اخبار
بسیاری از معادن کشور ایمن نیستند
وزیر صمت با اشاره به اینکه به ‌طور قطع سرمایه‌گذاری در معادن را پیگیری خواهیم کرد تا تکنولوژی و فناوری‌های جدید را به معادن بیاوریم، گفت: باید به ایمن‌سازی معادن جدی نگاه کنیم، امروز در بسیاری از معادن ما ایمن‌سازی انجام نشده است.
به گزارش تسنیم، سیدمحمد اتابک با اشاره به اینکه به ‌طور قطع سرمایه‌گذاری در معادن را پیگیری خواهیم کرد تا تکنولوژی و فناوری‌های جدید را به معادن بیاوریم، گفت: باید به ایمن‌سازی معادن جدی نگاه کنیم، در بسیاری از معادن ما ایمن‌سازی انجام نشده است و در همه این زمینه‌ها باید سرمایه‌گذاری کنیم.
وزیر صمت افزود: معتقدیم معادن بخش بالقوه عظیمی را به خود اختصاص داده‌اند که باید از این ظرفیت استفاده کرد؛ از این رو هم دولت، هم بخش خصوصی و هم معدنکاران باید همت کنند.
وی با بیان اینکه صنعت مدت‌هاست با ناترازی انرژی مقابله می‌کند، گفت: این ناترازی هر سال نسبت به سال قبل تشدید شده است و امسال هم شاید شدیدترین ناترازی را نسبت به گذشته داشته‌ایم.
اتابک عنوان‌ کرد: باید در بلندمدت فکر این باشیم که خود تولیدکنندگان و صنعتگران انرژی مورد نیازشان را تولید کنند اما اکنون سعی‌مان این است بیشترین میزان انرژی را در اختیار صنعت فولاد قرار دهیم و با هماهنگی با تولیدکنندگان، ساعت قطع و وصل انرژی را مدیریت کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد با ناترازی انرژی، تولید در صنعت کاهش نیابد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی استقبال خوبی از نمایشگاه‌های معادن داشته‌اند، گفت: این نمایشگاه‌ها در مقایسه با نمایشگاه‌های گذشته، بسیار موفق عمل کرده‌اند که امیدواریم منتج به تفاهمنامه‌ها و قراردادهای تجاری شود.
***
آیین‌نامه جدید برای واردات خودرو
هیات وزیران در مصوبه عصر دیروز خود آیین‌نامه جدیدی برای واردات خودرو ابلاغ کرد.
به گزارش مهر، هیات وزیران در مصوبه عصر دیروز خود آیین‌نامه جدیدی برای واردات خودرو ابلاغ کرد. بر اساس بخشی از این مصوبه، منابع ارزی مورد نیاز با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل‌و‌نقل عمومی با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.
دولت البته به این نکته تاکید داشته که ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
همچنین تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع شده و در صورت تخلیه، خودرو ظرف یک ماه مرجوع می‌شود.
در بخش دیگر این مصوبه، واردات خودروهای موضوع این آیین‌نامه از سوی اشخاص حقوقی منوط به اخذ تاییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.
همچنین تمام مسؤولیت‌های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده واردکننده است و در صورت عدم انطباق، خودروی مورد نظر مرجوع خواهد شد.
واردات خودروی نو و کارکرده هیبریدی و پلاگین با حجم موتور احتراقی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است و حداکثر حجم موتور احتراقی برای خودروهای بردافزا یا ‌ای‌آر‌ای‌ وی ۱۵۰۰ سی‌سی اعلام شده است.
همچنین خودروی با کارکرد کمتر از ۹۹ کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع مدل با نوع سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی مرتبط در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور خودروی نو تعیین شده است.
***
نماینده مجلس: مردم آمادگی افزایش قیمت خودرو را نداشتند
علی حدادی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه در یک مناظره تلویزیونی موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی کردند. به اعتقاد این نماینده مجلس، مردم برای افزایش ناگهانی قیمت آمادگی نداشتند اما در مقابل کاکایی گفت افزایش قیمت نتیجه تورم است و تورم‌زا نیست.
به گزارش ایسنا، هفته گذشته خبر افزایش قیمت ناگهانی خودروهای داخلی منتشر شد. هرچند خودروسازان اعلام کردند افزایش قیمت‌ها کمتر از درخواست آنها بوده است اما همین افزایش ۳۵ درصدی هم باعث نگرانی مردم شده است.
برای بررسی این موضوع، برنامه تلویزیونی پایش میزبان علی حدادی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه بود.
حدادی در این برنامه ضمن اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت در بازار خودرو فقط وظیفه تسهیل‌گری دارد، یادآوری کرد مردم برای افزایش ناگهانی خودرو آمادگی نداشتند و پیش از افزایش قیمت، باید تاب‌آوری آنها سنجیده می‌شد. کاکایی در مقابل معتقد بود افزایش قیمت‌ها کاملا قانونی و منطقی بوده است و تاب‌آوری مردم مساله‌ای نیست که به خودروسازان مرتبط باشد. حدادی در این برنامه گفت: «هفته گذشته در کمیسیون به وزیر صمت گفته شد افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در سطوح مختلف تورم ایجاد می‌کند. ضمن اینکه جامعه آمادگی و تاب‌آوری افزایش قیمت خودرو را ندارد. مجلس در دوره قبل واردات خودرو را تصویب کرده بود. اگر واردات بموقع و متناسب با تقاضای جامعه انجام می‌شد و توازن در بازار ایجاد می‌شد، افزایش قیمت‌ها به مردم آسیبی وارد نمی‌کرد. سوال مجلس از وزارت صمت این است: چرا واردات خودرو به‌موقع و متناسب با نیاز انجام نشده است؟»