|
رد ادعای دولت پیرامون خارج شدن صنعت توریسم از رکود
دفاتر زیارتی و آژانسهای مسافرتی را دریابید؟!
حسن روانشید*: وعدههای سر خرمن در چند سال گذشته اشتیاق جوانان را برانگیخت تا آنها وارد میدان تلاش و فعالیتهای اقتصادی شوند؛ گروهی که سرمایه چندانی برای بهکارگیری اقتصاد تولیدی نداشتند و چاره کار را در آن دیدند که بهسوی ثروتهای ناملموس محوشده در سرزمین کوچ کنند، آنها سیاحت، زیارت و در حقیقت گردشگری را انتخاب کردند، 3 سال تمام در آژانسها و بهصورت رایگان دوندگی کردند تا بیمه باشند و پس از آن مدت با گرفتن گواهی پرداخت بیمه، دیگر مدارک را تکمیل و مجوز ایجاد دفاتر مسافرتی و زیارتی را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا حج و زیارت دریافت کنند. به این امید که از پتانسیلهای سرزمین خود برای کسب درآمد استفاده کرده باشند. آغاز کار و در سالهای پایانی دهه 80 و اوایل دهه 90 بازار خوبی داشتند، اگرچه ورود گردشگر خارجی کم بود اما نفت بشکهای 120 دلار به بالا و موج فزاینده قیمت مسکن و طلا این فرصت را فراهم میکرد روزانه دهها تور به خارج از سرزمین عزیمت کند و این در حالی بود که اعزامهای زیارتی همچون عتبات عالیات، سوریه و در نهایت حج تمتع و عمره با موانعی مواجه نمیشد. وجود این انگیزهها روزبهروز به تعداد دفاتر زیارتی و سیاحتی افزود تا جایی که به هر یک از نیروهای شاغل در آژانسهای مسافرتی انگیزه میداد تا پس از 3 سال بیگاری درخواست احداث دفتر کنند و مجوز مربوط را دریافت کنند و همین مساله راهکارهایی تازه برای ایجاد شغل و کسب درآمد به مدیران میداد تا برای ورود متقاضیان استخدام به آژانسهای مسافرتی شرایطی خاص گذاشته شود و بعضی اوقات بهجای پرداخت حقوق، ارقامی و تحفی نیز از آنها دریافت و تنها نامشان را بهصورت سوری در لیست بیمه ثبت کنند! اما بحرانهای اقتصادی و متشنج شدن منطقه توسط تروریستها در سالهای بعد از دهه 80 یعنی نیمه اول دهه 90، این رؤیای دستیافتنی به ثروت گردشگری در ایران را برای کارگزاران آن به یأس تبدیل کرد تا جایی که معدودی از آنها کوس ورشکستگی را نواختند و عدهای نیز با انجام اموری خارج از ضوابط، رسما تعطیل و پروانهشان باطل شد! دسته سوم کسانی بودند که نه راه پس داشتند و نه راه پیش و ناچار بودند این مسیر ناهموار و سنگلاخ را ادامه دهند. این گروه که در 4 سال اخیر با حصر اقتصادی شکننده کشور هم روبهرو شدهاند قادر نیستند حتی اجاره محل و هزینه آب، برق و تلفن خود را تأمین کنند. اکثر بالاتفاق دفاتر زیارتی نیروهای خود را به یک نفر یعنی یک کارمند زن با حقوق ماهانه 300 هزار تومان محدود کردهاند و مدیران آن برای تأمین معاش به کارهای دیگری ازجمله مسافرکشی میپردازند! یکی از همین پاکباختههای اقتصادی که با امید فراوان وارد این حرفه شده است افتخار دبیری آموزشوپرورش را دارد که در سال ۸۷ و با سابقه 25 ساله و ۲۵ روز حقوق خود را بازنشسته کرد و مدت 3 سال در یکی از دفاتر زیارتی بهعنوان کارمند خدمت کرد تا بتواند با استفاده از طول حضور خود، مجوز احداث دفتر خدمات زیارتی را اخذ کند که در سال ۹۱ موفق به دریافت پروانه شد و در یکی از بخشهای برونشهری دفتری زیارتی ایجاد کرد و مشغول به کار شد که البته سال اول را بخوبی گذراند اما سالهای بعد نهتنها درآمدی کسب نکرد بلکه هزینه دفتر را نیز از محل حقوق بازنشستگی خود تأمین کرد! و امروز این دفتر زیارتی همچون دیگر آژانسهای مسافرتی نفسهای آخر را میکشد تا در فرصتی مناسب کرکرهها را پایین کشیده و با پراید قسطی خود مسافرکشی کند! هستند تعداد انگشتشماری در این صنف که سابقهای طولانی داشته و در حقیقت بار خود را بستهاند و کمتر توفانی قادر است خدشهای به آنها وارد کند اما رقمشان به ارسال به دوستان
اخبار
خرداد ۹۶ قطار به کرمانشاه میرسد ارسال به دوستان
قول «روحانی» به کشاورزان لرستانی عملی نشد
احداث و تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ آب در لرستان وعده «حسن روحانی» در حوزه کشاورزی بود اما همچنان دشتهای کشاورزی پلدختر تشنه هستند و این وعده برای کشاورزان ثمری در پی نداشته است. به گزارش مهر، کشاورزی عمدهترین حوزه اشتغالزایی و توسعه در لرستان به حساب میآید و توسعه و رونق این حوزه، پیشرفت لرستان را تضمین میکند. تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ آب که ۴ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی دیم لرستان را به آبی تبدیل میکند از جمله مصوبات سفر حجتالاسلام حسن روحانی به لرستان بود، موضوعی که بسیاری از کشاورزان لرستانی را امیدوار به آینده کرد اما اجرا نشدن این مصوبات و تشدید وضعیت نابسامان حوزه کشاورزی لرستان بویژه در شهرستانهای کم آب و خشک، کام کشاورزان را تلخ کرد. مردم پلدختر در انتخابات سال ۹۲ بالغ بر ۱۹هزار و ۵۶۹ رای خود را به حسن روحانی دادند و امروز انتظار دارند شاهد تحول در شهرستان خود باشند اما همچنان پروژههای ایستگاههای پمپاژ آب و شبکه آبیاری آنها در پلدختر اجرا نشده و دشتهای کشاورزی تشنه آب هستند، پروژههایی که در صورت اجرا شدن برای ۲ هزار و ۶۴۵ پلدختری اشتغال ایجاد میکرد. محمد گودرزی، رئیس اداره امور آب شهرستان پلدختر درباره وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاههای پمپاژ آب این شهرستان اظهار داشت: ایستگاههای پمپاژ شهرستان پلدختر از آن دسته طرحهایی هستند که به دلیل اعتبارات قطرهچکانی بعد از 8 تا ۱۵ سال هنوز به بهرهبرداری نرسیدهاند. وی گفت: هدف از اجرای این پروژهها، افزایش سطح زیر کشت تولیدات کشاورزی، راندمان آبیاری، احیا و گسترش فعالیتهای کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان با استفاده از آب رودخانه کشکان بوده است. رئیس اداره امور آب شهرستان پلدختر با اشاره به ایستگاه پمپاژ آب «دشت جایدر» گفت: این ایستگاه پمپاژ برای آبیاری 2 هزار و ۵۴۰ هکتار اراضی از مهرماه سال ۱۳۸۸ آغاز شده و تاکنون در مجموع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. رئیس اداره امور آب شهرستان پلدختر هدف از اجرای این ایستگاه را تامین آب یکهزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی از محل آب رودخانه کشکان عنوان کرد و گفت: تاکنون مبلغ ۴۵ میلیارد ریال برای اجرایی کردن این پروژه هزینه شده و برای تکمیل مبلغ ۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی تاکید کرد: مشکلات عمده پروژه ایستگاه پمپاژ «بن بازه چم مهر» پلدختر کمبود شدید اعتبار است. در آستانه دومین سفر حسن روحانی به لرستان، مردم پلدختر چشمانتظار پاسخ رئیسجمهور در رابطه با اجرا نشدن پروژههایی هستند که میتوانست کشاورزی این شهرستان را متحول و اشتغال خوبی را برای مردم ایجاد کند. ارسال به دوستان
اتحاد به نفع مردم
زهرا طباخی: حمایت محمدباقر قالیباف، مدیر جهادی برجسته و با اعتبار ایران از حجتالاسلام ابراهیم رئیسی خبری است که احتمالا برترین تحلیلگران سیاسی نیز تصورش را نمیکردند. قالیباف 12 سال برای تغییر ساختار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور به نفع مردم، برنامهریزی کرد و برای تکتک شعارهایش سرفصلهای جهادی-عملیاتی تهیه و تدارک دید. با این وجود زمانی که احساس کرد «اتحاد استراتژیک» با دیگر نامزد جریان انقلاب، تامین منافع مردم را تسریع میکند، ایثارگری را برگزید. ارسال به دوستان
پوشش بیمهای یک میلیارد دلاری برای کشتیرانی
دولت همواره از فعالیت ناوگان ملی حمایت کرده و در آینده نیز این روند تداوم خواهد داشت. به گزارش مانا، محمد سعیدی، رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کنفرانسی خبری با بیان اینکه در دوره تحریمها متاسفانه کشتیرانی دچار یک محدودیت فراگیر و همهجانبه شد، گفت: طراحان این تحریمهای ظالمانه نیز طراحی دقیقی داشتند، چرا که در عمل اهرم اصلی صادرات و واردات کشور را هدف قرار دادند. سعیدی تاکید کرد: همه بیمههای بینالمللی روابط خود را با ایران قطع کردند و این بدین معنا بود که وقتی نمیتوانستیم کشتی را بیمه بینالمللی کنیم نمیتوانستیم به بنادر اصلی و مهم دنیا تردد داشته باشیم. وی ادامه داد: حاصل برجام برای کشتیرانی این بود که توانستیم مسائل بیمهای را حلوفصل کنیم و در نخستین گام پس از برجام یک پوشش بیمهای 75 میلیون دلاری از بیمههای معتبر دنیا گرفتیم و در گام دوم این رقم را تا 450 میلیون دلار افزایش دادیم که در طول 10 سال اخیر بیسابقه بود و خبر خوش اینکه ماه گذشته توانستیم پوشش بیمه اتکایی را به یک میلیارد دلار برسانیم. رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره ساخت کشتی با مشارکت شرکت هیوندایی کرهجنوبی گفت: پس از 15 ماه مذاکره نتیجه این شد که قرارداد معلق سال 2008 که به صورت تامین مالی 100 درصد از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود به قرارداد 80 درصد فاینانس کرهای و 20 درصد از طرف ایران تبدیل شد که20 درصد ما همان رقم 158 میلیون دلاری تعیین شد که در سال 2008 به طرف کرهای پرداخت شده بود؛ طی این قرارداد هیوندایی مکلف شد 10 فروند کشتی را به ایران تحویل بدهد. ارزش این قرارداد 670 میلیون یورو است. وی اظهار داشت: آخرین ظرفیتی که ما در کشتیهای کانتینربر داشتیم رقم 6500 TEU است که با ورود کشتیهای جدید دارای 4 فروند کشتی مگا سایز خواهیم شد. سعیدی تعداد شناورهای تحت مالکیت شرکت متبوعش را 152 فروند شناور اعلام کرد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|