|
برندسازی طلای سرخ خراسانرضوی ضرورتی است که به آن توجه نمیشود
جای خالی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی گفت: نام مرغوب زعفران خراسانرضوی و ایران باید جایی در بازار جهانی داشته باشد اما هنوز جایی پیدا نکردهایم و به همین علت تلاش ما برای صادرات زعفران بستهبندی، بیفایده است. به گزارش تسنیم از مشهدمقدس، صادرات یکی از محورهای اساسی برای توسعه اقتصادی است و استان خراسانرضوی نیز در این زمینه ظرفیتهای فراوانی دارد که داشتن واحدهای تولیدی با توان بالا و دسترسی به بازار افغانستان و آسیای میانه از جمله این ظرفیتهاست. محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی در پاسخ به این سؤال تسنیم که خراسانرضوی نسبت به برنامه صادراتی در نظر گرفته شده برای استان قدری عقب است، علت این امر را در چه میبینید؟ گفت: نسبت به هدف اگر قصد بررسی داشته باشیم باید گفت ما هدفمان را دست بالا گرفته بودیم و آرزو داشتیم به هدفمان برسیم و در واقع هدف این بود که صادرات خود را به سرانه 500 دلار در یک سال به ازای هر نفر برسانیم. وی افزود: پیشبینی کرده بودیم معادل 500 دلار برای هر نفر صادرات داشته باشیم و در کارگروه توسعه صادرات و کمیته پایش همین مسأله مصوب شده بود؛ آن زمان تصور داشتیم مسائل برجام بدون مشکل پیش رفته و زمینههای لازم برای کار صادرات فراهم میشود؛ باید گفت انتظار ما برآورده نشده است. وی در پاسخ به این سؤال که ما همچنان شاهدیم که نخستین کالای صادراتی خراسانرضوی زعفران در بستهبندیهای بالای 30 گرم یا در واقع در قالب فلهفروشی است، شما آسیب این مسأله را در چه میبینید؟ گفت: اینکه ما چرا نتوانستهایم بستهبندی ریز دنیاپسند برای صادرات زعفران داشته باشیم و زعفرانهای ما توسط کشورهای ثالثی به مصرفکننده اصلی عرضه میشود این نیست که ما در صنعت بستهبندی دچار مشکل هستیم بلکه باید گفت واحدهای قوی نیز در این زمینه داریم اما ضعف ما در تجارت زعفران در حوزه برندسازی این کالاست. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی تصریح کرد: سالهاست که مسأله برند زعفران را مطرح کردهایم اما هنوز در موضوع برند صادراتی زعفران جای خود را در دنیا پیدا نکردهایم و به همین علت زعفران ما به اسپانیا میرود و با ارزش افزوده بالایی در دنیا پخش میشود؛ در واقع باید گفت ما چارهای در این زمینه نداریم چرا که اگر بستهبندی هم انجام بدهیم در واقع یک هزینه اضافی انجام دادهایم و این بستهبندیها در کشور دوم باز شده و مجدداً بستهبندی میشود. وی افزود: نام مرغوب زعفران خراسانرضوی و ایران باید جایی در بازار جهانی داشته باشد اما هنوز جایی پیدا نکردهایم و به همین علت تلاش ما برای صادرات زعفران بستهبندی، بیفایده است. این مقام مسؤول اضافه کرد: برخی اوقات تصمیم گرفته میشود از صادرات زعفران فله پیشگیری یا با بستهبندیهای بزرگ جلوگیری شود که این مسأله اشتباه است، چرا که در اصل نیاز است برند زعفران ایرانی برای دنیا مفهوم داشته باشد در غیر این صورت حتی صادرات با بستهبندی کوچک هم نمیتواند محصول را با نام شرکتهای ایرانی به دست مصرفکننده اصلی برساند. وی در پاسخ به اینکه مهمترین بازارهای هدف صادرات در خراسانرضوی چه کشورهایی هستند؟ گفت: مهمترین بازارهای صادراتی ویژه خراسانرضوی افغانستان و کشورهای آسیای میانه هستند که نیاز به توجه و مراقبت مستمر دارند. وی افزود: وضعیت صادرات ما با وجود شرایطی که اقتصاد ایران دارد نمیتواند از این بهتر شود. کسانی که در حوزه صادرات فعالیت کردهاند بیش از تصور نتیجه مثبت داشته و فعالیت خوبی داشتهاند. روشنک اظهار داشت: چالشهای بر سر راه صادرکنندگان به مدیریت استان خراسانرضوی ارتباطی ندارد؛ در واقع استان ما در بخش صادرات پیشرفت مناسبی داشته و علت آن هم اقدامات مناسب کارگروه توسعه صادرات استان بوده و بخش خصوصی و دولت در حوزههای مختلف هر اقدامی را که باید انجام میشد،انجام دادهاند. ارسال به دوستان
حاتمیکیا از منتقد تا وابسته!
صادق فرامرزی: نطق اخیر «ابراهیم حاتمیکیا» آنقدر خبر آفرید که ارزش خبری سیمرغهای اهدا شده و نشده به کمترین حد ممکن رسید، گو آنکه سخنان او آنقدر تعیینکننده خطکشیها شد که کمتر کسی دیگر به خود زحمت آن را داد که از چرایی سیمرغ گرفتن عدهای و نگرفتن عدهای دیگر سخن به زبان آورد. اما مگر لُب سخنان او چه بود که چنین حجم استقبال از سویی و چنان حجم کدورت و کینهجویی را در سوی دیگر به همراه خود آورد؟ آیا جز بند جنجالی «وابستهام» او سخن جدیدی به زبان آورد که این حجم واکنش نسبت به او شکل گرفت؟ آیا کسی نمیدانست فیلم آخر ابراهیم حاتمیکیا همچون 2 اثر پیشین او محصول کدام موسسه سینمایی است؟ آیا کسی شکی در آن داشت که حاتمیکیایی که پرکارترین کارگردان دفاعمقدسی کشور است خود را مدیون شهدا میداند؟ آیا این نخستینبار بود که او در قامت یک منتقد به جریان سینمایی ایران شوریده بود؟ اینها و حجم انبوهی از سوالات مشابه همگی یک جواب دارد و آن «خیر» است؛ پس دقیقا چه اتفاقی افتاد که ابراهیم حاتمیکیا بار دیگر و این بار در آغاز دهه چهارم فیلمسازی خود باز هم بر سر زبان همگان افتاد و موج جدیدی در تقسیمبندیهای سینمایی ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال قطعا مستلزم آن است که ابتدا به ماهیتی از ابراهیم حاتمیکیا بپردازیم که او را همواره در سطح یک کارگردانی کشور، تبدیل به کارگردانی پیشرو و جریانساز کرده است. ارسال به دوستان
اخبار
ساخت 25 خانه بهداشت در مناطق زلزلهزده کرمانشاه توسط بانک آینده ارسال به دوستان
اخبار
اجرای فاز دوم هوشمندسازی مخازن و تأسیسات آبرسانی ارسال به دوستان
عواقب ریسکپذیری در برابر کدخدا
نوید مؤمن: تقابل ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران درباره برجام به نقطه اوج خود رسیده است. تابستان سال 2015 میلادی زمانی که توافق هستهای میان ایران و اعضای 1+5 به امضا رسید، کمتر کسی تصور میکرد فردی به نام «دونالد ترامپ» در رقابتهای انتخابات ریاستجمهوری آمریکا پیروز شده و با شعار «پاره کردن برجام» راهی کاخ سفید شود! متاسفانه در آن زمان هشدار افراد دلسوز در خصوص «امکان ابطال برجام» توسط دولت بعدی آمریکا نیز به مذاق دیپلماتهای کشورمان خوش نیامد و رسانههای حامی مطلق برجام نیز به جای اتخاذ گارد بسته یا حداقل محتاطانه در برابر غرب، به «بایکوت منتقدان» روی آوردند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|