|
دولت با طرحهایی مثل کارت همیار ملی و تسهیلات ویژه از ثروتمندان حمایت میکند
تبعیض یارانهای!
محسن جندقی: دولت برای اینکه آمار انصراف دهندگان را افزایش بدهد دست به هر کاری میزند؛ از تهدید ارسال به دوستان
افزایش قیمت عمدهفروشی کالاهای اساسی
خیز افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت کالاهای اساسی در عمدهفروشیهای پایتخت که تا به دست مصرفکننده برسد سر به ۲۰ درصد هم میزند، جای خالی تنظیم بازار را در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی بهخوبی نمایان میکند. گزارش میدانی فارس از بازار عمدهفروشان مولوی، حکایت از افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، حبوبات و مواد شوینده دارد. یکی از عمدهفروشان خواروبار و حبوبات میگوید: با زمزمه افزایش قیمت بنزین برخی واردکنندگان یا تولیدکنندگان داخلی چندان رغبتی به فروش کالاهایشان ندارند و ترجیح میدهند کالاها را در انبارها دپو کنند و اگر 10 بسته کالا درخواست دهیم دو بسته تحویل میدهند. وی اضافه میکند: همه منتظر اصلاح قیمتها و افزایش قیمت بنزین هستند و زمزمه افزایش20 تا 30 درصدی اقلام ضروری بین کسبه افتاده است. برخی دیگر از کسبه بازار معتقدند افزایش تعرفههای گمرکی برای اقلام وارداتی نیز در این میان بر قیمتها بیتاثیر نیست که مواد اولیه روغن نباتی یکی از آنهاست. اینطور که کسبه میگویند روند قیمتها در سال جدید صعودی بوده است. مثلا شکر 1960 تومان،قند 2400 تومان، یک کیلو لوبیا چیتی ایرانی 6800 تا 7100تومان، عدس 3 هزار تا 3300 تومان و برنج خارجی که نسبت به قبل از عید کیلویی 100 تومان افزایش یافته به 4 هزار 500 تا 4 هزار و 900 تومان رسیده است، ولی قیمت برنج ایرانی تفاوتی نکرده و بین 3700 تا 6800 تومان در عمدهفروشی متفاوت است. یکی از عمدهفروشان صنف سلولزی و محصولات کیسه و نایلون در این زمینه میگوید: از بعد تعطیلات عید شرکتهایی که مواد اولیه آنها از پتروشیمی تهیه میشود یا به ما جنس نمیفروشند یا 10 تا 20 درصد افزایش قیمت داشتهاند. به عنوان نمونه کیسه نایلون در هر کیلو یکهزار تومان افزایش قیمت داشته و از کیلویی 5 هزار تومان به 6 هزار تومان افزایش یافته است. وی درباره علت این مساله میگوید: شرکتهای محصولات سلولزی هم فعلا 7 درصد افزایش قیمت داشتهاند. یکی دیگر از عمدهفروشان بازار مولوی به افزایشهای بیضابطه و بیدلیل قیمتها که گاه زیادهخواهی برخی در آن دخیل است، اشاره میکند و میگوید: دیروز برنج خارجی را کیلویی 4500 تومان خریدیم و ساعت 10 صبح قیمت آن شد کیلویی 5 هزار تومان. روغننباتی و رب گوجهفرنگی هم در عرض یک هفته 10 درصد گرانتر شده که این رقم وقتی به دست مصرفکننده میرسد 20 درصد میشود. علاوهبر این مواد شوینده در این بازار مکاره از افزایش قیمتها بینصیب نمانده و 8 تا 12 درصد افزایش قیمت داشتهاند. ارسال به دوستان
جزئیاتی از سامانه جدید ثبتنام سبد کالا
گروه اقتصادی: مقامات کارگری میگویند 6میلیون کارگر فاقد شناسنامه کاری و بهاصطلاح زیرزمینی بهدلیل نبود بانک اطلاعاتی نتوانستهاند از توزیع سبدهای کالایی رایگان دولت در سال گذشته بهرهمند شوند. بنابراین قرار است از طریق ایجاد سامانه ثبتنام، برای اولینبار این بانک اطلاعاتی کارگران تشکیل شود. حال با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها و قرار گرفتن دوباره کشور در فضای یارانهای، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است دولت همچنان ادامه توزیع سبدهای رایگان کالایی را در دستور کار خود دارد. علی ربیعی خاطرنشان کرد: دولت تلاش میکند تا مشکلات گام اول اجرای طرح واگذاری بسته رایگان کالایی را برطرف کرده و به صورت کلی بستههای کالایی سال 93 به نحوی توزیع شود که مردم بتوانند آزادانه و به شکل کارتی خرید کنند. هادی ابوی، عضو هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران در گفتوگو با مهر با بیان اینکه در سال گذشته قرار بود همه کارگران از سبد کالا بهرهمند شوند، گفت: به دلیل عدم وجود بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد کارگران، آمار روشنی از کسانی که موفق به دریافت بستههای رایگان دولتی شدهاند وجود ندارد و از سوی دولت نیز درباره کارگرانی که توانستهاند سبد کالا بگیرند، آماری ارائه نشده است. ابوی ادامه داد: متاسفانه اطلاعات و آمار روشنی از تعداد کارگران شاغل بیمه شده و نشده نداریم اما از طریق موافقت اولیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر است تا سامانهای برای ثبتنام از کارگران از طریق همکاری معاونت روابط کار این وزارتخانه راهاندازی شود. وی خاطرنشانکرد: قرار است با هدف تشکیل یک بانک اطلاعاتی از کارگران شاغل در کشور، کار شناسایی و ثبتنام کارگران شاغل بیمه شده، بیمه نشده، کارگران واحدهای زیرزمینی فاقد مجوز و شناسنامه کاری که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند انجام شود. به گفته ابوی، ایجاد این بانک میتواند کمک کند تا در مواقعی مانند توزیع بستههای کالایی رایگان دولت بتواند بهراحتی به آمار کارگران دسترسی داشته باشد و دیگر آن مسائل فاز اول واگذاریها در سال گذشته که باعث حذف گسترده کارگران و مشمولان قانون کار از دریافت سبد کالا شده بود، اتفاق نیفتد. به گفته وی، قرار است کار ایجاد سامانه شناسایی و ثبتنام از کارگران کشور به تشکلهای کارگری سپرده شود که البته همراهی و حمایت وزارت کار نیز خواهد بود. وی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کارگران زیرزمینی و فاقد شناسنامه کاری کشور 6 میلیون نفر تخمین زده میشود اما هیچ یک از این افراد نتوانستهاند در مرحله اول و دوم توزیع سبد کالا در سال گذشته از کمک دولتی بهرهمند شوند. ارسال به دوستان
توقف افزایش قیمت محصولات۸ انجمن صنعتی
معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن وتجارت بخشنامه معاونت اجرایی رئیسجمهوری مبنی بر عدمافزایش قیمت کالاها را به ۸ انجمن صنعتی ابلاغ کرد. همزمان با مصوبه ستاد هدفمند سازی یارانهها مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاهای مختلف با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانهها، توقف افزایش قیمت کالاها به 8 انجمن صنعتی شامل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران، انجمن صنفی خودروسازان ایران، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، انجمن صنفی صنعت تایر ایران، انجمن صنفی شوینده بهداشتی و آرایشی، انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد تا از افزایش قیمت کالاهای اساسی، حساس و ضروری تا اطلاع ثانوی خودداری شود. گفتنی است برخی از انجمنها از جمله تولیدکنندگان سیمان در روزهای اخیر بهطور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بودند. ارسال به دوستان
ایرانخودرو جریمه پرداخت میکند
مدیر بازاریابی و فروش ایرانخودرو با بیان اینکه مشتریانی که در اسفند ماه خودروهای خود را با استاندارد یورو ۲ تحویل گرفتهاند تاریخ سندگذاری آنها همان سال ۹۲ است، گفت:جریمه تأخیر خودروهای تحویلی سال ۹۲ را پرداخت میکنیم. عبدالله بابایی در گفتوگو با تسنیم، درباره آن دسته از مشتریان شرکت ایرانخودرو که خودروی خود را در روزهای پایانی سال گذشته دریافت کرده اما هنوز سندگذاری آن را انجام ندادهاند، اظهار داشت: مشتریانی که در اسفند خودروهای خود را با استاندارد یورو 2 تحویل گرفتهاند تاریخ سندگذاری آنها همان سال 92 است. وی اضافه کرد: برخی از مشتریان همانند خریداران رانا که در بهمن ماه و اسفند ماه سال 92 این خودرو را با مدل بالا پیشخرید کردهاند امکان تاریخ سندگذاری این خودرو را در سال 93 خواهند داشت. بابایی با اشاره به اینکه البته برخی از خودروهای پلاکگذاری شده بهدلیل مشکلات حمل و نقل دیر به نمایندگیها رسیده و این امر توسط شرکتهای خودروساز جبران خواهد شد، افزود: ایرانخودرو علاوه بر پرداخت اختلاف مدل این خودروها جریمه دیرکرد را تا زمان تحویل خودرو به مشتریان پرداخت میکند. ارسال به دوستان
تسهیل صادرات جایگزین یارانههای نقدی
با کاهش سطح عمومی تعرفهها در سال جاری، دولت در حال زمینهسازی برای الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مقرراتزدایی جایگزین پرداخت یارانه نقدی در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانهها شده است، گفت: مقرراتزدایی مهمترین اقدامی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 93 به منظور حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی انجام خواهد داد و از سوی دیگر، تسهیل امر صادرات نیز جایگزین پرداخت یارانههای نقدی در برنامه حمایتی دولت از صادرات در فاز دوم هدفمندی یارانهها شده است. ولیالله افخمیراد در گفتوگو با مهر افزود: هدف ما این است که صادرکننده بتواند در کمترین زمان ممکن و با پایینترین هزینه صادرات خود را انجام دهد، این در شرایطی است که مقرراتزدایی و تسهیل صادرات، بهترین حمایت از صادرکنندگان است و خود صادرکنندگان نیز این خواسته را از دولت دارند. به گفته افخمیراد، متوسط تعرفهها در بخشهای مختلف کاهش یافته و هدف دولت این است که راه را برای پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت هموار کند. ارسال به دوستان
افزایش ۲ درصدی قیمت لبنیات
دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: هر ۱۰ درصد افزایش قیمت شیرخام منجر به افزایش ۷درصدی قیمت مواد لبنی خواهد شد. رضا باکری با بیان این مطلب به اقتصادپرس گفت: در سال جاری فقط ۲درصد بر میزان مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و این میزان نیز در قیمت نهایی انواع مواد لبنی اعمال شده است. وی خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش قیمت دیگری جز این ۲ درصد غیر قانونی است. وی در ادامه از مشخص نبودن وضعیت پرداخت یارانه به دامداران خبر داد. باکری توضیح داد: آذرماه سال ۹۲ دامداران قیمت ۱۳۰۰ تومان را برای شیر خام تعیین کردند و قرار شد کارخانهها شیر را به قیمت ۱۱۱۰ تومان خریداری کرده و دولت مابهالتفاوت ۱۹۰ تومانی را به دامداران پرداخت کند. وی تاکید کرد: این تصمیم به مصوبهای از سوی دولت تبدیل شد که اکنون مهلت آن به پایان رسیده و مشمول سال ۹۳ نمیشود. ارسال به دوستان
کشاورزی
سیب زمینی دوباره ۵۰۰۰ تومان ارسال به دوستان
فروش 1898 بشکه نفت خام در بورس انرژی
شرکت ملی نفت ایران دیروز ۲۹۲۰ بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه کرد که ۱۸۹۸ بشکه آن از سوی بخش خصوصی خریداری شد. به گزارش تسنیم، روز یکشنبه 24 فروردین ماه، 1898 بشکه از محموله نفت خام عرضه شده در بازار بورس انرژی به فروش رسید. محموله فروخته شده در بازار بورس با قیمت پایه حدود 306 هزار تومان (027/063/3 ریال) معامله شد. براساس مصوبه هیات مدیره بورس انرژی، نوسان 20 درصدی در قیمت لحاظ شد بنابراین حداقل قیمت 2 میلیون و 450 هزار و 422 ریال و حداکثر قیمت 3 میلیون و 675 هزار و 632 ریال بود. ارسال به دوستان
کیفیت بنزین وارداتی پایینتر از بنزین تولید پتروشیمیهاست
یک کارشناس سیاستگذاری حوزه انرژی با اعلام اینکه کیفیت بنزین وارداتی از بنزین تولید پتروشیمیها پایینتر است، گفت: تاکنون مدعیان سندی مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمیها ارائه نکردهاند. پیام کهتری در گفتوگو با تسنیم، با بیان اینکه درباره آلاینده بودن بنزین تولیدی پتروشیمیها بیش از حد جنجال به وجود آمده، درحالی که این موضوع به راحتی با یک کار کارشناسی قابل بررسی است، گفت: در حالی دولت تاکید بر آلایندگی بالای بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی دارد و برای رفع آلودگی کلانشهرها تصمیم به واردات بنزین گرفته که باید مشخص شود بنزین مورد نظر با کدام بنزین مقایسه میشود؟ با بنزین پالایشگاههای کنونی کشور یا با بنزینهای یورو 5 اروپایی؟ وی با تاکید بر اینکه بنزین تولید پالایشگاههای کشور آنچنان کیفیت مناسبی نسبت به بنزین پتروشیمیها ندارد، گفت: با تحریم واردات بنزین در سال 1389، وزارت نفت مجبور شد ریفرمت تولید در واحدهای پتروشیمی را که ویژگیهای بنزین سوپر را دارد جایگزین بنزین وارداتی مورد نیاز خود کند. این در حالی است که ریفرمت مورد نظر دارای عدد اکتان بالای 95 است و در برخی واحدها- پتروشیمی نوری- این رقم حتی به 110 هم میرسد. وی افزود: در حالی وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست بر آلایندگی بنزین پتروشیمیها مانور میدهند و اعلام میکنند با این شرایط با سونامی سرطان مواجه خواهیم شد و تنها راه نفس کشیدن، خلاص شدن از شر بنزین پتروشیمیهاست که یکی از پارامترهای مهم در بحث آلایندگی مربوط به بنزن است که حجم این ترکیب در بنزین تولید پتروشیمیها بسیار کمتر از بنزین تولید پالایشگاههای کشور است؛ چرا که واحدهای پتروشیمی کشور دارای واحد «بنزنزدایی» هستند و بالاترین رقم بنزن موجود در بنزین تولیدی آنها 2 درصد است، این در حالی است که پالایشگاههای کشور فاقد واحد بنزنزدایی هستند. وی با اظهار اینکه در کشور استاندارد کاملاً مشخصی برای بنزین تولیدی تعیین نشده، توضیح داد: اگرچه از میان 9 پالایشگاه موجود کشور تنها 2 پالایشگاه اراک و تبریز مجهز به واحد بنزنزدایی هستند اما درصد بنزن در بنزین پالایشگاهی کشور بسیار بالاتر از حد استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش است طوری که با تعیین وجود حداکثر 5 درصد بنزن در بنزین تولید کشور، این رقم برای بنزین پالایشگاههای کشور بالاتر از میزان مجاز تعیین شده است. او ادامه داد: بنابراین اگر بحث روی وجود بنزن موجود در بنزین است، بنزین تولیدی در پالایشگاهها به طور قطع بنزن بیشتری نسبت به بنزین پتروشیمیها دارد و به راحتی میتوان کیفیت دو بنزین مورد نظر را با توجه به مستندات موجود مقایسه و صحت ادعای مطرح شده را ثابت کرد. در واقع مشخص شود کدام شرکتها قرار است امروز که شرایط تحریم هنوز پابرجاست به ما بنزین با کیفیت بدهند که در سال 89– سال آغاز تحریم فروش بنزین به ایران– نمیدادند؟ او با طرح این سوال که چرا مدعیان سندی مبنی بر آلاینده بودن بنزین پتروشیمیها ارائه نمیکنند؟ یادآور شد: در حال حاضر پالایشگاههای کشور حدود 85 درصد و پتروشیمیها 10درصد از نیاز کشور به بنزین را تامین میکنند. اگر قرار باشد بنزین پتروشیمی مقصر آلایندگی باشد که قطعاً چنین نیست، آیا آنقدر آلایندگی بنزین پتروشیمیها بالاست که تمام 85 درصد را تحت تأثیر قرار میدهد؟! ضمن اینکه بنزین تولید پتروشیمی در شهرهای حاشیه خلیج فارس- عسلویه و ماهشهر- تولید میشود و در همان استانهای جنوبی هم مصرف میشود. وی افزود: همچنین به دلیل بالا بودن اکتان بنزین پتروشیمیها و نیاز کشور به اکتانافزا، بنزین مورد نظر با بنزین پالایشگاهی ترکیب میشود و غیرمنطقی است که در شرایط نیاز شدید کشور به اکتانافزا، این بنزین بدون ترکیب شدن عرضه شود. کهتری درباره علت اصرار دولت بر واردات بنزین گفت: به طور قطع نمیتوان گفت علت اصلی اصرار دولت برای واردات بنزین چیست اما استفاده از پول نفت بلوکه شده در خارج از کشور، حضور دوباره ذینفعان واردات بنزین، زیر سوال بردن عملکرد دولت گذشته در شرایط تحریم یا معتقد نبودن وزیر نفت به ساخت پالایشگاه میتواند ترکیبی از این عوامل باشد. این کارشناس سیاستگذاری حوزه انرژی با تاکید بر اینکه بهتر است مسائل حاشیهای و سیاستبازی کنار گذاشته و در این زمینه به صورت منطقی و با نگاه ملی تصمیم گرفته شود، گفت: در شرایطی که دم از اقتصاد مقاومتی زده میشود باید با داشتههای موجود بیشترین بهرهوری را ایجاد کرد و واردات بنزین به قیمت حذف بنزین پتروشیمیها با توجه به تحریم و شرایط فعلی کشور هیچ توجیهی ندارد. وی ادامه داد: همتی برای خودکفایی در تولید بنزین نیست چراکه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیجفارس، حدود 2 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که میتوان به جای پرداخت هزینه واردات بنزین، این فاز از پالایشگاه را که بیشتر به دلیل مشکلات مالی متوقف شده تکمیل کرد تا نهتنها پاسخگوی مصرف بنزین کشور شود بلکه آغازی بر صادرات بنزین شود تا اینگونه بتوانیم به سمت کاهش خامفروشی حرکت کنیم. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|