|
انتقال پسماندها ۷ سال طول میکشد
زنجان در محاصره ۱۰ میلیون تن پسماند «روی»
در حالی از بیش از ۱۰ میلیون تن پسماند خاک روی فرآوری شده به عنوان یک تهدید زیستمحیطی برای زنجان یاد میشود که هر روز بین ۲ الی ۳ هزار تن پسماند به این آمار افزوده میشود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۷۲ بود که بهرهبرداری از معدن انگوران و شکلگیری گسترده واحدهای سرب و روی در سطح استان و تشویق مردم به سرمایهگذاری در این حوزه بدون توجه به خطراتی که صنعت سرب و روی در آینده میتواند داشته باشد، آغاز شد. این بیتوجهی سرانجام منجر به این شد که در سال ۹۲ هشدارها برای مقابله با آلودگی و آسیبهای زیستمحیطی صنعت سرب و روی به طور جدی مطرح شود که در نتیجه آن حکم پلمب این شرکت برای مدتی صادر شد. اما این هشدارها پایان کار نبود، بلکه آغازی بود برای بیداری همه مردم و توجه به آلودگیهای سرب و روی و تهدیدهایی که این صنعت میتواند برای جان و سلامت مردم داشته باشد. همین مساله باعث شد موضوع آلودگی سرب و روی از همان روزها به یکی از دغدغههای اصلی مدیران تبدیل و به عنوان بزرگترین تهدید زیستمحیطی استان زنجان مطرح شود. به دنبال ایجاد دغدغه و نگرانی عمومی مردم زنجان درباره تبعات و مضرات پسماندهای شهرک روی، از حدود ۷ سال پیش موضوع ساماندهی و جابهجایی این ۱۰ میلیون تن فیلتر کیک مطرحشده در دستور کار مسؤولان قرار گرفته است. علی اسدی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیطزیست استان زنجان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آلودگی خاکهای اطراف پسماندهای شهرک صنعتی روی، افزود: آب شرب شهر زنجان از چاههای قسمت شرق زنجان و سد تهم تامین میشود و ارتباطی با شهرک روی ندارد. وی تصریح کرد: با اخطارها و پیگیریها که به عمل آمد محل مناسبی را برای انتقال پسماندها ارزیابی کردند و این ارزیابی به تایید سازمان محیطزیست رسیده و تملیک آن در حال انجام است. اسدی با بیان اینکه در حال حاضر محل جدید پسماندها در دست اقدامات فنی - مهندسی بوده و مهندسان روی آن کار میکنند، گفت: بعد از ارائه طرح فنی- مهندسی و زیرسازی، پسماندهای شهرک روی به آن منطقه انتقال داده میشود. وی تصریح کرد: برنامه این است که پسماندهای شهرک صنعتی برداشته شود و قسمتی از آن که عیار بالا دارد به عنوان ماده اولیه در داخل واحدهای صنعتی مصرف میشود و بعد از مصرف که عیار روی پایین آمد و دیگر قابل استفاده نبود به محل جدید که الان به صورت اصولی در حال طراحی است منتقل شود. معاون نظارت و پایش اداره کل محیطزیست استان زنجان گفت: محل فعلی پسماندهای شهرک روی مشکلات زیستمحیطی دارد که از آن جمله یکی انتقال ذرات توسط باد به زمینهای اطراف است و دیگر اینکه در زمان بارندگی، باران میتواند این ذرات را شسته و موجب آلودگی خاک شود. اسدی تاکید کرد: با توجه به حجم پسماندها، ظرفیت جادهها، تعداد ماشینها و حجم ترددها حدود ۵ الی ۷ سال انتقال این پسماندها طول خواهد کشید. وی با بیان اینکه روزانه تقریبا ۲ الی ۳ هزار تن پسماند تولید میشود، گفت: مجموع پسماندها ۱۰ میلیون تن است. در ادامه احمدی، مدیرعامل شهرکهای صنعتی استان زنجان نیز در این باره، گفت: زمینی که قرار بود پسماندها آنجا تخلیه شود هنوز به صورت کامل تحت تملک قرار نگرفته است. وی تصریح کرد: محل جدید انتقال پسماندهای شهرک روی زمینهای روستای مرصع است که بیشتر از ۵۰ هکتار است. مدیرعامل شهرکهای صنعتی گفت: امیدوارم تکلیف پسماندها و بحث حمل و خارج کردن آن از فضای حریم شهری زودتر مشخص شود تا خدای نکرده مشکلی برای همشهریان به وجود نیاید. احمدی افزود: رضایت اهالی روستا باید کسب شود و تا جایی که اطلاع دارم رضایت اهالی روستای مرصع کسب نشده است. در همین حال علی وقفچی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: محل جدید بری انتقال پسماندها مشخص شده و یکسری بحثهای جزئی مانده است که امیدوارم زودتر برطرف شده و عملیات حمل و جابهجایی آغاز شود. وی با بیان اینکه در موضوع محل انتقال پسماندها اختلافنظر بود، تصریح کرد: خوشبختانه محلی که در روستای مرصع برای انتقال پسماندها در نظر گرفته شده مورد تایید قرار گرفته و مراحل کاری تمام شده است و امیدواریم با حساسیتی که محیطزیست ایجاد کرده و مسؤولان استانی توجه میکنند، هرچه زودتر انتقال پسماندها شروع شود.وی درباره کسب رضایت اهالی روستای مرصع، گفت: محل جدید در خود روستا نیست و در فاصله زیادی از روستا قرار گرفته است. وقفچی ادامه داد: جالب اینجاست که محل جدید از نظر علمی ضریب نفوذی ندارد و آلودگی ایجاد نمیکند. وی با بیان اینکه در محل فعلی که در شهر زنجان است مسائل زیستمحیطی رعایت نشده و هیچ عملیات اجرایی در ارتباط با اصلاح موضوع انجام ندادند، تصریح کرد: در محل جدید درصد روی فوقالعاده پایینتر خواهد بود که از حدود ۹ درصد به یک درصد خواهد رسید و در عین حال قطعا بحث عملیات و حفاظت ایمنی روی آن انجام میشود. ارسال به دوستان
شهر باغستان در مسیر توسعه و آبادانی
سپیده حاصلیپناه: شهردار باغستان گفت: «شورای اسلامی شهر باغستان همپای شهرداری در اجرای پروژههای عمرانی و با نظارت بر نحوه خدماترسانی ما را یاری کردهاند و شهر باغستان در مسیر توسعه و آبادانی حرکت میکند». ارسال به دوستان
اخبار
بخش قابل توجهی از ناوگان حملونقل عمومی کرج فرسوده است ارسال به دوستان
رشد ۷۸ درصدی ترانزیت غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از افزایش ۷۸ درصدی ترانزیت غیرنفتی، رشد ۱۹ درصدی ترابری ایمن مسافران دریایی و افزایش ۸۶ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر غرب هرمزگان خبر داد. «قاسم عسکرینسب» با ارائه گزارشی از عملکرد 9 ماهه بنادر غرب هرمزگان در سال ۹۷ اظهار داشت: در این دوره زمانی در مجموع 6 میلیون و ۷۵۹ هزار و ۵۸۵ تن کالای نفتی و غیرنفتی در این بنادر تخلیه و بارگیری شد و از مجموع یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۷۷۶ تن کالای غیرنفتی در بنادر این منطقه، بندرلنگه با جابهجایی بیش از ۹۹۴ هزار تن، رشد ۶ درصدی داشته است. وی افزود: از مجموع عملیات انجام شده در بنادر غرب هرمزگان 5 میلیون و ۲۸۸ هزار و ۸۰۹ تن به فرآوردههای نفتی اختصاص داشته است. عسکرینسب اظهار کرد: طی دوره زمانی یادشده، حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی در این بنادر (که عمده آن محموله خودرو بوده است) به ۲۱۸ هزار و ۵۱ تن رسید که نشانگر رشد ۷۸ درصدی در همسنجی با سال گذشته است. مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه با اشاره به صادرات ۷۳۵ هزار و ۶۳۴ تن کالای غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان افزود: این رقم در همسنجی با سال گذشته، افزایش ۲۱ درصدی داشته است. وی افزود: از مجموع صادرات غیرنفتی انجام شده، بندر لنگه توانست رقم ۷۱۸ هزار و ۱۸۶ تن را به خود اختصاص دهد که نشان از رشد ۱۲ درصدی در این زمینه دارد. عسکرینسب تصریح کرد: طی 9 ماه نخست سال جاری بیش از ۵۵ هزار تن کالای غیرنفتی وارد این بنادر شد که حجم آن در همسنجی با سال گذشته به دلیل افزایش تولیدات داخلی ۵۸ درصد کاهش داشته است. این مقام مسؤول حجم صادرات محصولات کشاورزی، دامی و احشام در بنادر غرب هرمزگان را ۲۲۵ هزار و ۱۳۸ تن اعلام کرد که بیانگر رشد ۱۷ درصدی است. مدیر بنادر و دریانوردی بندر لنگه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ هزار و ۹۵۵ TEU کانتینر پر در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که در این بخش، افزایش ۸۶ درصدی را شاهد بودیم. وی اضافه کرد: از مجموع عملیات کانتینری در این بنادر، بندر لنگه با تخلیه و بارگیری ۳ هزار و ۱۵۳ TEU کانتینر پر توانست رشد ۱۹ درصدی را به خود اختصاص دهد. ارسال به دوستان
عملیات روباتها
امید رامز: هفته گذشته بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با سفر به کشورهای حاشیه خلیجفارس از برگزاری یک کنفرانس [اواخر بهمنماه جاری] در ورشو لهستان خبر داد. پمپئو هدف اصلی این کنفرانس را که به گفته او، از مقامات ۷۰ کشور دنیا برای حضور در آن دعوت شده، هشدار درباره خطرات افزایش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه برای شرکتکنندگان این کنفرانس اعلام کرده بود. طبق پیشبینیها مقاماتی از آمریکا، رژیم صهیونیستی، جبهه ضدایرانی منطقه شامل کشورهای عربی شورای همکاری خلیجفارس(در رأس آنها عربستان) که در سالهای گذشته مواضع ضدایرانی شدیدی داشتهاند و در جنگهای سوریه و عراق نیز حامی تکفیریها بودهاند و از افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه هراس داشته و اخیرا نیز به نوبت دست دوستی به سمت رژیم صهیونیستی دراز کردهاند و همچنین مقاماتی از کشورهای اروپایی که در سالهای گذشته مأمن تروریستهای ضدایرانی بودهاند و در روزها و ماههای اخیر نیز با همراهی آمریکا به ریل تحریم بازگشتهاند، از میهمانان این کنفرانس خواهند بود. ارسال به دوستان
دریای بیتدبیری ساحل ندارد
امیر استکی: امروز که دوشنبه باشد خیلی اتفاقی رادیو را روشن کردم و از میانه اخبار در جریان سفر یکی از مقامات به استان کرمان قرار گرفتم. چیزی که باعث تعجب من و نوشته شدن این یادداشت شد، این بود که یکی از پروژههایی که با دستان پرتوان این مسؤول عزیز افتتاح خواهد شد پروژه «فولاد کرمان» با اشتغالزایی 300 نفری است. به معنای واقعی کلمه برق 3 فاز از سرم پرید. چقدر باید به قول مردم کوچه و بازار «دریای حماقت بیساحل» باشد که ما وسط کویر تشنه کرمان کارخانه فولاد بزنیم؟! کارخانهای که بیشترین نیازش کمیابترین ماده در کویر است! کارخانهای که از تعداد شاغلانش معلوم است ابدا کارخانه کوچکی هم نیست. در میانه بحران آب در ایران و در تنش بزرگی که این کمبود در استانهای مرکزی ایران ایجاد کرده است براستی اگر از طنز و مطایبه گذر کنیم، این توسعه نامتوازن را باید نشانه چه بدانیم؟! جهالتی عمیق به نظر نگارنده عامل این اتفاق است. کارخانههای فولادسازی مثل قارچ در مناطق کویری ایران سبز میشوند. تفسیر غلط پهلوی دوم از توسعه باعث شد در دل کویر ذوبآهن اصفهان با هزینههای هنگفت بنا شود، بلایی که این کارخانهها بر سر استان اصفهان و زایندهرود آوردند درس عبرتی برای سیاستمدارانی که این طرحها با نفوذ آنها احداث میشوند، نشده است. این احداث کارخانهها نه لطف به مردم کرمان است و نه لطف به مردم یزد! این خیانت بزرگی است که در حق آنها میشود. بدون شک سرزمین آبا و اجدادی آنها اگر در کل تاریخ کم آب ولی قابل زیستن بود، در آینده نزدیک به برهوتی غیر قابل زیست تبدیل خواهد شد؛ و بد آنجاست که آبرسانی از نقاط دیگر به منظور ادامه فعالیت کارخانههای فولاد، اکوسیستم دیگر نقاط را هم دستخوش تغییر قرار خواهد داد. آن هم در شرایطی که به علت رونق موقت اقتصادی، جمعیت این مناطق کویری بسیار بیشتر از حدی شده است که منابع پایدار این استانها بتواند جوابگوی آنها باشد. دیر نیست که یک مهاجرت عظیم از این مناطق صورت بگیرد و به دنبال خود فقر را به همراه بیاورد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|