printlogo


کد خبر: 9316تاریخ: 1393/5/20 00:00
بدهی 2 هزار میلیارد تومانی دولت به پایتخت

گروه اجتماعی: طی سال‌های گذشته همواره اجرایی نشدن مصوبات قانونی و پرداخت بودجه‌های بخش حمل‌ونقل عمومی از موضوعات مهم و مورد اختلاف دولت و شهرداری تهران و سایر کلانشهرها بوده است، چنانکه به گفته مدیران شهری پایتخت اگر تمام مصوبات قانونی محقق می‌شد امروز شبکه متروی تهران تکمیل شده بود و در بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز شاهد تحولات اساسی بودیم. اگر مروری بر خبرهای سال‌های گذشته داشته باشیم، می‌بینیم که کامل پرداخت نشدن مصوبات قانونی بخش حمل‌ونقل عمومی همواره از موضوعات مورد گلایه مدیریت شهری تهران و دیگر کلانشهرهای کشور بوده است.
این در حالی است که مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره میزان مطالبات شهر تهران از دولت به مهر گفته است: طی سال‌های گذشته بسیاری از قوانین اجرا نشده و در بیشتر مواقع بودجه‌های حوزه حمل‌ونقل به طور کامل پرداخت نشده است. میزان مطالبات شهرداری از دولت از سال 84 تا 92 به 2 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است البته این رقم به‌جز بودجه یک میلیارد دلاری است که مصوب شد طی چند سال از صندوق توسعه ملی برای توسعه خطوط مترو اختصاص یابد و هیچگاه هم محقق نشد. به گفته رنجبریان طی سال‌های گذشته مجلس قوانین و بودجه‌های خوبی را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران و سایر شهرهای کشور پیش‌بینی کرد اما متاسفانه بخش قابل توجهی از این اعتبارات محقق نشد. در سال 89 مجلس مصوب کرد که دولت می‌تواند سالانه 4 هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در کشور پیشنهاد دهد اما هیچ سالی چنین اتفاقی نیفتاد و به طور معمول حدود 50درصد از این رقم هر ساله برای بخش حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شد. این در حالی است که از بودجه مصوب حوزه حمل‌ونقل نیز طی سال‌های گذشته به‌طور معمول 50 تا 60 درصد بیشتر پرداخت نشده است.
سهم حمل‌ونقل عمومی همواره یکی از مباحث مورد توجه در بودجه است که مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباه پیش‌بینی سهم حمل‌ونقل در بودجه امسال کشور بیان داشت: اعتبارات عمرانی مترو امسال نسبت به سال 92 کاهش داشته است. در سال گذشته 274 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای متروی تهران مصوب شده بود اما امسال این رقم به 195 میلیارد تومان کاهش یافته که تاکنون نیز پولی از این ردیف اعتبار دریافت نکرده‌ایم. در مقابل، امسال 2 ردیف اعتباری خوب برای حوزه حمل‌ونقل عمومی در قانون بودجه در نظر گرفته شده است. به جز اعتبارات معمول حوزه حمل‌ونقل، در بند تبصره 21 ذیل ماده واحده قانون بودجه حدود 11 هزار میلیارد ریال اعتبار با موضوع دریافت عوارض مقابله با آلودگی هوا پیش‌بینی شده است.
یکی دیگر از مباحثی که در حوزه حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است، یارانه بلیت‌هاست که البته در این مورد هم سهم پایتخت چندان قابل قبول نیست. بنا بر اظهارات رنجبران، سال گذشته 75 میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو (تهران- مشهد) مصوب شد که از این مبلغ باید حدود 70 میلیارد تومان به تهران اختصاص می‌یافت اما در مجموع 33 میلیارد تومان از این بخش دریافت کردیم. در بخش یارانه بلیت مترو امسال نیز در مرحله نخست 26 میلیارد تومان پرداخت شده که سهم شهر تهران از این رقم حدود 25 میلیارد بوده است. در بخش اتوبوسرانی نیز امسال 170 میلیارد تومان یارانه بلیت برای کل کشور مصوب شده که به تازگی24 میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص یافت اما سهم هر یک از کلانشهرها پس از ارائه میزان جابه‌جایی‌ها مشخص و پرداخت خواهد شد. در مجموع امیدواریم تا پایان سال یارانه مصوب بلیت مترو و اتوبوس به طور کامل از سوی دولت پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز چندی پیش اعلام کرد، چند سال است که دولت حتی یک اتوبوس جدید به تهران تحویل نداده است. درباره وظایف قانونی دولت در این زمینه نیز رنجبران عنوان داشت: دولت مکلف است هر سال علاوه بر پرداخت بودجه‌های حوزه حمل‌ونقل برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور نسبت به واگذاری اتوبوس‌های جدید اقدام کند اما متاسفانه از سال 90 به بعد هیچ اتوبوس جدیدی به شهر تهران اختصاص نیافته و قراردادی از سوی دولت با خودروسازان منعقد نشده است.  وی خاطرنشان کرد: براساس قانون دولت موظف است 5/82 درصد از هزینه خرید اتوبوس‌های جدید را پرداخت کند که با توجه به محدود بودن ظرفیت تولید اتوبوس در داخل کشور و پایین بودن کیفیت اتوبوس‌ها، حتی این پیشنهاد به دولت داده شده که برای ورود اتوبوس‌های دوکابین خارجی به شهرداری تهران کمک کرده و بخشی از هزینه‌های خرید این اتوبوس‌ها را تقبل کند.


Page Generated in 0/0057 sec