|
نظری بر رباعیهای میلاد عرفانپور
رباعی چهها در خود دارد؟
دکتر رضا شیبانیاصل: از فرمهای شعر مشرقزمین، 2 فرم توانسته است با جدیت جهانی شود؛ اول هایکوی ژاپنی، به مدد سختکوشی ژاپنیها در معرفی داشتههای خویشتن به جهان، دوم غزل پارسی، بهرغم تنبلی و کاهلی ما در همین زمینه!
در واقع غزل پارسی با وجود خواب عمیق زمستانی ما طی قرون، به عنوان یادگاری از دوران عظمت خراسانی و عراقی، از 300 سال پیش در ادبیات اروپا صدا کرده بود. ما خواب بودیم و ذکر غزل ما در اروپا میرفت. گوته با شعر حافظ و ویژگیهای زیبای غزل عشق میورزید و در توصیف آن، شعرها مینوشت. اما البته در قرن بیستم بود که غزل به دنبال اتفاق نوگرایی به عنوان قالبی برای سرایش مورد پذیرش قرار گرفت. میتوان به آثار شاعرانی چون دیلن توماس، آپولینر، جیم هریسون، آدرین ریچ و... مراجعه کرد و غزل را به شکلی پررنگ در آثار آنان دید. البته در قرون پیشین- چنانکه ذکر شد- در آلمان علاوه بر گوته، فردریش فونشلگل غزل به شکل شاعران زبان پارسی میسرود. در واقع اگر ما در پی نوجویی سراغ قالبهای غربی رفتیم که حاصل آن در نهایت به شعر نیمایی رسید، همین حس نوجویی غرب را به سراغ هایکو و غزل آورد. بالاخره طبیعی است هر ملتی یک روز از تکرار تجربههای قدیمی دلزده میشود و به دنبال درآمیختن داشتههای خود با تجارب سایر ملل میرود. علیالخصوص ملل غربی که از دیرباز با وجود انکار و تحقیر سایر ملل، در نهان اما هر حسنی را که در آنان میبینند برمیگیرند و به خدمت خود درمیآورند. یکی از علل گرایش غربیان به قالبهای شرقی، مختصر بودن واحد شعری است. هایکو که میشناسید و میدانید که معروف به کوتاهی است. در غزل نیز ما با واحدهایی به نام بیت روبهرو هستیم که مستقل از کلیت اثر، خود واجد واحدیت و معناست. همین جذبه برای شاعران فرنگی که از دیرباز با قالبهای طولانی سروکار داشتند و فرم را در درازای یک اثر حجیم میآفریدند، کم چیزی نیست. آن شعر معروف گوته را حتما خواندهاید که چگونه با سوز و گداز، حافظ را خطاب قرار میدهد و مینالد که چه میشد من نیز چون تو میتوانستم قافیه و ردیف سر هم کنم و غزل بسرایم! دیگر دلیل گرایش، زوایای پنهان «ریاضیات زبانی» و قابلیتهای زبانشناسی در قالبهای خاص شرقی است. غرب از ادبیات تنها بهره ذوقی نمیبرد، بلکه از شکلها و قالبهای مختلف و تجزیه آنها، در جهت تئوریزه کردن نظریات علمی بخصوص در حوزه سینما، الگوریتم و نرمافزار و رایانه بهره میبرد. در ادامه به این مبحث به طور جزئی خواهم پرداخت. حال این پرسش برای من پدید میآید: چرا رباعی که بر مبنای همین منطق میتوانست جهانی شود و قابلیتهایی فراتر از هایکو دارد، چندان که باید و شاید مورد توجه جهانیان نیست؟ بویژه که رباعیات خیام و مولانا این همه در جهان سروصدا به پا کرده است. پاسخ درست، شاید این باشد که ما خود آنچنانکه باید و شاید به رباعی نپرداختهایم. این همه جوان و شاعر ریز و درشت هم که مثلا رباعی نوشتهاند، نه رباعی که اشعاری گفتهاند که فقط 2 بیت داشته است! رباعی در واقع شعری است که از لحاظ هندسه مفهومی باید مانند مربع باشد، در 4 ضلع به اتمام برسد و این چهار ضلع در زاویهبندی دقیق با هم باشند. در واقع رباعی 4 ضلع درهم و برهم نیست که روی کاغذ پخش شده باشد. مثل خیل عظیمی از آثار تراوش کرده از ذهن شاعران زمانه: چهار مصراعیهایی که یک مصرع درخشان پایانی دارند که 3 مصراع قبلی را برای آن سرهمبندی کردهاند. در واقع ما با عدم فهم رباعی به عنوان قالبی بسیار مترقی روبهرو هستیم. قالبی که میتواند مورد پسند ذهن حسابگر و فرمگرای غربی نیز واقع شود و امارههایی از این پذیرش نیز موجود است؛ نظیر شیفتگی بینظیر غربیان به رباعیات خیام که میتواند نهتنها دستمایه تاثیرگذاری بر ادبیات غرب باشد، بلکه میتواند ادبیات جوان پارسی را از انزوایی که در آن گرفتار است به در آورد. به جرأت میگویم رباعی قالبی است که میتواند ما را در جهانی کردن ادبیاتمان یاری کند. کوتاهی و نیل ناگهانی به مقصود [ضربه ناگهانی] با ظرافتهایی که قافیه و ردیف میآفریند، از این قالب ظرفیتی میسازد که به گمانم بسیار فراتر از هایکوست. حتی گمان من بر این است که هایکو، وامدار پدر رباعی یعنی سهگانی است که در شعر کهن پهلوی ریشه داشته است. «آیزنشتاین» نابغه سینمای شوروی با الهام از قالب هایکو، نظریه برجسته مونتاژ خود را در سینما ارائه داد که سینما را دگرگون و به هنری بسیار توانمند بدل کرد. به این معنی که هر وضعیت مونتاژی را مثل هایکو به سه جزء (تز، آنتیتز و سنتز) تجزیه کرد و مانند یک هایکو تصاویر را مونتاژ و تدوین کرد. طبق نظریه آیزنشتاین، به طور مثال اگر ظرف پرغذا (تز) را اول نشان دهیم و سپس صورت فرد(آنتیتز) را به آن مونتاژ کنیم، آنچه تولید میشود سنتزی به نام گرسنگی است اما اگر در قسمت تز، ظرف خالیشده غذا را نشان دهیم، سنتز ما، سیری خواهد بود! به همین سادگی یک روش مونتاژی توانمند بر مبنای قالبی بسیار مختصر نظیر هایکو تئوریزه میشود. حال پرسش من این است: ما اگر به دنبال یک نظریه مونتاژ پیشرفتهتر بگردیم، آیا همین قالب رباعی نمیتواند مبنای تئوری ما باشد؟ در واقع ما نظریهپرداز و تئوریسین ادبی و هنری نداریم. چه برسد به تئوریسینهایی که ذهن ریاضی هم داشته باشند. ژاپنیها چنان از قالب هایکو در سطح اندیشهورزی جهانی حمایت کردهاند که آن را مبنای نظریات سینمایی و حتی بسیاری از نظریات الگوریتم پیشرفته قرار دادهاند اما ما عاجز ماندهایم از استفاده از رباعی. قالبی که به لحاظ هندسی و ریاضی، مترقیتر و کمالمندتر از هایکوست. ما حتی ننشستهایم تا اجزای یک رباعی درست و درمان را به لحاظ هندسی تجزیه کنیم. در واقع رباعی علاوه بر یک ثروت ادبی میتواند یک ثروت و میراث برای کوششهای ریاضی، هندسی و پیشرفتهای الگوریتمی و رایانهای باشد. ذهنی صاحبنبوغ باید ظهور کند [شاید نظیر خود خیام در این عصر] که برخیزد و ببیند چه در جهان میگذرد و چه الهامهای عظیم هنری و رایانهای از یک قالب قاعدهمند چون هایکو، برگرفته شده است تا دریابد قالبی پیچیدهتر و هندسیتر چون رباعی چکار میتواند بکند. افسوس و صد افسوس که از داشتههای خود بیخبریم! بعد از این مقدمه طولانی، شاید اگر اشارهای کنیم به بعضی جوانهای شاعر که ذهنی و ناخودآگاه این قالب را میشناسند، خالی از لطف نباشد. از جمله «میلاد عرفانپور» که اگرچه همه رباعیهایش، رباعی کامل نیست اما اگر بخواهیم درصد رباعیهای محض را در آثار شاعران مدعی رباعیسرایی در سالهای اخیر بسنجیم، شاید میلاد یکی از بهترین نمرهها را از آن خود کند. در واقع چند شاخصه مهم در رباعیهای میلاد به چشم میخورد:
1- مونتاژ ناخودآگاه 3 تصویر در 3 مصرع ابتدایی رباعی برای نتیجهگیری نهایی محتوایی و تصویری در مصراع آخر. از این رو در بسیاری از رباعیهای میلاد حتی ترتیب مصرعهای پیشین نیز قابل تغییر نیست. این به این معنی است که رباعیات عرفانپور، فیالواقع رباعیتر است.
2- عدم قابلیت ادامه دادن؛ در واقع با مصرع چهارم، رباعی باید به پایان برسد که این شاخصه در رباعی میلاد به نحو احسن وجود دارد. این خاصیت در بسیاری از رباعیات معاصر نیست. دیگران گمان کردهاند هر چیزی بر وزن لاحول ولا قوه الا بالله بود و در مصرع پایانی چکشی در ذهن مخاطب زد رباعی است. در حالی که میتوان از این دوبیتها غزلهایی بر وزن رباعی ساخت!
ارسال به دوستان
همدلی شاعران پیشکسوت کشور در حوزه هنری
75 بیت به افتخار 75 سالگی استاد گرمارودی
نخستین جلسه از «سلسله نشستهای ادبی دیدار ماه» با حضور جمع کثیری از شاعران پیشکسوت و مطرح کشور، در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نخستین جلسه از «سلسله نشستهای ادبی دیدار ماه» با حضور شاعران پیشکسوت و مطرح کشور همچون بهاءالدین خرمشاهی، سیدعلی موسویگرمارودی، محمدعلی مجاهدی، یوسفعلی میرشکاک، محمدعلی بهمنی، خسرو احتشامیهونگانی، مصطفی محدثیخراسانی، حسین اسرافیلی، افشین اعلاء، حسین آهی، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه، قربان ولیئی، فاضل نظری، سودابه امینی، مرتضی امیریاسفندقه، علیمحمد مودب، علی داوودی، ناصر فیض و قادر طراوتپور؛ سهشنبه 31 مردادماه در حوزه هنری برگزار شد. محسن مومنیشریف، رئیس حوزه هنری، در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به مدعوان، اظهار کرد: امیدواریم این برنامه ماهانه، کمک کند کاروان شعر کشورمان، راه خود را با همدلی هر چه بیشتر بپیماید. وی همچنین گفت: اردیبهشت سال 82، فردای روز دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرحوم دکتر سیدحسن حسینی با کیسهای از قرص آمدند و گفتند حضرت آقا نگران وضعیت شعر کشور بودند. من مریض احوالم اما حاضرم به استانهای کشور سفر و کارگاههای شعر برای اهالی شهرستانها برگزار کنم. مومنیشریف خاطرنشان کرد: امروز شعر بعد از انقلاب اسلامی و به تعبیری شعر انقلاب اسلامی، همهجا خواهان دارد و گزیده آثار و مجموعه شعرها و مقالات و پایاننامههایی که در دانشگاهها درباره شعر انقلاب نوشته میشود، گواه چنین موضوعی است. 10 سال قبل کسی تصور نمیکرد روزی شعر انقلاب اسلامی به این جایگاه برسد. بهاءالدین خرمشاهی، شاعر پیشکسوت حاضر در این مراسم نیز درباره شعر جوان کشور گفت: از اینکه شعر جوان کشورمان، از جوانی گذشته و به پختگی رسیده است لذت میبرم. امروز از جوانترین جوانان هم شعرهای خوب میخوانم و خوشحالم یک نهاد رسمی و فرهنگی از شعر خوب و استعدادها حمایت میکند. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: حضور اجتماعی من به دلیل بیماری و کهولت سن رو به صفر است. شاید در ظاهر مشخص نباشد اما برای هر قدمی که بر میدارم رنج زیادی تحمل میکنم و این روزها به نوعی گوشهنشین شدهام. البته به قول حضرت حافظ: «با ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش/ بیماری اندر این ره بهتر ز تندرستی». وی در پایان سخنانش دو شعر که به فاصله 30 سال از هم برای حضرت حافظ سروده بود را خواند. خسرو احتشامی، شاعر پیشکسوت استان اصفهان نیز در این مراسم حاضر شده بود. وی درباره قلعهای که در کودکی در آن بزرگ شده بود سخن گفت و توضیح داد این قلعه بخشی از میراث فرهنگی اصفهان بوده و متاسفانه به دلیل بیتوجهیها در طول زمان نابود شده است و امروز میراث فرهنگی تلاش میکند آن را بازسازی کند. وی شعری در رابطه با این قلعه که میراث گرانبهای کشورمان بوده، برای حضار خواند. از دیگر بخشهای جالب توجه این مراسم، شعرخوانی علیرضا قزوه بود. وی مثنویای در 75 بیت را که به مناسبت 75 سالگی سیدعلی موسویگرمارودی سروده بود، برای این شاعر، مترجم و قرآنپژوه پیشکسوت کشور خواند. موسویگرمارودی نیز پس از پایان این شعرخوانی، اظهار کرد: خدای من شاهد است این اشعار را به ریش نمیگیرم و از لطف دوستانی همچون آقای قزوه میدانم. این قصیده را خواندم و نتوانستم حتی یک کلمه ایراد و انتقادی در آن پیدا کنم. تنها ایراد این قصیده بشکوه این است که درباره من نوشته شده است. افشین اعلاء، محمدعلی مجاهدی، محمدرضا عبدالملکیان، محمدعلی بهمنی، سودابه امینی، مرتضی امیریاسفندقه، علیمحمد مودب و یوسفعلی میرشکاک از دیگر شاعرانی بودند که در این جلسه به شعرخوانی پرداختند. ارسال به دوستان
میرشکاک: علی معلم «مارلون براندوی» سینمای ایران بود!
نخستین نشست تخصصی نقد در سینمای ایران با یادواره زندهیاد علی معلم در سالن همایشهای فرهنگستان هنر برگزار شد. به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این نشست که بسیاری از اصحاب سینما، استادان و علاقهمندان به حوزه نقد حضور داشتند، محمدعلی معلمدامغانی رئیس فرهنگستان هنر به عنوان نخستین سخنران درباره دغدغههای زندهیاد علی معلم خاطرنشان کرد: دغدغه و دردمندی علی به دلیل فاصله از سنت بود ولی در عین حال نیز فردی بود که مدرنیته و دنیای روز را نیز میشناخت؛ او سیاح دوره جدید به شمار میرفت و سینما را از 2 زاویه میدید. استاد معلم دامغانی با نقد این مطلب که بسیاری سعی دارند سخنان غلط و اشتباه خود را از زبان دیگران بگویند، عنوان کرد: متاسفانه غرب یکی از بزرگترین بدیها را در حق خود و ما کرد و آن هم روش مآخذ است. باید حرف را باور کرده باشیم و هیچگاه آن را به دیگری نسبت ندهیم؛ یعنی حرف درست را باید از زبان خودمان بگوییم و حرف غلط را نباید از قول دیگری بیان کنیم. رئیس فرهنگستان هنر در پایان تصریح کرد: این بزرگوار – زندهیاد علی معلم - از عمری که داشت، بیشتر تجلی کرد و بیشتر از فرصت روزگار، فرصت یافت. در ادامه یوسفعلی میرشکاک اظهار داشت: اگرچه تمام عمر درباره مرگ میخوانم و مینویسم اما مرگ علی معلم در باور من نمیگنجد. او را «مارلون براندوی» مستضعفان نام گذاشته بودم، چراکه او به ذات پدرخوانده سینمای ایران بود و بدون حمایت دیگران و فقط با کمک همسرش، مجلهای بسیار پروزن و جشن حافظ را راهانداخت. میرشکاک اضافه کرد: ضرورتها را همه درک نمیکنند، اما ویژگی علی معلم درک این ضروریات بود و معتقد بود ما باید در سینما به جایی برسیم که با دیگران تمایز داشته باشیم و سینمای ما باید آن سینمایی باشد که نشاندهنده هویتمان باشد و باید پا را از دایره پروپاگاندا فراتر گذارد، اگرنه به فراموشی میرویم. همتی که او داشت را نمیشد در چند وزارتخانه پیدا کرد. در این نشست محمود عزیزی، جهانگیز الماسی، آذر معماریان، حمید دهقانپور، جواد طوسی، عزیزالله حاجیمشهدی، عبدالحسین لاله و بسیاری دیگر از استادان و فرهیختگان حضور داشتند.
ارسال به دوستان
میزگردهای آزاد ادبی در «بوطیقا»
«بوطیقا»، میزگردهای آزاد ادبی با هدف بررسی مسائل مهم ادبیات ایران و جهان در موسسه فرهنگی - هنری «شهرستان ادب» برگزار خواهد شد. سلسله میزگردهای «بوطیقا» که رویکردی تخصصی خواهند داشت، در 3 حوزه شعر، داستان و نقد و نظریه ادبی ورود خواهند داشت و به طیف وسیعی از رخدادهای ادبی داخلی و خارجی، از انتشار کتابهای جریانساز گرفته تا جوایز ادبی و مسائل و مشکلات حوزه ادبیات میپردازند. تلاش میشود در میزگردهای بوطیقا از حضور مولفان آثار نیز بهره گرفته شود. بوطیقا سعی دارد در کنار نقد و خوانش آثار خلاقه ادبیات، طرحی نو در فضای مطالعات نقد و نظریه ادبی کشور دراندازد و با نگاهی نو و انتقادی در این حوزه موثر باشد. این برنامه ادبی هر دو هفته یکبار در محل موسسه فرهنگی - هنری «شهرستان ادب» برگزار میشود و مشروح آن در پایگاه اینترنتی رسمی موسسه منتشر خواهد شد. گفتنی است عنوان این میزگردها از جستار مشهور ارسطو گرفته شده که در قرن چهارم پیش از میلاد نوشته شده است و به هنر شاعری و برخی مفاهیم ادبی میپردازد. در عالم اسلام نیز فیلسوفانی چون ابنسینا، فارابی و ابنرشد تفسیرهای متعددی بر این اثر نگاشتند و برخی از این تفسیرها در میان غربیها نیز - بویژه در سده شانزدهم میلادی- پذیرفته شد. شهرستان ادب پیش از این نشستهای تخصصی کتاب با نام «عصر اثر» برگزار کرده بود که هدف از آن، طرح و نقد آثار شاعران انقلاب اسلامی و نیز پرورش مهارت نقد در شاعران جوان بود. در آن نشستها، کتابهای شاعران و منتقدانی چون علی معلم دامغانی، یوسفعلی میرشکاک، مرتضی امیری اسفندقه، قربان ولیئی، ناصر فیض، امید مهدینژاد و مریم جعفری آذرمانی با حضور منتقدان، شاعران و پژوهشگرانی چون بهاءالدین خرمشاهی، یوسفعلی میرشکاک، بیژن عبدالکریمی، محمدمهدی سیار، شهرام شکیبا، نعمتالله سعیدی، حمیدرضا شکارسری، سیداکبر میرجعفری، مصطفی علیپور، اسماعیل امینی و ابراهیم اسماعیلی اراضی نقد و بررسی شده و در کنار آنها یادداشتهایی جهت انتشار در مطبوعات توسط شرکتکنندگان در جلسات نوشته شده بود.
ارسال به دوستان
اخبار
انتصاب مدیرکل روابط عمومی صداوسیما
با حکم رئیس رسانه ملی، محمدحسین رنجبران به سمت مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما منصوب شد. به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخشی از حکم دکتر علیعسکری آمده است: «بازمهندسی ماموریتها بهمنظور برخورداری از نظامی کارآمد، منسجم و حرفهای؛ تلاش برای افزایش کیفی ضریب نفوذ رسانه ملی؛ صیانت از استقلال رسانه با پاسخگویی بموقع به سوالات و نیازهای اطلاعاتی جامعه؛ همکاری و تعامل مناسب با رسانههای مکتوب، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی؛ تدوین و اجرای نظام جامع ارتباطات برونسازمانی با هدف تعامل سازنده و فعال با سازمانها و نهادها بویژه دستگاههای فرهنگی و تلاش برای کمک به حفظ روحیه انقلابی و جهادی سازمان از جمله ماموریتهای شما است». شایان ذکر است محمدحسین رنجبران بیش از 10 سال خبرنگار حوزههای سیاسی سازمان صداوسیما بوده است. وی همچنین سمتهایی چون مدیرکل روابط عمومی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، مدیر روابط عمومی معاونت آموزشوپژوهش سازمان صداوسیما، مدیر گروه اجتماعی و برنامههای مستند شبکه قرآن و معارف سیما، سردبیر گفتوگوی ویژه خبری، تهیهکننده و سردبیر و مجری برنامه دستخط شبکه 5 سیما و مجری و سردبیر برنامه شناسنامه شبکه 3 سیما را که در آن با بیش از 85 شخصیت سیاسی کشور گفتوگو کرده است در کارنامه خود دارد.
انتشار فراخوان کارگاه تئاتر بچههای مسجد
همزمان با روز جهانی مسجد، فراخوان ثبتنام در نخستین دوره کارگاه آموزشی گروههای تئاتر «بچههای مسجد» منتشر شد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، کارگاه آموزشی گروههای تئاتر «بچههای مسجد» شامل تئاترشناسی، نمایشنامهنویسی، کارگردانی و بازیگری شهریور و مهر سال جاری برگزار میشود. استانهای تهران، هرمزگان، آذربایجانشرقی، خراسانرضوی، اصفهان، قزوین، یزد، فارس، خراسانجنوبی، مازندران، کرمانشاه، کهگیلویهوبویراحمد، کردستان، گلستان، گیلان، آذربایجانغربی، زنجان، همدان و البرز که پیش از این دفاتر استانی تئاتر مردمی «بچههای مسجد» خود را نیز افتتاح کردهاند، هر یک به صورت مجزا این دوره را برگزار میکنند. گروههای تئاتر مسجدی تا 10 شهریور فرصت دارند برای بهرهمندی از این کارگاههای آموزشی در دفتر تئاتر «بچههای مسجد» استان خود ثبتنام کنند.
«مرگ و مدرنیته» خواندنی شد
کتاب «مرگ و مدرنیته» اثر تونی والتر، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات توسط هاجر قربانی ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد. به گزارش مهر، تونی والتر، استاد مرگپژوه انگلیسی است که این کتاب، بخش کوچکی از مطالعات آکادمیک وی در حوزه مرگ و با رویکرد علوم اجتماعی محسوب میشود. این پژوهشگر بیش از 20 سال است به نوشتن و مطالعه در حوزه مرگ در جوامع مدرن مشغول است. مراسم تشییعجنازه، اعتقادات پس از مرگ، سوگ شخصی، عزاداری عمومی، بقایای انسانی در موزهها، گفتمان جدید از معنویت و مرگ در رسانههای خبری و اجتماعی از جمله موضوعاتی بوده که او در طول این زمان به مطالعه و پژوهش در باب آنها پرداخته است.
رازهای مگوی انقلاب در «قصههای انقلاب۲»
تهیهکننده و کارگردان مستند «قصههای انقلاب» از تولید فصل دوم این مجموعه به گویندگی محمدرضا سرشار خبر داد. به گزارش تسنیم، مهدی شاهمحمدی، درباره این مجموعه مستند تلویزیونی گفت: تولید فصل اول مجموعه مستند «قصههای انقلاب» چیزی حدود 4 سال طول کشید و در نهایت 10 قسمت از آن ساخته شد. اکنون ساخت فصل دوم این مستند را آغاز کردهایم و تلاش خواهیم کرد تا ساخت آن را تا پایان سال به اتمام برسانیم. این مجموعه مستند از شبکه افق پخش خواهد شد. وی به تفاوتهای این مجموعه با 10 قسمت قبلی اشاره کرد و گفت: در این مجموعه سختگیریهای فنی بیشتری برای تولید انجام دادم و تلاش کردم از فرمهای ساختاری متنوعی در کار استفاده کنم. بنابراین قسمتهای گرافیکی و انیمیشن بیشتری را در آن گنجاندم. علاوه بر این، از آنجایی که نیازمند اطلاعات تاریخی دقیقی بودیم، جمعآوری آرشیو را با دقت بیشتری انجام دادیم تا به اطلاعات دقیقتر و موشکافانهتری دست یابیم.
ارسال به دوستان
رویدادها
«دیرین دیرین» روی نوشتافزارهای ایرانی
طراحی نوشتافزارهای ایرانی در سال تحصیلی جدید انجام شده و شرکت آزاده این بار «دیرین دیرین» را با دانشآموزان همراه میکند. به گزارش فارس، علی حدیدی، مدیر شرکت «آزاده» و تولیدکننده دفاتر و نوشتافزارهای ایرانی پیرامون تازهترین تولیدات نوشتافزاری برای سال تحصیلی 97-96 اظهار داشت: در کنار سایر نوشتافزارهای شناختهشده شرکت آزاده برای سال تحصیلی جدید هم برنامهریزی ویژهای شده است. به گفته وی، تازهترین نوشتافزار بویژه دفترچههای دانشآموزان این بار با طرحی از «دیرین دیرین» طراحی شده است. وی افزود: مجموعه پرمخاطب دیرین دیرین این بار همراه دانشآموزان با دفترچههایش راهی مدارس میشود. این مجموعه انیمیشن مخاطبان بسیار دارد و شخصیت «گیلول» از دیگر طرحهای این مجموعه است که برای امسال در نظر گرفته شده است. موسسه آزاده پیش از این روی نوشتافزارهای خود از شخصیتهایی چون شکرستان، کلاه قرمزی، پهلوانان، سنجد و جنابخان استفاده کرده بود که بسیار هم مورد اقبال دانشآموزان قرار گرفت.
پخش غیرقانونی «گیم آوترونز»
مدیرکل نمایش خانگی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری در واکنش به تبلیغات یکی از شرکتها در استفاده از بازیگر سریال «گیم آو ترونز» یا همان «بازی تاج و تخت»؛ عرضه اینگونه آثار را غیرقانونی عنوان کرد. به گزارش سینماپرس، حسین پارسایی، مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی درباره استفاده یکی از شرکتهای فعال در حوزه vod از تصویر بازیگر سریال «بازی تاج و تخت» با رد اعطای مجوز برای عرضه این سریال اظهار داشت: سریال «بازی تخت و تاج» مجوز ندارد، رایت آن هم خریداری نشده و اساسا این سریال و آثار مشابه علاوه بر محتوای نامناسب با توجه به قوانین کپیرایت نیز غیرقابل خریداری برای عرضه در ایران است. وی تصریح کرد: هیچ سایتی از جمله سایت فیلمیو مجاز به عرضه این اثر یا استفاده تبلیغاتی از این سریال و آثار مشابه نیست.
همه سینما در صف تولید فیلم
بنیاد سینمایی فارابی از دریافت پروانه ساخت 76 فیلم از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
به گزارش ایرنا، از این تعداد فیلم دارای پروانه ساخت، 30 فیلم در مرحله پیشتولید، 34 فیلم در مراحل مختلف تولید (از آغاز فیلمبرداری تا آخرین مراحل فنی) و 12 فیلم آماده نمایش هستند. از این میان 5 فیلم با موضوع دفاعمقدس، 12فیلم کودک و نوجوان، 4 فیلم مقاومت و جهان اسلام، 40 فیلم با مضمون اجتماعی، یک اثر تاریخی، 11 فیلم کمدی، 2 اثر پویانمایی و یک فیلم حادثهای در دست ساخت است. ابراهیم حاتمیکیا، رسول صدرعاملی، بهمن فرمانآرا، فریدون جیرانی، محمدعلی باشهآهنگر، حمید نعمتالله، کامبوزیا پرتوی، مهدی فخیمزاده، پیمان معادی، مصطفی کیایی، منیژه حکمت، مسعود کرامتی، ابوالفضل جلیلی، هومن سیدی، روحالله حجازی، رضا درمیشیان، داریوش یاری، مسعود اطیابی، آرش معیریان، قربان محمدپور، مانی حقیقی، محمدرضا هنرمند، تینا پاکروان، امیرحسین ثقفی و منوچهر هادی از جمله کارگردانانی هستند که به ساخت فیلم مشغولند. سیدرضا میرکریمی، مسعود دهنمکی، بهرام توکلی، نرگس آبیار و کمال تبریزی بزودی پس از دریافت پروانه، مراحل ساخت و تولید فیلم خود را آغاز میکنند.
5 هفته صدرنشینی «ساعت ۵ عصر»
جدول فروش هفتگی سینمای ایران با اعلام صدرنشینی مجدد فیلم ساعت ۵ عصر ساخته مهران مدیری برای پنجمین هفته متوالی منتشر شد. بر این اساس فیلم سینمایی ساعت 5 عصر این هفته نیز با افت 200 میلیون تومانی در فروش روبهرو شد تا مهران مدیری امیدش برای رسیدن به رتبه پرفروشترین فیلم تاریخ سینما کمرنگتر از گذشته شود. فیلم سینمایی «زادبوم» با بازی عزتالله انتظامی و بهرام رادان نیز شروع موفقیتآمیزی نداشت و پس از 3 هفته اکران به یکمیلیارد تومان هم نرسید. فیلمهای نهنگ عنبر 2 و زیر سقف دودی دو فیلم دیگری بودند که این هفته از سینمای ایران را با افت فروش و رتبه در جدول فروش پشت سرگذاشتند. بر این اساس فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» به فروش هفتگی 735 میلیون تومان رسید که کل فروش آن نزدیک به 7 میلیارد و 200 میلیون تومان میشود. همچنین فیلم سینمایی «اکسیدان» هم به فروش 630 میلیون تومانی رسید که فروش کل آن برابر با 8 میلیارد و 200 میلیون تومان است. «سارا و آیدا» نیز تاکنون به فروش 950 میلیون تومانی دست پیدا کرده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|