|
نرخ معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری
نیازهای معلولان در نگاه شهرسازان دیده شود
کهگیلویه و بویراحمد استانی است که نیازهای معلولان در نگاه شهرسازان دیده نشده و حقوق معلولان در حوزه مناسبسازی برای استفاده یکسان از خدمات، در قوانین شهرسازی خاک میخورد. در بسیاری از کشورها شهرسازیها با در نظر گرفتن شرایط مختلف و همچنین امکان تسهیل تردد عابران انجام میشود اما در کشور ما بویژه استان کهگیلویه و بویراحمد این مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته و صدای عصاسفیدها، ویلچرسواران و جامعه معلولان در جولان مسائل دیگر به نحو مطلوب شنیده نمیشود. بیشک برای دیدن ضعفهای این حوزه نگاه کارشناسی نیاز نیست و هرکس با کمی قدم زدن در خیابانهای شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان به عمق مشکلات پی میبرد. همیشه فریاد برای حمایت از جامعه معلولان در پشت تریبونها بلند است اما روزی که وقت عمل برای بهبود زیرساختها برای آسانسازی تردد معلولان میشود، عملکردمان به همان شیبسازیهای ورودی ادارات ختم میشود. در کهگیلویه و بویراحمد نیز این مطالبه بحق، به نحو مطلوب رسانهای نشده و اوج این موضوع به سال ۹۲ و برگزاری جشنواره تئاتر معلولان در یکی از سالنهای شهر بازمیگردد که معلولان تقدیر شده نتوانستند برای دریافت جایزه خود روی سن بروند. این نمونهای از صدها مشکل در این حوزه است که هنوز برای رفع آنها از کف خیابانها تا راهپلههای ادارات دولتی فکری نشده است. مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران در این باره گفت: مواد قانونی مختلفی از جمله ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تاکید فراوانی بر حمایت از این حوزه دارد. محمود داربام در گفتوگو با مهر، افزود: قانون و مقررات شهرسازی، برنامهریزی و طراحی برای تسهیل حرکت معلولان در سطح شهر را الزامی میداند و همه متولیان موظفند نسبت به رعایت ضوابط کامل در ساختوسازها اقدام کنند. داربام به برنامه سوم توسعه و هدفگذاریهایی برای ارتقای توانایی معلولان با هدف تساوی فرصتها و مشارکت معلولان اشاره کرد و گفت: در همین راستا مناسبسازی امکان عمومی، خصوصی و دولتی محوریت اهداف قرار گرفت و این سوال وجود دارد که امروز چه میزان از هدفگذاریها محقق شده است. وی آمادهسازی و مناسبسازی معابر عمومی با اولویت معابر اصلی و نزدیک به تقاطعها را از دیگر هدفگذاریهای برنامه سوم توسعه دانست و گفت: همچنین در راستای سیاستهای کلی این حوزه، مناسبسازی بناها و مراکز خدمات عمومی و خدمات شهری با محوریت جانبازان، معلولان و... مورد تاکید قرار گرفت. مشاور استاندار در امور ایثارگران با اشاره مجدد به ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: طبق این قانون همه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها، اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهرهمندی این ظرفیتها برای معلولان و افراد عادی فراهم شود. داربام نقش شهرداری در صدور پروانه و تاکید بر مناسبسازی برای معلولان را ضروری دانست و بیان داشت: طبق تبصره ۲ این قانون، شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به حوزه معلولان را رعایت نکردهاند، خودداری کنند. داربام با گلایه از عدم مناسبسازی معابر و تقاطعها در شهر یاسوج، گفت: حتی افرادی که از لحاظ جسمی در وضعیت مناسبی قرار دارند، گاهی برای عبور از برخی چهارراهها و میدانها به دلیل عدم ظرفیتسازی و پیشبینی برای عابران دچار مشکل میشوند. همچنین مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی بیش از ۱۸ هزار معلول در استان خبر داد و گفت: بیش از 6 هزار معلول در استان از خدمات مستقیم بهزیستی بهرهمند شدهاند. ارسال به دوستان
فجر روحالله طلیعه عصر بقیه..الله
حسین قدیانی: «انقلاب اسلامی» بیش از آنکه نام یک خیابان باشد، دریای همیشه مواجی است که ما ماهیان آنیم! و سپهر همیشه پهناوری است که ما کبوتران آنیم! کجا میتواند ماهی قید آب را بزند؟! و کجا میتواند پرنده قید آسمان را؟! خمینی، عبد صالح و نَفْس مطمئنهای بود که جز خدا هیچ احساسی نداشت! پسرش را شهید کردند؛ از خدا گفت! ارسال به دوستان
مرز مخدوش رفتار برجامی اروپا
علیرضا سرمدی: درست در تابستان سال 2015 میلادی، زمانی که مذاکرات هستهای میان ایران و اعضای 1+5 در وین منتج به امضای برجام شد، سوالات و دغدغههای زیادی درباره «آینده برجام در دولت بعدی آمریکا» از سوی تحلیلگران و صاحبنظران مسائل سیاسی و هستهای وجود داشت؛ مخالفت اکثریت مطلق سناتورهای جمهوریخواه با توافق هستهای و رای منفی همه آنها به برجام (در فرآیند بررسی برجام در کنگره) این دغدغه را تشدید کرد. با این حال، سکانداران دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان معتقد بودند برجام توافقی چندجانبه است و حتی «اگر رئیسجمهور بعدی آمریکا بخواهد»، نمیتواند آن را لغو کند. البته این استدلال در نگاه نخست درست به نظر میرسید، زیرا برجام توافقی میان ایران و 6 کشور دیگر بود اما از سوی دیگر، مکانیسم ماشه -که در برجام گنجانده شده است- لغو توافق هستهای و بازگشت تحریمها را از سوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت (از جمله آمریکا) امکانپذیر میکرد. در هر حال، برخی تحلیلگران در آن زمان با رویکرد واقعبینانه و بر اساس سند توافق هستهای، لغو توافق هستهای از سوی یکی از اعضای 1+5 را «سخت» ولی «ممکن» ارزیابی کردند. به عبارت شفافتر، «ناممکن بودن لغو برجام» گزاره نادرستی بود که از سوی برخی مسؤولان، به افکار عمومی القا شد. هماکنون با گذشت 2 سال و نیم از انجام توافق و پایان مذاکرات هستهای تابستان سال 2015 میلادی، شاهد رفت و آمد «توافق هستهای» میان کنگره آمریکا، کاخ سفید و اتحادیه اروپایی هستیم! ارسال به دوستان
اخبار
اجرای طرح قرائت کنتور برق با سیستم موبایلی در استان گلستان ارسال به دوستان
اخبار
سوخترسانی در دمای زیر صفر به مناطق صعبالعبور ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|