|
برای سالروز تولد خالق سهگانه «قرمز، آبی، سفید»
کیشلوفسکی؛ راوی دغدغههای انسانی
گروه فرهنگ وهنر: کریستوف کیشلوفسکی، کارگردان فقید لهستانی و از نوابغ سینمای جهان، بیتردید یکی از نامداران عرصه تصاویر متحرک بر پرده نقرهای در جهان محسوب میشود که با ورود به عالم سینما سرشت و سرنوشت انسان در جهان را بر پایه دغدغههای ذهنی خود به تصویر کشید و بسیاری را مجذوب سینمای خود کرد. کیشلوفسکی امروز (شنبه) 68ساله میشود. او در روز 27 ژوئن 1941 در شهر ورشو لهستان در خانوادهای تحصیلکرده متولد شد. کریستوف، کودکی خود را در چند شهر کوچک لهستان گذراند و همراه با پدر مهندسش که مبتلا به سل بود به شهرهای مختلفی به دنبال بهبود رفت. در ۱۶ سالگی در یک دوره آموزش آتشنشانی شرکت کرد اما پس از ۳ ماه آن را رها کرد. در سال ۱۹۵۷ بدون هدف شغلی و بهواسطه یکی از بستگان وارد دانشگاه ورشو در رشته کارشناسی تئاتر شد، سپس تصمیم به کارگردانی تئاتر گرفت اما از آنجا که آن زمان هنوز دوره کارگردانی تئاتر وجود نداشت، سینما را به عنوان راه واسط برگزید. کیشلوفسکی علاقهمند به تحصیل در مدرسه فیلم لودز بود؛ جایی که دو کارگردان دیگر لهستانی، آندره وایدا و رومن پولانسکی را تربیت کرده بود. او از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ در آنجا بود؛ مدرسهای که حکومت آزادی هنری نسبتاً زیادی به آن اعطا کرده بود و از همین رو کیشلوفسکی به سرعت علاقهاش را به تئاتر از دست داد و تصمیم به مستندسازی گرفت.
ورود به دنیای مستند
مستندهای کیشلوفسکی در این دوره بیشتر به زندگی روزمره شهروندان، کارگران و سربازان میپرداخت. او اگرچه آشکارا فیلمسازی سیاسی نبود اما بزودی دریافت تلاش برای ارائه تصویری دقیق از زندگی مردم لهستان، او را با حکومت درخواهد انداخت. یکی از آثار تلویزیونی او «کارگران ۷۱» بود که تصویرگر اعتصابات کارگری در سال ۱۹۷۰ بود. این فیلم با سانسور فراوان به نمایش درآمد. پس از «کارگران۷۱» او نگاهش را با «فیلم» مستقیماً معطوف به مقامات حکومتی کرد. اگرچه کیشلوفسکی معتقد بود «فیلم» پیامی ضداقتدارگرایی دارد، اما همکارانش او را به همکاری با حکومت متهم کردند. او بعدها گفت به دو دلیل مستند را کنار گذاشته است: سانسور «کارگران ۷۱» که باعث تردید او در چگونگی بیان حقیقت در یک رژیم اقتدارگرا شد و حادثهای که هنگام ساختن «ایستگاه» (۱۹۸۱) باعث شد قسمتهایی از فیلم به عنوان مدرک در یک حادثه جنایی استفاده شود.
فیلمسازی در لهستان
نخستین فیلم غیرمستند کیشلوفسکی «کارکنان» (۱۹۷۵) فیلمی تلویزیونی بود و او نخستین جایزهاش را از جشنواره مانهایم به دست آورد. این فیلم و فیلم بعدی او «اثر زخم»، هر دو درباره واقعیتهای اجتماعی بودند. «خوره دوربین» ساخته ۱۹۷۹ (برنده جایزه اصلی از جشنواره جهانی مسکو) و «بخت کور» ساخته ۱۹۸۱ فیلمهایی با همین مضامین بودند، با تأکید بر انتخاب اخلاقی یک انسان و نه اجتماع. در همین دوران کیشلوفسکی همراه با چند کارگردان دیگر لهستانی از جمله آندره وایدا به عنوان اعضای جنبش رهایی مطرح شدند؛ جنبشی که به دغدغههای اخلاقی در سینما معتقد بود. ارتباط او با این کارگردانان توجه دولت لهستان را برانگیخت و باعث سانسور و فیلمبرداری یا تدوین مجدد فیلمهای او در این دوران شد. (فیلم «بخت کور» تا شش سال پس از ساخت، امکان نمایش داخلی نداشت). «بیسرانجام» ساخته ۱۹۸۴ شاید نخستین فیلم صریح سیاسی او باشد. این فیلم نمایشگر دادگاههای سیاسی در لهستان در زمان حکومت نظامی از دیدگاه روح یک وکیل و همسر بیوهاش است. هم دولت و هم مخالفان از فیلم بشدت انتقاد کردند. این فیلم آغازگر دوران همکاری نزدیک او با دو همکار بود؛ یکی کریستوف پیسویچ (فیلمنامهنویس) و دیگری زبیگنف پرایزنر (آهنگساز). «10فرمان» (۱۹۸۸) مجموعهای است از 10 فیلم کوتاه که در مجموعهای آپارتمانی در ورشو فیلمبرداری شد. هر یک بر اساس یکی از فرمانهای «10فرمان» حضرت موسی، برای تلویزیون لهستان و با سرمایهگذاری آلمان غربی ساخته شد. این مجموعه در حال حاضر یکی از بهترین مجموعه فیلمهای تحسین شده توسط منتقدان در همه دورانهاست. کیشلوفسکی و پیسویچ فیلمنامهنویسان مجموعه بودند و قرار بود 10 کارگردان مختلف این 10 قسمت را بسازند، اما کیشلوفسکی خود را ناتوان از کنترل همه پروژه یافت و سرانجام تمام قسمتها را او کارگردانی کرد و تنها مدیران فیلمبرداری متفاوت بودند.
فیلمسازی در خارج از لهستان
چهار فیلم آخر کیشلوفسکی تهیهکنندگان خارجی داشت؛ بیشتر با سرمایهگذاری فرانسه بویژه با تهیهکنندگی مارین کارمیتز. این فیلمها متکی بر اخلاق و امور ماورایی بودند اما در سطوحی بیشتر انتزاعی، بازیگران کمتر، داستانهای فرعی بیشتر و توجه کمتر به اجتماع. لهستان در این فیلمها بیشتر از دید یک اروپایی بیگانه به نمایش درمیآمد. هر چهار فیلم با کمی اختلاف با موفقیت تجاری روبهرو شدند. نخستین آنها «زندگی دوگانه ورونیکا» (۱۹۹۰) با بازی ایرنه ژاکوب بود. موفقیت تجاری این فیلم به او اجازه داد تا سرمایه لازم برای ساخت آرزوی خودش (سهگانه «قرمز، آبی، سفید») را فراهم سازد؛ آثاری بسیار تحسین شده پس از «10فرمان». این سه فیلم جوایز جهانی بسیاری را برای او به ارمغان آوردند. از جمله شیر طلایی بهترین فیلم و شیر نقرهای بهترین کارگردانی از جشنواره ونیز و خرس طلایی بهترین کارگردان از جشنواره برلین همراه با سه بار نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی؛ سهگانهای که دستاوردی مهم در سینمای مدرن به حساب میآید.
درگذشت نابغه...
کیشلوفسکی در ۵۴ سالگی در ۱۳ مارس ۱۹۹۶ حین عمل قلب باز پس از حمله قلبی درگذشت و در قبرستان پوازکی در ورشو به خاک سپرده شد. قبر او در قطعه مخصوص شماره ۲۳ قرار دارد و مجسمهای از انگشتان شست و اشاره هر دو دست او که همان شکل معروف کادر دوربین فیلمبرداری را تشکیل میدهند، روی آن قرار دارد. کیشلوفسکی سالها پس از درگذشتش همچنان یکی از کارگردانان مهم و تأثیرگذار اروپایی است که آثارش در جهان تدریس میشود.
ارسال به دوستان
یوزپلنگ افتخاری لوکارنو برای خالق «جنگیر»
یوزپلنگ افتخاری شصت و دومین جشنواره بینالمللی فیلم لوکارنو به ویلیام فریدکین، فیلمساز 74 ساله آمریکایی اهدا میشود. ورایتی اعلام کرد، فریدکین که در بیش از چهار دهه حضور در عرصه فیلمسازی 18 فیلم سینمایی از جمله فیلمهای برنده اسکار «ارتباط فرانسوی» و «جنگیر» را در کارنامه دارد، علاوه بر گرفتن جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو، یک دوره کلاس پیشرفته فیلمسازی هم برگزار میکند. به گزارش مهر، فردریک مایر، مدیر هنری لوکارنو، دلیل اهدای جایزه یوزپلنگ افتخاری را به فریدکین چنین اعلام کرد: «ایجاد انقلاب در فیلمهای ژانر همزمان با فعالیت در سیستم استودیویی فیلمسازی در هسته هالیوود». قرار است فیلم سینمایی «زیستن و مرگ در لسآنجلس» ساخته فریدکین امسال در بزرگترین سینمای فضای باز اروپا در میدان پیاتزا گرانده لوکارنو برای 8500 نفر نمایش داده شود. فیلمساز سرشناس و جریانساز آمریکایی آخرین بار سال 2006 با فیلم سینمایی وحشتناک «حشره» در جشنواره فیلم کن حضور داشت و موفق شد جایزه فیپرشی را با این فیلم از آن خود کند. او پس از آن چند فیلم تلویزیونی ساخته و این روزها قصد دارد بخت خود را در عرصه کارگردانی اپرا هم بیازماید. شصت و دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو پنجم تا 15 اوت (14 تا 24 مرداد) برگزار میشود و امسال آخرین دوره فعالیت مایر در سمت مدیریت هنری جشنواره است. فریدکین با گرفتن یوزپلنگ افتخاری به جمع فیلمسازانی چون ژان لوک گدار، کن لوچ، برناردو برتولوچی و الکساندر سوکوروف میپیوندد که پیشتر این جایزه را بردهاند. جشنواره فیلم لوکارنو روز پنجم اوت امسال با نمایش فیلم سینمایی «500 روز تابستانی» نخستین تجربه کارگردانی مارک وب فیلمساز آمریکایی در میدان بزرگ پیاتزا گرانده آغاز و فهرست کامل فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف جشنواره فیلم لوکارنو روز 16 ژوئیه اعلام میشود. هونگ سانگسو فیلمساز کرهای، پاسکال بونیتزر فرانسوی، نینا هاس بازیگر آلمانی و لوئیس مینارو تهیهکننده کاتالان از نخستین داوران بخش مسابقه بینالملل جشنواره لوکارنو هستند. مرور انیمیشنهای ژاپنی و تقدیر از تونی سرویلو، بازیگر ایتالیایی و مارتینه مارینا، تهیهکننده مستقل فرانسوی از بخشهای جشنواره به شمار میرود.
ارسال به دوستان
سكانس باقيمانده از فيلم صدرعاملي در جنوب فيلمبرداري ميشود
«زندگي با چشمان بسته» روی میز تدوين
فيلم سينمايي«زندگي با چشمان بسته» به كارگرداني رسول صدرعاملي اين روزها از سوی هايده صفيياري مراحل تدوين را سپري ميكند. به گزارش ايسنا، در حالي اين روزها، «زندگي با چشمان بسته» مراحل تدوين را سپري ميكند كه يك سكانس باقيمانده از فيلم قرار است، هفته آينده در جنوب كشور فيلمبرداري شود. سكانس پاياني فيلم در چند هفته گذشته با حضور افتخاري همايون ارشادي در تهران فيلمبرداري شده است. صدرعاملي با توجه به اينكه فيلم همچنان مراحل آمادهسازي را سپري ميكند، پيشبيني از زمان و مكان نمايش آن، فعلا ندارد. «زندگي با چشمان بسته» در ادامه فيلمهاي قبلي اين كارگردان «ديشب باباتو ديدم آيدا»، «دختري با كفشهاي كتاني»، «من ترانه پانزده سال دارم» اما اينبار داستان آن درباره يك دختر و پسر جوان و ارتباط آنها با والدينشان است. در اين فيلم ترانه عليدوستي، حامد بهداد، فرهاد آئيش، پريوش نظريه، فرهاد قائميان و پولاد كيميايي به ايفاي نقش ميپردازند و عاطفه رضوي، الهام پاوهنژاد، انديشه فولادوند، آناهيتا افشار، علي مرداني، گلاره شهبازيان و مهدي اسلامپور حضور دارند. عوامل اصلي كه در اين پروژه با رسول صدرعاملي همكاري دارند، عبارتند از: گروه كارگرداني: دستيار اول كارگردان: درنا مدني، برنامهريز: سهيل بيرقي، منشي صحنه: نائله شريفي، عكس: مريم تختكشيان، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرساني، مدير صحنه: موسي شكيب، مدير فيلمبرداري: فرج حيدري، دستيار فيلمبردار: فراز حيدري، صداي همزمان: محمد مختاري، طراح گريم: سعيد ملكان، مسؤول بدلكاران: ارشا اقدسي، مسؤول هنروران: بهمن قوامي، مدير تداركات: داود معدني ، روابط عمومي: افسانه فراهاني، تهيهكننده: محمدرضا تختكشيان .گفتني است تمام لوكيشنهاي فيلم در محلي در تهران فيلمبرداري شده و محصول موسسه توليد فيلم آفتابنگاران است.
ارسال به دوستان
بهرام عظیمی، کارگردان سینمای انیمیشن:
سینمای کودک نیازمند آثار فانتزی و جذاب است
سینمای کودک برای ارتباط دوباره با سینمای کودک نیازمند وجود جذابیت و عنصر فانتزی در تولیدات سینمایی و انیمیشن است. به نقل از بنیاد سینمایی فارابی، بهرام عظیمی، کارگردان سینمای انیمیشن درباره چگونگی احیای دوباره ژانر پر مخاطب و جذاب کودک و نوجوان گفت: خیلی از کارگردانها و تهیهکنندگان سینمای کودک به جای توجه به سینما برای کودک به تولید آثاری درباره کودک پرداختند که در عمل این آثار نتوانست با مخاطب کودک به علت عدم جذابیت ارتباط برقرار کند. وی در ادامه تأکید کرد: در مقطع فعلی، ساخت فیلمهای جذاب برای مخاطب کودک نیاز اصلی و اساسی این حوزه از سینماست و باید سیاستگذاریها به این سمت و سو برود. در همه جای دنیا فیلمهایی در زمینه سینمای کودک موفق میشود که دارای فانتزی و جذابیتهای تصویری باشد و بتواند قدرت تخیل کودک را به تحرک وادارد. عظیمی در ادامه ضمن اشاره به تواناییها و بضاعت سینماگران کودک و از سوی دیگر کمبود امکانات عنوان کرد: باید بخشی از توجه جشنواره فیلمهای کودک و نوجوانان به تأمین اقدامات سختافزاری باشد. در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان با استعداد در زمینه طراحی جلوههای بصری رایانهای فعالیت میکنند که نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند و بهراحتی میتوانند با بهرهگیری از امکانات لازم، عنصر تخیل و فانتزی را وارد سینمای کودک کنند.
از طرفی باید یک پل ارتباطی بین این متخصصان رایانهای با کارگردانهای سینمای کودک برقرار شود.
این انیمیشنساز درباره تفکیک بخش انیمیشن جشنواره از دیگر بخشها به علت پیشرفت انیمیشن در کشور، عنوان کرد: البته عمده پیشرفت در زمینه انیمیشن، مرتبط با انیمیشنهای کوتاه و نیمه بلند است و باید عمده توجه به انیمیشن در بحث حمایت از تولید آثار سینمایی معطوف شود؛ مسالهای که جای خالی آن در جشنواره بینالمللی فیلم کودک احساس میشود. پتانسیل ساخت این نوع آثار در انیمیشنسازان ایرانی وجود دارد.
در مقطع فعلی اغلب آثار انیمیشن بلند در بخشهای دولتی با رویکرد تاریخی و دینی ساخته میشود که بیشتر مناسب پخش در تلویزیون است تا اکران و جذب مخاطب کودک.
ارسال به دوستان
«درباره الی...» را از زبان اصغر فرهادی بخوانید
بنتالهدی صدر: مجله «فیلم» تیر ماه منتشر شد و این بار «درباره الی...» و سازندگان آن را در راس بررسیهای خود قرار داده است. «فیلم» در پرونده شماره یک خود، به حواشی آخرین ساخته اصغر فرهادی میپردازد و به همین بهانه نیز گفتوگویی با وی کرده که خواندن آن برای هر تماشاگر «درباره الی...» خالی از لطف نیست. این گفت و شنود مفصل که با عنوان «کالبدشکافی الی...» در انتهای مجله قرار گرفته است به نوعی بررسی پرونده کاری اصغر فرهادی نیز محسوب میشود.یادداشت بازیگران و عوامل «درباره الی...» و همچنین نقد و بررسی کارشناسانی چون جواد طوسی، محسن آقابیک، مصطفی جلالیفخر و مهرزاد دانش نیز از دیگر مطالب خواندنی فیلم است.این شماره مجله فیلم البته طبق روال شمارههای سابق با یادداشتهایی متفاوت، پیرامون دور جدید اکران فیلمهای سینمایی آغاز میشود و از تازهترینهای سینما خبر میدهد. یادنامهای برای پروین سلیمانی و بررسی زندگی او و خاطرات حضورش در سینما از سال 1301 تا 1388 بخش دیگری را در این شماره تشکیل میدهد. فیلم پس از بررسی انتخابات در بخش «منطقه آزاد» این شماره به سراغ پروندهای میرود که برای بینندگان پر و پاقرص تلویزیون چندان ناآشنا نیست؛ پروندهای برای چگونگی روند حضور آثار کرهای در ایران و استقبال از موجی که چند سالی است دامنگیر تلویزیون شده است. «امپراتوری احساس» عنوان کلی مطالب پروندهای است که برای این موضوع انتخاب شده و با مقاله «چشمبادامیهای محبوب» ادامه پیدا میکند. فیلم پس از نگاهی نسبتا عمیق به سریالهای کرهای به سراغ سینمای جهان میرود و تازهترینهای این بخش را هم معرفی کرده و به مخاطبش اطلاعرسانی میکند. همچنین «این کن، آن کن نبود!» تیتر مطلبی درباره شصتو دومین جشنواره کن است که از 23 اردیبهشت تا 3 خرداد در فرانسه برگزار شد و البته پدیدههای تازهای را مورد تشویق قرار داد. فیلم در پایان در قسمت نقد فیلمهایش نگاهی دارد به «در میان ابرها»، «کلبه» و فیلمهای اکران شده در پایان بهار و همچنین در قسمتی سینمای وحشت در ایران را نیز مختصر و اجمالی بهعنوان سرفصلی برای یک بحث به چالش میکشد.
ارسال به دوستان
نگاه
به عنوان يكي از 2بازيگر اصلي فيلم بهرام توكلي
ليلا حاتمي به «پرسه در مه» پيوست
ليلا حاتمي در كنار شهاب حسيني، به عنوان يكي از دو بازيگر اصلي در فيلم سينمايي «پرسه در مه» به كارگرداني بهرام توكلي بازي ميكند. جواد نوروزبيگي، تهيهكننده اين فيلم سينمايي در گفتوگو با فارس گفت: ليلا حاتمي و شهاب حسيني به عنوان دو بازيگر اصلي در فيلم حضور دارند و باقي بازيگران كه تنها در سكانسهايي از كار حضور خواهند داشت نيز بزودي انتخاب ميشوند. وي با اشاره به زمان توليد اين فيلم گفت: بايد پروانه ساخت فيلم را تمديد كنيم و در فرصت مناسبي فيلمبرداري را شروع خواهيم كرد. پيش از اين همكاري حميد خضوعيابيانه (مديرفيلمبرداري)، سعيد ملكان (طراح چهرهپردازي)، جواد قليزاده (مجري طرح) و پيمان شيخاني (مديرتوليد) قطعي شده بود. در اين پروژه مهدي صالحكرماني در سمت صدابردار همكاري دارد. براساس اين گزارش، فيلمنامه «پرسه در مه» را مهران كاشاني و بهرام توكلي نوشتهاند. اين فيلم از مضموني اجتماعي و فلسفي برخوردار است كه در پس زمينه آن به موضوع دفاع مقدس پرداخته ميشود. بهرام توكلي كه فيلم «پابرهنه در بهشت» را به عنوان نخستين فيلم سينمايياش كارگرداني كرد، قصد داشت فيلمنامه «اسبهاي چوبي» را بسازد كه به دلايلي از اين كار منصرف شد.
4 فیلم مطرح سینمای جهان
در سینماتک سپیده
وطنامروز: نسخه 35 میلیمتری چهار فیلم سینمایی مطرح سینمای جهان دربرنامه تیرماه سینماتک سپیده روی پرده سالن شماره2 سینما سپیده خواهد رفت. محمدرضا کاظمی، مدیر سینماتک سپیده، ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد: برنامه این دوره سینما تک سپیده با روی پرده رفتن فیلم سینمایی «دوئل» اثر «استیون اسپیلبرگ» و محصول 1971 در ساعت 18 یکشنبه 7 تیرماه آغازمیشود. قابل توجه است «دوئل» نخستین فیلم «استیون اسپیلبرگ» و از شاخصترین آثار او است. کاظمی خاطرنشان کرد: در برنامههای آتی هفتگی این دوره سینما تک سپیده، به ترتیب فیلمهای سینمایی، «گروهبان راتلج» ساخته «جان فورد» محصول 1960، «تا وقتی بادبانها را برافرازید» اثر «رابرت وایز» محصول 1957 و «چاپایف» ساخته «برادران راسیلی یف» محصول 1934 روی پرده خواهند رفت. علاقهمندان برای حضور در این برنامه میتوانند در زمان یاد شده به سالن شماره دو سینما سپیده واقع در تقاطع خیابانهای وصال شیرازی و انقلاب مراجعه کنند.
«آخرین ملکه زمین»
در جشنواره سینمای جنوب آسیا
ایسنا: فیلم«آخرین ملکه زمین»به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عرب در آخرین حضور بینالمللی خود میهمان ویژه جشنواره فیلم جنوب آسیا میشود. این جشنواره از امروز و به مدت چهار روز در جزیره گوای هند برگزار میشود که به گفته برگزارکنندگان آن به دلیل اهمیت سینمای ایران تعدادی فیلم کوتاه از سینمای جوانان ایران در این جشنواره به نمایش در میآیند و «آخرین ملکه زمین» هم میهمان ویژه این جشنواره خواهد بود. قرار است این فیلم که اکران عمومی آن در ایران اخیرا به پایان رسیده در این جشنواره هر روز یک نوبت نمایش داشته باشد. بر اساس این گزارش در خلاصه داستان «آخرین ملکه زمین» که نخستين تجربه سینمایی محمدرضا عرب است، آمده است: «علی بخش، جوان مهاجر افغانی که در ایران مشغول به کار است از خانواده بویژه نامزدش شاهگل مدتی است بیخبر است. حوادث و اخبار 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان دلشورههای علی بخش را بیشتر میکند. بنابراین تصمیم میگیرد به وطنش افغانستان بازگردد که در این سفر طولانی با فراز و نشیبهای بسیار روبهرو میشود...» این دهمین حضور بینالمللی این فیلم محسوب میشود.
مشکل «اسپیلبرگ» و «اسمیت»
در تولید «پسر پیر»
ایسنا: «استیون اسپیلبرگ» کارگردان صاحبنام هالیوودی که قرار بود با همراهی «ویل اسمیت» تریلرکرهای «پسر پیر» را بزودی بازسازی کنند، در راه تولید این فیلم با مشکلات قانونی مواجه شدند. عمده مشکل این سینماگران هالیوودی به كپيرایت داستان فیلم که توسط یک ناشر ژاپنی به طبع رسیده است، مربوط میشود. بنا بر اعلام هالیوود ریپورتر، قرار بود شرکت فیلمسازی دریم ورکز با به دست آوردن حقوق بینالمللی بازسازی این فیلم با همکاری کمپانی پارامونت نسخه جدید آن را تهیه کند. این فیلم داستان زندگی مردی را روایت میکند که 15 سال بدون هیچ توضیحی دریک سوئیت حبس میشود. او آزاد شده و با به دست آوردن پول و امکانات لازم در پی کشف این است که بفهمد چه کسی زندگیاش را نابود کرده تا بتواند از او انتقام بگیرد. پسر پیر در گیشه موفق بود و نسخه اصلی این فیلم محصول سال 2003 به تهیهکنندگی «پارک چان ووک» در معرض تماشای مخاطبان قرار گرفته است. «اسپیلبرگ» از مدتها پیش به دنبال فرصتی مناسب برای همکاری با «ویل اسمیت» (بازیگر من اسطورهام) بوده است و قصد داشت ایفای نقش اصلی این پروژه را به او محول کند.
ارسال به دوستان
تازه های فرهنگ
آغاز ساخت فیلم زندگی «شهید کاوه»
فارس: پیشتولید جدی فیلم «زمهریر» به کارگردانی جواد اردکانی بر اساس زندگی «شهید کاوه» شروع شد تا این فیلم در مهرماه وارد مرحله فیلمبرداری شود. ابراهیم اصغری، تهیهکننده این فیلم در اینباره گفت: مراحل تحقیقاتی فیلم به پایان رسیده و نگارش فیلمنامه توسط «جواد اردکانی» آغاز شده است. وی افزود: همزمان پیش تولید را نیز شروع کردهایم و از حمایت 50درصدی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز برخورداریم تا امسال در مهرماه فیلمبرداری کار را شروع کنیم. به گفته این تهیهکننده، 80 درصد فیلمبرداری در کردستان و باقی در مشهد و تهران انجام میشود.
همایش بینالمللی «اﻳﺮان ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ
و ﺟﻬﺎﻧﻲﺷﺪن» در تهران
مهر: دومین همایش بینالمللی «ایران فرهنگی» با عنوان «ایران فرهنگی و جهانیشدن؛ چشماندازی به آینده» اواخر دیماه امسال در تهران برگزار میشود. در پی برگزاری همایشی با عنوان «ایران فرهنگی؛ گذشته، حال و آینده» در سال 87 توسط مؤسسه مطالعات ملی، این موسسه دومین همایش خود را با همین موضوع ملی و در سال 1388 برگزار میکند.
بر اساس فراخوان اعلام شده، مقالات این همایش پس از داوری در کمیتهای علمی در دو سطح چکیده آثار و مقالات برگزیده در یک کتاب چاپ خواهد شد. همچنین مقالات ممتاز و مبتنی بر پژوهش پس از طی مراحل ارزیابی در فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات ملی منتشر میشود.
«50 کیلو آلبالو»
همچنان در مرحله پیشتولید
ایسنا: فیلم سینمایی «50کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی که قرار بود فیلمبرداری آن خردادماه آغاز شود، همچنان در مرحله پیشتولید است. «پنجاه کیلو آلبالو» یک فیلم کمدی رمانتیک است و تاکنون ترانه علیدوستی، حامد کمیلی، باران کوثری، مهراوه شریفینیا، اشکان خطیبی، امید روحانی، اکرم محمدی و داریوش اسدزاده به عنوان بازیگران این فیلم حضورشان قطعی شده است. مانی حقیقی در گفتوگویی کوتاه مطرح کرد: «منتظریم تا فضای جامعه کمی آرامتر شود تا پیشتولید را که فعلا متوقف است، دوباره شروع کنیم».
اسماعیل کاداره جایزه ادبی
پرنس آستوریاس را گرفت
مهر: جایزه اسپانیایی پرنس آستوریاس در شاخه ادبیات به اسماعیل کاداره، نویسنده مشهور آلبانیایی رسید.اسماعیل کاداره روز چهارشنبه برابر با 24 ژوئن (3 تیرماه) برنده قدیمیترین جایزه اسپانیایی با عنوان «پرنس آستوریاس» در حوزه ادبیات شد. کاداره در ایران نویسنده شناخته شدهای است و آثارش از جمله «رویدادهای شهر سنگی»، « ژنرال ارتش مرده»، «آوریل شکسته»، «زمستان سخت»، «کنسرت در پایان زمستان» و« چه کسی دورونتین را باز آورد؟» به فارسی ترجمه شدهاند.
ترجمه گزیدهای از شعرهای
ویکتور خارا منتشر شد
ایسنا: گزیدهای از شعرهای ویکتور خارا با ترجمه به فارسی منتشر شد.این مجموعه با عنوان «گیتار من» با ترجمه محمدحسن سجودی از انگلیسی به فارسی و مقابله با متن اسپانیولی منتشر شده است.به گفته مترجم، «گیتار من» گزیدهای از سرودههای ویکتور خارا، شاعر و خواننده شیلیایی است به همراه نت آهنگها. این کتاب از سوی نشر نقش مانای اصفهان منتشر شده است.
انتشار فرهنگ لغت گرجی - فارسی
مهر: کتاب فرهنگ لغت گرجی- فارسی که توسط محمد ریگی، محقق ایرانی تدوین شده بزودی در گرجستان منتشر میشود. این فرهنگ لغت که بالغ بر 32 هزار کلمه در آن جای گرفته است در حال حاضر مراحل فنی چاپ و انتشار را طی میکند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|