رئیس سازمان توسعه تجارت از ارتقای یک پلهای ایران در شاخص تجارت فرامرزی خبر داد و گفت: برای کاهش طبقات تعرفهای حرکت میکنیم و سال آینده بیش از ۱۰ طبقه تعرفهای نخواهیم داشت که این مساله عضویت در سازمان تجارت جهانی را تسهیل میکند. ولیالله افخمیراد در نشست بهبود فضای کسب و کار با اشاره به وظایف سازمان متبوع خود در ارتقای شاخص تجارت فرامرزی ایران اظهار داشت: برای کاهش مدت زمان و هزینه صادرات و واردات، اقدامات متنوعی از یک سال گذشته تاکنون انجام شده است. وی افزود: هماکنون برای صادرات یک کالا در کشور به طور متوسط 25 روز و 1470 دلار هزینه میشود و این ارقام در بخش واردات به 32 روز و 2100 دلار میرسد و سازمان توسعه تجارت بشدت به دنبال آن است که زمان و هزینه این امر را کاهش دهد تا شرایط بهتری پیشروی تجار و بازرگانان ایرانی فراهم شود. افخمیراد افزود: در همین راستا مجوزهای موردی را حذف کردیم و تلاش کردیم تا آنجا که ممکن بوده است موافقت کلی خود را با درخواستها اعلام کنیم. افخمیراد به مدارک مورد نیاز برای صدور کارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: مدت زمان اعتبار کارتهای بازرگانی به همت دولت به 5 سال افزایش یافته است، ضمن اینکه به عقیده ما برخی مدارک خواسته شده برای صدور یا تمدید کارتها باید در راستای تسهیل این امور برداشته شود. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تلاش کردیم با اینترنتی کردن فرایند ثبت سفارش، مانع از رفت و آمدهای غیر ضروری شویم و در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این باره شنیده خواهد شد. افخمیراد با بیان اینکه در جهت کاهش طبقات تعرفهای حرکت میکنیم، اظهار داشت: سال آینده بیش از 10 طبقه تعرفهای نخواهیم داشت و این مساله باعث میشود تا در زمان عضویت در سازمان تجارت جهانی با مشکلات کمتری مواجه شویم. وی گفت: ایران در تجارت فرامرزی در سال 2012 جایگاه 154 را در جهان داشته است، این در حالی است که با تلاشهای صورت گرفته این شاخص هماکنون به رتبه 153 ارتقا یافته است. رئیس سازمان توسعه تجارت از سنگاپور، هنگکنگ، کرهجنوبی، امارات، مالزی، سوئد، استونی، دانمارک و فنلاند به عنوان کشورهای پیشرو در حوزه تجارت فرامرزی یاد کرد و گفت: ازبکستان، تاجیکستان، سودان جنوبی، قزاقستان، آفریقای مرکزی، افغانستان، چاد، قرقیزستان، مغولستان و جمهوری کنگو نیز 10 کشوری هستند که از این نظر در پایینترین رتبه قرار دارند. وی گفت: کشورهایی که در این ردهبندی در پایینترین وضعیت قرار دارند، غالبا کشورهایی هستند که مسیر تجارت آنها از طریق خشکی بوده و مستقیما به دریا راه ندارند و همین موضوع هزینههای حملونقل کالا و زمان در این کشورها را بیشتر میکند. به گفته وی، به طور مثال در تاجیکستان زمان لازم برای صادرات کالا 72 روز و هزینههای آن 10250 دلار (45 روز آن برای حملونقل با هزینه 7 هزار دلار) است. همچنین برای کشور قزاقستان که در رتبه 50 کسب و کار قرار دارد، هزینههای صادرات برابر با 4885 دلار محاسبه شده که 3800 دلار آن مربوط به هزینه حمل کالاست.