|
واردات بیرویه زغالسنگ از چین و تعطیلی معادن کشور ادامه دارد
بیکاری درکرمان حاصل ایجاد اشتغال برای چینیها
واردات زغالسنگ از چین در حالی ادامه دارد که وضعیت معادن زغالسنگ کرمان هر روز بدتر میشود و در کنار معادنی که هر روز تعطیل میشوند معادن فعال هم توان اقتصادی خود را از دست میدهند. «به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارگران معدن، بسته شدن معادن، دپوی زغالسنگ» اینها تنها بخشی از تیترهایی است که صنعت زغالسنگ کرمان طی سالهای اخیر با آن مواجه شده است و بهرغم رسانهای شدن این مشکلات اما تاکنون چارهاندیشی برای رونق مجدد معادن کرمان انجام نشده است و در مقابل، واردات زغالسنگ، رونق گرفته و معادن متروک شدهاند. مشکلات وقتی زیادتر میشود که کارخانههای بزرگ فولاد کشور به جای استفاده از زغالسنگ داخلی ترجیح میدهند از هزاران کیلومتر آنسوتر زغالسنگ مورد نیاز را وارد کنند اما اعتنایی به زغالسنگ معادن داخلی نکنند. اینچنین است که معادن کرمان هر روز سیاهرختر میشوند و از سوی دیگر کارگران چینی در آن سوی دنیا زندگیشان رونق بیشتری میگیرد و در مقابل هر روز بر حجم معوقاتی که شرکت زغالسنگ کرمان از کارخانههای فولاد میخواهد افزوده میشود اما پرداخت نمیشود. یکی از کارگران معدن کرمان که 7 ماه از آخرین حقوقی که دریافت کرده گذشته است با گلایه از بیتوجهی مسؤولان میگوید: چرا کسی به سوالهای ما پاسخ نمیدهد و نمیگویند چرا در حالی که زغالسنگ داخلی فروش نمیرود از چین زغالسنگ وارد میشود و چرا زمانی که پول زغالسنگ استخراج شده و فروش رفته معادن شمال کرمان پرداخت نمیشود، ارز کشور به جیب معدنکاران چینی میرود. این معدنکار میگوید: از مسؤولان انتظار داریم به داد دل معدنکاران برسند، چرا یک مسؤول پیدا نمیشود از ما بپرسد دلیل نارضایتی کارگران معدنهای زغالسنگ کرمان چیست؟ چرا واکاوی نمیشود؟ وی میافزاید: شما به امنیت معادن زغالسنگ نگاه کنید که در وضعیت بسیار شکنندهای قرار دارد، در حادثه پلاسکو بعد از حادثه و کشته شدن آتشنشانان همه آمدند و ابراز همدردی کردند، چرا قبل از آن این اقدامات نشد؟ در معدنهای شمال کرمان هم باید قبل از بروز حادثه چارهاندیشی شود. وی با اشاره به بروز حوادث متعدد در معادن زغالسنگ استان کرمان گفت: در این حوادث ما کشته هم دادیم اما کسی به داد ما نرسید. وی درباره حقوق عقبافتاده هم اظهار داشت: ما 7 ماه است حقوق طلب داریم اما هیچ اقدامی نمیشود و کسی هم جواب ما را نمیدهد که در نهایت چه خواهد شد. این کارگر معدن زغالسنگ کرمان گفت: هر جا هم مراجعه میکنیم وعده آینده را میدهند و میگویند ۴۰ میلیارد شرکت زغالسنگ از ذوبآهن طلب دارد و این مبلغ 7 ماه حقوق ما کارگران است که پرداخت نمیشود. وی افزود: اگر ندارید شرکت را ببندید و خیال ما را هم راحت کنید، دیگر نمیتوانیم جواب 7 ماه بیپولی را به بچههایمان بدهیم. وی ادامه داد: بسیاری از این کارگران دهها سال است که در اعماق معادن زحمت میکشند و دچار مشکلات زیاد جسمی و تنفسی شدهاند و در چنین شرایطی اگر مشکل جسمی برای یک کارگر ایجاد شود به سادگی قطع همکاری میکنند و مطالبات هم قطع میشود. وی ادامه داد: از تولید داخل حمایت کنید نه اینکه با واردات مواد معدنی که در کشور هم تولید میشود، در کارگاههای معدنی را یکی یکی ببندید. در حال حاضر گفته میشود ذوبآهن به عنوان مهمترین مشتری سنتی زغالسنگ کرمان ماههاست که بدهی خود را به شرکت زغالسنگ پرداخت نکرده است و به همین دلیل هم حقوق کارگران پرداخت نشده است. نگرانیها درباره سرنوشت صنعت زغالسنگ در حالی ادامه دارد که تا 2 سال قبل، نگرانی درباره عدم راهاندازی معادن ثبت شده بود اما امروز نگرانیها به بسته شدن پی در پی معادنی که تا چند ماه قبل فعال بودهاند ختم میشود. حالا هم بعد از چند روز پیگیری در حالی مسؤولان دولتی سکوت کردهاند که نمایندگان از پیگیریها و نتایج این پیگیریها سخن میگویند و گفته میشود قرار است یک ماه حقوق از 7 ماه حقوق معوقه پرداخت شود! نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم زرند و کوهبنان در گفتوگو با مهر اظهار داشت: معادن زغالسنگ کرمان در راستای اشتغالزایی و همچنین پویا بودن صنعت فولاد در کشور بسیار تاثیرگذارند. حسین امیری با انتقاد از واردات زغالسنگ افزود: در حالی که ظرفیت تولید با کیفیت بالا در کشور مهیاست دولت باید تعرفههای واردات را آنقدر بالا ببرد که دیگر شاهد واردات نباشیم. وی رکود صنعت زغالسنگ را ناشی از رکود در صنعت فولاد دانست و افزود: زغال در واقع زیرمجموعه صنعت فولاد است و هماکنون با افت صنعت فولاد شاهد تعطیلی معادن هستیم و آنهایی هم که فعال هستند با تاخیر حقوق کارگران را میپردازند. امیری خواستار پرداخت طلب شرکت زغالسنگ شد و ادامه داد: در این صورت مشکلات رفع میشود.
وعده پرداخت تمام معوقات کارگران زغال سنگ کرمان تا پایان سال ارسال به دوستان
اخبار
شتاب در اجرای پروژههای سازمان عمران تبریز ارسال به دوستان
اخبار
اهمیت آموزشهای پیشدبستانی در موفقیت دوره ابتدایی ارسال به دوستان
کروکی دوشنبهشبها!
حسین قدیانی: برخوردی که هر دوشنبهشب، مجری 90 با صداوسیما و نظم و نسق این سازمان میکند، حکایت آن رانندهای است که در چهارراهی میزند به ماشین جلویی! راننده ماشین جلویی میآید پایین ببیند چه بلایی سر ماشینش آمده، میبیند راننده ماشین عقبی، بیآنکه زحمت پیاده شدن از ماشین را به خود بدهد، دستی بر سینه گذاشته و سری تکان میدهد! راننده ماشین جلویی هم بیخیال افسر و کروکی، سوار ماشین میشود و راه میافتد اما در چهارراه بعدی، دوباره همان راننده عقبی میزند به طرف! با این تفاوت که این بار، به راننده ماشین جلویی که دارد از آینه، عقب را نگاه میکند، اشاره میکند پیاده نشو، منم!
مثال دوم - مگر در ورای تصادف خونین ایستگاه هفتخوان که مجری 90 تنها و تنها بسنده به یک ابراز تسلیت کرد، ما متوقع بودیم گریبان وزیر راه را بچسبد؟! و برای ایشان نسخه استعفا بپیچد؟! ما با همه نقدهایی که به آقای آخوندی داریم، آیا آن ایام، از مجری 90 انتقاد کردیم که چرا لااقل جواب آن «جمله بیمهای» را نداد؟! نقد ما به سیاستهای این دولت، البته چون از زاویه حق است، کاملا هم محترم است لیکن این مهم، دلیل نمیشود که چون برخورد قطارها در دولت اعتدال و همراه با کوهی ندانمکاری و حرف نادرست و ناراست بوده، پس متوقع باشیم از مجری یک برنامه فوتبالی که با ساز سیاست برقصد! نخیر! دعوای ما و دعوی ما مبنی بر «کفایت مدیران رسانه ملی» است و بس! ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|