معاون بازرگانی هما گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت، ایرلاینها باید خود را با بازار منطبق کنند نه اینکه بخواهند بازار را با خود تطبیق دهند و اجرای این امر وظیفه واحد بازرگانی ایرلاین است؛ در یک تعامل دوطرفه هم مشتری و هم ایرلاین منتفع میشوند. محمدرضا خوشنویسان در گفتوگو با فارس در بررسی نحوه اجرایی شدن آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: سابقه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در دنیا به قبل از سال 1990 میلادی برمیگردد. وی با بیان اینکه از سال 1985 صنعت حملونقل هوایی مقوله آزادسازی را تجربه کرد، افزود: یاتا (انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی) قبلاً نرخ بلیت هواپیما را در مسیرهای مختلف در کمیتههایی هماهنگ و در کتابهای PTA توزیع میکرد که این کمیتههای نرخ در ژنو سوییس فعال بودند.