اعضای «خانه سینما» با 6 هزار دلار اقامت میگیرند
اخذ گرینکارت آمریکا با شرط جشنوارهای شدن
ایالات متحده آمریکا برای سینماگران ایرانی شرایطی را فراهم کرده که با پرداخت مبلغی ناچیز و بدون سرمایهگذاری بتوانند اقامت این کشور را برای همیشه دریافت کنند. به گزارش وبسایت خبری- تحلیلی سینماپلاس، در سالهای گذشته برخی سینماگران همچون حمید تمجیدی و فرهاد صبا به کانادا مهاجرت کرده و زندگی تازهای را در این کشور آغاز کردهاند، جالب اینکه شرایط مهاجرت نیز برای سینماگران ایرانی بسیار آسان و ساده است. ایالات متحده برای پذیرش مهاجرت سینماگران ایرانی و ارائه اقامت دائم به آنها در قالب «گرینکارت تلنت»، 10 شرط دارد که تحقق 3 شرط برای پذیرش مهاجرت کافی است؛ شرط اول و اصلی «عضویت در خانه سینما» به عنوان یکی از نهادهای صنفی معتبر و شناخته شده در بخش بینالملل است. شرط دوم «حضور یک یا چند فیلم سینماگران در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر» است. براساس شرط سوم، اگر فیلمی از این هنرمندان در جشنواره فجر جایزه گرفته باشد، امتیازی ویژه برای فرد متقاضی مهاجرت محسوب خواهد شد. دیگر شروط لازم برای پذیرش مهاجرت به شرح زیر است: حضور فیلمهای هنرمند در یک جشنواره بینالمللی، کسب جایزه از یک جشنواره بینالمللی، مصاحبه با هنرمند در نشریات داخلی، عضویت در مجامع و سندیکاهای بینالمللی فیلمسازی، درج اخبار مختلف از هنرمند در رسانههای مجازی و... . نکته قابل تامل این است که برای کسب این مهاجرت، نیازی به سرمایهگذاری در آمریکا نیست. حتی نیازی به مراجعات مکرر به سفارتخانههای آمریکا در کشورهای همسایه هم نیست و علاقهمندان به مهاجرت صرفا با پرداخت مبلغ6 هزار دلار به یک وکیل ساکن آمریکا، همه امور را پیش برده و در مرحله نهایی برای مصاحبه در سفارتخانه حضور مییابند. پس از صدور مهاجرت نیز فرد مهاجر باید هر 6 ماه یکبار وارد خاک آمریکا شود و پس از 5 سال گذرنامه آمریکایی خود را دریافت خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که اخیرا بسیاری از سینماگران سرشناس کشور برای اخذ گرینکارت اقدام کردهاند. بسیاری از آنان در گفتوگو با سینماپلاس گفتهاند علت اصلی مهاجرت اغلب آنها عدم امنیت شغلی و نامشخص بودن آینده حرفهایشان است.
سرنوشت شخصیتهای «دردسرهای عظیم» همزمان با پخش تعیین میشود
یکی از نویسندگان سریال «دردسرهای عظیم» درباره نگارش فیلمنامه همزمان با تصویربرداری و مزایا و معایب آن سخن گفت و تأکید کرد تفکر و نظر مردم درباره یک شخصیت، میتواند باعث تغییر سرنوشت آن شخصیت حین همزمان نوشتن متن با تصویربرداری باشد. سعید جلالی، نویسنده سریال «دردسرهای عظیم» که پخش آن از روز شنبه 25 مردادماه از شبکه 3 سیما آغاز میشود، در گفتوگو با مهر همزمان شدن نگارش فیلمنامه سریال با مرحله تصویربرداری را در ارتباط بهتر مخاطب با مجموعه موثر ارزیابی و اظهار کرد: همزماننویسی همچنین برای نویسنده انگیزه هم ایجاد میکند، زیرا او همزمان با پخش یک مجموعه بازخوردهای کار را هم میان مخاطبان میبیند. وی درباره همکاری و تعامل خود با برزو نیکنژاد، کارگردان این پروژه گفت: پیش از شروع این سریال با نیکنژاد جلساتی برگزار و درباره کار صحبت کردیم. او خود نویسنده و به هر حال در کارش به اصولی پایبند است اما در این پروژه به عنوان کارگردان هیچ دخالتی در متن نداشت. خوشبختانه هیچ اختلافنظری هم در طول کار نداشتیم. جلالی افزود: البته همه ما در روند کار پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت سریال ارائه کردیم و سعی کردیم به تفاهم برسیم. نویسنده سریال «آوای باران» درباره میزان پایبندی متن به طرح اولیه با توجه به نگارش به روز آن ادامه داد: 90 درصد متن براساس طرح و سیناپس اولیه کار پیش رفت البته برخی چیزها در روند کار ایجاد میشود، برای مثال توجه به قابلیت کاراکترها برای کمرنگ و پررنگتر شدن با توجه به شرایط ممکن است در متن هم اعمال شود. همچنین لوکیشنها ممکن است تغییر کند و مخصوصا در شیوه همزماننویسی فیلمنامه با تصویربرداری نحوه پایانبندی نیز با تغییراتی مواجه میشود. جلالی تصریح کرد: در مجموع ترکیبی از عوامل مختلف همچون شرایط صحنه، لوکیشنها، جنس بازی بازیگری که ایفای یک نقش را برعهده دارد و گاهی دریافت بازخوردهای مخاطب باعث میشود در جزئیات متن تغییراتی ایجاد شود. وی در پاسخ به اینکه در عرصه سریالسازی کدام یک از دو شیوه نگارش همزمان با تولید و پیش رفتن کار با فیلمنامهای از قبل آماده، بهتر است، توضیح داد: همزماننویسی فیلمنامه شیوهای است که در بسیاری از کشورها هم دنبال میشود و روشی خوب است، زیرا ممکن است همزمان با ساخت یک سریال که ممکن است مدتی طولانی زمان ببرد، اتفاقات و مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زیادی رخ دهد بنابراین نوشتن یک متن یک سال قبل و پخش آن بعد از تولید و تقریبا یک سال بعد شاید دیگر با شرایط جامعه فعلی همخوانی نداشته باشد.