یک منتقد و مدرس سینما با بیان اینکه فیلم جدید افخمی یکی از امیدهای گیشه سال ۹۳ است، گفت: این اتفاق بدین معنی است که فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» شرایط تولدی تازه برای بهروز افخمی رقم زده و او باید بکوشد طعم شیرین اقبال از فیلمش را با ساختن آثار بهتر و قوی شیرینتر کند. جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتوگو با سینماپرس درباره فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی اظهار داشت: فیلم جدید بهروز افخمی یک اثر اجتماعی- خانوادگی است که مضامین مختلف و متنوع را با محوریت دو مساله مهم طلاق و مهاجرت با تمرکز قصه روی مقوله خانوادهگرایی اگرچه به صورت سطحی مطرح میکند. وی گفت: «آذر» دختر مطلقه یک خانواده مرفه که میان ویژگیهای زندگی سنتی و خصوصیات زندگی مدرن در نوسان هستند پس از جدایی از همسرش «فلیپ» یک اروپایی غیرمسلمان مورد حمایت و هدایت اعضای خانوادهاش قرار میگیرد تا بر بحران کنونی خود فایق آید و از شکست در زندگی زناشویی پلی برای پیروزی در زندگی آینده خود سازد. این منتقد و روزنامهنگار یادآور شد: طرح مضامین و محتوای رنگارنگ فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که در آن توجه به دین، آیین و باورهای مذهبی در پس پرده شکل و شمایل ظاهری مقابله فرهنگ ایران با رهاوردهای فرهنگ غربی، بیرنگ مانده و نادیده گرفته شده، ماحصل تلاشهای بهروز افخمی و مرجان شیرمحمدی در قالب یک فیلم سینمایی است. این زوج هنرمند در فیلم خود با تاکید بر زندگی یک خانواده مرفه که مقید به امور دینی و مذهبی نیستند و جلوه آن را در ازدواج ناموفق «آذر» میبینیم، خواستهاند مبلغ زندگی ایرانی باشند، زندگی ایرانی منهای دین و مذهب و در فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» آنچه مورد تاکید قرار میگیرد مولفههای آشنای فرهنگ ایرانی است و از زوم کردن روی نقش قوانین الهی در زندگی ایرانیان خبری نیست. آذین تصریح کرد: این فیلم در صورت نگاه همهجانبه و کامل به آدمها، موضوعها، توجه لازم به فرهنگ دینی و ملی ایرانی، رابطهها و مناسبات خانوادگی، اجتماعی، نقش و تاثیر مخرب ماهواره بر تلقین فرهنگ بیگانه و دور کردن اعضای خانواده بویژه جوانها از محیط خانواده میتوانست به یک تراژدی موفق سینمایی تبدیل شود ولی با بضاعت فعلی تنها یک فیلم خانوادگی- اجتماعی سرگرمکننده سطحی و متوسط است. این مدرس سینما ادامه داد: موضوع تکراری بازیگری در سینما هم در این فیلم گریزی به اوضاع و احوال سینمای ایران و زمینهسازی بروز برخی اختلافات پرویز و همسرش است تا تماشاگر در این فیلم شاهد نوعی بحران در خانواده «شهدخت» باشد و در پی بحثها، جدلها و برخورد آدمها لحظاتی برای تفریح، سرگرمی و خنده شکل بگیرد. وی گفت: فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» پس از مدتها یکبار دیگر نام بهروز افخمی را به عنوان کارگردانی که میتواند فیلمهای بحثانگیز بسازد مطرح کرد و به طور موقت یاد و خاطره ناکامیهای او را در ساخت فیلمهای خوب سینمایی و مجموعههای مطلوب تلویزیونی از ذهنها ربود. آذین تصریح کرد: فیلم جدید بهروز افخمی به مدد رمان همسرش اثری داستانگو است و به دلیل استفاده از چاشنی طنز از تولیدات مفرح خانوادگی و اجتماعی محسوب میشود. این منتقد در پایان این گفتوگو خاطرنشان کرد: این اتفاق بدین معنی است که فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» شرایط تولدی تازه برای بهروز افخمی رقم زده است.