هوای پایتخت همچنان در شرایط ناسالم است
تداوم آلودگی هوای تهران برای سومین روز متوالی
پایتخت‌نشینان مدتی است با هوای آلوده مواجهند؛ پدیده نامیمونی که سلامت شهروندان را هدف قرار داده و هر سال با آغاز فصل سرد سال این میهمان ناخوانده گریبانگیر ساکنان تهران و دیگر کلانشهرها می‌شود. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت دیروز برای سومین روز متوالی آلوده گزارش شد. این آلودگی با آلاینده شاخص «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» روی ۱۴۸ و در آستانه شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت. میانگین کیفیت هوای پایتخت روز سه‌شنبه نیز با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ۱۴۱ ثبت شد. با توجه به استمرار آلودگی هوا در روزهای اخیر روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۳۰ آبان و اول آذر در تمام شهرستان‌های استان تهران به جز پردیس، دماوند و فیروزکوه مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل و کلاس‌های مدارس در مقطع ابتدایی غیرحضوری و به ‌صورت مجازی برگزار شد. در ادامه اما با تشدید آلودگی هوای تهران، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها چهارشنبه ۲ آذر تعطیل شدند، همچنین کلاس‌های تمام مقاطع تحصیلی در تهران و تمام شهرستان‌های این استان به جز شهرستان‌های پردیس، فیروزکوه و دماوند به‌ صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شد. کیفیت هوای شهر تهران در پاییز امسال، تاکنون ۴۴ روز در شرایط قابل قبول، ۱۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز بسیار ناسالم را تجربه کرده است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۹ روز قابل قبول، ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه افراد بود. بر اساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، بیماران قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هر گونه فعالیت خارج از منزل که افراد به ‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی انجام شود؛ کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و... از جمله این مثال‌هاست. 
* لزوم انجام معاینه فنی برای کاهش آلودگی هوا
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بر لزوم انجام معاینه فنی دوره‌ای برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد. 
سیدرضا مفیدی درباره کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران توضیح داد: حل معضل آلودگی هوا در تهران که بخش قابل توجهی از آن مربوط به تردد وسایل نقلیه است، نیازمند مجموعه اقداماتی نظیر از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، افزایش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با هدف تسهیل در دسترسی به آن و الزام معاینه فنی وسایل نقلیه کلانشهر تهران در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران با هدف اعمال دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر آزمون‌های وسایل نقلیه در این مراکز است. 
وی با بیان اینکه هر کدام از این اقدامات سهم خود را در کاهش آلودگی هوا خواهند داشت، گفت: با توجه به وجود بسترهای قانونی لازم و زیرساخت‌های ایجاد شده توسط شهرداری تهران، موضوع لزوم تمایز نحوه پایش آلایندگی خودروها در شهر تهران و نیاز به انجام معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران به صورت مستمر پیگیری و تاکید شده است ولی متاسفانه اجرای این طرح که با ملحوظ قرار دادن ادله علمی و تجارب سایر کلانشهرها می‌تواند تنها راهکار بیرون‌رفت در این ارتباط در راستای اثربخشی بیشتر معاینه فنی در شهر تهران باشد با تاخیر چندین ساله در اجرا مواجه شده است. 
مفیدی ادامه داد: با توجه به عزم مسؤولان در حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و اهمیت حفظ جان و سلامت شهروندان، انتظار می‌رود در روزهای آتی جهت اثربخشی معاینه فنی در پایتخت گام‌های موثر و اقدامات جدی‌تری در این حوزه انجام شود و با مشارکت مسؤولان و همشهریان تهرانی خسارات تحمیلی جانی و اقتصادی این میهمان ناخوانده به حداقل برسد.
***
مهلت 2 هفته‌ای به دستگاه‌های اجرایی قانون هوای پا   
رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: موضوع آلودگی هوا بحث فراگیر همه دستگاه‌های اجرایی کشور است و مکلف هستند تکلیف خود را انجام دهند. علی سلاجقه در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: موضوع آلودگی هوا بحث فراگیر همه دستگاه‌های اجرایی کشور است که مکلف هستند تکلیف خود را انجام دهند و هر دستگاهی که جو و منابع آبی را تخریب کند باید پاسخگو باشد. وی افزود: ما ۳ هفته قبل در ستاد هوای پاک که در وزارت کشور برگزار شده بود، به این دستگاه‌ها ۲ هفته مهلت دادیم تا طی نشست‌هایی که با معاونت‌های ما در سازمان محیط‌زیست دارند، اعتبارات مورد نیاز سال ۱۴۰۲ را در زمینه اجرای قانون هوای پاک مشخص کنند. سلاجقه گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافت شده، در یک بخش حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان و در بخش دیگر ۳ میلیارد دلار مورد نیاز دستگاه‌هاست تا بتوانند در سال ۱۴۰۲ بخشی از قانون هوای پاک را اجرا کنند.