مرگ سالانه ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا
مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با حضور رئیسجمهور برگزار شد. وزیر بهداشت در یکصدودهمین مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق آمارها حدود ۴۰ هزار نفر در سال به خاطر آلودگی هوا قربانی میشوند و ۱۲ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد میشود.
محمدرضا ظفرقندی در این مجمع که با حضور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و جمعی از اعضای مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه مشکلات نظام سلامت در 3 حوزه ساختار، اقتصاد و نیروی انسانی خلاصه میشود، اظهار کرد: این 3 مشکل از هم مجزا نیستند و به نوعی در هم تنیدهاند و در برنامههای توسعه بر این نکته تأکید شده است که باید شبکه بهداشت در عین حالی که گسترش مییابد، عمیق هم شود.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بر اساس همین دستور برنامه توسعه ما به دنبال گسترش پزشک خانواده و نظام ارجاع و تکمیل آن هستیم، گفت: اگر اقتصاد سلامت درست شود مشکلات این حوزه حل خواهد شد اما اگر نتوانیم اقتصاد سلامت را درست کنیم، مطمئنا طرحهایی مانند پزشک خانواده به پیش نخواهد رفت و بیشتر از قبل شاهد مهاجرت اهالی سلامت به خارج از کشور خواهیم بود و اینجاست که مشکل نیروی انسانی ما را مضاعف خواهد کرد.
وی به آسیبهای ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق آمارها حدود 40 هزار نفر در سال به خاطر آلودگی هوا قربانی میشوند و 12 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد میشود و اینها نشان میدهد که باید به فکر حل این مسائل باشیم. پدیدههایی مانند آسم کودکان و مشکلات ریوی از اثرات آلودگی هواست. وزیر بهداشت سواد ناکافی مردم در حوزه سلامت و بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای را از دیگر مشکلات حوزه سلامت عنوان کرد که رفع آنها تنها در حوزه مسؤولیت این وزارتخانه نیست و به همکاری دستگاههای مختلف و تصمیمگیری در سطوح بالا نیاز دارد. ظفرقندی یادآور شد: حل مشکلات حوزه سلامت نیاز به عزم ملی دارد و منابع آن نیز باید افزایش یابد. برخی طرحها مانند طرح دارویار طرح خوبی است به شرط آنکه منابع آن تأمین شده باشد، در حالی که این اتفاق نیفتاده است.
وی به بحران میانسالی در کشور اشاره کرد و گفت: بحران میانسالی یکی از اتفاقات خطرناک است و باید همه دستگاهها از جمله رسانهها و صداوسیما خطرات بحران میانسالی را برای مردم روشن کنند؛ اگر شیب کاهش رشد جمعیت اصلاح نشود در 20 الی 25 سال آینده سالخوردهترین کشور منطقه میشویم و آمار تولد سالانه در کشورمان به زیر یک میلیون نفر خواهد رسید که باید برای آن فکری کنیم. در این نشست علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تشکر از دغدغههای رئیسجمهور در حوزه سلامت گفت: آقای دکتر پزشکیان همان دغدغههایی را که در زمان ریاست در دانشگاه داشت، امروز هم دارد. وی در سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه سلامت، خواستار تشکیل ستاد سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در ادامه مسعود پزشکیان با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: لایحهها و طرحهای مورد بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از جانب فرهنگستان علوم پزشکی مطرح شود و طرحهای حوزه سلامت ابتدا باید در فرهنگستان بررسی شود.
رئیسجمهور تاکید کرد: باید افرادی که علم و تخصص دارند، برای حل مشکلات کشور راهکار ارائه دهند. پزشکیان با اشاره به اهمیت موضوع سلامت مردم در جامعه گفت: در این زمینه جلسات متعددی با وزارت بهداشت داشتهایم و من معتقدم اگر بر اساس قانون عمل شود، بهداشت و درمان سهم خودش را خواهد داشت و وزارت بهداشت و درمان باید موارد قانونی را مشخص و شفاف کند تا در جلسهای از معاونت برنامه و بودجه بخواهیم آنچه را که از نظر قانونی باید اجرا شود، اجرایی کنند تا بتوانیم منابع لازم را تخصیص دهیم.
پاسخ وزارت صمت به انتشار گزارش «قانون هوای پا روی هوا»
«وطن امروز» 25 مهرماه در گزارشی با تیتر «قانون هوای پاک روی هوا» به وضعیت تداوم آلودگی هوا با وجود اجرای قانون هوای پاک پرداخت که در این گزارش کارشناسان مهمترین علل آلودگی هوا را فعالیت خودروهای فرسوده عنوان کردند. مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جوابیهای توضیحاتی را در این باره ارائه کرده است که در ذیل میخوانیم:
«با عنایت به انتقال مسؤولیتهای حوزه نوسازی ناوگان حملونقل، پس از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاحیات بعدی آن به وزارت صنعت معدن و تجارت – سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بر اساس برنامهریزیهای انجامشده و تلاش همکاران این سازمان، با اسقاط 77688 دستگاه خودرو در سال 1402، خروج ناوگان فرسوده از سیستم حملونقل کشور با رشد 34 درصدی نسبت به مجموع خودروهای اسقاطشده در 4 سال ماقبل آن (1401-1398) همراه بوده است. همچنین ادامه روند مذکور در سال 1403، موجب گردیده است با اسقاط 149486 دستگاه خودروی فرسوده تا پایان شهریورماه سال جاری (6 ماهه اول سال)، رشد 92 درصدی خروج ناوگان حملونقل فرسوده، بیش از مجموع عملکرد سال 1402 محقق گردد. این مهم در کنار افزایش 3 برابری تخصیص خودرو به طرحهای جایگزینی در 6 ماهه اول سال 1403 نسبت به سال 1402، علاوه بر افزایش قابلتوجه سرعت خروج ناوگان فرسوده از چرخه حملونقل کشور، کسب منافع قابل توجهی را خصوصا در بخش صرفهجویی مصرف سوخت، کاهش پرداخت یارانه پنهان و کسب درآمدهای ارزی از محل کاهش واردات یا صادرات سوخت صرفهجوییشده ناشی از اسقاط خودروهای فرسوده برای کشور به دنبال داشته است. از سوی دیگر درباره نوسازی ناوگان حملونقل عمومی خصوصا تاکسیهای در حال تردد، آمار حدود 14000 دستگاه در 18 ماه گذشته نوسازی و همچنین شروع فرآیند تحویل تاکسیهای برقی و... که عملیات اجرایی آن خصوصا در ایجاد امکان بهرهمندی متقاضیان از ارزش گواهی اسقاط مرتبط به عنوان بخشی از آورده مالی ایشان جهت دریافت خودروی جایگزین، عملا با تلاش مستمر همکاران وزارت صمت و ستاد نوسازی ناوگان حملونقل ممکن گردیده است. لازم به ذکر میباشد یقینأ در اجرای این قبیل پروژههای ملی، امکان مدیریت فرآیند توسط یک دستگاه وجود نداشته و نیازمند مشارکت کلیه طرفها میباشد. درخصوص تخصیص اعتبار منابع حاصل از ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو نیز، بهرغم مدیریت مستمر فرآیند مذکور و وصول حدود 10 همت در قالب عوارض نوسازی جهت شمارهگذاری خودروهای نو شماره، تأخیر در تعریف ردیف بودجه و تخصیص شماره حساب مورد نیاز به منظور ایجاد گردش خزانه (الزام قانونی) و تخصیص مجدد آن جهت اجرای طرحهای نوسازی توسط سازمان برنامه و بودجه عملا بهرهبرداری از منابع موجود را به عنوان بخش بسیار کوچکی از منابع مورد نیاز جهت اجرای طرحهای جایگزینی با مشکل مواجه کرده است».