|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چرا حفظ، ثبت و انتشار آثار مرحوم استاد حمید سبزواری، شاعر انقلاب ارزشمند است
این چهار جلد محترم
محمدرضا کردلو: داشتم مجموعه آثار حمید سبزواری را مرور میکردم که به این بیت از مطلع یک غزل رسیدم:
«گرگ نباید که حافظ گله باشد
دزد نباید رفیق قافله باشد»
دیدم عجب مناسب ماجرای رفیقبازی این روزهاست. بعد در میان دفتر اشعار باز چرخی زدم و بیشتر این را دریافتم که شعر حمید سبزواری چقدر زنده است و در عین پایبندی به سنت شعری قدمای ادبیات فارسی، روبنایی نو دارد و قابل استفاده برای همه دورانهاست. شعر حمید سبزواری ویژگیهای قابل ذکر فراوانی دارد؛ مواردی که در نوشتهها و یادداشتهای دیگر به آنها اشاره شده است. مثلا آیتالله خامنهای در مقدمه دفتر شعر حمید سبزواری در سال 67 مینویسند: «زبان فاخر در شعر حمید با مضمون انقلابی و مکتبی، آمیزهای مطلوب و ارزنده پدید آورده و مجموعه شعر او در دیوان معاصر فارسی، فصل رغبتانگیز و شایستهای گشوده است».
در مقدمه مجموعه آثار نیز که به قلم 3 تن از شعرای معاصر آقایان رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی و مصطفی محدثیخراسانی امضا شده، اینچنین آمده است: او بر بوم شعرهای خویش حماسه مقاومت و پایمردی انسان در برابر ظلم، تجاوز، تبعیض و بیعدالتی را آنگونه زیبا و گویا به تصویر کشیده است که همه مردم جهان میتوانند با اسطورهها و نمادهای شعری او احساس پیوستگی و همذاتپنداری کنند.
واقعیت هم همین است. شعر حمید سبزواری صدای عدالت است. در واقع استثنایی در میان شاعران انقلاب است. در میان شاعران و اندیشهوران حوزه انقلاب شاید کمتر کسی مشابه آقای حمید در ارادت و اعتقاد به اصل و اساس شعارها و آرمانهای انقلابی سراغ داشته باشیم، چرا که شعر حمید برآمده از روزگار پس از انقلاب نیست، بلکه خود با اشعار و سرودههایش یکی از معاصران موثر بر نهضت است. در واقع آقای حمید از «مجاهدان شنبه» نیست که پس از پیروزی با انقلاب وصلت کرده باشد. قابل تامل آنکه او به اندازه کسری از طلبکاری مجاهدان شنبه از انقلاب حس طلبکاری بروز نداد و آنچنان که در اشعارش دارد و در نوشتههایش، خود را مدیون و مرهون امام میداند. غرض آنکه حمید سبزواری در عین نزدیکی به این آرمانها و شعارها و حتی نزدیکی به بزرگان انقلاب، هیچگاه شاعری حکومتی شناخته نشد، چرا که همواره با زبان شعر میان شرایط موجود با شرایط مطلوب تفکیک قائل میشود. مثلا من فیلمی از او دیدم که در اوایل دهه 70 از «حقوق نجومی» برخی مدیران به زبان شعر نقد میکند. در واقع همان که انتظارش را داریم؛ فهم شاعر از این گزاره که عدالت امری مقطعی نیست و باید مطالبهای همیشگی باشد. یعنی در همین دیوان اشعار و 4 جلد مجموعه آثار استاد سبزواری که تامل و توقفی کنیم، متوجه میشویم ظلمستیزی و عدالتخواهی موضوعی دامنهدار در اشعار او است و تقریبا در همه سالهای زندگیاش، ظهور و بروزی از این گزاره به چشم میخورد. مثلا شعری در سال 63 سروده و سالها بعد دوباره در یادداشت کوتاهی آن را مناسب احوال روز دانسته است. حالا به متن و ابیاتی از شعر دقت کنید:
رشته بازار چون پیوست با ارباب میز
رهزنیها در لباس شرع و قانون میشود
این که بر رنگ و ریا سرپوش قانون مینهی
روزی آخر کاسه تزویر وارون میشود
بیش از این ما را تحمل بر فساد و فتنه نیست
دستها از آستین چاره بیرون میشود
صبر ما هرچند از رطل گران سنگینتر است
بشکند خم چون که جوش باده افزون میشود
گر نباشد حرمت خون شهیدان فرض عین
خشم خائنسوز محرومان شبیخون میشود
این چند بیت به تنهایی شاهدی بر این مدعاست که حمید سبزواری بیش و پیش از هر عنوان و لقب دیگری، شاعر «عدالت»، آن هم از نوع انقلابیاش است. و البته همین ابیات به وضوح حاکی از این است که یک شاعر انقلابی، چگونه یک شاعر معترض نیز هست و چقدر حمید سبزواری این ظرافتها را خوب بلد بود. شمشیر شعر او علیه تبعیض آنقدر تیز است که من احتمال میدهم بخشی از این اشعار و ابیات که در بالا آوردم، ممکن است در حین پخش از تلویزیون با سانسور مواجه شود. حالا بگذریم از اینکه همان بیت «رشته بازار چون پیوست با ارباب میز/ رهزنیها در لباس شرع و قانون میشود» چقدر مناسب اخبار این روزهای برخی از دادگاههای در حال برگزاری است.
یکی دیگر از وجوه شعری حمید اخلاص و احسان بیمنت او در خرج ذوق و قریحهاش در خدمت اهداف و آرمانهای انقلابی است. شاید خیلیها باور نکنند مثلا لفظ «جانباز» و مصطلح شدنش برای مجروحان انقلاب و جنگ، محصول ذوق شعری حمید سبزواری در سرودن قطعه «جانباز» باشد که محمد گلریز خواند (نقل از حمیـد شاهنگیــان در بزرگداشت حمید سبزواری). از میان وقایع و اتفاقات انقلاب نیز کمتر حادثهای است که حمید برای آن ترانه یا شعری نسروده باشد. به عبارت دیگر او تاریخ ادبی انقلاب اسلامی است. یعنی با مطالعه مجموعه اشعار و آثار آقای حمید، تاریخ انقلاب هم مرور میشود. مجموعه آثاری که در اقدامی تحسینبرانگیز حالا در دسترس قرار گرفته است. ثبت و انتشار مجموعه آثار استاد حمید سبزواری در 4 جلد، البته اصلیترین بهانه این نوشته است، چرا که یکی از نابلدیهای مدیریت فرهنگی در همه این سالها عدم تثبیت داشتههای خود است؛ کاری که اتفاقا دیگران و دشمنان بیش از مدیران فرهنگی ما بلدند، آنقدر که از نظرگاه حمید سبزواری هم دور نمانده است. او در پایان مقدمهای که بر اشعار خود در سال 67 مینویسد از برخی کجرویها در فهم مناسبات فرهنگ انقلابی مینویسد: «با دریغ احساس میکنم دستهایی برای تاریک وانمودن چهره تابناک انقلاب در کار است. اینان را به عبرت گرفتن از دوچهرگانی که امروز نامی و نشانی از آنان نیست توصیه میکنم. در خاتمه، خواندن این جلد از اشعار را به آنها که منکر هنر انقلاباند سفارش مینمایم، شاید انصاف را فریب عناوین دانشگاهی خود نخورند و خون شهیدان انقلاب را پاس دارند. شگفتا «سیاهکل» ادبیات دارد و انقلاب اسلامی ادبیات ندارد؟!»
حالا اما به همت بسیج هنرمندان و البته یاری شهرستان ادب و وزارت ارشاد، مجموعه 4 جلدی اشعار و آثار استاد حمید سبزواری به چاپ رسیده که از جهات متعدد فرصتی مغتنم برای مطالعه گران سیر شعر انقلاب اسلامی است. چه آنکه به نظرم بسیاری از سرودهها و ترانهها امکان بازآفرینی و خوانده شدن و استفاده برای تنظیم سرودهای تاثیرگذار را نیز دارد. «این بانگ آزادی؛ مجموعه آثار حمید سبزواری» در 4 جلد به کوشش رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی در انتشارات سیمرغ هنر به چاپ رسیده است. در جلد اول این مجموعه غزلها، در جلد دوم قصیدهها و در جلد سوم مثنویها، قطعات، قالبهای ترکیبی، رباعی و دوبیتیهای حمید سبزواری منتشر شده است. جلد چهارم این مجموعه نیز به اشعار نیمایی، شعرهای آزاد و سرودهای انقلابی این شاعر معاصر اختصاص پیدا کرده است.
***
گفتوگوی «وطنامروز» با مصطفی محدثیخراسانی به بهانه سالگرد درگذشت حمید سبزواری
انقلابی معترض
عباس اسماعیلگل: همانطور که در گزارش بالا آمده است، مجموعه آثار استاد حمید سبزواری که به کوشش مصطفی محدثیخراسانی و 2 شاعر مطرح دیگر منتشر شده است یکی از کاملترین و بینقصترین مجموعههای شعر مرحوم سبزواری به شمار میرود. به بهانه ایام سالگرد درگذشت استاد حمید سبزواری با مصطفی محدثیخراسانی درباره برخی اظهارنظرهای جنجالی زندهیاد سبزواری در مقدمه مجموعه شعرش گفتوگو کردهایم.
***
* مرحوم سبزواری در دوران حیات خود از برخی شاعران انقلابی گلایههایی داشت که حتی در مقدمه مجموعه شعرش هم به این موضوع اشارهای دارد، در این باره توضیح میدهید؟
حمید سبزواری به معنای واقعی از شور انقلابی برخوردار بود به طوری که سراسر زندگی خود را وقف انقلاب اسلامی کرد. ایشان به همین خاطر توقع داشت همه شاعرانی که ادعای انقلابیگری دارند و عنوان «شاعر انقلابی» را یدک میکشند با تمام وجود به میدان بیایند.
به عنوان مثال، یکی از انتقادهایی که استاد سبزواری از شاعران مختلف داشت این مسأله بود که توقع نداشت برخی شاعران انقلابی با حضور در انجمنهای مختلف مواردی را مطرح کنند که مؤلفههای انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرند.
* حتی ایشان انتقادهای صریحی را نسبت به عملکرد برخی رسانههای انقلابی مطرح میکردند.
بله! ایشان از همان دهه 60 نسبت به عملکرد برخی رسانههای انقلابی که با بودجه بیتالمال اداره میشدند گلایههای شدیدی را مطرح میکرد که چرا این رسانههای انقلابی آنطور که باید مروج ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی نیستند. البته برخیها معتقدند توقعات ایشان از رسانههای انقلابی تا حدی زیاد بود که این مسأله از آرمانگرایی استاد سبزواری نشات میگرفت.
* شاید به خاطر همین ویژگی لقب «پدر شعر انقلاب» برازنده وی بود.
لقب «پدر شعر انقلاب» لقبی هوشمندانه و بحق برای استاد بوده است، زیرا بسیاری از شاعران، مؤلفههای شعر انقلاب را با اشعار وی بازتعریف میکنند. وی نقش مهمی در شکلگیری نسل جدیدی از شاعران انقلابی ایفا کرد و اگر شعر انقلاب را به پازلهای یک تصویر تشبیه کنیم بدون شک مهمترین و اصلیترین بخش این پازل به استاد حمید سبزواری برمیگردد که همه وجوه فرمی و محتوایی شعر انقلاب در اشعار عرفانی و حماسیاش به چشم میخورد.
به جرأت میتوان گفت تسلط بر بیان و شور انقلابی تا روزهای آخر عمر استاد هم به وضوح در اشعارش دیده میشد. از سوی دیگر در ایام انقلاب اسلامی ما شاعران انقلابی کم نداشتیم اما بحق استاد سبزواری تکسوار شاعران انقلابی بود که با شور و شعف تمام شعر انقلابی میسرود.
* یکی از نکاتی که بسیاری از اهالی فرهنگ و ادب با طیفهای مختلف درباره استاد حمید سبزواری میگویند، به شخصیت مستقل استاد برمیگردد، در این باره توضیح میدهید که بهرغم اینکه ایشان به عنوان پدر شعر انقلاب اسلامی مطرح است چطور در نگاه عموم مخاطبان از شخصیتی مستقل برخوردار است؟
در این باره باید به 2 نکته اصلی اشاره کرد، یکی آنکه مرحوم سبزواری قبل از انقلاب اسلامی هم شاعر تثبیتشدهای بود و از اواخر دهه 40 با حضور در انجمنهای شعر و محفلهای ادبی در جمع بزرگان آن زمان شعر معاصر، اشعار اعتراضی خود را میخواند.
نکته دوم آنکه ایشان در دوران پس از انقلاب تا آخرین روزهای عمر خود بدون هیچگونه مصلحتاندیشی به عملکرد ناصحیح دولتهای مختلف اعتراض میکرد و برخی سیاستهای اشتباه دولتها را به بدون رودربایستی به چالش میکشید و به همین خاطر در میان اهالی ادب و هنر به یک شاعر انقلابی معترض مشهور شد که همین روحیات موجب میشد هیچگونه انگ وابستگی به ایشان نچسبد.
ارسال به دوستان
روایت موسیقایی از پهلوانی در عصر رباتها
«جوان پهلوان» تماشایی شد
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزشهای زورخانهای، نماهنگ «جوان پهلوان» را رونمایی کرد. به گزارش «وطن امروز»، در توضیح این نماهنگ آمده است: «واژه پهلوانی از قدیمالایام با ورزش زورخانهای گره خورده است؛ یکی از قدیمیترین ورزشهای ایران که در بین مردم نیز مقبولیت خاصی داشته و ورزشکاران این رشته علاوه بر تقویت قوای جسمانی، به دلیل رفتار و منش خاصی که در بعد انسانی و اخلاقی و جوانمردی داشتند، پهلوان نیز خطاب میشدند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن دنیای مدرن، مثل سابق به این ورزش ارزشمند در تاریخ کشور توجه نمیشود و در ذهن مردم بویژه نسل جوان و نوجوان هر روز کمرنگتر میشود به طوری که بازی با وسایل کامپیوتری و هوشمند را به ورزش و تحرک در گود زورخانه ترجیح میدهند. مرکز «مأوا» در این زمینه سعی کرده با تولید نماهنگی جذاب به نام «جوان پهلوان» به شکلی هنری برای کودکان و نوجوانان به این موضوع بپردازد و این نماهنگ را نیز به شهید نوجوان پهلوان «سعید طوقانی» تقدیم کرده است؛ نوجوانی که در سن ۷ سالگی بازوبند پهلوانی را صاحب شد و در این رشته خود را مطرح کرد. سعید طوقانی، با شروع تجاوز رژیم بعث عراق به ایران در مهرماه سال ۱۳۵۹، با وجودی که سن و سال چندانی نداشت، بر رفتن به جبهه اصرار کرد، چرا که نمیتوانست بماند و شاهد باشد برادران بزرگترش علی، محمد و حمید به جبهه بروند و او در خانه باشد. سرانجام این پهلوان کوچکاندام سال 63 در ۱۵ سالگی شربت شیرین شهادت را نوشید.
ارسال به دوستان
فروش ۴ میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین
آمارهای اکران آنلاین شفاف میشود؟
2 فیلم «خروج» و «طلا» که آغازگر مسیر سینمای آنلاین بودند، در حالی با مجموع فروش بیش از ۴ میلیاردتومانی به کار خود پایان دادند که هنوز خبری از انتشار آمار شفاف فروش در این حوزه نیست. به گزارش مهر، حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی این هفته و در گفتوگویی اینترنتی با فریدون جیرانی درباره ابهام در آمار فروش فیلمهای عرضهشده در قالب «سینماآنلاین»، ضمن تایید تلویحی این ابهام تاکید کرد: «آمار فروش فیلمها با جزئیات درباره اکران عمومی در دسترس علاقهمندان و محققان وجود دارد و من از دوستان خواستهام این وضعیت درباره اکران آنلاین هم به وجود آید. باید دادهکاوی درستی در این زمینه صورت گیرد، چون هم فعالان سینما و هم جامعهشناسان و گروههای دیگر به این اطلاعات نیاز دارند». با وجود تاکید حسین انتظامی اما نه فقط «جزئیات» که حتی «کلیات» هم درباره وضعیت فروش فیلمهای عرضهشده در «سینماآنلاین» شفافیت لازم را ندارد و مشخص نیست با وجود محدودیت عرضه این آثار تنها در 2 سامانه اینترنتی و ثبت دقیق آمار بلیتهای خریداریشده برای هر فیلم بر روی هر یک از این 2 پلتفرم، چرا دسترسی به آمار دقیق و شفاف میزان فروش فیلمها همچنان مقدور نیست! استقبال مخاطبان از اکران آنلاین و تثبیت تجربه بهرهگیری از این ظرفیت مغفول، بیتردید یکی از برکات مهم دوران کرونایی برای سینمای ایران بوده است اما نباید فراموش کرد که این دستاورد برای رسیدن به وضعیت ایدهال و پویا، نیاز به حفاظت و حراست هم دارد و مهمترین ابزار حراست، «شفافیت» است؛ نکتهای که رئیس سازمان سینمایی هم بدرستی بر آن انگشت تاکید گذاشته است اما باید دید چه زمانی محقق خواهد شد.
ارسال به دوستان
وضعیت سریالهای نیمهتمام تلویزیون به کجا رسید؟
بلاتکلیفی «پایتخت»، «نونخ» در مسیر تولید
با وجود آنکه عموم آثار تلویزیونی و سینمایی روند تولید خود را از سر گرفتهاند اما همچنان هیچ خبری از تولید قسمتهای باقیمانده فصل ششم سریال پایتخت نیست، البته خبر خوب اینکه سریال «نونخ» برای تولید با قصههای جدید در فصل تابستان آماده میشود. به گزارش «وطن امروز»، به طور طبیعی وقتی اغلب آثار نمایشی روند تولیدی خود را از سر گرفتهاند، فصل ششم «پایتخت» هم که ناقص باقی مانده بود، باید وارد روند تولید میشد اما هنوز خبری از ادامه ساخت این سریال نیست. این در حالی است که بتازگی خبری در ارتباط با پیوستن محسن تنابنده، بازیگر نقش اصلی و مغز متفکر «پایتخت» به فیلم تازه اصغر فرهادی در رسانهها منتشر شده است. با این تفاسیر بعید است که تنابنده دیگر فرصتی برای ادامه ساخت 4 قسمت باقیمانده از فصل ششم پایتخت داشته باشد. در این میان مشخص هم نیست که آیا هزینههای 4 قسمت باقیمانده از این سریال به سازندگان آن پرداخت شده که آنها بیخیال ساخت ادامه آن شدهاند یا اینکه هزینهای هم برای آن پرداخت نشده است. به تعبیر تسنیم در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده است: «اگر کرونا و شرایط اضطراری وجود دارد چرا هنرمندان و عوامل کار هر کدام مشغله جدید پیدا کردهاند، انگار برای پایتختیها مردم و تلویزیون دیگر مهم نیستند. چند باری با دستاندرکاران سریال تماس گرفتیم ولی هیچ پاسخی ندادند». البته در ادامه گزارش این رسانه در ارتباط با فصل دوم «نونخ» به عنوان دیگر سریال ناقص مانده شبکه اول سیما، آمده است: «مهدی فرجی، تهیهکننده سریال «نونخ» درباره آخرین وضعیت تولید این سریال گفت: ادامه «نونخ» در فصل سوم با قصههای جدید ساخته میشود. ما تلاشمان بر این است که انشاءالله در همین تابستان سریال را کلید بزنیم. از سویی احسان قاضیزادههاشمی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما درباره بیتعهدی برخی سازندگان به تولید سریالهای ناتمام تلویزیون گفت: اگر معاونت سیما یا شبکههای تلویزیون به این جمعبندی برسند که عوامل کارها تعهدی به ادامه کار ندارند و سریال را ناتمام رها کردهاند، طبعا باید مکانیزم و فرآیند معمول حقوقی را به جریان بیندازند. اصل بر این است کارها تمام شود که به مخاطب تلویزیون احترام گذاشته شود. شأن و جایگاه گروههای سازنده ایجاب میکند متعهد به قول و قرارشان با مردم باشند». تلویزیون البته جز این 2 پروژه، سریالهای ناقص دیگری نیز دارد، از جمله سریال «زیرخاکی» که فصل اول آن ماه رمضان امسال از شبکه اول سیما پخش شد و استقبال نسبتا خوبی از آن صورت گرفت و مخاطبان آن در انتظار تماشای فصل دوم این سریال هستند.
ارسال به دوستان
نسخه سریالی «ملک سلیمان» از زمان طالوت آغاز میشود
هر چند فیلم سینمایی ملک سلیمان به سال ۸۷ برمیگردد اما تولید نسخه سریالی آن مدتی است در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش فارس، درباره قصه نسخه سریالی ملک سلیمان چند روایت شنیده شده است. شهریار بحرانی، کارگردان و نویسنده این سریال در گفتوگویی با فارس، ضمن اعلام تولید این سریال گفته «ادامه نسخه سینمایی آن را میسازیم» اما در برخی رسانهها اشاره شده که داستان به زمان قبل از سلیمان نبی برمیگردد. داستان این سریال از نظر زمانی کمی عقبتر از نسخه سینمایی است و از زمان طالوت و داوود نبی (ع) آغاز میشود که داوود نبی باید مسائل مربوط به حکومت را حلوفصل کند. این سریال از زمان کودکی سلیمان نبی آغاز و تا پایان حیات ایشان را در بر میگیرد و در خلال آن به صورت فلشبک موضوع ملکهای سهگانه از زمان طالوت و داوود (ع) تا پایان حیات سلیمان(ع) به تصویر کشیده میشود. همچنین دوران حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان (ع) زمان اوج حکومتداری است و داستانهایی از اتفاقات قصر آبگینه نیز در این سریال به نمایش درمیآید. از ماهها پیش شهریار بحرانی به همراه گروهی به سرپرستی سیدمجید مطهرینژاد و متشکل از افرادی که در قصههای قرآنی و حدیث پژوهشهایی انجام میدهند، مشغول تحقیق و آمادهسازی متنهای این سریال هستند. سریال «ملک سلیمان» در ۵۰ قسمت و به کارگردانی و نویسندگی شهریار بحرانی تهیه و تولید میشود.
ارسال به دوستان
مهدویان «شیشلیک» را ۸ تیر کلید میزند
فیلم کمدی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان ۸ تیر جلوی دوربین میرود. به گزارش «وطن امروز»، فیلم کمدی- اجتماعی محمدحسین مهدویان هشتم تیرماه کلید میخورد. فیلم سینمایی «شیشلیک» اثر تازه محمدحسین مهدویان به تهیهکنندگی محمدرضا منصوری و نویسندگی امیرمهدی ژوله است. «شیشلیک» با سرمایهگذاری فیلممارکت تولید میشود. «شیشلیک» همانند آثار قبلی مهدویان اثری پربازیگر است و گروه بازیگران را رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مهلقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشمپور تشکیل دادهاند.
ارسال به دوستان
معرفی داوران جایزه بزرگ سرو
مشاور عالی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از نحوه انتخاب و شیوه اجرایی جایزه بزرگ سرو و معرفی داوران جایزه خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، توحید معصومی با ذکر این خبر گفت: نخستین دوره جایزه بزرگ سرو به مراحل پایانی خود نزدیک میشود و دکتر قطبالدین صادقی، حسین پاکدل و مهرداد رایانیمخصوص کار داوری و ارزیابی ۴۵ اثر راه یافته به مرحله نهایی را از طریق فیلم آثار انجام میدهند. 270 تقاضا از سراسر کشور در مهلت مقرر به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از ارزیابی توسط ۱۰۰ نفر از هنرمندان استانهای مختلف، تعداد ۴۵ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. نخستین دوره جایزه بزرگ سرو به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود.
ارسال به دوستان
آیا کرونا فیلمهای هالیوودی را «اخلاقی» میکند؟
ضوابط و قوانین بهداشتی جدید تولیدات فیلم در هالیوود باعث شده است ساخت برخی سکانسها حذف شود. به گزارش تسنیم به نقل از ورایتی، با ورود به دوران پساکرونا و از سرگیری فعالیت تولید و ساخت فیلمهای سینمایی در لسآنجلس و مرکز سینما یعنی هالیوود، قوانین و ضوابط بهداشتی سختگیرانهای وضع شده است. هرگونه تماس فیزیکی طولانیمدت مانند «دعوا» یا «سکانسهای جنسی» باید حذف شود و بازیگران باید تا جایی که ممکن است صحبت نکنند تا قطرات بینشان پخش نشود. همینطور سکانسهای شلوغ نباید برگزار شود. بازیگران و آهنگسازانی که نمیتوانند ماسک بزنند باید 8 فوت بینشان فاصله وجود داشته باشد. با این حساب فضای فیلمهای هالیوود که تا قبل از این در 2 جهت محتوای خشونت و غیراخلاقی سرشار از مضامین اینچنینی بود شاید برای مدتی رنگ اخلاق و انسانیت به روی خود ببیند. البته این موضوع در حد دستورالعمل است و باید دید سرمایهدارانی که برای فروش و بیشتر دیده شدن فیلمهایشان دست به هر عمل غیرانسانی میزنند تا چه حد پایبند به این برنامهریزی خواهند بود؟
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|