ایجاد خواهد کرد.
 اسکیل گارای (از بنفیکا به زنیت)
مدافع اسبق بنفیکا در فصل نقل و انتقالات گذشته در آستانه پیوستن به یونایتد قرار داشت اما دست تقدیر وی را تابستان امسال راهی لیگ روسیه و زنیت کرد. گارای در جام‌جهانی نشان داد مدافع مطمئنی است و قطعا یکی از انتقال‌های مهم تابستان امسال محسوب می‌شود.
رادامل فالکائو (از موناکو به منچستریونایتد)
سورپرایز ددلاین دی فردی نبود جز فالکائو. مهاجم موناکو در حالی که به رئال‌مادرید و آرسنال بسیار نزدیک شده بود در روز پایانی راهی یونایتد شد تا بسیاری را غافلگیر کند. به‌رغم حضور فان‌پرسی و رونی در خط حمله باز هم نمی‌توان اهمیت این انتقال را برای یونایتدی‌ها انکار کرد.
آنتوان گریزمان (ازرئال سوسیداد به اتلتیکومادرید)
یکی از بهترین نقل و انتقالات فصل جاری بدون شک حضور گریزمان در ویسنته کالدرون است. وینگر 23 ساله فرانسوی در انتقالی 30 میلیون یورویی راهی اتلتیکومادرید شد تا به این تیم در راه دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در لالیگا کمک کند. گریزمان یکی از بااستعدادترین بازیکنان لالیگا محسوب می‌شود.
ژابی آلونسو (از رئال‌مادرید به بایرن‌مونیخ)
کمتر کسی تصور می‌کرد ژابی آلونسو رئال را ترک کند اما این اتفاق رخ داد تا هافبک اسپانیایی جانشین کروس در بایرن‌مونیخ شود. انتقال او 10 میلیون یورو برای طرف آلمانی هزینه داشت اما آنها امیدوارند تجربه و توانایی‌های آلونسو به کمک خط میانی تیم بیاید.
خامس رودریگس (از موناکو به رئال‌مادرید)
آقای گل جام‌جهانی همان طور که از ابتدا نیز پیش‌بینی می‌شد راهی برنابئو شد تا آرزوهای خودش را در مادرید جست‌وجو کند. رئال 80 میلیون یورو برای این پلی‌میکر 23 ساله هزینه کرده و قطعا انتظارات زیادی از وی خواهد داشت.
ماریو بالوتلی (از میلان به لیورپول)
حضور بالوتلی در آنفیلد بسیاری را غافلگیر کرد. بازگشت سوپر ماریو به لیگ برتر انگلیس بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. وی انتقالی 20 میلیون یورویی را تجربه کرده و امیدوار است در تیم جدیدش تبدیل به همان بازیکن یورو 2012 شود.
ماریو مانژوکیچ (از بایرن به اتلتیکومادرید)
مدافع عنوان قهرمانی لالیگا در فصل
نقل و‌انتقالات بسیار فعال ظاهر شد. خرید مانژوکیچ یکی دیگر از خریدهای هوشمندانه دیگو سیمئونه محسوب می‌شود. مهاجم کروات جانشین دیگو کاستا در تیم شده و تا امروز نیز عملکردی قابل‌قبول در اتلتیکومادرید از خود نشان داده است.
 آلبرتو مورنو (از سویا به لیورپول)
مورنو یکی از بهترین مدافعان لالیگا در فصل گذشته بود و به سویا نیز در راه کسب عنوان قهرمانی یورولیگ کمک زیادی کرد. مدافع چپ 22 ساله در انتقالی 15 میلیون یورویی راهی آنفیلد شد تا سمت چپ خط دفاعی مردان راجرز را بیمه کند.مورنو در دیدار مقابل تاتنهام توانست اولین گلش را نیز برای لیورپول به ثمر برساند.
استفان دی فری (از فاینورد به لاتزیو)
دی فری بدون شک یکی از بهترین مدافعان جام جهانی 2014 محسوب می‌شود که استعداد بی‌نظیری دارد. لاتزیو با خرید او سود زیادی خواهد کرد و در عین حال امیدوار است مشکلات خط دفاعی‌اش تا حد زیادی برطرف شود. دی‌فری تنها 8 میلیون یورو برای پایتخت‌نشینان هزینه در پی داشته است.
کیلور ناواس (از لوانته به رئال‌مادرید)
دروازه‌بان تیم ملی کاستاریکا در جام‌جهانی به برنابئو آمد تا در غیاب دیگو لوپز مهم‌ترین چالش ایکر کاسیاس باشد. ناواس البته فعلا دروازه‌بان دوم تیم است اما به هیچ عنوان بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک این جایگاه را تقدیم ایکر کاسیاس کند.


Page Generated in 0/0042 sec