|
گزارش «وطن امروز» از خودروسازانی که خودرو وارد میکنند
وزارت صنعت تولیدکننده را واردکننده کرد!
گروه اقتصادی: واردات لجامگسیخته خودرو که سود سرشاری را نصیب متولیان آن میکند کار را به جایی رسانده که بزرگترین تولیدکننده خودروی داخلی که باید متولی تولید خودرو با برند ملی باشد به واسطه شرکت زیرمجموعه خود با واردات انبوه خودروی کپچر رنو از یکسو به سودآوری خود و از سویی به درآمدزایی شرکت فرانسوی کمک زیادی کرده است. ایرانخودرو و در رأس آن شرکت ایساکوی کیش با بهرهگیری از ترفند واردات برای نمونه تولیدی، توانسته است در میان واردکنندگان رسمی و غیررسمی خودرو جای پایی برای خود باز کند و از آنجا که خود نیز قرار است این خودرو را در کشور به تولید برساند در نتیجه با اغفال مردم به اینکه ارائهکننده رسمی خدمات پس از فروش این خودرو هم است، به بازاریابی برای فروش آن اقدام کند. اینگونه عمل خودروساز داخلی که ضربه بزرگی به واردکنندگان رسمی و تولیدکنندگان قطعات است و در نهایت فریب خریداران را در پی دارد باید مورد واکاوی و پرسش قرار گیرد. براستی چنین وارداتی انحصاری است و شرکتی که کار اصلی آن تولید است چگونه میتواند به یک واردکننده تمامعیار تبدیل شود. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در اینباره با اشاره به قراردادهای اخیر مشارکتی خودروسازان ایرانی با شرکتهای خارجی اظهار داشت: متأسفانه دولت در جریان برنامههای جدیدش برای مشارکت و همکاری با خودروسازان خارجی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و مانند گذشته با امضای قراردادهایی مبهم و غیرعلنی در صدد است بار دیگر سیر مونتاژکاری را در صنعت خودروی ایران نهادینه کند. میثم رضایی بر این باور است مونتاژ رینگ و قالپاق که در حال حاضر در برنامه تولید مشترک خودروسازان با شرکتهای خارجی قرار گرفته است، به هیچ عنوان منافع ملی را تأمین نمیکند و منجر به انتقال دانش فنی نخواهد شد. وی تصریح کرد: براساس اطلاعات دریافتی هماکنون ایرانخودرو توسط یکی از شرکتهای اقماری خود که از زیرمجموعههای ایساکو است و اعضای هیأتمدیره آن نیز از مدیران ایرانخودرو هستند نسبت به واردات فول سیکیدی (خودروی ساخته شده) کپچر از محصولات شرکت رنوی فرانسه اقدام کرده است؛ محصولی که پیش از این اعلام شده بود قرار است در قالب همکاری مشترک با رنو در ایران تولید شود اما هماکنون به بهانه بازارسنجی در حجم قابل توجهی به کشور وارد و پیشفروش شده است.رضایی ادامه داد: باید از مسؤولان وزارت صنعت و ایرانخودرو پرسید آیا این اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ملی است؟ چطور ممکن است دولت و بزرگترین خودروساز خاورمیانه با کنار گذاشتن شرکتهای بزرگ واردکننده بهطور مستقیم برای واردات اقدام کنند و در ظاهر ادعای پیادهسازی تولید مشترک و توانمندسازی صنعت خودرو را داشته باشند؟ وی اظهار داشت: این در حالی است که هماکنون رنو در ایران نماینده رسمی دارد اما در همین شرایط ایرانخودرو نیز محصولات رنو را به صورت کامل و فول سیکیدی وارد کشور میکند. رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفتوگو با فارس خاطرنشان کرد: این وقایع در حالی است که جزئیات قراردادهای مشارکت دولت یا سازمان گسترش با خودروسازان اروپایی بسیار مبهم و غیرشفاف است و این احتمال وجود دارد که مانند مفادی که در قرارداد تولید ال 90 با رنو در نظر گرفته شده بود این بار هم امتیازات یکطرفهای به شرکای خارجی داده شود. وی تأکید کرد: این اقدامات مغایر اصول اقتصاد مقاومتی است و باید هرچه سریعتر نهادهای نظارتی و قضایی برای جلوگیری از زیان ملی به آن ورود کنند. رضایی با بیان اینکه اکنون موارد زیادی از خودروهای خارجی مانند رنو کپچر، پژو 301 و پژو 508 توسط خودروسازان و دولت روی سامانه ثبت سفارش آماده ورود به کشور است، افزود: این اتفاق چه معنایی میتواند داشته باشد، آیا منظور دولت از تولید مشترک، این نوع کار است؟ وی با اشاره به حجم بالای واردات کپچر، تصریح کرد: خودروی تولید مشترک نباید روی سامانه ثبت سفارش قرار گیرد، زیرا تنها خودروهایی روی این سامانه ثبت میشوند که به صورت فول وارد کشور شوند، نه خودروهای مونتاژی و تولید مشترک. رضایی با اشاره به بحث محدودسازی واردات و شرکتهای واردکننده خودرو، اضافه کرد: در دوران تحریم و زمانی که با افت تولید خودرو روبهرو بودیم، واردکنندگان خودرو نیاز بازار را تأمین کردند و حالا که شرایط برای تولید بهبود یافته به دنبال این هستند که در پایینترین سطح مونتاژ که سرهمسازی رینگ و قالپاق است، در راستای منافع شرکتهای خارجی عمل کنند. وی تأکید کرد: همانطور که در گذشته هشدار دادیم به نظر میرسد دولت در پی این است در گام اول با حذف شرکتهای غیررسمی واردکننده خودرو و سپس دستچین کردن واردکنندگان رسمی به مذاکره مستقیم با خودروسازان خارجی برای تولید در داخل بپردازد؛ سناریویی که در آن، صنعت خودروی ایران به خارجیها واگذار شده و محصولات بیکیفیت بدون هیچگونه انتقال دانش فنی و تکنولوژی، جایگزین خودروهای وارداتی خواهد شد. ارسال به دوستان
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
معادن اصلی بیاستفاده مانده است
قبول داریم که به طور کلی تولید عاری از مشکل نیست و از جوانی یاد گرفتیم که تولید از سختترین کارهاست اما اینکه بخواهیم همه مسائل تولید را به دولت، ملت یا صنعت پاس دهیم چیزی حل نمیشود. به گزارش تسنیم، محمدرضا نعمتزاده در بیستویکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره مشکلات صادرات گفت: درخواست و تاکید ما این است که به اتحادیهها در بخش صادرات بها دهیم به طوری که در تصمیمگیریها باشند اما باید خود اتحادیهها وارد شوند و ما هم کمک میکنیم. اگر هم ساختارش باید اصلاح شود با همفکری هم این کار را انجام دهیم. نعمتزاده ادامه داد: در اینجا وقتی بادنجان گران شود میگویند تقصیر صادرات است. نعمتزاده افزود: تاکنون توانستهایم در 20 کیلومتر مرز شرقی کشور در بخش معادن، اکتشافاتی انجام بدهیم. مناطقی که تاکنون دست نخورده بودند. نعمتزاده ادامه داد: چرا بخش خصوصی حاضر نیست در پروژههای 50 میلیون دلاری سرمایهگذاری کند، در حالی که حاضر است در پروژههای بزرگتر سرمایهگذاری کند. امروز معادن اصلی بیاستفاده مانده است در حالی که جای بخش خصوصی در معادن خالی است. به گفته نعمتزاده، تاکنون 21 هزار و 500 فقره به میزان 15 هزار میلیارد دلار به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت شده است. البته رئیسکل بانک مرکزی مخالف بود و میگفت تو میخواهی به این واحدها رانت بدهی اما ما این کار را انجام دادیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمارهای اعلامشده در حوزه رشد معدن اشتباه بوده است، گفت: بانک مرکزی بزودی آمارهای اصلاحشده را اعلام خواهد کرد. ارسال به دوستان
سخنگوی دولت:
بدهی دولت به بانکها 45 هزار میلیارد تومان است
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق بودجه میتوانیم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بورس منتشر کنیم که این کار را برای کمک به بورس نخواهیم کرد. به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت در همایش توسعه نظام تأمین مالی و سرمایهگذاری در ایران با اشاره به نگاه ویژه دولت به این موضوع اظهار داشت: نگاه دولت در اقتصاد سیاسی با 2 ماموریت نظام مالی و سرمایهگذاری تفکیک و تقسیم میشود. وی ادامه داد: نخستین نگاه تعادل اقتصادی از طریق تسویه بازار پول، سرمایه، کار و کالا از طرف عرضه و تقاضاست. همچنین توسعه امروز مد نظر بوده که جایگزین رشد شده است. سخنگوی دولت با اشاره به برنامه ششم توسعه یادآور شد: سرمایهگذاری 732 هزار میلیارد تومانی از طریق بودجه، شرکتهای دولتی، بانکها، بازار سرمایه، بخش خصوصی، منابع خارجی و منابع صندوق توسعه ملی پیشبینی شده است. به گفته وی، دولت تا پایان امسال 70 هزار میلیارد تومان از منابع اوراق برای بدهی نظام بانکی و بخش خصوصی را تسویه میکند. نوبخت درباره بدهیهای دولت به نظام بانکی گفت: دولت آنچه بدهی به نظام بانکی دارد از سال 92 در مجمع عمومی بانک مرکزی حدود 38 هزار میلیارد تومان بوده که به 42 تا 45 هزار میلیارد تومان رسیده است و ارقام نجومی که در محافل شنیده میشود، نیست. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت از طریق افزایش سرمایه بانکهای دولتی از محل 70 هزار میلیارد تومان بودجه در 8 بانک اقدام میکند. همچنین تا سطح 15 هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکاران که به بانکها بدهکارند را از طریق اوراق بدهی پرداخت میکند. ارسال به دوستان
جریمه بیمه موتوریها بخشیده میشود
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مصوبه مجمع عمومی صندوق تامین خسارتهای بدنی گفت: اگر از اول اسفند صاحبان موتوسیکلتها نسبت به ثبتنام بیمه شخص ثالث اقدام کنند جریمه این بیمه بخشیده خواهد شد. به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات بازار مالی و دلیل اصلی نیامدن منابع بلندمدت این است که بیمههای زندگی تنها نقش 25/0 درصدی در این حوزه دارند، گفت: سهم ارزش افزوده بیمه در بازار کمتر از 6 درصد است در حالی که ارزش افزوده بانکها بالاتر از 90 درصد است. وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که سهم بیمه زندگی حداقل 50 درصد افزایش یابد. وی ادامه داد: سهم بیمههای زندگی از کل بیمهها تنها 3 درصد است و به دنبال آن هستیم که به چندین بیمه تخصصی عمر مجوز فعالیت بدهیم. همتی با اشاره به بخشش جریمه بیمهای موتوسیکلتها گفت: براساس مصوبه مجمع عمومی صندوق تامین خسارتهای بدنی، درباره تاخیر جریمه بیمه کل موتوسیکلتها باید گفت اگر از اول اسفند صاحبان این موتوسیکلتها نسبت به ثبتنام بیمه شخص ثالث اقدام کنند جریمه این بیمه بخشیده خواهد شد. وی با بیان اینکه براساس آخرین آمارها در حادثه ساختمان پلاسکو بالای 340 نفر بیمه بودهاند، گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از این بیمهها مربوط به بیمه رهنی بوده است که رقم آن حداکثر 50 میلیون تومان است. براساس مصوبه دولت بیمهها مکلفند تا آخر بهمنماه خسارتهای ایجادشده را براساس بیمهنامهها پرداخت کنند. ارسال به دوستان
ادامه توزیع برنج هندی تا اردیبهشت
دبیر انجمن واردکنندگان برنج از تداوم توزیع برنج ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی به مدت ۴ ماه تا اردیبهشت ۹۶ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خبر داد. مسیح کشاورز در گفتوگو با تسنیم، اظهار داشت: دولت در راستای جلوگیری از افزایش قیمت برنج در داخل کشور و اینکه هندیهای نتوانند قیمت برنج خود را بالا ببرند اعلام کرد، فقط با قیمت قبلی (هر تن 850 دلار) امکان واردات از هند وجود دارد. وی افزود: هندیها میگویند ما 25 درصد کاهش تولید داریم بنابراین باید افزایش قیمت داشته باشیم و این محصول را به قیمت 850 دلار در هر تنی که ایران تعیین کرده است نمیتوانیم بفروشیم و قیمت ما بیشتر از 900 دلار است. کشاورز تاکید کرد: در این شرایط هندوستان میتواند برنج به تاجر ایرانی نفروشد و تاجر ما نیز مجبور به خرید از این کشور نیست و امکان واردات کسری برنج از پاکستان و تایلند فراهم است. وی درباره نرخ برنج دیگر کشورها در مقایسه با هند، گفت: قیمت هر تن برنج پاکستانی اکنون حدود 900 دلار است اما نرخ برنج تایلندی بسیار کمتر از هندی است. کشاورز تصریح کرد: برنج هندی که صادر میشود رقم 1121 باسماتی و خانواده آن است و در کشور نیز اجازه نداریم رقم دیگری وارد کنیم. وی تصریح کرد: متاسفانه دولت بازار ناسالمی را ایجاد کرده و به شرکت بازرگانی داخلی مجوز داده هر کیلوگرم برنج را 3 هزار و 400 تومان به فروش برساند در حالی که برنج برای ما 4 هزار و 50 تومان تمام میشود. در این شرایط بخش خصوصی نمیتواند رقابت کند. ارسال به دوستان
مردم حق دارند از کیفیت خودرو گله کنند
گروه اقتصادی: رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه ۶ قرارداد خودرویی با خارجیها تا پایان سال ۹۵ نهایی خواهد شد، گفت: در نیمه اول سال آینده نخستین محصول سایپا و سیتروئن تولید و تا پایان ۲۰۱۷ یا 3 ماه اول سال ۲۰۱۸ تولیدات مشترک ایدرو و رنو آغاز میشود. به گزارش تسنیم، منصور معظمی در همایش بینالمللی صنعت خودرو با بیان اینکه امروز خودرو یک وسیله لوکس به شمار نمیآید، افزود: به مسؤولان و مردم حق بدهید که از من درباره صنعت خودروی کشور بپرسند؛ مردم گاهی به زبان شکوه نارضایتی خود را از این حوزه اعلام میکنند به همین منظور ما امروز دور هم جمع شدهایم تا مشکلات امروز صنعت خودرو را شناسایی کنیم و درصدد رفع آن باشیم. معظمی با اعلام اینکه در سال جاری تولید خودرو نسبت به پارسال 40 درصد افزایش داشته است، افزود: امسال تولید خودرو به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید. وی تصریح کرد: بازار ایران روی همه باز است و هیچ محدودیتی وجود ندارد و تولیدکنندگان خارجی براحتی میتوانند با رعایت شروط در این بازار فعالیت کنند اما باید بگویم ایران فقط به دنبال واردات نیست و ما به شرکتهای خارجی اجازه نمیدهیم فقط به واردات محصول به ایران تمرکز کنند بلکه شرط ما این است که باید سرمایهگذاری و تولید داخل نیز در کشور انجام شود. معظمی همچنین درباره شائبه قیمت فروش شرکت سایپایکاشان به پژو سیتروئن فرانسه تصریح کرد: برخی شیطنتها طبیعی است اما به طور قطع به یقین این مساله را رد و تکذیب میکنم، چراکه قیمتگذاری انجام شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت پذیرفته است. قیمت در نظر گرفته شده براساس کارشناسیهای انجام شده و تحت مشارکت ۵۰ درصدی بوده است. در ادامه همایش سفیر کرهجنوبی در ایران گفت: ایران جایی برای فروش خودرو و قطعات خودرو نیست این کشور در آینده یک رقیب جدی به شمار میآید. کیم سئونگ هو با اعلام اینکه ایران مشتریان وفاداری دارد، افزود: ایران در آینده دوش به دوش خودروسازان اروپایی حرکت خواهد کرد. در ادامه فلیپ امپارتو، مدیرعامل شرکت پژو گفت: محصولات پژو شامل پژو ۵۰۴، ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ بخشی از خاطرات میلیونها ایرانی بوده است. وی با اشاره به تولید و فروش بیش از 6 میلیون دستگاه خودروی پژو توسط ایرانخودرو گفت: آخرین نسل محصولات پژو هم در ایران تولید و عرضه خواهد شد. همچنین برنارد کامبیر، قائممقام ارشد رنو با اعلام اینکه ماموریت ما در ایران ساده است، گفت: مایلیم همکاریمان را در مشارکت با صنعت خودروسازی ایران گسترش دهیم و کیفیت یکی از اولویتهای ماست. محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت هم در این همایش با ابراز نارضایتی از خودداری کرهایها از انتقال سرمایه و تکنولوژی خودرویی به کشور گفت: اگر آنها به حرف ما گوش کرده و سر عقل بیایند فاز جدید همکاریهای ما با این کشور گسترش بیشتری خواهد یافت. نعمتزاده با تصریح اینکه با کرهجنوبی نیز صحبتهایی کردهایم تا آنها متعهد به سرمایهگذاری در ایران شوند، تصریح کرد: صریحاً به کرهایها گفتهام اگر بازار ایران را میخواهید، بیایید در ایران مانند شرکتهای فرانسوی سرمایهگذاری کنید. البته اخیراً کرهایها با کرمانموتور همکاری خود را گسترش دادهاند که این موضوع برای من راضیکننده نیست و آنها نیز باید به سمت انتقال سرمایه و تکنولوژی حرکت کنند. وی با اشاره به اینکه چرا کرهایها مراکز تحقیقاتی خود را به ایران نمیآورند، تصریح کرد: اگر آنها به حرف ما گوش کرده و سر عقل بیایند فاز جدید همکاریهای ما با این کشور گسترش بیشتری خواهد یافت. وی با انتقاد از اینکه چرا خودروسازان کشور در حوزه خدمات پس از فروش مناسب عمل نمیکنند، گفت: بعضاً دیده شده مردم را در صفهای مراکز پس از فروش نگه میدارند که این موضوع برای من بسیار ناراحتکننده است. وی خطاب به خودروسازان حاضر در این همایش تاکید کرد: خجالت نکشید اگر محصول شما ایرادات فنی دارد آن را اعلام کنید و در اسرع وقت قطعات بیکیفیت را تعویض کنید. نعمتزاده به پرداخت سود 4 هزار میلیاردی خودروسازان به بانکها اشاره و تصریح کرد: اگر خودروسازان تلاش کنند این رقم را کاهش دهند، بسیاری از هزینههای آنها کاهش پیدا میکند. وی اضافه کرد: آنقدر کمپین خودرو نخرید را پیگیری کردم تا خائنان این قضیه را پیدا کرده و آنها را به مراجع مربوط معرفی کردم. ارسال به دوستان
اخبار
نمایندگان قانع نشدند، استیضاح آخوندی به هیأترئیسه ارسال شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|