|
سینمای مستند چگونه محملی برای معرفی چهرههای جدید به سینمای داستانی میشود
دنیای واقعی سینمای داستانی
احسان سالمی: سینمای مستند یکی از قدرنادیدهترین عرصههای هنری در کشور ما است؛ عرصهای که معمولا آثار متنوع و قابل توجهی در آن تولید میشود ولی به واسطه اینکه ظرفیتهای تبلیغاتی سینمای داستانی را ندارد، کمتر مورد توجه رسانههای رسمی و فضای مجازی قرار میگیرد. این در حالی است که تاریخ سینمای ایران پر است از نامهایی که از سینمای مستند کار حرفهای خود را آغاز کردهاند و حالا در سینمای داستانی ایران نامهایی پرآوازه به شمار میآیند. اما آنچه بهانه ما برای نوشتن این گزارش و پرداختن به مسأله حضور مستندسازان در عرصه سینمای داستانی شد، اتفاق ویژه جشنواره امسال در عرصه فیلم اولیهاست؛ مستندسازانی که قرار است بعد از تجربه ساخت چندین مستند، برای نخستینبار تجربه کار با بازیگران حرفهای و ساخت یک اثر داستانی را هم تجربه کنند.
***
نامهای بزرگی که احتمالا نشنیدهاید!
بعضی از فیلمسازان سینمای داستانی در ایران آنقدر به واسطه فیلمهای سینمایی که ساختند در میان مخاطبان شناخته میشوند که اساسا شاید هیچکس نداند این فیلمسازان نامدار نیز زمانی شانس خود را با سینمای مستند تجربه کردند. ناصر تقوایی و کیانوش عیاری از نسل فیلمسازانی هستند که در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فعالیت میکردند و اتفاقا سابقه بسیاری در زمینه ساخت فیلمهای مستند داشتهاند. تقوایی که بسیاری او را با آثاری چون «ناخدا خورشید» و «صادق کُرده» به خاطر میآورند، در فیلمهای مستند خود عموما بر مفاهیم جامعهشناسانه متمرکز میشد. او البته در فیلمهای مستندی که میساخت بیشتر بر جنبه گزارشگونه و همچنین نمایش واقعیت تاکید داشت. احتمالا کمتر کسی از مخاطبان سینمای ایران است که نام مستندهای معروف و مهم تقوایی از جمله «باد جن»، «اربعین» و «مشهد قالی» را شنیده باشد. کیانوش عیاری هم از جمله چهرههایی است که احتمالا شما خوانندگان این مطلب به واسطه حواشی اخیر، او را بیشتر با فیلم «خانه پدری» به خاطر بیاورید یا در بهترین حالت او را با سریال ماندگار «روزگار قریب» در خاطر داشته باشید اما عیاری هم از جمله کسانی است که یکی از اولین مستندهای ساخته شده در سینمای پس از انقلاب کار او است. مستند «تازه نفسها» از او، اثر کمتر دیده شدهای است که در تابستان سال 58 در حال و هوای پس از انقلاب ساخته است. این مستند با دیدگاهی واقعگرایانه، وضعیت روزهای پس از انقلاب و شور و اشتیاق مردم انقلابی را نمایش میدهد و نشان از وجود یک روحیه قوی و پویای جمعی میان مردم آن روزگار دارد.
***
مستندسازانی که سینماییساز شدند
اگر بخواهیم فهرست فیلمسازانی که سابقه کار در دنیای مستند را در کنار سوابق کاری خود در عرصه فیلمهای داستانی دارند، پشت سر هم ردیف کنیم، قطعا باید از مجید مجیدی یاد کنیم. مجیدی حضور در سینما را با ساخت مستندهای کوتاه آغاز کرد و اتفاقا در کنار همه موفقیتهایی که در سینمای داستانی داشته و اغلب مخاطبان نیز میدانند، توفیقات قابل توجهی هم در عرصه مستند داشته است. مجید مجیدی در سال ۸۰ با مستند «پابرهنه تا هرات» توانست جایزه منتقدان جشنواره فیلم تسالونیکی را از آن خود کند و چند سال بعد هم مستند کوتاهی را برای المپیک پکن ۲۰۰۸ کارگردانی کرد. «رضای رضوان» معروفترین مستند مجیدی است که روایتی از کفشداران حرم رضوی محسوب میشود و تا امروز بارها از شبکههای مختلف تلویزیون روی آنتن رفته است. در کنار مجیدی میتوان از محمدرضا اصلانی نوشت که سالها در سطح یک سینمای مستند ایران فعالیت داشته و البته او نیز با عقبه همین تجربه وارد سینمای داستانی شد و 2 فیلم داستانی «شطرنج باد» و «آتش سبز» را کارگردانی کرد. نادر طالبزاده هم از جمله چهرههای شناخته شده سینمای مستند است که وضعیتی مشابه محمدرضا اصلانی در این زمینه داشت. او نیز با سابقه سالها فعالیت در عرصه مستند، سریال «بشارت منجی» تلویزیونی را بر اساس زمینههای مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخت.
***
فیلمسازی داستانی با نگاه مستند
نمیتوان از سینمای مستند گفت و اسمی از رسول صدرعاملی نیاورد. صدرعاملی از جمله فیلمسازانی بود که کار در سینمای حرفهای داستانی را همزمان با مستندسازی تجربه کرد. او در عین آنکه در سال 1359 با تهیهکنندگی فیلم «خونبارش» بهعنوان اولین پروژه سینماییاش، کار در سینمای داستانی را آغاز کرده بود، در سالهای جنگ تحمیلی نیز همراه با «علی مزینانی» مستندهای مختلفی را درباره این اتفاق مهم تولید کردند؛ نگاهی که میشد آن را در بطن برخی آثار سینمایی او نیز مشاهده کرد. ابراهیم حاتمیکیا هم از آن دست فیلمسازانی است که نخستین تجربههایش برای ورود به سینمای داستانی را بهواسطه فعالیت در سینمای مستند به دست آورده است. او که سابقه همکاری با گروه مستندسازی «روایت فتح» در زمان دفاعمقدس را داشت، در زمان ساخت اولین آثار سینمایی خود یعنی «هویت» و «دیدهبان» در سالهای 64 و 67 باز هم به شاخصههای سینمای مستند وفادار بود و حتی میتوان روایت این دو اثر را به شکلی روایتی خاطرهآمیز و مستندگونه از حال و هوای دفاعمقدس دانست. البته در میان فیلمسازان زن سینمای ایران هم نمونههایی از فیلمسازانی را داریم که همزمان با سینمای داستانی، به سینمای مستند نیز توجه کردهاند و به نوعی میتوان تاثیر سینمای مستند را در ساختههای داستانی آنها نیز دید. رخشان بنیاعتماد یکی از بهترین نمونهها برای این موضوع است.
***
ستارههای مستند در سینما
سینمای مستند در کنار همه تاثیرات مثبتی که در مسیر رشد و اعتلای سینمای داستانی داشت، زمینهساز معرفی چندین ستاره تازه به سینمای داستانی ایران هم شده است. یکی از نمونههای متاخر این اتفاق را باید محمدحسین مهدویان دانست؛ فیلمسازی که پیش از ورود به جریان ساخت آثار داستانی، با مستندسازی کار خود را آغاز کرد. او حتی برای ورود به عرصه داستانی نیز با یک «داکیو درام» کار خود را آغاز کرد تا «ایستاده در غبار» او که حاصل حمایت سازمان رسانهای اوج از یک فیلمساز فیلم اولی بود، تبدیل به یکی از مهمترین ساختههای یک دهه اخیر سینمای ایران شود؛ اثری که توانست با حضور در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر در سال 94، سیمرغ بلورین بهترین فیلم این جشنواره را از آن خود کند. همچنین نرگس آبیار را هم میتوان دیگر ستاره سینمای داستانی در این چند سال اخیر دانست که برای نخستینبار با سینمای مستند کار خود را آغاز کرد. آبیار که سال پیش با فیلم تحسینشده «شبی که ماه کامل شد» بسیاری از جوایز مهم سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر را بهدست آورد، سالها در حوزه ساخت فیلمهای مستند فعالیت کرده بود. از این میان مستند «یک روز پس از دهمین روز» یکی از مهمترین مستندهای او بود که حضور درخشانی در جشنوارههای جهانی داشت.
***
امیدهای امسال سینمای داستانی به سینمای مستند
اما امسال هم سینمای داستانی ایران شاهد حضور چندین مستندساز باسابقه در عرصه ساخت آثار سینمایی است. شاخصترین این مستندسازان را باید سیاوش سرمدی دانست. سرمدی که قرار است با حمایت مرکز فیلم و سریال عصر سازمان اوج اولین اثر سینمایی خود را با عنوان «اوج 110» تولید کند، پیش از این مستندهای موفقی همچون «ادواردو»، «امام موسی صدر»، «چمران به روایت دختر جبل عامل»، «80 سال مقاومت» و «داوطلب مرگ» را تولید کرده و برای آنها جوایز متعددی کسب کرده است. «اوج 110» سرمدی که یکی از اصلیترین مدعیان گرفتن سیمرغ بهترین فیلم نگاه نو امسال است که در کنار سازمان اوج، حمایت نیروی هوایی ارتش را هم برای ساخت آن دارد. علاوه بر سرمدی، امسال محمد کارت نیز قرار است از سینمای مستند برای نخستینبار پشت دوربین ساخت یک اثر سینمایی قرار بگیرد. «شنای پروانه» عنوان اثر محمد کارت است که رسول صدرعاملی، تهیهکنندگی آن را برعهده دارد و یکی از آثار پربازیگر جشنواره فجر امسال و البته یکی از مدعیان جدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو امسال است.
***
اعلام اسامی هیأت 3 نفره انتخاب مستندهای فجر
این روزها با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در کنار خبرهای جالبی که در ارتباط با فیلمهای سینمایی که خود را برای حضور در این دوره از جشنواره آماده میکنند، فیلمهای مستند نیز در تلاش برای رسیدن به این رویداد هستند. تازهترین خبر در ارتباط با این فیلمها هم که در آخر هفته گذشته اعلام شد مربوط به اعلام اسامی هیأت 3 نفره انتخاب فیلمهای مستند برای این رویداد بود. براساس آنچه دبیرخانه سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرده، بابک بهداد، رامین حیدری فاروقی و مرتضی شعبانی در این دوره از جشنواره انتخاب فیلمهای مستند را بر عهده خواهند داشت. بابک بهداد برگزیده دوره گذشته جشنواره در بخش مستند متولد ۱۳۵۲ در تهران دارای مدرک کارشناسی سینما در رشته کارگردانی است. از فیلمهای مستند او میتوان به نخل روز دهم، نامه، یادداشتهای روزانه یک مسافر و بهارستان خانه ملت اشاره کرد. رامین حیدریفاروقی، رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی تهیهکنندگان مستند و رئیس آکادمی هنر و فنون سینمایی ایران متولد ۱۳۴۵ در تهران دارای مدرک کارشناسی کارگردانی سینما، کارشناسیارشد پژوهش هنر و دکترای فلسفه هنر است. مجموعههای مستند رودی تا بهشت، ابر باد ماه، گره، دیدار، اینجا آفریقاست، شرق دیوار آفتاب و خشت بهشت از ساختههای این فیلمساز و پژوهشگر محسوب میشوند. مرتضی شعبانی، مدیرعامل موسسه فرهنگی روایت فتح و مدیر مرکز مستند حقیقت است. از مستندهای او میتوان از حمزه، درهای بسته دیوارهای بلند، ۱۲ جولای، ضاحیه، زیتون تلخ، نسیم حیات و کلاس درس نام برد.
ارسال به دوستان
سینما
پایان «خروج» با حضور دیرباز
فیلمبرداری فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا با اضافه شدن کامبیز دیرباز در روزهای پایانی، به کار خود پایان داد. به گزارش «وطن امروز»، تازهترین محصول مرکز فیلم و سریال اوج به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا پس از حدود 3 ماه تصویربرداری در شهرهای گچساران و قم به پایان رسید تا خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کند. «خروج» که بیستمین فیلم حاتمیکیا در مقام کارگردان در سینمای ایران است درباره کشاورزانی است که برای گفتن اعتراض خود به تهران میآیند تا حرفهای خود را به مسؤولان بگویند. این فیلم قصهای انتقادی- اجتماعی دارد و به احتمال زیاد یکی از آثار مهم و جنجالی سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر خواهد شد. حاتمیکیا آخرین بار با ساخت فیلم «به وقت شام» در این جشنواره حضور پیدا کرده بود.
***
کدام فیلمها در هفته پیش بیشتر فروختند؟
جدیدترین آمار فروش فیلمهای سینمایی روی پرده نشان میدهد فیلم سینمایی«منطقه پرواز ممنوع» با استقبال مخاطبان به مرز فروش یک میلیارد تومانی رسیده است. جدیدترین آمار فروش فیلمهای سینمایی روی پرده سینماها به شرح زیر منتشر شده است: «مطرب» ۱۴میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان در ۲۳روز اکران، «ماجرای نیمروز: رد خون» ۵ میلیارد و ۹۱۰ میلیون در ۶۵ روز اکران، «هزارتو» ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون در ۳۷ روز اکران، «چشم و گوش بسته» ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون در ۲۳ روز اکران، «مسخرهباز» ۳ میلیارد و۵۱۰ میلیون در ۵۱ روز اکران، «کلوپ همسران» ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون در ۷۲ روز اکران، «درخونگاه» یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون در ۵۸ روز اکران، «خانه پدری» یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون در ۲۱ روز اکران، «سال دوم دانشکده من» یک میلیارد و ۶۰ میلیون در ۵۸ روز اکران، «منطقه پرواز ممنوع» ۹۹۰ میلیون در ۲۳ روز اکران، «سمفونی نهم» ۶۱۰ میلیون در ۲۳ روز اکران، «بنیامین» ۴۸۵ میلیون در ۲۳ روز اکران، «تورنادو» ۳۸۰ میلیون در ۲۳ روز اکران، «معکوس» ۲۰ میلیون در ۲ روز اکران، «آخرین داستان» ۱۵ میلیون در ۲ روز اکران و «لیلاج» ۸ میلیون تومان در ۲ روز اکران.
ارسال به دوستان
فراخوان دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاعمقدس منتشر شد
فراخوان دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاعمقدس توسط ستاد برگزاری این رویداد منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاعمقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت بهمنظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نیز ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت برپا میشود و از ناشران، موسسات فرهنگی و علاقهمندان به حوزههای مرتبط دعوت شده برای ثبتنام و حضور در این نمایشگاه اقدام کنند. علاقهمندان به ثبتنام در این رویداد، میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.ICFI.ir مراجعه کنند. زمان در نظر گرفته شده برای ثبتنام در این نمایشگاه تا پنجشنبه ۱۴ آذر است. زمان برگزاری نمایشگاه هم از روز شنبه ۲۳ تا ۲۹ آذر است. دهمین دوره نمایشگاه یادشده در شهر بندرعباس برپا میشود.
ارسال به دوستان
«فراری» بازسازی میشود
کمپانی برادران وارنر کارگردان مورد نظر برای بازسازی «فراری» را انتخاب کرد. به گزارش «وطن امروز»، آلبرت هیوز از سوی کمپانی برادران وارنر برای بازسازی درام جنایی «فراری» محصول سال ۱۹۹۳ انتخاب شد. این فیلمساز که سازنده فیلمهایی چون «پرزیدنتهای مرده» و «آلفا» است، این فیلم را بر مبنای فیلمنامهای به قلم برایان تاکر میسازد. فیلم اصلی «فراری» در ۱۶۷ دقیقه با بازی هریسون فورد در نقش دکتر ریچارد کیمبل ساخته شد. او به صورتی ناعادلانه و بر مبنای شواهد ساختگی، به قتل همسرش متهم شد و باید تلاش میکرد قاتل واقعی همسرش را پیدا کند. اما با توجه به تلاش گسترده برای یافتن وی، این کار بسادگی ممکن نبود. در فیلم اصلی نقش رئیس افبیآی را تامی لی جونز بازی کرده بود. «فراری» را اندرو دیویس بر مبنای فیلمنامه جب استیوارت کارگردانی کرده بود. این فیلم در ۷ رشته نامزد کسب جایزه اسکار بود که شامل بهترین فیلم هم میشد. در نهایت جونز برای این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کرد. این در حالی است که جفری کاتزنبرگ نیز در شبکه فیلمهای کوتاه موبایلی کیوبی در حال کار روی همین موضوع است و «فراری» با بازی بوید هولبروک و کیفر ساترلند را در دست ساخت دارد. یک سریال نیز با عنوان «فراری» و با همین موضوع در دهه ۱۹۷۰ روی آنتن رفته بود. دیو جانسن، بازیگر نقش اول این سریال در سال ۱۹۸۰ درگذشت و از دیدن فیلم سینمایی آن ناکام ماند.
ارسال به دوستان
سرنوشت یک سریال الف فاخر سیما مشخص شد
طلاق ابوالقاسم طالبی در تهران کلید خورد
جدیدترین سریال ابوالقاسم طالبی با عنوان «طلاق» و به سفارش سیمافیلم در تهران کلید خورد. به گزارش «وطن امروز»، خبر ساخت این مجموعه چند ماه پیش و در خلال گفتوگوی حسین کرمی، رئیس سابق مرکز سیمافیلم مطرح شده بود، آن هم درست در شرایطی که مدتی پیش از آن شایعاتی در ارتباط با احتمال ساخت اثری برای انتشار در شبکه نمایش خانگی از سوی ابوالقاسم طالبی مطرح شده بود. اما در نهایت طالبی این سریال 35 قسمتی را که در زمره سریالهای الف فاخر تلویزیون جا میگیرد، برای پخش در رسانه ملی کلید زد. بر اساس آنچه خبرگزاری تسنیم روز گذشته منتشر کرد، تیم کاری ابوالقاسم طالبی و «طلاق» کار تصویربرداری را در تهران جلو میبرند؛ نکتهای کوتاه که طالبی تهیهکننده و کارگردان این سریال هم اعلام و البته به این نکته اشاره کرد که در حال پیگیری بازیگران این سریال هستند؛ بخشی به پروژه پیوستهاند و بخشی هم در حال شناسایی و بستن قراردادند. لوکیشنها و ارزیابیهای نهایی کار هم بزودی اطلاعرسانی خواهند شد. داستان کار جدید ابوالقاسم طالبی بهروز است و نام موقت «طلاق» دارد؛ او درباره این سریال گفته بود از خردادماه سال 95 مشغول تحقیق و نگارش فیلمنامه سریال بوده است؛ کارگردانی که 2 سریال خاطرانگیز «به کجا چنین شتابان» و «بازگشت پرستوها» را برای تلویزیون ساخته که در دهههای 70 و 80 پخش شدند. حالا این سومین سریال طالبی به حساب میآید که در دهه 90 برای سیما ساخته میشود. ارسال به دوستان
مدیر گروه معارف شبکه 3 از برنامههای جدید این شبکه خبر داد
فصل جدید مخاطب خاص با محتوایی تازه
مدیر گروه معارف شبکه 3 سیما از برنامههای جدید این گروه برنامهساز خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، «مخاطب خاص» از جمله برنامههای پرمخاطب تلویزیون با رویکردی مذهبی است که در چند سال گذشته پخش هفتگی یا مناسبتی آن با استقبال بالای مخاطبان روبهرو شده است؛ برنامهای که حالا خبر رسیده قرار است فصل جدید آن بزودی روی آنتن برود. میثم فکری، مدیر گروه معارف شبکه 3 سیما که در فهرست برنامههایشان «مخاطب خاص» را هم دارند، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادامه این برنامه در فصلهای آینده اظهار کرد: فصل جدید برنامه «مخاطب خاص» بزودی روی آنتن شبکه 3 میرود؛ در فصل جدید این برنامه محتوا بازنگری شده است. او همچنین در ارتباط با استقبال از سایر برنامههای معارفی این شبکه نیز اظهار کرد: در 2 نظرسنجی اخیر با اختلاف چشمگیری برنامه «سمت خدا» با 3/26 درصد بیننده و 8/94 درصد رضایت جزو پرمخاطبترین برنامههای تلویزیون در مهرماه بود. پرمخاطب بودن برنامه «سمت خدا» به تلاش عوامل و کارشناسان این برنامه در طول این سالها برمیگردد. عوامل تولید برنامه «سمت خدا» با مخاطب تعامل خوبی دارند؛ به جرأت میتوان گفت بیشتر پیامهای مخاطبان خوانده میشود و عوامل دنبال پاسخگویی به مردم هستند. ارسال به دوستان
اسامی فیلمهای مستند بلند و جایزه شهید آوینی «سینما حقیقت» اعلام شد
حقیقت روی بورس!
اسامی فیلمهای منتخب دهمین جایزه شهید آوینی به عنوان بخش ویژه سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت با موضوع انقلاب اسلامی، دفاعمقدس و مقاومت اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، از جمع 210 مستند متقاضی شرکت در جایزه شهید آوینی، 29 فیلم به شرح ذیل، به این بخش موضوعی سینماحقیقت راه یافتند که فیلمهای «با صبر زندگی» وحید فراهانی، «بانو عصمت» محمد حبیبیمنصور، «بوکس برای صلح» محسن جهانی، «بیر عالمسوز» محمدطه امیری، «پرسنل اداره سوم» ایمان گودرزی، «پیرمرد و خواننده» امیر اُصانلو، «تنها مدرس» معین شافعی، «خاطرات بادیه» ساسان فلاحفر، «خاطرات موتورسیکلت» امیرحسین نوروزی، «خط نورانی» نادر فرجی، «دموکراسی» تورج کلانتری، «دیدهبان و بانو» محمد صفا، «روایت رهبری» مهدی نقویان، «روایت سیل» مصطفی شوقی، «زندگی میان پرچمهای جنگی» محسن اسلامزاده، «زیر گنبد مینا» بهروز ملبوسباف، «صد سال تنهایی» مهدی فارسی، «عیسی» احمد شریفزاده، «کاست» حامد سعیدیراد، «کرار» محسن عقیلی، «گلولهباران» مرتضی پایهشناس و حسین مؤمن، «مادر جبههها» شهرام میراباقدم، «مخترع آهنی» محمدجواد رئیسی، «مرهم» مسعود زارعیان، «مهدی عراقی را بکش» عبدالرضا نعمتاللهی، «مهدی که به دنیا آمد» امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت، «نبرد امواج» وحید فرجی، «تن من» حسین همایونفر و «یک کاج صد گنجشک» سیدهاشم مرتضویان با یکدیگر به رقابت میپردازند.
همچنین اسامی فیلمهای منتخب بخش مسابقه ملی مستندهای بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» نیز روز گذشته اعلام شد که عبارتند از: بانو عصمت (محمد حبیبیمنصور)، پروژه ازدواج (حسام اسلامی و عطیه عطارزاده)، تارهای ممنوعه (حسن نوری)، جایی برای فرشتهها نیست (سام کلانتری)، خُسوف (محسن استادعلی)، خط باریک قرمز (فرزاد خوشدست)، رنج زیر پوست (محسن جعفریراد)، روزگار یک چهل ساله (امین قدمی)، روزی که رفت (هادی معصومدوست)، زمستان است (مهرداد زاهدیان)، صحنههایی از یک جدایی (وحید صداقت)، صد سال تنهایی (مهدی فارسی)، عالیجناب (سجاد ایمانی)، فرزندان شب (بهروز نورانیپور)، قُرقبان (فتحالله امیری و نیما عسگری)، قصه دختران فروغ (خاطره حناچی)، مهدی که به دنیا آمد (امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت)، نتهای مسی یک رویا (رضا فرهمند) و نه کوچک نه بزرگ (محمدصادق رمضانیمقدم).
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|