printlogo


کد خبر: 80232تاریخ: 1393/6/19 00:00
چهارگوشه

دالایی لاما: من آخرین رهبر معنوی تبت هستم!
رهبر بودایی‌های تبت و مهره ضدچینی آمریکا به روزنامه آلمانی «ولت‌آم زونتاگ» گفت، وی باید آخرین رهبر معنوی تبت باشد و به یک سنت مذهبی چند قرنی سرزمینش پایان دهد. این اظهارات دالایی لاما بازگوکننده بیانیه اخیرش است مبنی بر اینکه موسسه دالایی لاما به اهدافش حتی بسیار آشکارتر عمل کرده است. وی گفت: ما برای 5 قرن یک دالایی لاما داشته‌ایم. چهارمین دالایی لاما در حال حاضر بسیار مشهور و محبوب است. اجازه دهید که این سنت را با یک دالایی لامای محبوب به پایان رسانیم. چین از سال 1951 بر تبت حکومت داشته و دالایی لاما پس از کودتای ناکام 1959 علیه حکومت چین به هند فرار کرد.

نقطه ضعف داعش  عدم حفظ متصرفات است
یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق که اخیرا کوهستان راهبردی شرق موصل را از دست داعش آزاد کرده‌اند  نقطه ضعف این گروه تروریستی را فقدان سازمان‌یافتگی و ناتوانی در حفظ زمین برشمرد. ژنرال «سید حاجر»  به پرس‌تی‌وی گفت: «نقطه ضعف اصلی داعش ناتوانی آن در اجرای عملیات همچون یک ارتش سازمان‌یافته است. آنان حتی نمی‌توانند حضور خود را در مناطقی که تصرف کرده‌اند حفظ کنند». «سرباز جهاد» دیگر فرمانده پیشمرگ‌ها هم در حالی که به کوهستان آزادشده زرتاک اشاره داشت، گفت: «این کوهستان را مملو از مهمات انفجاری و مین یافتیم. تیم‌های ما همچنان در این منطقه کوهستانی در حال مین‌روبی هستند. این حرکت نشان‌دهنده نقطه ضعف داعش است».

انفجار تروریستی در شیلی
مقامات شیلی با محکوم کردن انفجار در پایتخت این کشور از احتمال تروریستی بودن آن خبر دادند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، عصر دوشنبه انفجار بمب در نزدیکی یک ایستگاه مترو در سانتیاگو، پایتخت شیلی منجر  به زخمی شدن ۱۰ نفر شد که به گفته دولت این کشور نشانه‌هایی از اقدام تروریستی در این انفجار دیده می‌شود. این انفجار در یک رستوران فست‌فود در یک منطقه تجاری کوچک در نزدیکی ایستگاه متروی اسکوئلا میلیتار رخ داد. میشله باچلت، رئیس‌جمهور شیلی دراین باره گفت: «ما قصد داریم از تمام ابزارهای قانونی از جمله قوانین ضدتروریستی برای حل این پرونده استفاده کنیم، زیرا افرادی که مسؤول چنین اقداماتی هستند باید بهای کار خود را بپردازند.» این اظهارات از این رو حائز اهمیت است که قوانین ضدتروریستی  برای حل چنین پرونده‌هایی به پلیس اختیارات بیشتری می‌دهند.

هشدار لاوروف درباره ائتلاف ناتو
وزیر خارجه روسیه درباره ائتلاف ناتو علیه داعش  بدون مشارکت روسیه، ایران و سوریه هشدار داد و آن را بر اساس معیارهای دوگانه دانست. به گزارش ریانووستی، سرگئی لاوروف  که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود همچنین با ابراز نگرانی درباره گزارش‌های منتشره درباره تسلیحات سنگین در نزدیکی شهر دبالتِسیو در شرق اوکراین، خواستار اقدام کی‌یف در عملی کردن وعده خود برای اصلاح قانون اساسی این کشور شد. لاوروف گفت: «مسکو خواستار اقدام کی‌یف در راستای وعده آن برای اصلاح قانون اساسی اوکراین است».

تظاهرات لبنانی‌ها علیه داعش
لبنانی‌ها با برپایی تظاهرات، خشم و اعتراض خود را نسبت به جنایت شبه‌نظامیان در کشتن یکی دیگر از سربازان ارتش ابراز کردند. معترضان خشمگین همچنین از دولت لبنان خواستند گام‌هایی سریع بردارد و به آزادسازی نظامیان ربوده شده از سوی شبه‌نظامیان تکفیری کمک کند. آنها  دولت را مسؤول «حفاظت از مردم و ارتش» این کشور دانستند. در مقابل «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان، درباره «امکان سودجویی عده‌ای نادان از فتنه‌ای که تروریست‌ها به دنبال آن هستند» هشدار داده و آن را شیوه‌ای برای تخریب صلح و آرامش ملی لبنان عنوان کرده است.

داعش هراسی آمریکایی ها
 بعد از کشته شدن 2 خبرنگار آمریکایی به دست گروه تروریستی داعش و موضع‌گیری‌های مکرر مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا درباره «خطر داعش» برای این کشور به نظر می‌رسد افکار عمومی آمریکا برای اقدام نظامی گسترده در خاورمیانه آماده شده است. نظرسنجی‌ای که شبکه سی‌ان‌ان و موسسه «او آر سی» مشترکاً انجام داده‌اند نشان می‌دهد اغلب مردم آمریکا از حملات بیشتر به مواضع داعش حمایت می‌کنند. نتایج منتشر شده از این نظرسنجی که به نظر با اهداف سردمداران نظام آمریکا نیز همخوانی دارد نشان می‌دهد از هر 10 آمریکایی 7 نفر معتقدند که داعش منابع و امکانات کافی برای انجام حمله علیه آمریکا را در اختیار دارد.


Page Generated in 0/0061 sec