printlogo


کد خبر: 8995تاریخ: 1393/5/14 00:00
صادرات 50 میلیارد تومانی خرما

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: خرما پنجمین کالای صادراتی ایران محسوب می‌شود که می‌توان با فرآوری و بسته‌بندی مناسب ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کرد اما متأسفانه به آن توجهی نمی‌شود. محسن جلال‌پور در نشست بررسی چالش‌های صادرات خرما و ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری مرتبط با خرمای کشور توسط فعالان بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، خاطرنشان کرد: خرمای تولید ایران به‌ رغم ظرفیت بالای صادراتی مانند پسته نیست که فقط به جز ایران یک کشور آن را تولید کند بلکه کشورهایی مانند عراق و پاکستان نیز جزو کشورهای عمده تولیدکننده خرما در جهان هستند که به نوعی رقیب ایران محسوب می‌شوند. جلال پور ادامه داد: باید سعی کنیم زنجیره تولید خرما از ابتدا تا انتها به صورت یک فرآیند دیده شود و به آن علمی نگاه کنیم چیزی که هنوز محقق نشده است. وی به این نکته اشاره کرد: تولید خرما در ایران دست بخش خصوصی و بودجه تحقیقات در دست دولت است که تاکنون امکان تعامل بین این دو بخش آنطور که باید به وجود نیامده است.نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به ضرورت بازنگری در استانداردهای خرما اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 33 استاندارد در این زمینه وجود دارد. جلال‌پور عدم ورود به بسته‌بندی مناسب و صادرات فله‌ای را یکی از مسائلی عنوان کرد که باید حل شود و افزود: بسته‌بندی خرما بویژه برای صادرات باید اجباری شود چرا که این امر در کشورهای دیگر انجام شده و ما همچنان شاهد صادرات خرمای فله‌ای هستیم .


Page Generated in 0/0139 sec