|
ارسال به دوستان
وزیر خزانهداری آمریکا: مجوز بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران لغو میشود
فرجام هواپیماهای برجامی
اسدالله خسروی: اخبار لغو معامله فروش هواپیمای مسافری به ایران از سوی آمریکا در حالی انتشار یافت که کارشناسان معتقدند معامله ایران با آمریکا در خرید هواپیما از ابتدا کاملا اشتباه بوده است. به گزارش «وطنامروز»، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ مقامات ارشد آمریکایی نیز بلافاصله اعلام کردند شرکتهای هواپیمایی باید مطابق دستوری که صادر میشود عمل کنند و مجوز شرکتهای هواپیمایی مسافری برای فروش هواپیما به ایران لغو شود. این در حالی است که خروج آمریکا از برجام موجب توقف قراردادهای ۴۰ میلیارد دلاری فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران میشود. به گزارش بلومبرگ، خروج آمریکا از برجام موجب توقف فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران میشود. اعلام دونالد ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا دوباره تحریمهای لغوشده به موجب توافق هستهای را علیه ایران برقرار خواهد کرد، امیدهای دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس برای فروش 40 میلیارد دلار هواپیما به ایران را از بین برده است. استیون منوچین، وزیر خزانهداری آمریکا به خبرنگاران گفت: مجوزهای صادراتی هر دوی این شرکتها برای فروش هواپیما به ایران لغو خواهد شد. لغو این قراردادها همچنین موجب از دست رفتن فرصتهایی برای شرکت آمریکایی بوئینگ و شرکت فرانسوی ایرباس میشود. به دلیل اینکه بیش از 10 درصد از قطعات استفاده شده در هواپیماهای ایرباس ساخت شرکتهای آمریکایی است، این شرکت نیز برای فروش هواپیماهایش به ایران به مجوز دولت آمریکا نیاز دارد. ایرباس گفته قبل از تصمیمگیری درباره نحوه واکنش به شرایط جدید، تبعات خروج آمریکا از برجام را «به دقت آنالیز» خواهد کرد. سخنگوی شرکت ایرباس گفته، تصمیمگیری شرکت در این زمینه «مقداری زمان خواهد برد.» گوردون جاندرو، معاون شرکت بوئینگ هم در بیانیهای اعلام کرد: «ما درباره گامهای بعدی با دولت آمریکا مشورت خواهیم کرد. در کل این فرآیند، ما به تبعیت از دستورالعملهای دولت آمریکا ادامه خواهیم داد.» هرچند دولت اوباما مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران را در اواخر سال 2016 صادر کرده بود اما شرکتهای هواپیماسازی خطمشی بسیار متفاوتی در قبال سفارشات شرکتهای ایرانی در پیش گرفته بودند. شرکت ایرباس فروش هواپیما به ایران را در فهرست سفارشات خود ثبت کرده و 3 فروند هواپیما به ایران تحویل داده بود و شرکت اروپایی ایتیآر هم 8 فروند هواپیمای توربوپراپ به ایران تحویل داده بود. بوئینگ هرگز معامله با شرکت ایرانایر را نهایی نکرده بود و پس از روی کار آمدن ترامپ، چشمانداز خود از آینده برجام را تنزل داده بود. دنیس مویلنبورگ، مدیر شرکت بوئینگ پیشتر گفته بود: ما تحویل هواپیماها به ایران را همراستا با فرآیندهای دولت آمریکا برای امسال به تعویق انداختهایم. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
ورود «مورگان شوستر» آمریکایی به تهران به منظور اصلاح امور مالی کشور - 1290 ش ارسال به دوستان
اخبار
آرامش در بورس پس از خروج آمریکا از برجام ارسال به دوستان
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
۳۰ میلیون متر مکعب گاز فلر در روز میسوزد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون مترمکعب یعنی به اندازه یک فاز عسلویه گاز فلر (گاز مشعلها) هدر میرود. اسدالله قرهخانی در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه بر جمعآوری، مهار، کنترل و بهرهبرداری از گازهای همراه، مشعل یا فلر، گفت: در حوزه گازهای همراه اقدامات خوبی صورت گرفته و حدود 8 پروژه برای جمعآوری این گازها اعم از NGLهای 1700، 1800، 3100،3200 و 2400 به مجموعههایی همانند بیدگلان و پتروشیمی امام واگذار شده است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعالیتهای اجرایی NGLها آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته است، افزود: این بخش به سرمایهگذاریهای کلانی نیاز دارد که امیدوارم در آینده دیگر شاهد سوزاندن گازهای همراه نباشیم. دولت در زمینه جمعآوری گازهای مشعل و فلر از برنامه عقب است و باید اقدامات جدیتری در این زمینه صورت گیرد بویژه در منطقه عسلویه که بیشترین گاز فلر در این منطقه میسوزد. وی با اشاره به اینکه دولت در زمینه جمعآوری گازهای مشعل و فلر از برنامه عقب است، ادامه داد: باید اقدامات جدیتری در این زمینه انجام شود بویژه در منطقه عسلویه که بیشترین گاز فلر در این منطقه میسوزد. نماینده مردم علیآبادکتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزانه نزدیک به 30 میلیون متر مکعب یعنی به اندازه یک فاز عسلویه گاز فلر هدر میرود، یادآور شد: در حال حاضر سرمایه ملی کشور از بین میرود، در حالی که با جمعآوری و بهرهبرداری از این گازها میتوان اشتغال و ارزش افزوده ایجاد و از نابودی محیطزیست جلوگیری کرد. وی افزود: به وزارت نفت پیشنهاد شده است که قیمت مناسبی برای این گاز تعیین شود و بخش خصوصی گاز فلر را تبدیل به برق کرده و از این برق برای پالایشگاهها و تاسیسات سرچاه استفاده شود. قرهخانی با اشاره به وجود تکنولوژی فرآوری گازهای همراه نفت، ادامه داد: مجلس نظارتی موثر برای اجرایی شدن این مصوبه مجلس و برداشتن گامهای اساسی برای تحقق فرآوری گازهای همراه نفت خواهد داشت. ارسال به دوستان
رونق صنعت نساجی، نیازمند تدبیر دولت
دومین صنعت کشور، گرفتار فرسودگی است
صنعت نساجی، عرصهای اشتغالزا است که در صورت پیشرفت، میتواند دستاوردهای بسیاری را برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد. با وجود نقش تاثیرگذار صنعت نساجی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی اما مشکلات متعددی، دامنگیر این عرصه حساس و تعیینکننده در بخش تولید و اقتصاد شده است. نساجی اصفهان، بروجرد، مازندران، قائمشهر و... هر یک به نوبهای با چالشهای پیش روی این صنعت دست و پنجه نرم میکنند. چندی پیش، ناصر موسوی لارگانی، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی در تشریح مشکلات پیشروی این صنعت اظهار کرد: قریب به 50درصد از مشکلات موجود در این بخش، ریشه در فرسودگی تجهیزات و ادوات صنعتیِ فعال در این بخش دارد. وی میافزاید: واردات بیرویه و قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی، از دیگر موارد چالشبرانگیز در این عرصه به شمار میرود که با لحاظ کردن عزمی جدی در راستای حل و فصل آن قادر به کسب موفقیتها و توسعه فرصتهای شغلی فزایندهای خواهیم بود. رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی بیان کرد: پنبه تولید داخل، توان پاسخگویی به نیاز صنعت نساجی کشور را ندارد و برای واردات پنبه، تعرفه بسیار بالایی قرار داده شده که به اعتقاد بنده باید دولت عهدهدار تامین پنبه مورد نیاز صنعت نساجی شود. مهدی اسلامپناه، کارشناس حوزه صنعتی نیز در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به واردات بیرویه انواع محصولات تولیدیِ نساجی، به عنوان اصلیترین مشکل و عارضه پیش روی این صنعت، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز بر رکود حاکم بر اقتصاد کشور اثرگذار است و به موازات آن، کمبود مواد اولیه و نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و افزایش مالیات، سبب بیرونقی کسب و کار و تعطیلی واحدها و بنگاههای تولیدی شده است. وی افزود: در فقدان حمایت جدی دولتمردان و وجود موانعی در مسیر رونق کسبوکار از جمله بروکراسی پیچیده اداری، کارخانهها و مراکز فعال در حوزه صنایع نساجی را با تعدیل نیرو و مشکلات بسیاری روبهرو کرده است. به اعتقاد وی، واردات مواد اولیه خارجی مانند نخ و پارچه از دیگر کشورها وضعیت فعلی بازار داخلی را آشفته کرده و همچنین نبود برندهای برتر و نبود بازار رقابتی منجر به نابسامانی بازار منسوجات داخلی و خارجی شده است. ابراهیم شیشهگر، رئیس اتحادیه صنف بافندگان کارگاههای نساجیِ استان اصفهان نیز مشکل مالیاتی، فرسودگی تجهیزات، عقبماندگی واحدهای تولیدی از فناوری روز، واردات بیرویه از چین و ترکیه و تضعیف رقابتپذیری واحدها و مراکز تولیدی نساجی را از بزرگترین مشکلات این صنف میداند. وی گفت: صنعت نساجی که دومین صنعت کشور پس از نفت به شمار میرفت امروز در حال فنا شدن و زوال است. وی ادامه داد: در حال حاضر ماشینآلاتی در صنعت نساجی ایران مشغول به فعالیت هستند که عمر آنها 60 تا 70 سال برآورد میشود که بالطبع استهلاک و هزینه نگهداری آن بسیار بالاست و همین موضوع روی قیمت تمام شده محصولات نیز تاثیرگذار خواهد بود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|