تکمیل پروژه ریلی ایلام توسعه استان را تضمین میکند
دروازه کربلاآخرین حلقه راهآهن غرب
استاندار ایلام وعده داد سوت راهاندازی خط ریلی ایلام 3 ماه دیگر به صدا درمیآید
ایلام که بهعنوان دروازه عتبات عالیات شناخته میشود، تنها استانی است که از مزیت اتصال به راهآهن غرب کشور بیبهره مانده و تاکنون هم زیرساختهای لازم در این باره فراهم نشده است. استان ایلام بهواسطه کوهستانی بودن و کمتوجهی مسؤولان از سالهای گذشته دارای مشکلات بسیار زیادی در حوزه زیرساختهای حملونقل است که بخشی از محرومیتهای امروز استان هم به دلیل نبود همین زیرساختهاست. این استان که بهواسطه ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک و وجود مرز مهران بهعنوان دروازه عتبات عالیات در کشور شناخته میشود، از راه ارتباطی مناسب محروم مانده است. راههای استان هرچند در سالهای اخیر توسعه یافته ولی به دلیل کوهستانی بودن و هزینه بالای راهسازی، بسیاری از این پروژهها سالها طول میکشد تا منجر به نتیجه شود. ضعفهای زیرساختی در جادهها، نبود آزادراه، مشکلات پروازهای فرودگاه و... اهمیت وجود راهآهن در استان ایلام را که سالانه فقط 5/4 میلیون زائر عتبات عالیات از آن عبور میکنند دوچندان کرده است. پروژه راهآهن سالهاست که در این زمینه مطرح میشود ولی عملیاتی نشده است. هماکنون که راهآهن غرب در حال تکمیل است و این خط ریلی تا استان کرمانشاه کشیده شده، فرصت بسیار مناسبی برای برخورداری استان ایلام از راهآهن و پیوستن این استان به شبکه ریلی فراهم شده است. حضور زائران عتبات عالیات در طول سال برای گذر از مرز مهران و همچنین صادرات کالا به عراق در این مرز، ساخت راهآهن را در استان ایلام توجیهپذیر کرده است اما باید دید بالاخره این خواسته بحق مردم برای خروج از بنبست جغرافیایی چه زمانی محقق میشود؟ هر چند سال ۱۳۹۲ توسط رئیسجمهور وقت یک بار پروژه راهآهن ایلام کلنگزنی شد ولی هیچوقت این پروژه آغاز نشد و به نظر میرسد به دلیل نبود سرمایهگذار این کلنگزنی فقط نمایشی بوده است.
استاندار ایلام در گفتوگو با مهر اظهار داشت: یکی از اولویتهای مهم مسؤولان استان ایلام توسعه زیرساختهای جادهای اعم از بزرگراه و آزادراه، ریلی و فرودگاهی است که بر همین اساس به طور جدی مساله متصل شدن استان به پروژه راهآهن در سطح ملی پیگیری شده است. قاسم سلیمانیدشتکی بیان داشت: اتصال ایلام به شبکه راهآهن کشور خواسته بحق مردم است و این مساله در سطح ملی با همکاری افراد دلسوز نتیجه داده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز میشود. وی افزود: نخستین سفر وزیر راه و شهرسازی پس از انتصاب به استان ایلام بود که در این سفر قول داد در شاخصهای مربوط به زیرساختهای ارتباطی به استان توجه ویژه داشته باشد. پس از بحث و تبادلنظر زیاد جمعبندی این شد که راهآهن ایلام به راهآهن غرب الحاق شود. استاندار ایلام در ادامه اظهار داشت: پس از جلسات متعددی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، اول عنوان شد راهآهن استان نیاز به مصوبه ماده ۲۳ یعنی مجوز سازمان برنامهوبودجه دارد، ولی پس از بحث و تبادلنظر زیاد جمعبندی این شد که راهآهن ایلام به راهآهن غرب الحاق شود که به این طریق خودبهخود مسیر ماده ۲۳ طی شده است. وی همچنین گفت: در نهایت عنوان شد که باید پروژه راهآهن استان آغاز شود، با وزیر راه و شهرسازی و معاونان توافق شد قسمتی از پروژه راهآهن که مشاور کار مطالعاتی آن را انجام داده به مناقصه گذاشته شود. سلیمانیدشتکی تصریح کرد: این قسمت که فاز اول راهآهن استان بوده و قرار است به مناقصه گذاشته شود، ۱۷ کیلومتر خط ریلی از سمت اسلامآباد غرب بهطرف ایلام است. استاندار ایلام گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار فاز اول طرح راهآهن استان ایلام است و ردیفی که در بودجه برای این طرح پیشبینیشده ۱۵ میلیارد تومان است. مابقی اعتبار طرح نیز یا توسط دولت پرداخت میشود یا اینکه تضمین بازپرداخت توسط دولت به بخش خصوصی داده میشود. وی در ادامه افزود: ما اصرار داشتیم این پروژه قبل از عید آغاز شود، در حال حاضر هم میتوانیم این کار را شروع کنیم اما برنامه مسؤولان این است که پروژه راهآهن در سفر رئیسجمهور به استان آغاز شود که بهاحتمال بسیار قوی اردیبهشتماه سال ۹۸ خواهد بود. استاندار ایلام افزود: قطعاً پروژه راهآهن استان تا 3 ماه آینده اجرایی و عملیاتی میشود. وی ادامه داد: کل پروژه راهآهن استان ۷۲ کیلومتر است ولی در آینده میتوان این خط ریلی را از استان به شهر مهران و درنهایت شهرهای مذهبی عراق متصل کرد که باعث جهشی بزرگ در استان میشود. وی افزود: مساله بسیار مهم دیگر در استان پیگیری متصل شدن استان به آزادراههای کشور است، نخستین مورد آزادراه کرمانشاه- حمیل- ایلام- مهران است که این پروژه چند وقت پیش در کرمانشاه توسط وزیر راه و شهرسازی کلنگزنی و عملیاتی شده است. سلیمانیدشتکی تصریح کرد: بحث دوم متصل شدن استان به آزادراه پل زال- دهلران- مرز چیلات است که در این رابطه قولهایی داده شده است. تحول بعدی از حوزه راههای استان اجرای تونل کبیرکوه به طول 5/6 کیلومتر بهعنوان یکی از بزرگترین تونلهای کشور است. وی افزود: این پروژه ۲۳۰ کیلومتری در 2 فاز اجرایی میشود؛ فاز اول از مهران تا دهلران و فاز بعدی از دهلران تا اندیمشک است که این مهم هم باعث تحول در زیرساختهای ارتباطی استان میشود. وی گفت: فراخوان این طرح نیز انجام شده است، البته در قسمتهایی در حوزه دهلران وزارت راه با همکاری وزارت نفت این کار را شروع کرده است. سلیمانیدشتکی افزود: تحول بعدی از حوزه راههای استان اجرای تونل کبیرکوه به طول 5/6 کیلومتر بهعنوان یکی از بزرگترین تونلهای کشور است که تا چند ماه آینده عملیات حفاری آن به اتمام میرسد.
ایجاد راهآهن در ایلام مطالبه عمومی مردم است
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با پروژه راهآهن استان اظهار داشت: استان ایلام نیازمند توسعه زیرساختهای ارتباطی است و نمایندگان استان در مجلس به طور جدی مسائل توسعه جادهها و راهآهن استان را پیگیری میکنند. جلال میرزایی با اشاره به اینکه ساخت و تکمیل راهآهن مطالبه عمومی مردم و مسؤولان و نمایندگان استان است، گفت: همه مقدمات و اعتبارات این پروژه فراهم شده و قطعاً این پروژه بزودی در استان کلید میخورد. وی تصریح کرد: ایلام دارای امنترین مرز زمینی ایران است و گذرگاه اصلی عتبات عالیات محسوب میشود، قطعاً وجود راهآهن میتواند منجر به توسعه خدمات به زوار عتبات عالیات نیز شود. نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از طریق رایزنی با کمیسیون تلفیق و سازمان برنامهوبودجه در حال افزایش اعتبارات طرح راهآهن استان هستیم.