کاهش ۴۰ درصدی نرخ بلیت قطار با اجرای متنوعسازی
مدیرعامل رجا با بیان اینکه متنوعسازی نرخ بلیت موجب میشود در برخی مسیرهای بازگشت قیمتها تا ۴۰ درصد مشمول تخفیف شود، گفت: این امر موجب تقسیم تقاضا، افزایش ضریب اشغال، جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و عرضه بلیت با نرخ کمتر میشود. حسن موسوینژاد درباره تأثیر متنوعسازی و شناورسازی نرخهای بلیت قطار، اظهار داشت: هر محصولی با توجه به میزان تقاضا، تغییر قیمت مییابد و هر چه تقاضا بیشتر باشد قیمت نیز افزایش مییابد در صورتی که اگر امکان تولید بالا باشد، قیمت نیز کاهش مییابد. وی توضیح داد: درباره تقاضای صندلی قطار و سفر با سیستم ریلی از سوی مسافر درخواستهای متغیر داریم که در ایام مختلف سال و ماه و با توجه به تقویم شمسی و قمری و مناسبتها متفاوت است. مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا ادامه داد: در گذشته نرخهای بلیت قطار ثابت بود و وقتی قیمت ثابت و تقاضا متغیر باشد، در شرایطی که تقاضا بسیار زیاد میشود، «رانت» رخ میدهد و بازار سیاه به وجود میآید. وی ادامه داد: در این راستا تلاش شد با اجرای مواردی نظیر صدور بلیت با نام متقاضی و پیشفروش در شرایط محدود و زمان مشخص، مانع ایجاد رانت شویم اما این مورد میزان بالای تقاضاها را پاسخگو نیست در صورتی که در همان ایام پرتردد و پیک سفر که برای برخی مسیرها صندلی خالی وجود ندارد، در مسیرهای برگشت آن، ضریب اشغال صندلی بسیار پایین است یعنی با همان نرخ بلیت ثابت، قطار خالی سفر میکند.
تشکیل کمیته ویژه اقتصاد مقاومتی در وزارت اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: راه نجات اقتصاد ایران توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است. علی طیبنیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری خلق چین درباره اقدامات وزارت اقتصاد پیرامون اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: سیاستهایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند سرلوحه فعالیتها و برنامههای وزارت اقتصاد است. وی تأکید کرد: راه نجات اقتصاد ایران از وابستگی به درآمد نفتی و آسیبپذیری در برابر تکانههای بینالمللی در پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.