در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا مصوب شد؛ توقف فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده و ممنوعیت تردد شبانه کامیون‌ها تا شنبه
اضطرار هوای تهران
تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با «وطن امروز» از برنامه‌ریزی برای جایگزینی موتوسیکلت‌های بنزین‌سوز با برقی در تهران خبر داد
گروه اجتماعی: هوای تهران در حالی برای چندمین روز متوالی آلوده گزارش شد که اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان از توقف فعالیت واحدهای صنعتی، تردد شبانه کامیون‌ها و جلوگیری از تردد تمام موتوسیکلت‌ها همچنین خودروهای دودزا در روزهای آینده خبر می‌دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، شاخص آلودگی هوای پایتخت دیروز نیز روی عدد ۱۱۶ قرار گرفت تا هوای تهران برای چندمین روز متوالی برای گروه‌های حساس ناسالم گزارش شود. وارونگی هوا در فصول سرد سال همراه با تردد هزاران دستگاه موتوسیکلت و خودروی فرسوده دودزا، بویژه وسایل نقلیه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هوای تهران را آلوده کرده و نفس پایتخت‌‌نشینان را به شماره انداخته به طوری که سالانه تعداد زیادی از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. کارشناسان معتقدند مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران باید به صورت ریشه‌ای حل و قانونی هوای پاک نیز اجرا شود؛ قانون که در دولت قبل تصویب شد اما هیچ وقت شکل اجرایی به خود نگرفت. از طرفی 8 هزار اتوبوس فعال در سطح شهر در حال تردد هستند که بیش از نیمی از آنها فرسوده‌اند؛ اتوبوس‌هایی که قرار بود در سال‌های گذشته نوسازی یا از رده خارج شوند اما نه دولت، شهرداری را در تامین منابع مالی برای خرید اتوبوس‌های نو در این مسیر همراهی کرد و نه شهرداری این موضوع را جدی گرفت، چرا که هیچ وقت سفت و سخت مطالبات خود را از دولت در این زمینه پیگیر نشد. طبق گزارش‌های موجود، هم‌اکنون ۴ میلیون موتوسیکلت در شهر تهران تردد می‌کنند که 90 درصد آنها آلودگی تولید می‌کنند؛ علاوه بر اینکه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده و 100 هزار دستگاه کامیون هستند که شبانه 70 تا 80 درصدشان در تهران تردد می‌کنند. سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران تاکید دارد که در شورای شهر ششم برای کنترل آلودگی هوا از طریق یک رویکرد یکپارچه شامل ابزارهای قانونی، اداری، اقتصادی و فناوری تلاش خواهد شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، هوای ناسالم می‌تواند عوارض ناگواری از جمله سکته‌های قلبی و بیماری‌های ریوی برای شهروندان به همراه داشته باشد که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد. بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز شاخص هوای تهران روی عدد ۱۱۶ قرار گرفت که بر اساس استانداردها، با توجه به شاخص آلودگی هوای پایتخت، هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد. براساس اعلام این شرکت، از ابتدای سال تاکنون تهران ۲ روز هوای پاک، ۱۹۱ روز هوای قابل قبول، ۵۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوای ناسالم داشته است. از طرفی براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، امروز پنجشنبه، یکشنبه و دوشنبه (۴، ۷ و ۸ آذرماه) با افزایش پایداری جو، افزایش انباشت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر این دیروز در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوب شد فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده تا شنبه متوقف شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران ضمن اعلام مصوبات جلسه، از توقف فعالیت واحدهای صنعتی در روزهای آینده خبر داد. سعید محمودی درباره علل اصلی آلودگی هوای پایتخت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، تردد کامیون‌ها در شب است، همچنین فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه نیز سهم زیادی در تشدید آلودگی هوای شهر تهران دارد. وی با اشاره به لزوم توقف فعالیت کامیون‌ها حتی به صورت مقطعی، ادامه داد: سوال اصلی اینجاست که چرا سیاست‌های کنترل آلودگی هوا برای خودروهای شخصی اجرا می‌شود اما زمانی که نوبت به کامیون‌ها و موتوسیکلت‌ها می‌رسد، سیاست‌های نظارتی تغییر می‌کند. این موضوع مساله‌ای است که خارج از توان نهادهای زیست‌محیطی است و پلیس و دیگر نهادهای مربوط باید این مشکل را مدیریت کنند؛ وقتی قانونی درباره این مشکل تصویب می‌شود، باید اجرا شود، در غیر این صورت بود و نبود آن تفاوتی ندارد، البته در سال‌های گذشته همکاری مناسبی میان پلیس و کارگروه اضطرار آلودگی هوا وجود داشته است که امیدواریم امسال هم ادامه پیدا کند. محمودی با بیان مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی پایداری هوا در روزهای آینده، محدودیت‌هایی برای مدیریت وضعیت فعلی اجرا می‌شود. وی افزود: جلوگیری از تردد شبانه کامیون‌ها و تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا یکی از محدودیت‌هایی است که در ۲ روز آینده اعمال می‌شود. کامیون‌ها با مصرف سوخت گازوئیل که منشأ اصلی تولید ریزآلاینده‌های کمتر از 5/2 میکرون است، از مهم‌ترین منابع آلودگی متحرک هستند. محمودی با تاکید بر لزوم توقف فعالیت‌های صنعتی آلاینده اظهار کرد: توقف همه واحدهای عمرانی که باعث تشدید آلودگی می‌شوند، بویژه واحدهای صنعتی تولید ماسه و بتن در دستور کار قرار می‌گیرد. بر اساس مصوبات جلسه امروز (دیروز چهارشنبه) فعالیت واحدهای تولید شن و ماسه در ۲ روز آینده متوقف خواهد شد، همچنین استقرار پایگاه سیار پزشکی هم جزو مصوبات دیروز جلسه بود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به استفاده مکرر از سوخت مایع که سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شود، گفت: ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین مصوبات جلسه امروز (چهارشنبه) بود. در سال‌های گذشته همواره شایعات مصرف مازوت در کشور به گوش می‌رسید، این در حالی است که میزان مصرف مازوت در کشور تنها ۳ درصد اعلام می‌شود. اگر این رقم صحت داشته باشد همین ۳ درصد نیز در روزهایی مصرف می‌شود که هوا پایدار است و آلودگی بیشتر و شدیدتر خواهد شد. 
 
* هشدار هواشناسی نسبت به آلودگی هوای ۷ کلانشهر طی هفته آینده
سازمان هواشناسی نسبت به آلودگی هوای ۷ کلانشهر طی هفته آینده هشدار داد و بر ضرورت پرهیز از تردد غیرضروری در این شهرها تاکید کرد.  سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا شنبه (۶ آذرماه) برای شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، ارومیه، تبریز و مشهد، یکشنبه (۷ آذرماه) برای شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، ارومیه، تبریز و مشهد، دوشنبه (۸ آذرماه) برای شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، ارومیه، تبریز و مشهد، سه‌شنبه (۹ آذرماه) برای شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و مشهد و چهارشنبه (10 آذرماه) برای شهرهای تهران، کرج، اصفهان و مشهد پیش‌بینی می‌شود. در پی حاکمیت این شرایط جوی قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و احتمال تغییر آن به وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک دور از انتظار نیست، بنابراین پرهیز از ترددهای غیرضروری بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت سوخت و تغییر زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها توصیه می‌شود. 
 
* قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس برقی نهایی شد
شهرداری تهران برای جلوگیری از آلودگی‌ هوا برنامه دارد تا با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. شهردار تهران با اشاره به اینکه آرمان بلند ما این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود، گفت: قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس برقی نهایی شد. علیرضا زاکانی در دیدار با محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: بنده در ۲ نوبت با وزیر نیرو جلسه داشتم‌ و درباره نقص روشنایی شهر و  ایجاد مطلوبیت در استفاده از روشنایی و کاهش مصرف آن صحبت کردیم. ایده‌آلی را در تهران به عنوان یک کلان‌پروژه دنبال می‌کنیم. شهردار تهران افزود: در ایده‌های مطرح شده راندمان تبدیل گاز به برق برای شهر از بعد محیط‌زیستی و آلایندگی، مصرف و ایمنی موثر و مفید فایده خواهد بود.  زاکانی ادامه داد: بحث دیگر در زمینه هوشمندسازی و ایجاد زمینه بهره‌مندی از امکانات سوخت‌های غیرفسیلی است. در این زمینه نخستین قرارداد را برای خرید ۵۰ اتوبوس برقی برای استفاده‌ در خیابان جمهوری بستیم. همچنین باید درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در تهران بعد از جبران مافات فعلی و نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها به سمت اتوبوس‌های برقی برویم. همچنین باید به سمت خودروهای هیبریدی در شهر برویم. وی اضافه کرد: در بحث موتورهای برقی مذاکراتی با شرکت‌های سازنده انجام و پیشنهاد دادیم که اگر این موتورها یک اتاقک داشته باشند می‌توانند هم ایمنی بالاتری داشته باشند، هم ظرفیت سرنشین آن اضافه شود و هم آلودگی هوا از طرف موتوسیکلت‌ها برطرف شود. ۳ تا ۴ میلیون موتوسیکلت در شهر وجود دارد که کارگروهی تشکیل دادیم تا هم هویت موتور با صاحبش مشخص شود و هم با راه‌اندازی سیستم کنترل عبور، تبدیل موتورهای کاربراتوری به برقی را دنبال کنیم. 
***
    مدیران شهری تهران برای اجرای قانون هوای پا برنامه دارند   
رئیس کمیسیون عمران و حمل و‌نقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در حیطه وظایف خود در راستای جلوگیری از آلودگی هوای تهران برنامه دارد و قرار است در مسیر نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی و جایگزینی موتوسیکلت‌های بنزین‌سوز با برقی گام بردارد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» به آلودگی شهر تهران به دلیل ایستایی هوا و وارونه شدن آن در نیمه دوم سال اشاره کرد و اظهارداشت: شهروندان تهرانی و ساکنان دیگر کلانشهرها هر ساله با چنین معطلی مواجهند، این در حالی است که تاکنون اقدام مؤثری برای رفع این پدیده نشده، بلکه با نگاه مقطعی به آن نگریسته شده است که این دیدگاه غلط آفت بزرگی است که همچنان دامنگیر مردم است. وی افزود: رفع تدریجی آلودگی هوای تهران نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و تلاش مستمر همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط است، بنابراین یک سازمان یا دستگاه به تنهایی نمی‌تواند مشکل آلودگی هوا را حل‌و‌فصل کند، بلکه همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید نه فقط در زمستان بلکه در طول سال با هم‌‌افزایی، همفکری و همراهی اقدامات لازم را در راستای حل این مشکل به‌کار گیرند. وی ادامه داد: وزارت کشور اخیرا با دعوت از همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط برای اجرای قانون هوای پاک بر توجه به موضوع رفع آلودگی هوا تاکید کرد تا هر سازمان و دستگاهی بنا به وظایفی که دارد به آن عمل کند. وی ادامه داد: رفع آلودگی هوا با برگزاری جلسات حل نمی‌شود بلکه کار عملی می‌خواهد و هر کدام از دستگاه‌ها باید عملکرد خود را به وزارت کشور گزارش کنند. به طور مثال شهرداری تهران قرار است با خرید واگن‌های نو و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی همچنین جایگزینی موتوسیکلت‌های بنزینی با برقی اقدامات خود را در این زمینه انجام دهد.