printlogo


کد خبر: 9218تاریخ: 1393/5/18 00:00
اخبار

استقبال از جشنواره رضوی در بخش سبک زندگی رضوی
دبیر نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی گفت: در این دوره ۳۰۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۱۷۵ فیلم داستانی و ۱۳۳ فیلم مستند هستند و این تعداد رشد ۵۰ درصدی تعداد آثار رسیده را نشان می‌دهد. محمدرضا دهبیدی‌پور، دبیر نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی اظهار کرد: سال گذشته این جشنواره در 3 بخش داستانی، مستند بلند و مستند کوتاه برگزار شد که در نهمین دوره بخش‌های سبک زندگی رضوی و احادیث نیز به آن اضافه شد. وی با اشاره به حذف بخش مستند بلند در این دوره گفت: سال گذشته 205 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. دبیر جشنواره فیلم رضوی به صدرنشینان این جشنواره از نظر تعداد آثار ارسالی اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره استان تهران با 59 اثر، استان یزد با 56 اثر و استان خراسان رضوی با 48 فیلم به ترتیب رتبه اول تا سوم را از لحاظ تعداد آثار به خود اختصاص داده‌اند. دهبیدی‌پور با اشاره به سطح تحصیلات ارسال‌کنندگان فیلم به دبیرخانه نهمین دوره جشنواره فیلم رضوی بیان کرد: در بخش داستانی 4 نفر فوق‌لیسانس، 70 نفر لیسانس و 12 نفر مدرک فوق‌دیپلم دارند و در بخش مستند نیز 4 نفر فوق‌لیسانس، 41 نفر لیسانس و 4 نفر با مدرک فوق‌دیپلم در جشنواره شرکت کرده‌اند. وی افزود: در مجموع در بخش اصلی داستانی رضوی 65 اثر، در بخش سبک زندگی رضوی 81 اثر و در بخش احادیث داستانی تعداد 23 فیلم به جشنواره ارسال شده است. در بخش اصلی مستند 95 فیلم و در بخش سبک زندگی رضوی 36 اثر و در بخش احادیث 4 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است. دبیر نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی ادامه داد: خوشبختانه امسال کیفیت آثار نسبت به دوره‌های قبل در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که سبب شده این جشنواره به معنای واقعی در سطح ملی برگزار شود. وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه اضافه شدن بخش سبک زندگی در این دوره به بالا بردن سطح کیفی جشنواره کمک بسیاری کرده، اظهار داشت: بهترین فیلم‌های ارسالی متعلق به این بخش است. مهلت ارسال آثار به جشنواره سراسری مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد پنجم مرداد93 به پایان رسید و از صبح  13 مرداد، هیات انتخاب، بازبینی فیلم‌ها را آغاز کرده است. همچنین فرهاد ورهرام یکی از اعضای هیات انتخاب این جشنواره، از اضافه شدن بخش سبک زندگی رضوی به جشنواره اظهار خرسندی کرد و گفت: زمانی که موضوعات محدود است فیلم‌ها نیز محدود می‌شوند. این کارگردان با بیان اینکه موضوعات رضوی باید با زبان حرفه‌ای سینما مطرح شود، افزود: اگر این اتفاق نیفتد به موضوع اهانت شده است. در این دوره گاهی با دیدن برخی فیلم‌ها متوجه می‌شدیم تنها با یک حرم مواجه نیستیم بلکه در طول فیلم به نکته‌های بسیار جالب و جذاب درباره امام رضا(ع) می‌رسیدیم.

دفاع تهیه‌کننده شیار143 از  سریال «هفت‌سنگ»
شیار 143 هم اقتباس بود
محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شیار 143» نظر خود را درباره سریال «هفت‌سنگ» و حاشیه‌هایی که مبنی بر اقتباس از سریالی خارجی پیرامون آن در جریان است، بیان کرد.  محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم برگزیده از نگاه مردمی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فجر با بدیهی و عادی دانستن جریان اقتباس در سینمای ایران و جهان گفت: اینکه در هنر بویژه سینما و تلویزیون، اقتباس و تاثیرپذیری از آثار دیگر وجود دارد، امری بدیهی است اما چگونگی این جریان و نحوه استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. فرم و محتوا 2 بخش تنیده با هم در یک اثر هنری هستند و اگر نتوانیم زمانی که دست به اقتباس می‌زنیم درک صحیحی از این موارد داشته باشیم به مشکل بر خواهیم خورد.   تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» با بیان مصادیقی از اقتباس در سینمایی ایران، افزود: در برخی مواقع با اثری شاهکار مواجه هستی و دلیل تکرار آن، شاهکار بودن اثر است. بعضی آثار نیز از فرم خوبی بهره برده‌اند و قالب مناسبی دارند و می‌شود از این ظرفیتشان بهره برد. برای مثال از فیلم‌هایی نظیر «بعدازظهر سگی» در سینمای خودمان استفاده و اثری جاودانه در ادامه ساخته شد. اتفاق‌هایی از این دست در حوزه رمان و داستان هم افتاد که با اقتباس‌های خوب تبدیل به فیلم قابل‌تحسین مردم و منتقدان شد. خود ما در فیلم سینمایی اخیرمان شیار 143 با اقتباس از رمان «چشم سوم» نوشته نرگس آبیار پیش رفتیم. تحلیل اینکه گرته‌برداری و اقتباس باید صورت بگیرد یا نه و اینکه در مواجهه با مخاطب چگونه بروز کند، خود مسیری دارد که به بررسی و تحلیل دقیق‌تر نیازمند است.   وی همچنین اظهار کرد: آنچه دریافتم این است که سریال «هفت‌سنگ» در اصل به دنبال بهره‌بردن از فرم یک اثر دیگر با محتوای زندگی به سبک ایرانی بوده است. این در حالی است که آثار مشابهی نیز همانند مجموعه‌های «خانه سبز» و «همسران» در دهه 70 ساخته شده که به زندگی و سبک ایرانی آن پرداخته و بعضا محبوبیت خاصی هم بین مخاطبین در آن سال‌ها به دست آورده‌اند.


Page Generated in 0/0135 sec