|
جدیدترین اخبار درباره معاملات مسکن در تهران
تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در آبانماه ۹۸ به ۴ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل، 5/19 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل، 7/40 درصد کاهش نشان میدهد. در این ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده، 12میلیون و 460 هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0/2 درصد کاهش و 8/35 درصد افزایش نشان میدهد.
ارسال به دوستان
ایرادات به طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی ادامه دارد
دیکتاتورسازی به اسم استقلال
مسعود درخشان: دیکتاتوری بانک مرکزی به اسم استقلال در این طرح توجیه شده است
گروه اقتصادی: طرحی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با عنوان طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است، در واقع شامل 2 لایحه و یک طرح است؛ طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا که حاصل مطالعات کمیتهای با همین نام در مجلس نهم است و لایحه دولت برای اصلاح قوانین بانکی و همچنین قانون بانک توسعهای. طراحان طرح اصلاح قانون بانکداری مجلس، لوایح ارسال نشده دولت به مجلس را با طرح خود ادغام و طرح بانکداری جمهوری اسلامی را نهایی کردند. به گزارش «وطن امروز»، هنور جزئیات این طرح منتشر نشده است اما تعدادی از اقتصاددانان و کارشناسان بانکداری اسلامی این طرح را مورد بررسی قرار داده و نظرات خود را درباره این طرح عنوان کردهاند. پروفسور مسعود درخشان، اقتصاددان در اینباره اظهار داشت: اولین کاستی این طرح عدم درک صحیح از مفهوم استقلال بانک مرکزی است. استقلال بانک مرکزی مدتهاست در مجامع علمی کشور مطرح بوده است اما به مفهوم استقلال کمتر توجه شده است، یعنی چه استقلال بانک مرکزی؟ از دیدگاه بنده استقلال بانک مرکزی محفوظ بودن این بانک از دخالتهای غیرکارشناسانه مرکز قدرت در کشور است. وی افزود: استقلال بانک مرکزی موقعی تامین میشود که سیاستهای پولی- بانکی و ارزی یک کشور توسط گروهی از متخصصان و صاحبنظران و افراد آگاه و با تجربه اما مستقل از جناحبندیهای سیاسی و مستقل از تاثیرپذیری و نفوذ مراکز قدرت اتخاذ شود، به این بانک مرکزی مستقل میگویند. درخشان افزود: مستقل بودن بانک مرکزی یعنی مقدرات نظام پولی و بانکی کشور در یک فضای کاملا کارشناسانه تدوین و نظارت شود. آیا این طرح توانسته به این سمت حرکت کند؟ از نظر من مطلقا این هدف را تامین نکرده، بلکه تلقی این طرح از استقلال چیزی جز قدرت کامل رئیس بانک مرکزی نیست، لذا استقلال را با دیکتاتوری رئیس بانک مرکزی یکی گرفته است. این اقتصاددان اظهار داشت: در این طرح، استقلال بانک مرکزی چیزی جز قدرت مطلق رئیس بانک مرکزی نیست. در جای جای این طرح استقلال بانک مرکزی مساوی با قدرت رئیس بانک مرکزی است.
همچنین وحید شقاقی، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی ضمن انتقاد به این طرح، گفت: ما به دنبال استقلال بانک مرکزی در اجرای سیاستهای پولی و مالی هستیم. استقلال نظام مالی یا پولی کشور بسیار مهم است و یکی از چالشهای قانون قبلی ارتباط تنگاتنگ این دو نظام مالی و پولی کشور بود. متاسفانه در این طرح پیشنهادی، استقلال نظام پولی کشور و استقلال بانک مرکزی کشور با تقویت قدرت رئیسکل بانک مرکزی یکی دانسته شده که خطای راهبردی است. شواهد متعدد در دهههای گذشته نشان میدهد کسری بودجه دولت توسط استقراض از بانک مرکزی و در سالهای اخیر با دست درازی به سیستم بانکی جبران شده که این خود یعنی چاپ پول و فشار بر طرف دارایی نظام بانکی و افزایش انجماد منابع مالی بانکها که بر مشکلات نظام بانکی مکرر افزوده شده است.
وحید شقاقی گفت: 4 نکته اصلی در طرح جدید باید مورد توجه قرار گیرد.
1- در این طرح، استقلال بانک مرکزی با قدرت تام رئیسکل بانک مرکزی اشتباه گرفته شده است.
2- در طول دوره 36 ساله عملیات بانکی، ربا تعریف نشده است.
3- سود علیالحسابی که تقریبا برای سپردههای بانکی یک سود قطعی تلقی شده، مسأله بنیادی است که ربا نیز در آن نهفته است که ذهنیت ربوی بودن را تشدید میکند و در طرح جدید این چالش شدیدتر خواهد شد.
4- عقود اسلامی بویژه عقود مشارکت مدنی با ساختار کنونی نظام بانکی سازگاری ندارد و همان ساختار نظام بانکی فعلی نیز در این طرح حفظ شده است. با توجه به اینکه سیستم بانکی ما توانایی اجرای عقود مشارکت مدنی را ندارد، پیشنهاد میشود بانکها را 2 دسته کنیم:
الف- بانکهای تجاری: این بانکها توانایی انجام عقود مشارکت مدنی را مطلقا ندارند.
ب- بانکهای سرمایهگذاری: این بانکها با ساختار جدید مبتنی بر اجرای سرمایهگذاری و انجام عقود مشارکت مدنی، زیر نظر وزارت اقتصاد باشند و مسؤولیت سرمایهگذاری و جذب سپردههای جامعه و راهاندازی در قالب عقود مشارکت مدنی را دارند.
این استاد دانشگاه گفت: نظام اقتصادی کشور متاسفانه به یک نظام سرمایهداری مالی که بدترین نوع نظام سرمایهداری است، مبدل شده است. متاسفانه در 50 سال گذشته که نظام سیاسی و اقتصادی شبهمدرن در کشور شکل گرفت، به سمت یک نظام سرمایهداری کثیف در قالب نظام سرمایهداری مالی حرکت کردیم که این کثیفترین نوع نظام سرمایهداری است. وی گفت: یعنی اگر از من بپرسند اقتصاد ایران چه نوع نظام اقتصادی دارد باید بگویم سرمایهداری مالی. در برخی محافل به صورت ناآگاهانه ریشه مشکلات اقتصادی کشور را اقتصاد اسلامی دانسته و آن را متهم میکنند، درحالی که باید به صراحت گفت نظام اقتصادی کشور بیشتر از نوع نظام سرمایهداری مالی است.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» درباره کارنامه مردود دولت روحانی در تخصیص درآمدهای هدفمندی یارانهها به مردم گزارش میدهد
بیپناهی درآمدها
«صندوق درآمدهای هدفمندی» راهکار شفافیت هزینهکرد منابع است
گروه اقتصادی: با گران شدن بنزین و بازگشت به سهمیهبندی، دوباره موضوع هدفمندی یارانهها داغ شده است. از سویی دولت ادعا میکند تمام عواید حاصل از اصلاح قیمت بنزین را به مردم باز میگرداند و از طرفی بخش زیادی از یارانهبگیران میگویند سبد معیشتی به حسابشان واریز نشده است. بهنظر میرسد مشخص نبودن درآمدها و هزینههای طرح هدفمندی یارانههای انرژی، فضای غبارآلودی را شکل داده تا دولت بدون پاسخگویی به مردم و مجلس، در هزینهکرد درآمدها صاحب اختیار باشد. بازخوانی تجربه اجرای طرح هدفمندی یارانهها میتواند مشخص کند آنچه اجرا شده با آنچه باید اجرا میشد، چقدر فاصله دارد.
به گزارش «وطن امروز»، قانون هدفمندی یارانهها از آذرماه سال 89 اجرایی شد و هدف از این قانون واقعی کردن قیمتها در اقتصاد ایران و عادلانهتر توزیع کردن درآمدهای ملی میان شهروندان بود. در این قانون مصارف اینگونه بیان شده است: 30 درصد به بخش تولید، 20 درصد به دولت بابت افزایش هزینهها و 50 درصد به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به شهروندان بویژه اقشار آسیبپذیر پرداخت شود. بنا بر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ترکیب مقرر در قانون هدفمند کردن یارانهها در هیچ یک از سالهای اجرای قانون رعایت نشده است.
* یارانهها در جیب شرکتهای دولتی
بعد از اجرای قانون هدفمندی و افزایش حدود 5 برابری قیمت انرژی در سال 89، دولت مدعی بود هزینههای شرکتهای دولتی باید بر اساس قیمتهای قبلی محاسبه شود و منابع جدید متعلق به سازمان هدفمند کردن یارانههاست. بهتدریج در سالهای بعد با افزایش تورم و در نتیجه افزایش هزینههای شرکتها، درخواست آنها برای افزایش سهم خود از منابع حاصل از فروش حاملهای انرژی بیشتر شد و هر کدام تا آنجا که توانستند سعی در بزرگ کردن سهم خود از منابع حاصل کردند. جالب اینجاست که در سالهای اجرای قانون هدفمندی، سهم شرکتها از این منابع را نه مجلس بلکه معاون اول رئیسجمهور تعیین میکرده است. در نتیجه خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون اینگونه تعریف شد که از سرجمع منابع حاصل از فروش حاملهای انرژی در داخل کشور، مالیات بر ارزش افزوده و هزینههای شرکتها کسر و مابقی به حساب سازمان هدفمندی واریز شود.
بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، سرجمع منابعی که از مصرفکنندگان داخلی بابت فروش حاملها در سال 1394 جمع شده، حدود 697 هزار میلیارد ریال است. این میزان در سال 1393 حدود 590 هزار میلیارد ریال بود. پس از کسر مالیات بر ارزش افزوده و هزینه شرکتها از مبلغ یادشده، حدود 360 هزار میلیارد ریال در سال 1394 به حساب سازمان هدفمند کردن یارانهها واریز شده است. این مبلغ در سال 1393 حدود 357 هزار میلیارد ریال بود. به بیان دیگر در سال 1394 تنها نیمی از پول پرداختی مردم بابت حاملها، صرف بازپرداخت نقدی میان آنها شده است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد در سال 97 معادل 5/34 درصد از کل درآمد حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی به شرکتهای دولتی بازپرداخت شده است. به بیان دیگر، عایدی مردم از هدفمندی یارانهها در بخش برق و آب تقریبا هیچ است و بخش زیادی از عایدی حاصل از فروش آب و برق به حساب شرکت آبفا و توانیر بازپرداخت شده است.
* ضرورت شفافسازی عواید هدفمندی بنزین
پس از گذشت حدود 2 هفته از طرح گرانی بنزین، هنوز پسلرزههای این اتفاق جامعه را میلرزاند. اجرای ناگهانی طرح از یکسو و پرداخت نکردن یارانه معیشی به بخش کثیری از مردم از سوی دیگر، نارضایتیها را افزایش داده است. آنچه دولت باید در شرایط کنونی انجام دهد، شفافسازی عواید هدفمندی یارانههاست. دولت باید مشخص کند دقیقا به چند نفر یارانه 45500 تومانی پرداخت میکند و چرا 15 میلیون نفر از این یارانهبگیران باید حذف شوند؟ دولت باید بهطور رسمی و دقیق اعلام کند تاکنون چند نفر یارانه معیشتی را دریافت کردهاند؟ البته آنچه تاکنون از زبان مسؤولان بیان شده، با واقعیات جامعه فاصله زیادی دارد. دولت باید در اولین اقدام عواید و مصارف قانون هدفمندی یارانهها و سهم مردم و شرکتهای دولتی از واقعی شدن قیمتها را بیان کند.
* اصلاح هزینهکرد بخش سلامت
آمارها نشان میدهد مبالغ هنگفتی از منابع حاصل از هدفمندی یارانهها در بخشهای دیگر هزینه شده است بهطوری که در سال جاری، طرح تحول سلامت به تنهایی 4900 میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانهها را به خود اختصاص داده است. دولت به این بهانه که هزینههای مردم در بخش سلامت را کاهش دهد، بخشی از منابع هدفمندی یارانهها را در طرح تحول سلامت هزینه کرده است اما در عمل نهتنها هزینه مردم کاهش نیافته، بلکه پرداختی مستقیم مردم هم افزایش پیدا کرده است. طرح تحول سلامت، همچنان بخش زیادی از بودجه کشور را به خود اختصاص داده و با توجه به روند فزاینده هزینههای آن که عمدتا بر دوش دولت، مردم و سازمانهای بیمهگر قرار دارد، برای ادامه حیات خود نیاز جدی به تامین منابع جدید مالی دارد. آنطور که آمارها نشان میدهد هزینههای نظام سلامت از سال 89 تا 95 بیش از 3 برابر شده است و با ادامه روند فعلی در صورت اصلاح نکردن طرح تحول سلامت، بخش زیادی از یارانه مردم در این طرح هزینه خواهد شد. حدود 77 درصد از بودجه سلامت به بخش درمان اختصاص یافته است که از این میزان، بخش زیادی صرف تامین نیروی ارائهکننده خدمات پزشکی میشود. پزشکان فعال در مراکز درمانی دولتی، بخش اعظمی از درآمد خود را در قالب کارانه و به ازای ارائه خدمات درمانی دریافت میکنند، بنابراین بخش قابل توجهی از مبلغ تخصیص یافته دولت از محل منابع حاصل از هدفمندی یارانهها به جیب پزشکان میرود، از این رو اصلاح طرح تحول سلامت بویژه تعرفههای پزشکی و کاهش پرداختی از جیب مردم ضروری بهنظر میرسد.
* اصلاح ساختار اخذ مالیات
برخی گمانهها حاکی از آن است یکی از انگیزههای دولت برای افزایش قیمت بنزین، جبران کسری بودجه است. با توجه به اینکه فروش نفت بهدلیل تحریمهای ظالمانه سخت شده، دولت بهدنبال درآمدهای جایگزین است. این اقدام در صورتی پذیرفتنی است که دولت ابتدا اقدامات دیگری را برای افزایش درآمدهای خود انجام میداد و سپس سراغ افزایش قیمت بنزین میرفت.
یکی از این اقدامات، افزایش درآمدهای مالیاتی است. امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی حجم فرار مالیاتی را ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان دانسته است. علاوه بر اعداد و ارقام بزرگ فرار مالیاتی در اقتصاد کشور، ارقام قابل توجهی نیز در حوزه انحرافات مالیاتی مشاهده میشود. انحراف مالیاتی ناشی از ضعف قانونگذاری در کشور است؛ طبقهای که درآمد بالایی دارد، طبق قانون از مالیات معاف میشود. برای مثال طبق قانون مالیاتهای مستقیم تمام فعالیتهای فرهنگی از مالیات معاف هستند. این موضوع باعث شده بسیاری از فعالان فرهنگی مثل بازیگران سینما از مالیات معاف باشند، در صورتی که اقشاری مانند معلمان قبل از دریافت حقوقشان مالیات پرداخت میکنند. همچنین طبق این قوانین، پتروشیمیهای کشور که در حال حاضر از حاشیه سود بالایی برخوردارند و با صادرات محصولات خود سود کلانی به جیب میزنند نیز از مالیات معاف هستند. البته مصادیق معافیتهای مالیاتی در اقتصاد کشور بسیار زیاد است و تنها به این دو مورد محدود نشده و بسیاری از نهادها و ارگانها را دربرمیگیرد. این موضوع باعث شده مجموع معافیتهای مالیاتی نیز رقم بزرگی داشته باشد.
همانطور که گفته شد، دولت باید در شیوه اجرای هدفمندی یارانهها تجدیدنظر کند. ابتدا در بخش درآمدها، همه درآمدها را در صندوق هدفمندی یارانه بدون هیچ کم و کسری واریز و با هماهنگی مجلس مصارف را معین کند و سهم مردم بویژه اقشار کمدرآمد را بهطور تمام و کمال از هدفمندی یارانهها بپردازد. در قدم بعدی نحوه هزینهکرد را به طور شفاف گزارش دهد و طرحهایی همچون طرح تحول سلامت را اصلاح کند. در آخر برای جبران کسری بودجه، به چابکسازی دولت و اصلاح ساختار مالیاتستانی کشور بپردازد.
منابع دریافتی از شرکتها از ابتدای سال 97 تا تاریخ 13/9/ 97 (ارقام به تومان)
***
یارانهای برای پرداخت یا حذف کردن؟
علیحسین نبیزاده، دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر حوزه هدفمندی یارانهها در گفتوگو با «وطن امروز»، ضمن انتقاد از سیاست گرانی بنزین و سهمیهبندی انجام شده، اظهار داشت: آنچه در سال 89 اتفاق افتاد 2 هدف داشت؛ یک هدف اصلاح قیمتها بود و هدف دیگر توزیع یارانه بهصورت عادلانه میان مردم. اما آن چیزی که هماکنون شاهد آن هستیم خارج از قانون و نافی هر 2 موضوع است. این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر به نظر میرسد هر ایرانی به کمک 50 هزار تومانی معیشتی نیاز دارد؛ کمکی که هدف آن برای مردم روشن نیست و چون تجربه هدفمندی یارانهها نشان داده سهم مردم در هدفمندسازی تقریبا به سمت حذف پیش میرود و نه بازتوزیع درآمدها، از آن ناراضی هستند. نبیزاده گفت: آنچه در سالهای 89 و 90 بین مردم توزیع میشد کل عایدی هدفمندی یارانهها بود اما این عایدی به مرور زمان بین دولت و مردم تقسیم شد و سهم مردم ثابت ماند اما سهم دولت از این منابع افزایش پیدا کرد، لذا مردم متوجه شدند به مرور زمان از هدفمند کردن یارانهها ضرر میکنند. بهصورت کلی مردم حس میکنند این طرح به نفع آنها نیست به همین دلیل هم نارضایتی دیده میشود. مردم این حرف دولت را قبول نمیکنند که میگوید تمام عایدی طرح به خودشان بازگردانده میشود، زیرا تجربه تلخ هدفمندی یارانهها را دارند که چندین سال است رقم ثابتی برای آنها واریز میشود.
* وقتی سهم دولت از مردم بیشتر شد
وی با بیان اینکه به قدری در هزینههای هدفمندی یارانهها انحراف اتفاق افتاد که سال 98 از 140 هزار میلیارد تومان درآمد آن فقط 42 هزار میلیارد تومان برای مردم در نظر گرفته شد، اظهار داشت: الباقی این رقم صرف امورات بودجه دولت شده است که قابل قبول نیست و حتی خلاف مفاد قانون هدفمندی است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مفهوم حذف یارانهها این است که شما یارانه کالایی را حذف میکنید و به تعبیری قیمت آن را آزاد میکنید اما منظور از هدفمند کردن یارانهها این است که کماکان یک یارانهای را دولت برای کالا در نظر بگیرد اما با شیوه دیگری به مردم پرداخت کند. شیوه دولت آزادسازی بود، یعنی قیمت بالا رفت و درآمدهای حاصل از آن هم هزینه بودجه و مصارف دولت شد. خب مسلم است مردم از این کار خوششان نمیآید. نبیزاده در تشریح این موضوع گفت: محل مصارف یارانه حذف شده از روی کالاها در طرح هدفمندی هم جالب بود؛ بخشی از آن در یارانه آرد و نان هزینه شد و بخشی در طرح تحول سلامت. بخشی به لولهکشی نفت و بخشی هم به لولهکشی گاز اختصاص یافت و عمده آن را وزارت نفت، شرکت گاز و وزارت نیرو برداشت کردند. اتفاقی که میافتد این است که این منابع در راه مصارف دولت هزینه میشود. برای همین ما اصطلاح حذف یارانه را به کار میبریم؛ پس یارانه برای حذف شدن است، نه برای پرداخت به مردم!
* صندوق درآمدهای هدفمندی
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سال 89 زمانی که دولت میخواست قانون هدفمندی یارانهها را اجرا کند، پیشنهاد داد صندوق هیأت امنایی تشکیل شود و کل عواید ناشی از هدفمندی یارانهها وارد آن صندوق شود. اگر این عواید وارد صندوق میشد، دیگر امکان اینکه دولتها یا مجلس بتوانند به صورت سالانه در بودجههای سنواتی نسبت به این منابع دخل و تصرفی داشته باشند، وجود نداشت. وی گفت: با ایجاد این زیرساخت، منابع و مصارف طرح هدفمندی شفاف میشد. به دلیل اینکه چنین اتفاقی روی نداد کسی هم درباره منابع و مصارف یارانهها اطلاعی ندارد. این بیاطلاعی در سطح کارشناسی نیست، بلکه حتی نمایندگان مجلس هم خبر ندارند. این کارشناس اقتصادی با تشکیک در این موضوع که تمام عواید حاصل از گرانی بنزین به مردم میرسد، اظهار داشت: در اینکه مابهالتفاوت قیمت بنزین به مردم پرداخت میشود شکی نیست اما نکته مهم کاهش مصرف مردم است که منجر به صادرات بنزین میشود. صادرات هم با رقم خوبی رخ میدهد و حالا سوال اینجاست که این عواید کجا میرود؟ طبق قانون اگر این درآمد به مردم داده نشود باید سهم صندوق توسعه ملی شود. غیر از این باشد، شاهد انحراف عظیمی هستیم. البته اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، دولتی که در صادرات نفت مشکل دارد باید بتواند از راههای دیگری، کسری بودجه خودش را جبران کند.
ارسال به دوستان
در لایحه بودجه سال آتی مقرر شد
اختصاص ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی
در نهایت در روزهای پایانی تدوین بودجه سال آینده، بار دیگر ارز مورد نیاز کالاهای اساسی با نرخ 4200 تومانی بسته شد. البته ارز سایر کالاها احتمالا به روال گذشته و با نرخ نیمایی تامین خواهد شد. در جریان تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۹، موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از تمام کالاها حتی کالاهای اساسی که در سال جاری با این ارز تامین میشدند نیز مطرح بود و به طور جدی مورد بررسی قرار گرفت. سیاست بر این بود که ارز تمام کالاها حتی کالاهای اساسی با نرخ بازار نیما تامین شود و در نهایت برای کالاهای اساسی و دارو ارز یارانهای در نظر بگیرند. اما در روزهای گذشته و با بررسی کلیات لایحه بودجه در هیات دولت، ظاهرا مخالفتهایی در این رابطه وجود داشته و در نهایت تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان قرار است ادامه پیدا کند. انتظار میرفت برای سال آینده در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومان بازنگری صورت بگیرد که البته مطرح هم شد ولی اعلام رسمی سازمان برنامه و بودجه از ماندگاری نرخ ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده خبر میدهد.
ارسال به دوستان
افزایش قیمت ارز و سکه در هفته گذشته
در هفته گذشته تمام شاخصهای بازار روندی صعودی داشتند. دلار در ابتدای هفته ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در پایان معاملات روز پنجشنبه با 600 تومان افزایش به ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. قیمت یورو نیز که در ابتدای هفته ۱۳ هزار تومان بود، مجموعا با 600 تومان افزایش در طول هفته، با قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.
در پایان هفته گذشته سکه امامی در حالی به قیمت ۴ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسید که در پایان آبانماه ۴میلیون و ۱۵۳ هزار تومان بود.
هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در آخرین روز آبان ۴۲۴ هزار تومان قیمت داشت اما این هفته با ۱۰هزار تومان افزایش قیمت به ۴۳۴ هزار تومان رسید.
شاخص کل بورس هم در اولین هفته آذرماه، یک درصد رشد کرد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملات هفته گذشته به ۳۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد رسید که ۶ هزار و ۲۳۴ واحد نسبت به هفته ماقبل خود افزایش داشت. در این مدت، صنعت حملونقل، دارو و بیمه با بیشترین رشد همراه بودند.
ارسال به دوستان
ثبت ۵۸ هزار درخواست در سایت اعتراض به عدم دریافت یارانه حمایتی
سخنگوی ستاد مشمولان کمک معیشتی دولت گفت تاکنون ۵۸ هزار درخواست با پذیرش تعهدات در سایت اعتراض به عدم دریافت یارانه حمایتی ثبت شده است که یکی از این تعهدات پذیرش بررسی زیرسیستمی اطلاعات بانکی مردم است. حسین میرزایی با بیان اینکه پس از واریز کمکهای معیشتی به حساب مردم، کمتر از 5 میلیون درخواست برای واریز ثبت شده است، گفت: البته در این میان بیش از 10 درصد از درخواستها مربوط به افرادی است که سرپرست خانوار نیستند و تعداد رکوردهای تکراری نیز بسیار زیاد است، یعنی افرادی که درخواست خود را ثبت کردند و مجددا اطلاعات خودشان را نقض کردند. وی بیان کرد: از چهارشنبه سامانه hemayat.mcls.gov.ir قابل دسترسی بوده و مردم نباید به سایتی غیر از این سامانه مراجعه کنند. تاکنون 58 هزار درخواست با پذیرش تعهدات در سامانه ثبت شده است که یکی از این تعهدات پذیرش بررسی زیرسیستمی اطلاعات بانکی مردم است. وی اشاره کرد: کسانی میتوانند به سامانه ذکر شده مراجعه کنند که کد رهگیری از دستور #6369* دریافت کرده باشند. کسانی که قبلا از دریافت یارانه انصراف داده بودند، باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه و ثبتنام کنند و با مراجعه به بانک، افتتاح حساب کنند و در نهایت پایش اقتصادی شوند که در صورت داشتن شرایط، یارانه و پول کمک معیشتی را دریافت خواهند کرد.
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
استیضاح زنگنه جدی است
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به درخواست بیش از 72 نماینده برای استیضاح وزیر نفت، گفت: با توجه به شرایط مجلس و دغدغه نمایندگان این استیضاح رای میآورد. علی گلمرادی درباره آخرین وضعیت استیضاح زنگنه به فارس گفت: این استیضاح در ابتدا با 50 امضا کلید خورد ولی به مرور زمان تعداد درخواستکنندگان افزایش یافت. عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: هفته گذشته زنگنه در این کمیسیون حاضر شد و برخی توضیحات را در پاسخ به تعدادی از نمایندگان درخواستکننده استیضاح ارائه کرد اما اعلام کرد برای پاسخ به موارد مطروحه در متن درخواست استیضاح نیاز به زمان بیشتری است، لذا جلسه دوم کمیسیون انرژی با وزیر نفت به 17 آذر موکول شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|