|
تداوم آلودگی هوای تهران برای گروههای حساس
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز هوای پایتخت برای دومین روز پیایی در شرایط ناسالم برای گروههای حساس بود و پیشبینی میشود این شرایط تداوم داشته باشد. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای روز یکشنبه نیز با میانگین ۱۱۰ در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. کیفیت هوای دیروز نیز با میانگین ۱۱۲ در شرایط ناسالم برای گروههای حساس بود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از کمکاری دولت در هوشمندسازی مدارس گزارش میدهد
فقط 10 درصد مدارس هوشمندند!
وزیر اسبق آموزشوپرورش در گفتوگو با «وطن امروز»: دولت ملزم به اجرای قانون هوشمندسازی مدارس تا پایان سال 1400 است
اسدالله خسروی*: با وجودی که دولت مکلف به انجام هوشمندسازی مدارس تا سال 1400 است اما بیتوجهی دولت به چنین مقولهای موجب شده است فقط 10 درصد مدارس کشور مجهز به سیستم هوشمند شوند. به گزارش «وطن امروز»، طبق برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به هوشمندسازی مدارس شده است؛ تکلیفی که 2 وزارتخانه آموزشوپرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار هم باید آن را محقق کنند. بسترسازی شیوه مدرن آموزش و یادگیری در مدارس برای خروج وزارت آموزشوپرورش از شیوه آموزش سنتی و نیز فراهم کردن لوازم مورد نیاز الکترونیکی شدن مدارس توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اهدافی است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد تا 2 در سال آینده محقق شود. کارشناسان عملکرد دولت روحانی در هوشمندسازی مدارس را مثبت نمیدانند، چرا که این دولت نتوانسته است در راستای توسعه هوشمندسازی مدارس با جدیت گام بردارد. از طرفی وزارت آموزشوپرورش نیز توجهی به مدرنیزه کردن شیوه آموزش و یادگیری ندارد. این بیتفاوتیها از سوی دولت موجب شد تا چندی پیش برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، چگونگی روند هوشمندسازی مدارس را از وزیر ارتباطات مطالبه کنند.
* ضرورت ایجاد بستر لازم برای هوشمندسازی مدارس
کارن خانلری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت هوشمندسازی مدارس به «وطنامروز» گفت: اگر هوشمندسازی به ارتقای سطح علمی و بهبود کیفیت نحوه تدریس و آموزش در مدارس منجر شود و در نهایت دانشآموزان از طریق هوشمندسازی، راحتتر و با محتوای بهتر تحصیل کنند، باید به سرعت در این مسیر حرکت کرد. البته در بحث هوشمندسازی مدارس باید دید آیا برای رسیدن به چنین هدفی زیرساختهای لازم وجود دارد و اینکه آیا دولتها به این موضوع توجه ویژه میکنند؟ از طرفی نباید فقط به بحث تامین تجهیزات و لوازم هوشمند کردن مدارس اندیشید، بلکه باید معلمان نیز روش آموزش صحیح را بخوبی بدانند. وی در پاسخ به این سؤال که چه اندازه مدارس کشور اکنون مجهز به سیستم هوشمند هستند، گفت: آمار دقیقی از هوشمندسازی مدارس ندارم اما به نظر میرسد کمتر از 10 درصد مدارس کشور هوشمندسازی شدهاند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به محدود بودن منابع مالی آموزشوپرورش اشاره کرد و افزود: تامین زیرساختهای آموزشوپرورش برای ارتقای سطح آموزش بسیار اندک است. با این وجود حرکت در راستای تقویت آموزش و تلاش برای ایجاد زیرساختهای نوین علمی در مدارس دولتی ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در چنین شرایطی هوشمندسازی مدارس از این قاعده مستثنا نیست. خانلری تصریح کرد: اگر دولت در ایجاد زیرساختهای آموزشی به موجب کمبود منابع مالی ناتوان است، حداقل ملزومات ارتقای سطح مدیریت و آموزش را در وزارت آموزشوپرورش مهیا کند و از طرفی راهکارهای کارشناسانه و مکانیزمهای خاص را در این زمینه به کار گیرد، چرا که وزارت آموزشوپرورش یکی از مهمترین و حساسترین وزارتخانهها بوده و سرنوشت آینده کشور به این وزارتخانه مرتبط است.
* عقبماندگی کشور در آموزش و تحصیل بهروز
علیاکبر جلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره کمتوجهی دولت نسبت به توسعه مدارس هوشمند به «وطن امروز» گفت: نظرات متفاوت مسؤولان درباره اجرای هوشمندسازی مدارس و نیز سهلانگاری دولتها نسبت به بهکارگیری علوم روز دنیا در مدارس، موجب شده است شیوه آموزش و یادگیری در ایران همچنان سنتی بماند.
جلالی بر ضرورت توسعه مدارس هوشمند در کشور تاکید کرد و گفت: زمانی که برای نخستینبار در ایران، تاسیس مدارس هوشمند مورد توجه قرار گرفت، ابتدا 500 مدرسه هوشمند از سوی وزارت آموزشوپرورش وقت با قابلیت ارزیابی یک ستاره، 2 ستاره و 3 ستاره و با سیستمی قوی و مکانیزم بسیار خوب ایجاد شد اما به مرور زمان و به علت برخی نظرات نادرست و غیرکارشناسانه، متاسفانه این روند، مسیر مطلوبی را طی نکرد تا جایی که اکنون نقش مدرسههای هوشمند در آموزش و یادگیری بسیار کمرنگ و فعالیت آنها بهصورت پراکنده و اندک شده است.
وی به مزایای توسعه مدارس هوشمند اشاره کرد و افزود: توسعه مدارس هوشمند علاوه بر کاهش چشمگیر بودجه آموزشوپرورش، سطح علوم دانشآموزان را ارتقا میدهد و موجب خواهد شد دانشآموزان در دنیای پیشرفته الکترونیک از آموزشهای مدرن یادگیری عقب نمانند.
جلالی با بیان اینکه آماده کردن دانشآموزان برای ورود به دنیای دیجیتال نیاز امروز و ضرورت آینده آنهاست، اظهار داشت: به نظر میرسد توسعه مدارس هوشمند در کشور باید اولویت اول آموزشوپرورش باشد، چرا که در آینده و اکنون نیز شغلی پیدا نمیشود که با فناوری اطلاعات مرتبط نباشد. دنیا اکنون بهسمت پیشرفت در حرکت است و بهرهگیری از فناوریهای نوین ضرورتی اجتنابناپذیر است. سوال اینجاست چرا به جای حرکت در مسیر توسعه فناوری اطلاعات و نیز گسترش مدارس هوشمند، مدارس کشور همچنان بهصورت سنتی اداره و کمتر به توسعه مدارس هوشمند توجه میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: برخی مسؤولان به جای تلاش در راستای چابکسازی مدارس و تمرکز بر آموزش و یادگیری از طریق فناوری اطلاعات، کمبود بودجه را مانع گسترش مدارس دیجیتال عنوان میکنند. این در حالی است که دولت برای یک دانشآموز در یک روستای دورافتاده هزینههای گزاف میکند. در حالی که میتوان با توسعه مدارس هوشمند، نظام آموزشی کشور را الکترونیکی کرد تا بودجه آموزشوپرورش نیز هدفمند هزینه شود. در دنیای پیشرفته امروز، ساخت مدارس بهصورت انبوه جای خود را به توسعه زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی در بستر دستگاههای دیجیتال داده است. با این وجود دانشآموزان در کشورهایی که به هوشمندسازی مدارس معتقدند، حتی برای آموزش و کسب علم کمتر به چنین مدارسی میروند، چرا که براحتی میتوانند آموزشهای لازم را از راه دور و از طریق دستگاههای دیجیتال چون کامپیوتر و موبایل کسب کنند؛ مگر اینکه در زمانهای مشخص آن هم برای فعالیتهای اجتماعی و گروهی یا کارهای عملی و آزمایشگاهی دانشآموز به مدرسه برود.
پدر فناوری اطلاعات ایران، مسأله مهم در هوشمندسازی مدارس را توجه ویژه به تولید محتوای آموزش و تخصص و تبحر معلمان در نحوه تدریس عنوان کرد و افزود: متاسفانه این رویه در فرهنگ فکری آموزشوپرورش دیده نمیشود. آموزشوپرورش راهی را طی میکند که دهها سال است همین راه طی میشود، یعنی آموزش به صورت سنتی، در حالی که در کسب دانش و شیوه آموزش باید متناسب با پیشرفت دنیا حرکت کرد. اکنون بیشتر وقت بچهها صرف رفت و آمد به مدارس میشود بدون اینکه ارتقای دانایی آنچنانی داشته باشند. در چنین شرایطی با توجه به پیشرفتهای جهانی عصر دیجیتال، آموزش، شیوه یادگیری و... نیازمند یک تحول بزرگ در آموزشوپرورش هستیم.
جلالی با بیان اینکه تفکر حاکم بر آموزشوپرورش متاسفانه تفکری خطی است، گفت: با توجه به برنامهریزیهای توسعه برای دستیابی به اهداف چشمانداز، در سازمان یا وزارتخانهای چون وزارت آموزشوپرورش، هر ساله درصدی رشد (مثلا 5 درصد برای سال آینده) در نظر گرفته میشود، اگر چه بعضا چنین هدفی نیز محقق نمیشود اما دستیابی به رشد 5 درصدی در نظر گرفته شده، زمانی است که طی یک سال، تکنولوژی در دنیا 10 سال جلو افتاده است. حال با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی در دنیا، بیتوجهی به هوشمندسازی مدارس ضربات سنگینی به آینده دانشآموزان وارد میکند.
از طرفی امروز آموزشها در دنیا به گونهای است که مدرک کارایی چندانی ندارد. حتی پیشبینی میشود مدارک ابتدایی و متوسطه و... در آینده فقط برای یادگیری باشد. اکنون در دانشگاههای پیشرفته دنیا، ثبتنامکنندگان دنبال مدرک نیستند بلکه دنبال کسب علوم و تکنولوژی هستند، چرا که در آینده مدرک آنچنان مهم نیست بلکه تخصص و تبحر در برخی شغلها مورد توجه است، در حالی که ما نسبت به این مهم بیتفاوت هستیم.
خبرنگار*
***
[وزارت ارتباطات ملزم به هوشمندسازی مدارس روستایی و مناطق محروم است]
وزیر اسبق آموزشوپرورش در گفتوگو با «وطن امروز»، به وعده دولت در هوشمندسازی تمام مدارس کشور تا پایان سال 1400 اشاره کرد و افزود: مطابق برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ملزم به هوشمندسازی تمام مدارس روستایی، مناطق محروم و حواشی شهرها شده است. حمیدرضا حاجیبابایی با بیان اینکه هوشمندسازی مدارس در دولت دهم کلید خورد، افزود: طی آن سالها مدارس زیادی در مناطق کمبرخوردار و روستایی هوشمندسازی شد اما در دولت روحانی هنوز گزارش مثبتی مبنی بر ورود گسترده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناطق تعریفشده برای هوشمندسازی مدارس به گوش نمیرسد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ملزم به هوشمندسازی مدارس است و این شیوه آموزش و تحصیل قانونی است که باید اجرا شود، گفت: کمتوجهی به چنین موضوعی در دنیای پیشرفته امروزی، تبعات منفی زیادی را بهدنبال دارد، چرا که امروز شیوه تدریس، آموزش و تحصیل در حال تغییر است و سهلانگاری دراین زمینه منجر به عقبماندگی کشور در آینده خواهد شد. حاجیبابایی افزود: هر چند دولت موظف به هوشمندسازی مدارس در روستاها و مناطق کمبرخوردار است اما خود اولیای دانشآموزان نیز در مراکز شهری برای هوشمندسازی مدارس باید با آموزشوپرورش یا مراکز آموزشی همراه شوند.
ارسال به دوستان
جای خالی «پیمانکار برفروب» در شهرداری تهران!
گروه اجتماعی: موج انتقادات به ناکارآمدی شهرداری تهران در مدیریت این کلانشهر همچنان ادامه دارد و حتی عزل 2 شهردار(شهرداران نواحی 4 و 5 منطقه یک) در کلانشهر تهران نیز نتوانسته است مردم را نسبت به ناتوانی شهرداران تهران در رفع مشکلات ترافیکی، برفروبی معابر و حفاظت از درختان پایتخت در پی بارشهای اخیر، متقاعد کند. به گزارش «وطن امروز»، بارش نخستین برف پاییزی مدیران شهری را غافلگیر کرد و موجب شد علاوه بر قفل شدن برخی خیابانها و اتوبانهای پایتخت درکنار سخت شدن عبور و مرور، آسیبهای جدی نیز به درختان برخی مناطق تهران وارد شود. این اتفاقات در حالی داد شهروندان تهرانی را نسبت به عدم مدیریت درست شهری درآورده است که شهردار تهران به جای توجه به هشدارهای جدی سازمان هواشناسی و آماده کردن پرسنل خدماترسان برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناشی از بارش برف یا آبگرفتگی معابر و... که طی این ماه مشکلات زیادی را برای پایتختنشینان ایجاد کرد، دست به اخراج شهرداران ناکارآمد زده است. نارضایتی مردم از ناکارآمدی شهرداری تهران در رفع مشکلات بموقع شهری بویژه در پی بارش برف اخیر پایتخت تا جایی بود که شورای شهر نیز بر عملکرد ضعیف شهرداری تهران نسبت به این موضوع صحه گذاشت. رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در اینباره میگوید در اتفاقات شنبه هفته قبل و ترافیک سنگین معابر بخشی از کمکاری و خطاها بر عهده شهرداری تهران بود. افشین حبیبزاده با بیان اینکه شهرداری باید تا ۱۵ آبانماه قرارداد پیمانکاران برفروبی را منعقد میکرد، افزود: عدم شرکت پیمانکاران در مناقصه این کار را به تاخیر انداخت، در نتیجه بخشی از مشکلات رخ داده در روز برفی به این دلیل بوده است. وی با تاکید بر اینکه شرکت نکردن پیمانکاران در مناقصه مذکور دست شهرداری را برای عقد قرارداد در مرحله بعد با هر کسی باز میگذارد، تصریح کرد: به این ترتیب مناقصه و عقد قرارداد با پیمانکاران جهت برفروبی دیگر به تعویق نمیافتد. همچنین درباره چرایی عدم استقبال پیمانکاران از مناقصه برفروبی باید گفت: شاید در این مناقصه مبلغ پایه کم بوده و برای پیمانکاران صرفه کافی را نداشته است. به هر حال شهرداران در پی عدم استقبال پیمانکاران میتوانند مناقصات را محدود برگزارکنند و طوری نباشد که شهر از نیروی کافی خدمات برخوردار نباشد. بنا به این گزارش، شهردار تهران در حالی نسبت به جذب پیمانکار آن هم در فصلی که هوا رو به سردی میرود کمتوجهی کرده است که باید پیشبینی چنین اتفاقاتی را با بارش نخستین برف در کلانشهر تهران میکرد تا مدیران شهری پایتخت غافلگیر نمیشدند و مشکلاتی برای مردم ایجاد نمیشد.
دیروز همچنین رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفته بود، شهردار قرار بود اسامی مقصران برفروبی هفته گذشته را به شورا اعلام کند ولی تاکنون این موضوع محقق نشده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر درخواست کرده بود شهرداری با خاطیان برفروبی هفته گذشته برخورد کند؟ گفت: منتظر گزارش کتبی شهردار در این زمینه هستیم. حناچی گزارشی اعلام نکرده و قرار است مقصران مربوط معرفی شوند. از شما خبرنگاران درخواست دارم این موضوع را از شهردار پیگیری کنید که چرا گزارش خاطیان برفروبی تاکنون به شورای شهر ارائه نشده است.
ارسال به دوستان
233 اتاقک اسکان موقت به زلزلهزدگان آذربایجان تحویل شد
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۲۳۳ اتاقک اسکان موقت برای زلزلهزدگان آذربایجانشرقی در روستاهای شهرهای میانه و سراب تحویل شده است. عزیزالله مهدیان در گفتوگو با ایرنا، با بیان اینکه با تحویل این تعداد اتاقک به نیاز زلزلهزدگانی که تقاضای برخورداری از اتاقک موقت داشتند، پاسخ داده شده است، افزود: پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی بر اساس ارزیابی کارشناسان این بنیاد بلافاصله برای ۳ هزار واحد احداثی و بیش از ۲ هزار واحد تعمیری برآورد خسارت شد. وی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز برای تجهیزات و کمک بلاعوض بهمنظور ساخت واحدهای مسکونی و اسکان موقت تامین شده است، اظهار داشت: تاکنون برای حدود یک هزار نفر از افرادی که تقاضای پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال اجارهبها برای اسکان موقت تا پایان کار بازسازی داشتند نیز این مبلغ پرداخت شده است. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تا پایان این هفته موضوع اسکان موقت برای تمام خانوادههایی که ساکن در منطقه هستند به وسیله اسکان در اتاقکها یا پرداخت نقدی اجارهبها، حل میشود.
ارسال به دوستان
وجود ۶۴ هزار بخاری گازی غیراستاندارد در مدارس کشور
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: با حرکت در مسیر استانداردسازی سیستم گرمایش مدارس به دنبال جمعآوری بخاریهای گازی هستیم که خطرشان نسبت به بخاریهای نفتی خیلی کمتر است ولی بر اساس ضوابط نظام مهندسی که وجود شعله مستقیم در کلاس درس ممنوع است باید آنها برچیده شود که ۶۴هزار کلاس درس را شامل میشود. مهرالله رخشانیمهر در گفتوگو با میزان، درباره آخرین وضعیت جمعآوری بخاریهای نفتی از مدارس کشور گفت: تمام مدارسی که علمک گاز به آنها رسیده است بخاریهای نفتیشان جمعآوری شده ولی باز هم برخی مدارس وجود دارند که علمک گاز به آنها رسیده اما هنوز هم از بخاری نفتی استفاده میکنند به این دلیل که از نظر مهندسی دارای اشکالاتی بودهاند. وی در ادامه بیان کرد: مدارسی که علمک گاز به آنها نرسیده و همچنان با بخاری نفتی اداره میشوند ۲۶ هزار کلاس درس است که البته میزان آنها ۳۳ هزار کلاس بوده که به وسیله برخی روشها این تعداد را کم کردهایم. با استفاده از سیستمهای مختلف مثل سیستم حرارت مرکزی گازوئیلی، رادیاتورهای برقی و اسپلیتهای 2 زمانه آمار میزان کلاس درس با بخاری نفتی را کم کردهایم.
ارسال به دوستان
پلیس
* جریمه ۴۰ هزار تومانی برای توقف وسایل نقلیه در پیادهرو
به گفته رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، برابر قانون پارک کردن وسایل نقلیه سواری و موتوری در پیادهروها ممنوع و دارای جریمه است. به گزارش میزان، افزایش روزانه تعداد خودروهای شخصی و در مقابل کاهش جای پارک، باعث ایجاد پدیده پارک در پیادهروها شده است. یک مقام انتظامی به این سوال که آیا پارک کردن وسایل نقلیه در پیادهرو ممنوع است پاسخ داد. سرهنگ محمد رازقی گفت: توقف در حریم پیادهروها یکی از انواع تخلفات ساکن است. این تخلف، باعث ایجاد بینظمی ترافیکی در سطح شهر و ایجاد مزاحمت برای شهروندان میشود. وی با اشاره به اینکه این تخلف در تهران بشدت انجام میشود، افزود: عنوان جریمهای برای توقف وسایل نقلیه در پیادهرو وجود دارد و مبلغ ۴۰ هزار تومان اعمال قانون به آن تعلق خواهد گرفت.
***
* «سارقان» ستارهدار میشوند
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا از ستارهدار شدن سارقان خبر داد و گفت: در مجموعه پلیس تخصصی سارقان کیفقاپ، موبایل قاپ و سارقان به عنف مشخص شدهاند و مورد هدف ما هستند. سرهنگ رضا موذن در گفتوگو با ایلنا، درباره وقوع جرائمی مانند سرقت گفت: از ابتدای سال تاکنون تقریبا با کاهش ۱۷ درصدی در کل سرقتها اعم از سرقتهای خرد و بزرگ مواجه بودهایم. وی ادامه داد: با توجه به ایجاد قرارگاه سرقت که کماکان نیز تا پایان سال پیگیر آن هستیم، جلوی سرعت رشد سرقت را گرفتهایم. در مجموع هم با کاهش وقوع سرقت مواجه بودیم و هم ۲۲ درصد افزایش کشفیات را داشتیم؛ یعنی ما در کشفیات نیز تلاشهایمان را بیشتر کردهایم تا بتوانیم احساس امنیت بیشتری به مردم بدهیم. معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا تاکید کرد: ما از مردم میخواهیم طلا و پولهای خود را در منازل نگهداری نکنند یا هنگام خروج از منزل طلا و پول را از منزل خارج کرده و به صندوق امانت بسپارند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|